Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم گرمی گفت: در برنامه ششم توسعه برای کارآفرینان و صاحبان ایده و آنهایی که صاحبان ابتکار و خلاقیت هستند بستر اشتغال فراهم شده البته به شرطی که به دنبال آدرس درست بروند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، رهبر معظم انقلاب سال‎هاست که تاکید ویژه‌ای روی استفاده از ظرفیت جوانان و توانمندی‌های بومی در عرصه‌های مختلف کشوردارند؛ در چند روز اخیر نیز رهبری در بیانیه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان و ملت ایران صادر و فرمودند: "دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام مینگرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید".

 اگرچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، همه ملت ایران را مخاطب قرار می‌دهد اما در اصل بار را روی دوش جوانان می‌گذاردو جوانان را اصلی ترین ثروت و دارایی ایران می‎دانند.

بستر اشتغال جوانان خلاق فراهم است

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم گرمی نیز در خصوص استفاده از ظرفیت جوانان و چرایی مغفول ماندن از این ظرفیت علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، به خبرنگار سبلان‌ما، اظهار داشت: وقتی بحث جوانان مطرح می شود انگار این مسئله یک موضوع یک طرفه است بعضا جوانان تا ظهر در منزل نشسته و منتظرند که دولت کاری برای آن دست و پا کند، در حالی که هم اینک بستر برای جوانان صاحب ایده فراهم  است.

 وی ادامه داد: در مملکت ما شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد داریم که آغوش این مراکز به روی جوانان باز است.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: وقتی صبحت از جوانان می شود نباید به میز و اداره و پشت میز نشینی اکتفا کرد؛ قطعا این شدنی نیست که همه جوانان در ادارات استخدام شوند؛  استخدام در ادارات نیزخود اصول و قاعده دارد اما باید اذعان داشت که فضای استفاده از ظرفیت جوانان نسبت به گذشته  بیشتر شده است و صد البته با فرمایشات اخیر حضرت آقا نیز این فضا بیشر در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای کارآفرینان و صاحبان ایده و آنهایی که صاحبان ابتکار و خلاقیت هستند بستر فراهم شده است البته به شرطی که آدرس درست را درپیش بگیرند؛ این آدرس درست همان شرکت دانش بنیان، بنیاد نخبگان، مراکز رشد است؛ ان شاالله که جوانان با ورود به این عرصه های اساسی و استفاده از ابتکاراتشان بخشی از مشکللات مربوط به جوانان را حل کنند.  

 جوانان قدر خود را بدانند

این نماینده مجلس اضافه کرد: به  اندازه کافی فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، اما متاسفانه بعضا دیده می شود جوانان تنوانسته اندحتی با وجود معدل بالای دانشگاهی از ظرفیت و علم و ایده های خود حتی در خانواده  و به تبع آن در جامعه استفاده کنند این  در حالی است که  پدر مادرهای بیسواد ما  توانسته اند با استفاده از توان و ظرفیت خود باعث پیشرفت و ابادانی کشور شوند.

میر زاده یادآور شد: بر فرض مثال یک فرزند فوق لیسانس تا چه حد از ابتکارات و علم خود بهره گرفته تا محصولات بیشتری در مزرعه پدر بی سواد خود به دست آورد؟، فلذا باز تاکیدها باید بر روی تغییر نگاه از پشت میز نشینی به سمت استفاده از کارآفرینی ها باشد و گرنه با تدوام  نگاه پشت میز نشینی  همچنان  جامعه ما با معضلی به نام بیکاری جوانان و استفاده نکردن از ظرفیت آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

پیشرفت‌های علمی ما چشمگیر است/ ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده‌ایم

میر حمایت میرزاده در خصوص توصیه رهبری به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: هرانسان با منطق و بدون اغراض سیاسی به پیشرفت های چشمگیر علمی ایران اسلامی معترف است؛ ما در جهان و منطقه حائز رتبه های برترهستیم می توان گفت که ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده ایم. 

وی گفت: در فناوری مربوط به ماهواره رتبه اول منطقه و رتبه11 دنیا ازآن ایرانی ها است و ما رتبه نهم از جهت  برخورداری از پکیج کامل فضایی را داریم.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که به قله رسیده ایم اما قطع به یقین اگر هماهنگی و همدلی بین ملت و مسئولین باشد رشد ایران اسلامی،سریعتر خواهد بود؛ البته در این بین باید مشکل موازی کاری بین دستگاه های مختلف رفع شود.

وی تاکید کرد: گاهی در یک موضوع چند دستگاه متولی هستند؛شفاف بگویم آن روزی که پول و بودجه لازم باشد همه متولی و خواهان پول از مجلس هستند اما وقتی کار روی زمین بماند  هیچ کس متولی آن نیست؛ این حرکت  اصلا درست نیست  و به موازی کاری سازمان ها نیز منجر می شود.

 میرزاده خاطر نشان کرد: اگر بحث موازی کاری حذف شود و برای یک موضوع یک سازمان و یا وزارتخانه متولی و آن هم پاسخگو باشد قطعا با  این اعتبارات  و امکانات کم و بودجه موجود نیز سرعت رشد کشور روز افزون خواهد بود.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: دستیابی به  قله های رفیع موفقیتی که مد نظر مقام معظم رهبری است  به شرط هماهنگی و وحدت تمامی دستگاه ها و نهادها و پرهیز از بخشی نگری و جزئی نگری محقق شدنی است.

وی ادامه داد: بخشی نگری آفت جامعه است و باید همه سازمان به دنبال  محقق کردن اهداف کلی  ترسیم شده نظام باشند و کمیسیون آموزش نیز در این راستا  ورود کرده است.

باید با برنامه در حوزه اقتصادی حرکت کرد

نماینده مردم گرمی در باره عیوب بودجه بندی معیوب و تبعات آن ، بیان داشت: در سازمان برنامه و بودجه،  اصولا باید برنامه ای باشد تا برای آن بودجه ای نوشت ،متاسفانه دستگاه های ما از مجلس پول می خواهند بدون اینکه برنامه ای ارائه بدهند.

وی با طرح  این سوال که این دستگاه ها در زمانی که پول زیاد به آنها اختصاص می یافت چه کردند؟ تصریح کرد:  روش اصولی  این است که دستگاه ها ابتدا برنامه خود را با جزئیاتی از جمله میزان اشتغالزایی و تاثیر این برنامه در حل مشکلات کشور ، به  مجلس ارائه دهند، حال در این شرایط اقتصادی اگر  به فرض 50 یا 25  درصد بودجه درخواستی این دستگاه پرداخت شد باید این دستگاه 50 یا 25 درصد برنامه های خود را عملی کند، در صورتی که در شرایط کنونی چنین روندی وجود ندارد.

میرزاده تاکید کرد: در حوزه اقتصادی باید با برنامه حرکت کرد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر این مشکل  وجود دارد که بدون استثنا همه پول و بودجه می خواهند بدون اینکه برای این بودجه برنامه ای باشد؛ این روند باعث شده  تا برنامه ششم توسعه که برای5 سال کشور نوشته شده است و در هر سال باید 20 درصد آن تحقق یابد طبق برنامه جلو نرود و بودجه با برنامه متناسب نباشد .

نماینده مردم گرمی افزود: تدوین بودجه باید بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها صورت گیرد؛ متناسب نبودن بودجه با برنامه معضلی است که نه تنها این دولت بلکه در همه دولت های ما  وجود داشته است این بدان معنا است که دولت فقط پول و بودجه را برای اجرای ذهنیات خود به کار گرفته اند که این معضل باید رفع شود.

وی تصریح کرد: برنامه جایگاه قانونی دارد نباید این گونه باشد  که هر وزیر، وکیل و مدیرکل براساس ذهنیت خود از ما  پول بخواهد بلکه باید برنامه جامعی که به تصویب مجلس  رسیده مد نظر قرار بگیرد و  همه تلاش ها برای اجریی کردن آن باشد.  

 هرکس به وظیفه خود عمل کند مبارزه با مفاسد اقتصادی راحتر می شود

نماینده مردم گرمی درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان داشت: اگر هرکس به وظیفه خود عمل کند این مبارزه راحتر خواهد بود  مشکل اینجا است که سازمانها و نهادها وزارتخانه هایی داریم که از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته اند و در حوزه ای ورود کرده اند که جزو وظایف آنها نیست، اگر اینگونه باشد مبارزه سخت خواهد شد.

وی ادامه داد:  اگر قرار باشد هر سازمان و اداره ای به خود اجازه دهد که در هر حوزه ای فعالیت کند پس چه کسی بر آنها نظارت خواهد کرد؟  و یا سازمانی که نقش نظارتی دارد در حوزه اقتصادی فعالیت کند  چه نهادی بر خود این سازمان  نظارت خواهد کرد با این حساب باید گفت پیدا کنید پرتقال فروش را!

میرزاده تاکید کرد: مشکل ما این است که متاسفانه  تمامی سازمانها به ویژه در سالهای اخیر به فکر درآمد زایی افتاده اند و این فعالیت اقتصادی آنها ظاهرا به حدی گسترده است که نمی توان گفت چه کسی بر آنها نظارت دارد.

وی گفت: اگر هرکسی کار خود را بکند قطعا نظارت گر در کار خود و کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند بر سر کار خودشان خواهند بود  فلذا  در این صورت امکان شفاف سازی  و مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد.

انتهای پیام/ش

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خضریان گفت: ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه خود باید از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصا استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش رود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول 46 سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئه‌ها و بحران‌های امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آن‌ها را در همه مؤلفه‌های قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهد.

وی ادامه داد: استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری و با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایه‌گذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولی‌عصر و با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان پرشتاب ادامه خواهد داشت.

نماینده تهران بیان کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر می‌بایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصا استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش رود.

خضریان یادآور شد: انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، بارها تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیت‌های انقلاب را در ابعاد مختلف داشته است. در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادله‌ای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.

* برای رفع تبعیض‌ها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطی‌سازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد لذا امروز اقتصاد کشور با چالش‌های جدی‌ مواجه است و کیک اقتصاد ایران کفاف 90 میلیون ایرانی را نمی‌دهد. ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستی‌ها و گسترش فرصت‌های اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیض‌ها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.

خضریان در ادامه بیان کرد: فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردی‌ها، کج کارکردی‌ها، کم کارکردی‌ها و مهمتر از همه بد کارکردی‌هایی که میراث چند دهه‌ای مسئولان دستگاه‌های مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزش‌های خودی و همگرایی با ارزش‌های رقیب شده است. متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با رانده‌های واگرایی سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده می‌شود. در سیاست ایران نیز عموم جریان‌های سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند. موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی براساس شاخص‌ها را جهت امکان حکمرانی عادلانه می‌طلبد.

*راه حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است

وی اضافه کرد: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سال‌هاست تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه می‌کند، طی یکسال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است. راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است. عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانه‌های جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جست‌وجو می‌کند و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بی‌نتیجه خواهد کرد.

خضریان تاکید کرد: عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنش‌زدایی را ناکافی می‌داند و معتقد است شعارهایی نظیر تنش‌زدایی در سیاست‌خارجی و حجم گسترده‌ی ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سال‌ها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است. عقلانیت انقلابی واقع‌گرا است اما آرمان‌خواه هم هست و این دو را متضاد هم نمی‌داند، همچنین حل مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌های فرهنگی را در کنار هم مهم می‌داند با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت می‌بیند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسئله حجاب را فقط قضایی نمی‌بیند؛ بلکه به بازاندیشی در شیوه‌های تربیتی هم نظر دارد اما سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت می‌پندارد. همچنین عقلانیت انقلابی عدالتخواه است. عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمی‌پذیرد و آن را دمیدن در شکاف‌های اجتماعی می‌پندارد و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیض‌ها چاره اندیشی کند.

خضریان با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمی‌کند، ادامه داد: عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی می‌اندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست و امیدوار است و ظرفیت‌های ایران و توانمندی‌های مردم را بزرگتر از مشکلات و مسائل می‌داند. عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهم‌ترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی می‌داند.

وی افزود: عقلانیت انقلابی اهل دو قطبی‌های کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهم‌ترین جدال تاریخی می‌داند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف می‌کند. در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجهه‌ی با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیست‌ها می‌داند. عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • ورود استاندار تهران به برخی موازی کاری‌ها در پاکدشت
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • با تعطیل شدن پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله