Web Analytics Made Easy - Statcounter

همان طور که پیش بینی می شد بیماری قدیمی فوتبال باشگاهی ایران، در هجدهمین دوره رقابت های لیگ به اصطلاح حرفه ای اش هم با نسخه معالجان تازه سازمان لیگ علاج نشد و بار دیگر حال و روز اقتصاد این مریض در حال احتضار رو به وحامت بیشتری گذاشت.

به گزارش تابناک ورزشی، با پایان فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران در اردیبهشت سال جاری؛ تصور می شد مدیران ارشد فدراسیون از مجموعه ضعفها و سوء مدیریت های گذشته در امور مالی لیگ و نحوه واگذاری امتیاز تبلیغات دورزمین مسابقات، درس عبرت بگیرند و برای یک بار در طول حدود یک دهه اخیر هم که شده، حق و حقوق باشگاه های شرکت کننده در مسابقات لیگ برتر را از شرکت های پیمانکار یا برنده مزایده به طور کامل دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مقایسه لیگ فوتبال ما و لیگ فوتبال دیگران در درآمدزایی

در فوتبال ایران برخلاف رویه اغلب لیگ های حرفه ای دنیا، امتیاز انحصاری تبلیغات محیطی نه در اختیار خود باشگاه ها، بلکه در ید قدرت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است! به این صورت که بجای بازاریابی جداگانه هر باشگاه برای فرصت های تبلیغات محیطی بازی های خانگی خود، این فدراسیون فوتبال است که کل تابلوهای لیگ در سراسر یک فصل در کلیه استادیوم ها را یکجا به فروش می گذارد و با دریافت مبلغی این امتیاز را بجای باشگاه ها می فروشد!

فدراسیون در اکثر سال ها این امتیاز را حتی به مزایده هم نگذاشته و مدیران فدراسیون با ترک غیرقانونی تشریفات مرسوم، راسا تشخیص داده اند که چنین لقمه بزرگ و چندده میلیاردی تبلیغات فوتبال را به چه شرکتی واگذار کنند! در معدود مزایده های برگزارشده هم حرف و حدیث های زیادی مطرح شد و در پایان به رغم اینکه به رسانه ها و مردم گفته می شد که تضامین مالی معتبر و کافی از برنده مزایده یا طرف قرارداد گزفته شده، اما در نهایت مشخص شد این ادعاها نسبتی با واقعیت نداشته است.

 

فرش قرمز فدراسیونی ها زیر پای شرکت های بدقول و متخلف تبلیغاتی

نگرفتن تضامین کافی و فقدان اهرم های بازدارنده برای جلوگیری از تخلف شرکت های تبلیغاتی، باعث شد که طی هفت،هشت سال اخیر هیچگاه درآمد تابلوهای دورزمین، کامل وصول نشود و این شرکت ها در میانه راه با مهیا دیدن شرایط برای خلف وعده و دورزدن حق باشگاه ها، طلبکار هم بشوند.

این داستان تکراریِ مهمترین منبع درآمد باشگاه های فوتبال ایران در غیاب حق پخش تلویزیونی است که با بی تدبیری مدیران تصمیم گیرنده در این زمینه، دیگر به موضوعی عادی بدل شده است اما تصور می شد فوتبال مارگزیده ایران؛ حداقل امسال از این سوراخ بار دیگر گزیده نشود اما با کنار رفتن چهره هایی چون ترابیان و سردار درخشان و امیر عابدینی و ... که هر یک پرونده ای در جذب پول برای فوتبال داشتند، سروکله صادق درودگر و طرح متفاوتش پیدا شد.

 

ورود مرد هزارچهره فوتبال به تبلیغات محیطی با طرح جدید

او که یک دور کامل در فوتبال ایران زده بود و بعد از مدیریت نشریات زرد و شرکت فروش چمن مصنوعی سر از مدیرعاملی چند باشگاه و ریاست کمبته فوتسال و معاونت دبیرکل فدراسیون و ... در آورده بود، این اواخر پس از چرخی در اتحادیه فوتبال، هوای سازمان لیگ کرد و در گلوگاه فوتبال ایران ایی نشست؛«بازاریابی سازمان لیگ!»

درودگر که استعداد و پشت کار عجیبی در وصل شدن به چهره های متمول فوتبال ایران از خود نشان داد؛ بعد از تجربه های شیرین با حسین هدایتی در استیل آذین و ملوان، مهدی پرهام در نساجی و زنوزی در تراکتورسازی، دیگر جیب پرپولی پیدا نکرد و مستقیم رفت سراغ اصل مطلب: «تبلیغات محیطی لیگ»

گفته می شد که براساس طرح جدید درودگر، سازمان لیگ فوتبال دیگر امتیاز تبلیغات محیطی را به شرکت خاص دیگری واگذار نمی کند و در نحوه همکاری با حامی مالی جدید برخلاف دوره های قبل، درآمد حاصله از تبلیغات محیطی نه به حساب شرکت خصوصی، که به طور مستقیم به حساب سازمان لیگ واریز خواهد شد. بر همین اساس مبلغی که از سود تبلیغات محیطی در فصل هجدهم برآورد شد، نزدیک به 90میلیارد تومان بود؛ رقمی که بارها در سالهای قبل هم ادعا شده بود اما تا تحقق در عمل، فاصله دوری داشت. 

نکته مهم این بود که شرکت همکار سازمان لیگ، تعهد ضمانت شده ای برای کسب بخش قابل توجهی از این قرارداد نداده بود! گویا هیچ مدیری هم در فدراسیون پیدا نشد که به این نکته و نقص، ایرادی وارد کند و با همه ابهام ها و بدون اعلان دقیق و رسمی به رسانه ها و افکارعمومی، کار این شرکت در فصل جاری در غوغای پس از بازی های جام جهانی روسیه و جنگ مخالفان و موافقان کی روش، شروع شد. 

 

خانواده عیال وار فوتبال ایران؛ نان خور سفره باشگاه های نحیف و بدهکار

شاید تصور کنید این رقم بعد از وصول بین باشگاه ها تقسیم می شود اما نگاهی به نظام تقسیم این درآمد بیندازید تا متوجه کلاه بزرگی که سر باشگاه های فوتبال رفته است، بشوید. از مبلغ 90میلیاردتومانی که حصول آن هم چندان قطعی نیست، 27درصد سهم شرکت طرف قرارداد است! یعنی چیزی بیش از یکچهارم حق قانونی باشگاه های بحران زده فوتبال ایران!!

5 تا 6 درصد هم تحت عنوان «حق اجرای کار» کسر خواهد شد. اگر می خواهید بدانید منظور از حق اجرای کار چیست؟ توضیح بدهیم که چاپ بنرهای تبلیغاتی و اجاره تابلوهای چوبی در شهرستان ها جهت نصب بنرهای مشتریان و همچنین تهیه فایل تصاویر متحرک برای پخش روی تابلوهای LED دورزمین از جمله مخارج اجراست که در این قرارداد چیزی در حدود پنج میلیارد تومان پیش بینی شده است!! رقمی هولناک و نجومی که حتی با خرید دستگاه چاپ بنر هم پوشش داده نمی شود.

تازه باقیمانده رقم که گفته می شود 65 میلیارد تومان است، هم متعلق به باشگاه‌ها نیست. سر این سفره ،  فدراسیون فوتبال ، سازمان لیگ و هیات‌های فوتبال هم نشسته اند و آنها هم باید لقمه بردارند! خودتان حساب کنید برای هجده تیم لیگ برتری که بار سنگین پرداخت حقوق و دستمزد بازیکنان و مربیان و هزینه های سرسام آور تیمداری و جرایم فدراسیون و سفر و بلیت هتل و هواپیما و البسه و کارکنان باشگاه و ... را تحمل می کنند؛ چقدر می ماند.

 

از این 90 میلیارد چقدر به جیب باشگاه ها رسیده؟

از قدیم گفته اند بی مایه فتیر است... باید ببینیم فدراسیونی که باشگاه های فوتبال را بخاطر پرداخت نکردن مطالبات معوقه بازیکنان و مربیانش، محروم از نقل و انتقال می کند، آیا حق قانونی شان را سر وقت و طبق برنامه پرداخت کرده است؟

بیش از نیمی از رقابت های فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران گذشته است و قاعدتا باید حداقل حدود 30میلیاردتومان از قرارداد مذکور بین تیمهای لیگ هجدهم تقسیم شده باشد. اما اصلا تعجیب نمی کنیم که شاهد بیانیه های تلخ باشگاه هایی چون پرسپولیس، سپیدرود رشت، سپاهان اصفهان و ... درباره مطالبات مالی شان در فصل جاری باشیم.

سپاهان صدرنشین فعلی لیگ برتر مدعی است تنها 70 میلیون تومان(!) از سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی دریافت کرده است. پرسپولیس خواهان حقش از تبلیغات محیطی شده و سپیدرود تهدید کرده اگر پولی از محل تبلیغات دورزمین به حسابش واریز نشود، بازی بعدی اجازه نصب تبلیغات را به بهره بردار سازمان لیگ نمی دهد!

خبرنگار تابناک از سایر باشگاه های لیگ برتر هم در این مورد جویا شده اما هیچکدام جواب امیدوارکننده و رضایت بخشی نداشته اند. این یعنی کل پولی که فدراسیون و سازمان لیگ بین تیم ها پخش کرده اند جمعا به دو سه میلیاردتومان هم نمی رسد. رقمی شرم آور و فاجعه بار برای فوتبالی که هر روز بر بار مخارج ریالی و ارزی اش اضافه می شود و مدتهاست ورشکسته شده است. 

 

سناریوی جدید سازمان لیگ روی پرده لیگ برتر

حالا و همزمان با بالاگرفتن صدای اعتراض باشگاه ها، از سازمان لیگ این خبر به بیرون درز داده شده که پول تبلیغات صرف تسویه بخشی از بدهی انباشته گذشته به سازمان امور مالیاتی شده است! و این سازمان برای جلوگیری از مسدودشدن حساب هایش که سال گذشته نیز رخ داده بود، مجبور شده بخشی از درآمد حاصله از تبلیغات محیطی را به دلیل بدهی به این سازمان پرداخت کند!

هیچ اطلاعات دقیقی از میزان این بدهی در دست نیست و هیچ مدیری در سازمان لیگ نیازی نمی بیند که صریح و شفاف به مردم و باشگاه ها بگوید چقدر پول تا امروز از بهره بردار تبلیغات محیطی گرفته شده و چقدرش را اداره مالیات برداشته است؟ در این فضای تار و مه آلود است که سرنخ ها گم می شود و حساب ها با چرتکه جور در نمی آید.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است: « برای جلوگیری از بسته شدن حساب سازمان لیگ این رقم به مالیات پرداخت شده ولی مبلغ پرداختی به سازمان امور مالیاتی زیاد نبود!» همین جمله کلیدی کافی است تا دریابیم اسم بردن از سازمان مالیاتی، یک بازی رسانه ای و ترفندی برای انحراف افکارعمومی است. فوتبال ایران باز هم در اقتصادش می لنگد و دخل و خرجش نمی خواند و از سال ها بازی خوردن درس عبرت نگرفته است.

سازمان لیگ احتمالا طی هفته های پایانی سال و در جهت ساکت کردن صدای منتقدان، مبلغی ناچیز بین باشگاه های لیگ برتر تقسیم خواهد کرد تا بار دیگر با تمام شدن بازی ها، آب ها از آسیاب بیفتد و تا شروع فصل بعد باشگاه های طلبکار را به پیگیری های قضایی و رسیدگی در محاکم دادگستری حواله دهند. 

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک

کلیدواژه: لیگ برتر هجدهم سازمان لیگ بدهی زنجانی سهم باشگاه ها شرکت های تبلیغاتی قرارداد مبهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس جدیدترین اظهارات فعالان بازار طلا، علت اصلی اعتراض و اعتصاب صنف طلا و جواهر در شهر تهران عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در الزام به ثبت اطلاعات در سامانه‌های آنلاین، جامع تجارت وزارت صمت و مودیان مالیاتی وزارت اقتصاد بوده است.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‌ها، در مورد علت اعتراض طلافروشان گفته‌ است: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود؛ اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا ۳ ماه به تعویق بیفتد.

در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان ذی‌ربط برای حل مشکلات داشتیم؛ اما دولت هیچ‌گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

عرضه این شمش طلا در مرکز مبادله | سه گروه امکان عرضه شمش طلا دارند

وی افزود: فعالان صنف صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند؛ زیرا در آخرین جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به‌صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند؛ اما در این ۳ ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولین هم اعلام کردند که به‌طورکلی امکان تجمیع وجود ندارد.

نیازی به ثبت اطلاعات در سامانه‌های متعدد نیست

با وجود این ادعا بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، مسئله ثبت اطلاعات در دو سامانه از طرف دولت برطرف شده است؛ به گزارش روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی کشور در ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری، در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، باید از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان (ارسالی توسط مودی یا شرکت‌های متعدد) یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال کنند.

ماجرای اعتراض برخی طلافروشان چیست؟ | اعتصاب طلافروشان صحت دارد؟

بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تأییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تأییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده(۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.

با سپری‌شدن مهلت سه‌ماهه دوباره مسئله فعالیت سامانه جامع تجارت در بازار طلا و جواهر مطرح شده و طبق قانون طلافروشان باید اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنند، اما این بار هم اجرای قانون با واکنش منفی آنها مواجه شده است. کاهش فعالیت و نیمه‌تعطیل بودن بازار طلافروشان باعث شد تا روند نزولی قیمت طلا که طی روزهای گذشته سرعت گرفته بود، متوقف شود.

یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که طلافروشان مطرح می‌کنند این است که باید اطلاعات را در دو سامانه با دو روش مختلف ثبت کنند، این در حالی است که مسئولان هر سه دستگاه متولی یعنی وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند که با ثبت در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت دوباره در سامانه مؤدیان نیست.

در همین زمینه، مهدی موحدی سخنگوی، سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به ابهامات موجود صنف طلافروشان می‌گوید: در صورت ثبت صورت‌حساب الکترونیک در سامانه تجارت، این صورت‌حساب الکترونیک به سامانه مؤدیان قابلیت انتقال را پیدا می‌کند، پس بنابراین می‌توانند فقط صرفاً در سامانه جامع تجارت صورت‌حساب صادر کنند. دیگر عملاً نیازی برای ثبت مجدد آن در سامانه مؤدیان نخواهد بود.

همچنین حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد بر اساس تبصره ۳ ماده ۶ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، ذکر نام سامانه جامع تجارت آمده و انجام شده است؛ طبق تأکید صورت‌گرفته، چنانچه دستگاهی همچون سامانه جامع تجارت اطلاعات را دریافت کرد، دیگر نیازی نیست در دستگاه دیگری این اطلاعات ثبت شود و اطلاعات توسط همان سامانه برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

در همین راستا بنا بر دستور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران ‌ بها و سنگ‌های قیمتی موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تاریخ، ۷ فروردین سال جاری در کشور الزامی شده است.

بهانه‌های واهی برای فرار از شفافیت

بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، نظام مالیاتی ایران در دولت سیزدهم به سمت شفافیت و مالیات ستانی عادلانه حرکت می‌کند؛ ازاین‌رو دولت درصدد است تا با شفاف‌سازی عملکرد، اصنافی که سودهای نجومی کسب می‌کنند، ولی به دنبال فرار مالیاتی هستند را شناسایی کند. ازاین‌رو عده‌ای از طلافروشان با جوسازی‌هایی از شفاف‌شدن عملکردشان در سازمان مالیاتی ترس دارند و با فضاسازی به دنبال فرار از شفافیت هستند.

با وجود اعلام رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط دررابطه‌با عدم الزام ثبت اطلاعات در سامانه‌های متعدد و شفاف‌سازی‌هایی که در این حوزه از سوی سازمان مالیاتی و وزارت صمت صورت‌گرفته است؛ اما برخی از طلافروشان همچنان به دنبال شایعه‌پراکنی برای عدم اجرای قوانین مصوب هستند؛ این در حالی است که اتصال به سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی باری همه اکثر اصناف بوده و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 849292 برچسب‌ها خبر مهم مالیات قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سازمان امور مالیاتی کشور دولت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

دیگر خبرها

  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز» برگزار می‌شود
  • رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز ۲۰۲۴» برگزار می‌شود
  • شهر بدون چراغ قرمز در ایران کجاست؟
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • سنگین‌ترین جریمه فوتبال ایران برای سرمربی لیگ برتری
  • بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی