Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغر سلیمی، در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس صحبت‌های قطعی با اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس نداشته است، اگر هم مباحثه‌ای بین مجلس و شورای نگهبان انجام شده، نظراتی است که اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از کار‌شناسان شورای نگهبان گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً انتخابات پیش‌روی مجلس با توجه به تغییراتی که در قانون انتخابات رخ خواهد داد، متفاوت از گذشته برگزار می‌شود.

قانون انتخابات مجلس تغییرات خوبی را در خصوص تبلیغات، ثبت نام و شکایت‌های انتخاباتی ایجاد کرده است

وی افزود: طرحی که در کمیسیون شوراهای مجلس تصویب شده در دستور کار مجلس قرار گرفت و تغییرات خوبی در بحث تبلیغات کاندیداها، ثبت نام کاندیداها، نحوه بررسی شکایت‌های انتخاباتی و مباحثی پیرامون لیستی شدن انتخابات مجلس مطرح شده است.

امکان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به صورت استانی را نداریم

سلیمی ادامه داد: لایحه جامع نظام انتخابات نیز در دولت تصویب شده است و پس از بررسی این لایحه در کمیسیون شوراهای مجلس تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود اما به طور کلی معتقدم امکان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به صورت استانی و استفاده از الگوهای حداکثری و تناسبی در انتخابات آینده ای نداریم زیرا هم اکنون اختلافات زیادی در مورد استانی شدن انتخابات وجود دارد، برخی نمایندگان مجلس با استانی شدن انتخابات مخالف هستند از سوی دیگر شورای نگهبان تاکنون چهار بار این موضوع را رد کرده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس تغییراتی که در کمیسیون شوراها پیرامون قانون انتخابات انجام شده، کسب ۱۵ درصد کل آرای ماخوذه، حد نصاب ورود کاندیداها به مجلس است. در دوره‌های هشتم و نهم مجلس نیز همین حد نصاب بوده است.

110 سال است که از الگوی حداکثری در انتخابات‌های کشور استفاده می‌شود

وی افزود: الگوی حداکثری از زمانی که انتخابات مشروطه برگزار می‌شده وجود داشته و حدودا 110 سال است که انتخابات با همین سیستم حداکثری اجرا شده و تا کنون نیز جواب داده است.

حدنصاب کسب آرا برای ورود به مجلس در 10 دوره اخیر چگونه بوده است؟

سلیمی اظهار داشت: تغییراتی که در قانون انتخابات در طی این سالیان انجام شده در خصوص حد نصاب کسب آرا بوده است در انتخابات دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی حد نصاب ورود افراد به مجلس کسب ۵۰ درصد آرا بوده است، در مجالس سوم تا ششم حد نصاب ورود کاندیداها به مجلس یک سوم آراء مأخوذه بوده و از مجلس ششم به بعد کسب مجوز ورود به مجلس اخذ یک چهارم آرا در قانون تعیین شده است.عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افرادی که اکنون ۲۵ درصد آرا را به دست بیاورند به مرحله دوم می‌روند و در آنجا هر کسی بیشترین رای را کسب کند به مجلس راه می‌‍یابد، اکنون به طور مثال در شهر مانند تهران اگر یک نفر است از ۳۰ نماینده حد نصاب لازم را کسب نکند باید تمام ساز و کارها برای برگزاری انتخابات برای انتخابات میاندوره‌ای طی شود.

انتخابات مجلس در شهرهایی که 2 نماینده دارند به صورت تناسبی برگزار شود

وی افزود: پیشنهاد من این است که برای شهرهایی مانند تهران و حوزه‌های انتخابیه‌ای که 2 نماینده و بیشتر دارند به گونه‌ای سازوکار تعیین شود تا هرکسی که بیشترین رای را کسب کسب کرد به مجلس راه پیدا نکند بلکه براساس نسبت کسب آرا لیست‌ها در مجلس نماینده داشته باشند؛ برای مثال شهری مانند اصفهان اگر یک نفر حدنصاب لازم را کسب نکند  حوزه‌های انتخابیه در استان اصفهان در سیستم استانی شدن باید بازهم انتخابات را برگزار کنند.

سلیمی ادامه داد: بر اساس بررسی‌‎ها، افرادی که در دوره دوم انتخابات بیشترین رای را کسب کرده‌اند، همان فردی بوده که در دوره اول، بیشترین رای را کسب کرده است.

انتخابات در شهرهایی که یک نماینده در مجلس دارند به صورت حداکثری برگزار شود

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است در شهرهایی که یک نماینده دارند، سیستم حداکثری اجرا شود و در شهرهایی مانند تهران بهتر است که سیستم تناسبی اجرا شود زیرا ممکن است یک لیست ۴۰ درصد آرا ماخوذه را نیز کسب کند اما از داشتن نماینده در مجلس محروم بماند.

وی افزود: در کشورهای مختلف نیز سیستم حداکثری برای شهرهای تک نماینده اجرا می‌شود، سیستم تناسبی نیز در حوزه‌هایی که چندین نماینده دارند، اجرا می‌شود، این روند به عدالت انتخاباتی نزدیک تر است، اما استانی شدن انتخابات به صلاح نیست.

سلیمی اظهار داشت: در انتخابات شهر پاریس، این شهر به ۲۳ کوچکتر تقسیم شود و هر منطقه‌ای و محله‌ای کاندیدای خاص خود را دارند تا مردم بتوانند براساس شناخت انتخاب کنند و نماینده نیز ارتباط بیشتری با حوزه انتخابیه خود داشته باشد.

توجیه استانی شدن انتخابات مجلس برای کلان‌نگر شدن نمایندگان صحیح نیست

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه گفته می‌شود نمایندگان با سیستم استانی کلان‌نگر فکر می‌کند، بیان کرد: مگر اکنون نمایندگان مجلس کلان نگر فکر نمی‌کند؟ طبق قانون جمهوری اسلامی ایران نماینده‌های مجلس نماینده کل کشور هستند و با استانی شدن انتخابات مجلس، نمایندگانی که ملی هستند به حد استانی تقلیل می‌یابد.

وی افزود: مردم در سیستم کنونی برای حل مشکلاتشان به نماینده شهر خود را رجوع می‌‎کنند اما در صورتی که سیستم انتخابات استانی شود، مردم برای حل مشکلاتشان باید به ‌کل نمایندگان استان مراجعه کنند و این شرایط مشکلات مردم را افزایش می‌دهد.

استانی شدن انتخابات مجلس هزینه‌ها را افزایش می‌دهد

سلیمی ادامه داد: برای مثال نماینده سمیرم به جای سرکشی به روستا و یک شهر در سیستم استانی انتخابات باید به کل شهرها و روستاهای استان اصفهان برود تا تبلیغات انجام شود که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، مجریان انتخابات نیز به جای خواندن رای یک کاندیدا در برگه رای باید آرا ۲۰ کاندیدا را رأی شماره کنند که این شیوه منجر به طولانی شدن اعلام نتایج می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: فردی که در حوزه انتخابیه خود 60 درصد آرا را کسب کند، در صورتی که حداکثر آرا را در استان به  دست نیاورد به مجلس راه پیدا نمی‌‎کند اما اگر رقیب او که در حوزه انتخابیه شهرستانی 15 درصد آرا را کسب کند، با کسب رای بیشتر در سطح استان به مجلس راه پیدا می‌کند و همین امر سبب می شود که مردم این حوزه انتخابیه احساس بی‌نماینده بودن در مجلس را داشته باشند.

شرایط کشور و تعدد اقوام ایجاب می‌کند که انتخابات مجلس به شیوه حداکثری برگزار شود

وی افزود: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و تعدد اقوام کشور، بهتر است که با همین شیوه فعلی یعنی شیوه حداکثری انتخابات برگزار شود. اگر قرار بر تغییر ساختار انتخابات است، باید انتخابات به طور کامل استانی شود و این مدل استانی - شهرستانی کارگشا نخواهد بود یا اینکه باید تبعات کامل استانی شدن انتخابات را بپذیریم.

سلیمی اظهار داشت: در سیستم انتخابات استانی که اکنون طراحی شده، فردی که در استان بیشترین را کسب کرده، اگر در شهرستان خود 15 درصد را کسب نکند، نمی‌تواند به مجلس راه پیدا کند و این نیز مشکلات خود را به دنبال دارد، زیرا در قانون اساسی مراجعه به آرا عمومی اصل قرار گرفته، اما اینجا با این سیستم ممکن است آرا زیادی از مردم به دلیل وجود حد نصاب شهرستان اجرائی نشود.

فعال شدن احزاب پاسخگو لازمه استانی و حزبی شدن انتخابات مجلس است

عضو هیات رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابتدا باید احزاب پاسخگو فعال شوند تا پس از آن انتخابات استانی و حزبی شود، در شرایط فعلی احزاب به ستادهای انتخاباتی شباهت دارند. شوراهای محلی و پارلمان‌های محلی هنوز در کشور ما جا نیفتاده‌اند و خود این نهاد با توجه به اختلافاتی که بین اعضا وجود دارد، به ابزار ترمزکننده تبدیل شده‌اند.

وی افزود: در مجلس هشتم 3 طرح تقویت شوراها، تقویت احزاب و استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد که به طرح های 3 قلو معروف بودند اما هیچ یک از این طرح ها نتوانستند از مجلس بیرون روند. عملکرد شوراها و احزاب تا به صورت عملی مشاهده نشود و بهبود آن‌ها قابل لمس نباشد، نمی‌توانیم به سمت استانی شدن انتخابات مجلس برویم.

احزاب و شوراها علیرغم داشتن قانون ضعیف عمل می‌کنند

سلیمی ادامه داد: با وضعیت موجود و اصلاحاتی که روی کاغذ انجام شده است، شرایط بهبود پیدا نمی‌کند، قانون برای احزاب و شوراها داریم اما خودشان ضعیف عمل می‌کنند.

هیچ حزبی در مجلس دهم برنامه‌ای برای تقویت احزاب ارائه نکرد

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: در 3 سالی که از عمر مجلس دهم رفته هیچ کدام از احزاب طرحی برای استانی شدن یا تقویت شوراها و استانی شدن انتخابات ارائه نکرده‌اند، هیچ حزبی فعال نیست و احزاب در خانه احزاب معطل تهیه اساسنامه هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که در احزاب عضویت دارند، حق عضویت خود را نمی‌پردازند و پولی نمی‌دهند، افزود: افراد توانمند و صاحبان قدرت و ثروت هزینه احزاب را می‌دهند و این حزب وام‌دار آن فرد می‌شوند و به لحظا مالی وابسته به او می‌شوند.

ارائه 5 سابقه اجرائی لازمه ثبت نام افراد در انتخابات مجلس خواهد بود

سلیمی اظهار داشت: در انتخابات مجلس برعکس آن چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری می‌بینیم افراد به صورت گسترده برای کاندیداتوری ثبت نام می‌کنند، شرایطی تعیین شده است، کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس به لحاظ سنی باید بین 30 تا 75 سال سن داشته باشند، داشتن مدرک کارشناسی ارشد به بالا نیز برای کاندیداتوری در مجلس نیز لازم است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون پیشنهاداتی مطرح شده تا کاندیداهای شرکت در انتخابات مجلس حداقل 5 سال سابقه اجرائی، پژوهشی یا غیرانتفاعی ارائه کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: انتخابات انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مجلس لایحه مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان همدان

ایسنا/همدان سخنگوی شورای نگهبان از صحت انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان همدان خبر داد.

دکتر طحان نظیف دوشنبه ۲۸ اسفند ماه به ارائه گزارش درباره تایید صلاحیت در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه پرداخت و اظهار کرد: با بررسی‌هایی که داشتیم، صحت انتخابات در ۵۶ حوزه انتخابیه تایید شد و بدین ترتیب تعداد حوزه‌های انتخابیه که صحت آن‌ها مورد تایید قرار گرفته به ۱۸۹ حوزه رسید.

‌نظیف مطرح کرد: در استان همدان، انتخابات حوزه‌های انتخابیه همدان و فامنین، اسدآباد، بهار و کبودراهنگ، تویسرکان، رزن و درگزین، ملایر و نهاوند به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: درباره ۱۹ حوزه انتخابیه باقی‌مانده انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بررسی‌ها ادامه دارد و به محض اینکه به جمع‌بندی برسیم، نتایج را به مردم اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این نماینده مجلس بعد از انتخاب ردصلاحیت شد!
  • این نماینده مجلس که بعد از انتخاب ردصلاحیت شد!
  • تایید انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان همدان
  • منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب ۲ تلاش کنند
  • منتخبان مردم اصفهان در مجلس برای احیای بهشت‌آباد و گلاب۲ تلاش کنند
  • تایید صحت انتخابات ۱۰ حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی
  • با ۴۷ درصد میزان مشارکت از میانگین استانی بالاتر بودیم
  • این ۵ نماینده مجلس آینده چند میلیون تومان در انتخابات هزینه تبلیغات کردند؟ +جزئیات
  • لزوم تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی در تنظیم بودجه کشور
  • صحت انتخابات در همه حوزه‌های استان اردبیل توسط شورای نگهبان تایید شد