Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:53:57 GMT

تصویری که نیویورک تایمز از یزد ساخته

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۶۳۱

تصویری که نیویورک تایمز از یزد ساخته

نقض برجام مزید بر نوسانات اقتصادی از رونق بازارهای سنتی و فعال یزد کاست و افت ۸۰ درصدی گردشگران خارجی در تابستان همیشه شلوغ یزد توی دل فعالان گردشگری را خالی کرد

تورهای گردشگری نیمه فعال شدند و حتی یزد از لیست تورهای بزرگ گردشگری کشور نیز حذف شد؛ سایه شوم نوسانات اقتصادی و سیاسی حتی بر موزه‌ها، اماکن تاریخی، صنایع دستی و حتی روابط تجاری یزد با داخل و خارج کشور نیز افتاد و فرصت‌های شغلی ایجاد شده را نیز در معرض تهدید قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند متولیان گردشگری کشور کاهش گردشگران خارجی را تأیید می‌کردند ولی در این دریای پرتلاطم، مسئولان گردشگری یزد از پای ننشستند و استراتژی‌های کوتاه مدتی برای گذر از این وضعیت اندیشیده و اجرایی کردند و خوشبختانه این تدابیر نیز خوب جواب داد.

افزایش ضریب اشغال تخت‌های اقامتی یزد به دنبال برگزاری رویدادهای گردشگری

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به خبرنگار ایسنا گفته، به دنبال راهکارهایی مانند برگزاری رویدادها و جشنواره‌های گردشگری جدیدی در استان رفته اند تا بتوانند از طریق جلب گردشگران داخلی و حتی مردم خود استان، چرخ گردشگری را همچنان در حالت گردش نگه دارند.

وی از افزایش چشمگیر ضریب اشغال تخت‌های اقامتی یزد به دنبال برگزاری این رویدادهای گردشگری خبر داده و تصریح کرده:، خوشبختانه ضریب اشغال هتل‌های استان از ۳۰ درصد در سه ماهه دوم امسال به بیش از ۸۰ درصد در سه ماهه سوم رسیده و با فرارسیدن زمستان و قرار گرفتن در آستانه عید نوروز این رقم به ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

فاطمی، همکاری سایر دستگاه‌ها را در کمک به توسعه گردشگری استان یادآور شده و اضافه کرده، میزبانی جشنواره‌ها و سمینارها از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌هایی مانند شهرداری، جهاد کشاورزی و همچنین همکاری بخش خصوصی و مردم، نه تنها صنعت گردشگری یزد را از این رکود درآورد بلکه یزد را در جایگاه اول کشور به لحاظ تعدد و کیفیت رویدادهای گردشگری قرار داد.

این مسئول، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش آداب و رسوم ملی و مذهبی را در جذب گردشگران خارجی و داخلی بسیار مؤثر دانسته و از مهمترین این جشنواره‌ها که از ابتدای سال تاکنون برگزار شده به جشنواره آلبالوی ده‌بالا، خرما و مجسمه‌های شنی بافق، انار تفت و عقدا، ناردونه مبارکه، زعفران بهاباد، قورمه مهریز، مهردانه شاهدیه، لپو کلوخ رشکوییه، تپل اسپورت بافق و زردک اردکان اشاره کرده است.

وی از برگزاری و تأثیرگذاری رویدادهای دیگری مانند پرس بوک (باز بافت) و مناسبت‌های ملی مرتبط با حوزه گردشگری مانند روز جهانی گردشگری، هفته میراث فرهنگی، جشن ثبت جهانی، جشنواره آشتی با کوچه‌های آشتی‌کنان و سلسله رفت و روب‌های بافت‌های تاریخی و تأثیر قابل‌توجه آنها بر صنعت گردشگری استان نیز یاد کرده است.

عاشورای متفاوت حسینیه ایران برای جهانیان

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه برگزاری سوگواره‌ی تاسوعا و عاشورای حسینی یزد را مورد استقبال گردشگران زیادی به ویژه گردشگران خارجی عنوان کرده و ادامه داده، در ایام محرم امسال شاهد رشد ۳۵ درصدی گردشگران خارجی از کشورهای مختلف دنیا با ملیت‌های فرانسوی، آلمانی، اتریشی، ایتالیایی، هلندی، چینی، اسپانیایی، لیتوانیایی، نیوزلندی، سنگاپوری و نیز کره‌جنوبی و چک بوده اند.

برگزاری جشن سال نو چینی در یزد، راهکاری هوشمندانه

البته میزبانی یزد در برگزاری جشن‌های ملی سایر کشورها نیز ماجرای دیگری بود که مورد استقبال گردشگری قرار گرفت به طوری که این شهر تاریخی برای اولین بار علاوه بر برگزاری جشن یلدای ایرانیان و اعیاد زرتشتیان، جشن‌های میلاد مسیح (ع) و سال نو میلادی و همچنین سال نو چینی‌ها که مهمترین رویداد این کشور برای گردشگران بود را برگزار کرد.

در این رویداد هوشمندانه، نفوذ به بازار چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای هدف گردشگری ایران و به ویژه یزد در راستای توسعه صنعت گردشگری کشور در نظر گرفته شد لذا خدمات قابل توجهی مانند ارائه تخفیف بلیط موزه‌ها و اماکن تاریخی، قیمت هتل‌های یزد و حتی ارائه خدمات ویژه دو موزه خصوصی استان به گردشگران چینی، جهت رضایت بیشتر این گردشگران از طریق استفاده از تزئینات چینی در موزه، نصب بنرهای خوشامدگویی و برگزاری مراسم چای و سنت‌های مشترک بین ایران و چین، به عنوان بخشی از برنامه‌های هفته ایران و چین در شهر جهانی دنبال شد.‏

البته رویدادهای گردشگری یزد در راستای معرفی این شهر جهانی تنها محدود به داخل استان نمی‌شد و هر کجای ایران که خبر از برپایی نمایشگاه گردشگری به گوش می‌رسید، یزد نیز یکی از غرفه‌داران بود.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز ضمن تأیید این موضوع اضافه کرده، یزد یکی از غرفه‌داران نمایشگاه‌های گردشگری دیگر کشورها نیز هست به طوری که علاوه بر حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های داخلی، در نمایشگاه‌های گردشگری چین و آی. تی.وی برلین نیز حضور داشته است.

وی به میزبانی تورهای گردشگری دیگر کشورها در یزد نیز اشاره کرده و گفته، در همین راستا تورهایی ویژه اپراتورهای گردشگری برخی از کشورها، خبرنگاران و فعالان گردشگری برگزار شد که همگی بازخوردهای خوبی را به همراه داشتند.

از تورهای آشناسازی تا خبرهای خوش نیویورک تایمز برای معرفی یزد

سرانجام نیز همین تورهای آشناسازی هم تأثیر خود را در سطح جهانی گذاشتند به طوری که در حاشیه این رویدادها، خبرنگار مجله‌ی معتبر نیویورک تایمز آمریکا از مرزهای سیاسی و امنیتی تعیین شده از سوی دولت وقت آمریکا گذر کرده و با رفتاری خارج از این مواضع، به معرفی ۵۲ شهر و کشور پرداخته که مهم‌ترین انگیزه‌ی انتخاب آن‌ها، ظهور پدیده‌های گردشگری در یک مقصد روتین، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و دسترسی آسان به عجایب تمدنی و برگزاری رویدادهای مهم هنری و فرهنگی بوده و یزد و ایران نیز یکی از این شهرها و کشورها بوده ست.

«پورتوریکو»، «هامپی»، «پاناما»، «سانتاباربارا» و «مونیخ» در آلمان، پنج مقصد نخست این فهرست هستند و ایران مقصد چهل و پنجم محسوب می‌شود، مقصدی که این روزنامه آمریکایی برای سفر در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد داده و با نمایش تصویری از یزد که در سال ۲۰۱۷ با عنوان شهر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شده، به معرفی کشورمان پرداخته است.

البته نیویورک‌تایمز یادآور شده که وزرات خارجه آمریکا سفر اتباع خود را به ایران ممنوع نکرده، فقط توصیه نمی‌کند به این کشور بروند، بنابراین آمریکایی‌ها می‌توانند با تورهای مدیریت شده سفر به ایران را انجام دهند. این روزنامه در ادامه نیز دو آژانس خیلی معروف در آمریکا و انگلیس که تورهای ویژه‌ی بانوان با راهنمایان حرفه‌ای در ایران برگزار می‌کنند را برای اطمینان خاطر شهروندان آمریکایی معرفی کرده است.

فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی یزد می‌گوید: یزد تا پایان سال نیز برنامه‌های زیاد دیگری را برای گردشگران داخلی و خارجی تدارک دیده که از جمله آنها می‌توان به جشنواره دوقلوها، جشن آب و جشن ثبت جهانی زیلو اشاره کرد که امیدواریم هر کدام از این رویدادها به نوعی منجر به جلب گردشگران بیشتری به استان تاریخی یزد شود.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر نیز شاهد برگزاری اولین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی و کنفرانس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان در یزد با حضور متولیان و پژوهشگران بین‌اللملی به همت شهرداری یزد در همین راستا بودیم.

درج نشدن مهر ایران در ویزای گردشگران خارجی، پررنگ شدن نقش جهانگردان ایرانی به عنوان سفیران کشورمان در دیگر کشورها و حتی دعوت بیش از پیش سفیران کشورهای دیگر به یزد دیگر اقدامات تأثیرگذار برای جذب گردشگران به کشورمان بوده که یزد نیز در این امور به سهم خود، تلاش کرده و مخلص کلام این که برجام حداقل برای یزد جهانی نه یک تهدید بلکه با تدبیر به موقع متولیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به فرصتی برای رونق این صنعت تبدیل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهر جهانی یزد گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان پذیرای مسافران نوروزی است

مسلم مخفی گفت: خدمات مورد نیاز بخش گردشگری به مسافران در این شهرستان با توجه به تقارن تعطیلات پایانی امسال و نوروز ۱۴۰۳ با رعایت شئونات و حرمت ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود.

او گفت: استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک هزار مورد از آنها ثبت ملی شده و همیشه مقصد مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است و برای میزبانی از گردشگران در آمادگی کامل قرار دارد، همه ادارات خدمات رسان و مسئولان ستاد نسبت به آماده کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای خدمات رسانی مطلوب به گردشگران و مسافران نوروزی، برنامه ریزی و اقدام کرده‌اند.

فرماندار همدان با بیان اینکه همدان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است، گفت: گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان و خانه‌های واجد ارزش تاریخی از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

مخفی گفت: گردشگری باید محور اول توسعه همدان شود سال‌های گذشته در زمینه کشاورزی کار شده، اما با توجه به کمبود منابع آبی و در مقابل ظرفیت موجود در بخش گردشگری، باید به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش پیش رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • استقبال گردشگران از مراکز اقامتی در همدان
  • استقبال کاشان از مسافران و گردشگران نوروزی با اجرای برنامه‌های نوروزگاه
  • بیش از ۲ شب نمی‌توانید در این جزیره بمانید!
  • چرا باید به روستا‌های ساوه سفر کنیم؟
  • «هرمز» چشم انتظار مسافران
  • بزرگترین تک بنای سنگی ایران را در این شهر ببینید
  • همدان پذیرای مسافران نوروزی است
  • روایت نیویورک‌تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • گرامیداشت زنان فلسطینی در میدان تایمز نیویورک
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟