Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@19:01:08 GMT

دولت در صادرات کمک حال کشاورزان باشد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۷۱۴

دولت در صادرات کمک حال کشاورزان باشد

خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا- فعالان بخش هاي مختلف کشاوررزي در هرمزگان در راستاي توسعه اشتغال و افزايش توليدات بخش کشاورزي خواستار کمک دولت به بخش خصوصي در بخش صادرات شدند.

به گزارش ايرنا، يکي از مهمترين شاخص هاي استقلال هر کشور خودکفايي است و اين شاخص ها امروز در مقايسه با سال هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي رشد بسزايي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، کشاورزي به عنوان محور توسعه اقتصادي مدنظر است و کشاورزان نيز به عنوان مولد و توليد کننده محصول در حفظ حق امنيت غذايي و محصولات غذايي ارگانيک داراي جايگاه مهمي هستند که در برخي موارد خواسته ها و گلايه هاي به حقي دارند.
به تعبير ديگر توليد کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزي در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتي، توليد، اشتغال، ارتقاي بهره وي و درآمدزايي قرار دارند.
جمعي از فعالان بخش اقتصادي و کشاورزي استان هرمزگان شنبه شب در نشستي با محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌ جمهوري و سرپرست نهاد رياست جمهوري در استانداري به بيان خواسته ها و ارائه ديدگاه هاي خود پرداختند.
** کشاورزي وتوليد در اين بخش کليدواژه اقتصاد
دبير اجرايي خانه کشاورز هرمزگان در ابتداي سخنان خود ابراز داشت: کشاورزي وتوليد در اين بخش کليدواژه اقتصاد عمومي کشور و اقتصاد مقاومتي است.
ابوطالب جوادي افزود: درحال حاضر 4 ميليون نفر کشاورز در سطح کشور بدون دريافت حقوق توليد غذاي مردم را برعهده دارند.
وي در ادامه به مصوبه تعيين تکليف وام هاي معوقه کشاورزي از سوي دولت و خوشحالي کشاورزان از اين مصوبه اشاره کرد و بيان داشت: اين مصوبه اما به دليل دستکاري بانک مرکزي، کشاورزان را با مشکلاتي مواجه کرده است.
دبير اجرايي خانه کشاورز هرمزگان خواستار تجديدنظر در بند خ مصوبه تعيين تکليف وام هاي معوقه کشاورزان شد.
جوادي در عين حال گفت: بانک کشاورزي امروز به شوراي حل اختلاف دهستان سياهو مراجعه کرده و حساب هاي کشاورزان بدهکار و ضامن ها را مسدود کرده است.
وي در ادامه با بيان اينکه سقف پرداخت وام به کشاورزان 80 ميليون ريال است، خطاب به رييس دفتر رييس جمهوري اظهار داشت: اين وام براي تامين نيازمندي هاي کشاورزان درحالي قرار است به کشاورزان پرداخت شود که اين ميزان با قيمت يک بزتالي برابري مي کند.
اين مسوول ادامه داد: در اين استان يک بزتالي 80 ميليون ريال(8 ميليون تومان) خريد و فروش مي شود آيا ارزش کار و فعاليت يک کشاورز معادل يک بزتالي است.
جوادي گفت: با وجود خشکسالي ها و پشت سرگذاشتن وام هاي معوقه، گراني نهاده هاي کشاورزي و کسادي محصولات آمارها نشان مي دهد سطح زيرکشت محصولات کشاورزي در سال57، 43 هزارهکتار بوده در حالي که اين رقم درسال جاري به 156 هزار هکتار است.
دبير اجرايي خانه کشاورز هرمزگان اضافه کرد: 181 هزارتن در سال 57 محصول کشاورزي توليد مي شد درحالي که ميزان توليد درسال جاري به 2 ميليون و 180 هزارتن رسيده است.
**دولت به کمک کشاورزان بيايد
مديرعامل صندوق حمايت از توسعه فعاليت هاي کشاورزي زنان در شهرستان ميناب نيز بيان داشت: در اين صندوق زنان روستايي در حوزه هاي مختلف کشاورزي و صنايع دستي و بوم گردي مشغول فعاليت هستند.
شمسي احمدي با اشاره به وجود 4 صندوق توسعه زنان روستايي در سطح استان هرمزگان گفت: يکي از مشکلات عمده زنان روستايي در بحث مشاغل خردخانگي وجود مجوزهاي متعدد و روند طولاني دريافت اين مجوزهاست.
وي صادرات محصولات مشاغل خرد زنان روستايي با برند خاص خود را نياز جدي در حوزه صادرات عنوان کرد.
مديرعامل صندوق حمايت از توسعه فعاليت هاي کشاورزي زنان ميناب ادامه داد: اين درحالي است که در سال جاري در حوزه صنايع دستي با برندي يک کارخانه توانستيم محصولاتمان را به کشورهاي حوزه خليج فارس صادر کنيم.
احمدي ضمن گلايه از وضعيت پرداخت وام هاي هاي معوقه تصريح کرد: کشاورزي که براي وام 11 ميليون توماني 15 ميليون پرداخت کرده چرا بانک کشاورزي که ابتدا به وي اعلام مي کند شما مشمول بخشودگي شده ايد اما بعد از يکماه مبلغي که پرداخت کرده را به عنوان ديرکرد چندساله ثبت کرده و از وي مي خواهند از سال 1400 قسط هاي جديد بايد پرداخت کند.
وي بيان داشت: کشاورزي که وامش را تسويه کرده اما بعد از يکماه به کشاورز بگويند قسط جديد پرداخت کند يک ظلم به اين قشر زحمتکش است.
اين مسوول در بخش کشاورزي با اشاره به اين که در بحث صادرات استان هرمزگان سرآمد محصولات سبزي و صيفي است، گفت: همين امروز درحالي که 21 هکتار محصول صيفي را به روسيه صادر کردم اما اعلام شده تا 30 بهمن بيشترنمي توانيم صادرات داشته باشيم.
احمدي گفت: با وضعيت جديد بارندگي ها و خسارت هاي هنگفت به کشاورزان،اميد کشاورزان به همين صادرات است انتظار داريم دولت کمک حال کشاورزان باشد.
** مديريت صادرات برعهده دولت
مديرعامل خانه مديران کارآفرين هرمزگان نيز خواستار توجه ويژه دولت به بخش مديريت صادرات شد و اظهار داشت: بازارهاي عمان و قطر پايگاه هاي مهم و جدي براي صادرات محصولات توليدي از استان هرمزگان محسوب مي شوند که تحقق اين موضوع نيازمند حمايت دولت است.
عبدالرضا نادري پور نيز حمايت از توليد کننده هاي محلي، شناسايي قانون هاي دست و پاگير، راه اندازي رشته هاي دانشگاهي متناسب با نياز بازار را از جمله راهکارهاي توسعه صادرات برشمرد.
وي ادامه داد: حجم سرمايه گذاري ها در بخش هاي اقتصادي و توليدي با ميزان اشتغال جوانان اين استان چندان همخواني ندارد.
مديرعامل خانه مديران کارآفرين هرمزگان در اين رابطه ابراز داشت: توسعه زيرساخت ها در حوزه نرم افزار بسيار مهم است، بحث نظام آموزشي هرمزگان يک چالش جدي است که هيچ رشته دانشگاهي مرتبط با نياز بازار بندرعباس نداريم.
**جايگاه ممتاز هرمزگان در توسعه صادرات غيرنفتي
استاندارهرمزگان در ابتداي اين نشست به وضعيت صادرات غيرنفتي اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه آبزيان 2 ظرفيت دريا و سواحل باعث رونق پرورش ميگو و ماهي در دريا شده است.
فريدون همتي با اشاره به وجود سايت 3 هزار تني پرورش ميگو با دانش بومي در هرمزگان، افزود: بناي ما توليد 50 هزار تن در دريا تا پايان دولت دوازدهم است.
وي گفت: ظرفيتي که در جزيره هاي استان در بحث پرورش ميگو داريم 50 هزار هکتار است که درحال حاضر 8 هزار هکتار آن زيربار توليد قرار دارد.
استاندارهرمزگان دراين رابطه به آماده سازي زيرساخت هاي 21 هزار تن ظرفيت توليد ميگو توسط بخش خصوصي در استان اشاره کرد که بخش بزرگي از اين ظرفيت در شهرستان بندرلنگه قرار دارد.
همتي گفت: درحال حاضر 13 هزار تن در منطقه مهرگان بندرلنگه قرار دارد و اين هدف گذاري در استان هرمزگان براي سال 98 است.
وي ياد آور شد: استان هرمزگان آمادگي براي توسعه و پرورش بچه ميگو، فرآوري، سردخانه ها، حمل و نقل و بازرگاني داخلي و خارجي توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي وجود دارد.
استاندارهرمزگان عنوان کرد: با توسعه زيرساخت ها در بخش پرورش ميگو درحالي که در ساير استان ها يکبار در سال ميگو برداشت مي شود به دليل شرايط خاص استان هرمزگان، قابليت سالي 2 بار ميگو برداشت ميگو وجود دارد، لذا اين يک ظرفيت ممتازي براي اين استان محسوب مي شود.
همتي در ادامه سخنان خود به اهميت گردشگري و بوم گردي در جزيره هاي هرمزگان از جمله جزيره هرمز اشاره کرد که درحال حاضر با استفاده از سه چرخه ها زمينه کسب و کار230 نفر در اين جزيره فراهم شده است.
** به آينده هرمزگان اميدوار هستم
رييس دفتري رييس جمهوري در پايان اين نشست با بيان اين جمله که به آينده هرمزگان اميدوار هستم، گفت: در اين استان يک تحول مثبتي در حوزه هاي اقتصادي را شاهد هستيم.
محمود واعظي هدف از اين نشست را انتقال خواسته ها، ديدگاه ها و پيشنهادات فعالان بخش هاي مختلف اقتصادي برشمرد.
وي، نقش دولت در حمايت از بخش خصوصي را سياست گذاري، نظارت، هدايت و حمايت عنوان کرد و ابراز داشت: بناي دولت بر تصدي گري و بنگاه داري بر بخش خصوصي نيست.
رييس دفتر رييس‌ جمهوري بيان داشت: استان هرمزگان به دليل اهميت مرزي بودن آن و ظرفيت هاي خاصي که درتوسعه مديريت کشور دارد، آينه کشوراست لذا هرچه آبادتر شود، نزد کشورهاي حوه خليج فارس سرافرازترخواهيم بود.
واعظي گفت: اين استان قبل از انقلاب و بعد از آن در مقطع هايي به دليل نبود توجه به سرمايه گذاري بر روي نيروي انساني بومي از بسياري از توسعه ها عقب مانده است.
وي توسعه و آينده هرمزگان را مثبت ارزيابي کرد و ابراز داشت: اين استان در بخش هاي مختلف خود حرفي براي گفتن دارد و دولت نيز با توجه به اهميت جايگاه اين استان به دنبال توسعه هرمزگان در تمامي ابعاد آن است.
سرپرست نهاد رياست جمهوري در اين رابطه به صنعت پرورش ميگو و ماهي در دريا به دليل شاخص هاي بالاي ارزآوري آن اشاره کرد.
واعظي در ادامه سخنان خود خواستار توسعه و تنوع بخشي به زيرساخت هاي اقتصادي، نيروي انساني و حمايت از بخش خصوصي شد.
وي يکي از محورهاي مهم براي توسعه زيرساخت هاي اقتصادي به مساله گردشگري در استان هرمزگان اشاره کرد.
رييس دفتر رييس‌ جمهوري ياد آور شد: استان هرمزگان به دليل وجود ظرفيت هاي خاص اين منطقه، وجود جزيره هاي زيبا، آب و هوايي خاص نقش مهمي در توسعه صنعت گردشگري دارد.
واعظي با اشاره به صحبت هاي يکي از فعالان حوزه هاي اقتصادي و کشاورزي تنوع در رشته هاي دانشگاهي متناسب با ظرفيت هاي استان هرمزگان را ضرروي دانست.
وي اظهار اميدواري کرد: با برطرف شدن موانع فراروي حوزه صادرات، فضاي کسب و کار درهرمزگان بهبود يابد و وضعيت مطلوب درعرصه اشتغال و اقتصاد استان هرمزگان ايجاد شود.
رييس دفتر رييس‌ جمهوري در اين رابطه خطاب به بانک ها، عنوان کرد: بانک ها رعايت حال کشاورزان را داشته باشند.
به گزارش ايرنا، رييس جمهوري امروز يکشنبه از طريق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان مي شود و در ورزشگاه تختي اين شهرستان با مردم غرب هرمزگان ديدارمردمي دارد.
با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني بعد از ظهر يکشنبه نيز مرحله سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس بهره برداري مي شود.
شرکت در نشست شوراي اداري هرمزگان در يکشنبه شب از ديگر برنامه هاي سفر رييس جمهوري به استان هرمزگان است.
روز دوم سفر رييس جمهوري به هرمزگان نيز با بهره برداري از طرح هاي نيروي دريايي و به آب اندازي زير دريايي آغاز مي شود.
همچنين بهره برداري از طرح هاي ويدئو کنفرانسي آب، جهاد کشاورزي و راه و شهرسازي در روز دوشنبه با حضور رييس جمهوري انجام مي شود.
9887 /6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میزان غرامت بیمه در بخش‌های دام، طیور، آبزیان و زراعت پرداخت شده است که بیشترین آن در بخش طیور بود.

حیدری با بیان اینکه در سال قبل با وجود محدودیت‌ها و با هدف کنترل تورم، بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی داشت، گفت: در این مدت ۴۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف پرداخت شد.

وی با اشاره به پرداخت هزارو ۳۲۷ فقره وام قرض الحسنه ازدواج نیز در سال گذشته گفت: در این زمینه ۹۷ درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شد.

مدیر امور بانک کشاورزی کردستان افزود: در مدت یاد شده هزارو ۶۹۳ فقره وام قرض الحسنه فرزند آوری نیز پرداخت شد.

حیدری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی کردستان، گفت: سال گذشته ۴۶۶ فقره وام مکانیزاسیون به کشاورزان متقاضی پرداخت شد.

وی درباره پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در سال گذشته گفت: پنج فقره وام نیز در این زمینه پرداخت شد که ۹۷ درصد اعتبار ابلاغی را شامل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان