Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@19:21:37 GMT

ماجرای نبرد نخستین زن دریاسالار در ایران (فیلم)

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۸۷۸

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ وقتی خشایارشا قصد حمله دریایی به جنوب یونان داشت، همه سردارانش موافق بودند جز یک نفر؛ یک زن. کسی که نامش در تاریخ به عنوان اولین زن دریاسالار به ثبت رسیده. آرتِمیسیای یکم؛ ملکه شهر هالیکارناس در سرزمین کاریا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی در شرق ترکیه امروز و رو به دریای مدیترانه که در آن روزگار جزوی از قلمرو شاهنشاهی هخامنشی بود.

سال ۴۸۰ پیش از میلاد بود؛ حدود ۲۵۰۰ سال پیش؛ شش سال از مرگ شاه قدرتمند ایران داریوش یکم می‌گذشت و حالا پسرش خشایارشا بر تخت سلطنت تکیه داده بود. او می‌خواست انتقام شکست پدر در جنگ ماراتن را از یونانی‌ها بگیرد و برای همین هم بزرگ‌ترین لشگرکشی تاریخ باستان را به سمت سرزمین‌های یونانی انجام داد؛ از تنگه ترموپیل در شمال این سرزمین گذشت، آتن را فتح کرد و نیروی دریایی یونان را عقب راند. حالا می‌خواست در جنوب آتن به مصاف نیروی دریایی یونان برود که در تنگه سالامیس گرفتار بود.

آرتِمیسیا تنها مخالف این جنگ بود. او دختر لیگدامیس نخستین فرمانروای منسوب هخامنشیان در سرزمین کاریا بود و می‌دانست که خود و پدرش تخت پادشاهی را به لطف هخامنشیان به دست آورده‌اند. پس به حکومت ایران وفادار بود. هرودوت مورخ یونان باستان که داستان این واقعه تاریخی را تعریف کرده، می‌گوید آرتمیسیا به خشایارشا تذکر داد که یونانیان تنبیه شده‌اند و لزومی به جنگ دوباره نیست. او می‌دانست یونانیان دریانوردانی ماهرند و می‌ترسید شکست خشایارشا در تنگه سالامیس، مقدمه‌ای شود برای شکست‌های بعدی ایران در یونان.

خشایارشا به این مشاوره گوش نداد و کشتی‌هایش را وارد تنگه سالامیس کرد. تنگه‌ای که در آن نیروی دریایی ایران وادار شد تا صفوف منظم خود را به هم زده و به ستون وارد آن شوند. به این ترتیب زیر آتش کشتی‌های یونانی قرار گرفتند که درون تنگه آماده نبرد بودند. این نبرد سهمگین تا شب ادامه داشت و کشتی‌ها یکدیگر را به آتش کشیدند. نیروی دریایی ایران توان مقابله نداشت و راهی جز فرار برای آن‌ها باقی نمانده بود. آرتمیسیا با ۵ کشتی جنگی کاریا، به شخصه در این جنگ حضور داشت. او رزم‌آوری کاربلد و سیاستمداری زیرک بود...

داستان این زن و نبردی که در آن شرکت داشت را در این فیلم ببینید که با توجه به گفته مورخان یونانی و نقاشی‌ها، سکه‌ها و پژوهش باستان‌شناسان گرد آمده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هخامنشیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) تنگه چاه‌کوه

(تصاویر) تنگه چاه‌کوه

دیگر خبرها

  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی با ناو «شهید مهدوی»
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد + ویدئو
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • (تصاویر) تنگه چاه‌کوه