Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@04:50:27 GMT

گچ سرمايه نهفته براي نبرد با تحريم

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۳۱۱۸

گچ سرمايه نهفته براي نبرد با تحريم

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- برخي کارشناسان بر اين باورند اگر از ظرفيت معادن کشور به خوبي استفاده شود، اين بخش مي تواند اقتصاد ايران را در برابر تحريم ها شکوفا و بخشي از بيکاري جوانان را رفع کند، ذخيره قابل توجه معادن گچ سمنان يکي از اين ظرفيت هاي کشور است.

به گزارش ايرنا، گچ ثروت عظيم عرصه هاي طبيعي است که به ساده ترين روش ها در دسترس قرار مي گيرد، اما با فرآوري آن محصولات ارزشمند در صنايع تبديلي توليد مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمار، سمنان در داشتن ذخاير گچ رتبه اول کشوري را دارد و اين محصول راهبردي اين استان امسال ثبت جهاني شد.
حجم قابل توجهي از گچ توليدي استان سمنان به عنوان مصالح ساختماني به بازار عرضه مي شود که جذب سرمايه گذار براي توليد گچ هاي صنعتي و غيرساختماني در اين منطقه يکي از ضرورت هاي اجتناب ناپذير است، چرا که ساخت و سازهاي کشور و جهان به سمتي پيش مي رود که مصرف گچ به خام ترين و ابتدايي ترين شکل به صورت گچ ساختماني در حال منسوخ شدن است.
فرسودگي ماشين آلات خط توليد، نامناسب بودن جاده هاي دسترسي به معادن گچ، فقدان خدمات زيرساختي مانند برق رساني و کاغذبازي هاي اداري، از چالش هاي اساسي در بخش توسعه صنايع گچ استان سمنان است.
رفع مشکلات زيرساختي و حمايت همه جانبه از بخش معدن مي تواند در زمان تحريم جايگزين مناسبي براي درآمد نفتي کشور باشد و اقتصاد کشور را پويا نگه دارد.
همدلي و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي در حمايت از بخش معدن به خصوص گچ سمنان از جمله نيازهاي بهره برداران و فعالان معدني اين استان است.
ايران با توليد 11 ميليون تُن رتبه دوم توليد گچ در جهان را داراست و استان سمنان بخش قابل توجهي از اين ماده معدني را توليد مي کند، 23 درصد گچ جهان و حدود 80 درصد گچ ايران در استان سمنان ذخيره شده است و 42 کارخانه گچ در استان سمنان فعال است.
به گزارش ايرنا، بر اساس آمار، استان سمنان در داشتن ذخاير گچ رتبه اول کشوري را دارد، از 70 نوع ماده معدني شناسايي شده کشور 42 ماده در سمنان وجود دارد و بر اساس برآوردها، ذخاير آن به ميزاني است که در صورت ايجاد فرآوري و توليد محصول نهايي، بهره برداري از آن اقتصادي است.
سمنان با داشتن 597 معدن از نظر تعداد معادن رتبه پنجم و از نظر حجم استخراج رتبه ششم کشور را دارد و 40 درصد گچ کشور در اين استان توليد مي شود، حدود 95 درصد از معادن گچ استان سمنان در شهرستان سرخه واقع شده است.
استان سمنان سه و نيم ميليارد تُن ذخيره زمين شناسي و بيش از پنج هزار و 500 ميليون تُن ذخيره قطعي معدني دارد و براي چهار هزار و 200 بهره بردار اين واحدها اشتغال ايجاد کرده است.
با توجه به اهميت موضوع، خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) استان سمنان ميزگردي با عنوان «چالش هاي صنعت گچ» با حضور علي اکبرهاشمي رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مهدي ابوالخيريان دبير اتحاديه گچ استان و جلال الدين صالحيان عضو اتاق بازرگاني استان سمنان برگزار کرد.
** فعاليت 42 کارخانه گچ در استان سمنان
عضو اتاق بازرگاني استان سمنان در اين ميزگرد با اشاره به اينکه صنعت گچ در اين خطه صنعتي غالب است، گفت: ارزش ريالي، حجم ذخاير، اشتغال پايدار و انرژي مصرفي در توليد، گچ را تبديل به ماده معدني ارزشمندي در استان سمنان کرده است.
صالحيان، به فعاليت 42 کارخانه گچ داراي پروانه بهره برداري در استان اشاره کرد و افزود: صنعت گچ توجيه اقتصادي دارد و سبب رشد فعاليت ناوگان عمومي و اشتغالزايي شده است.
وي بيان کرد: استان سمنان داراي ظرفيت هاي معدني فلزي و غيرفلزي بيشماري است که معادن گچ از لحاظ وزني ظرفيت غالب محسوب مي شود.
** نبود يارانه دولتي براي بروزرساني تجهيزات معدني
عضو اتاق بازرگاني استان سمنان بر ضرورت تجهيز و به ‌روز رساني تجهيزات معادن استان تاکيد و تصريح کرد: فرسودگي ماشين آلات به ويژه در معادن قديمي از جمله معدن هاي گچ چالش مهمي براي بهره برداران بخش معدني است.
جلاليان با بيان اينکه در دهه هاي اول انقلاب دولت با نياز سنجي در بخش معدني همکاري مطلوبي با معدنکاران داشت، خاطر نشان کرد: تهيه ماشين آلات بخش معدني در آن سال ها با يارانه دولتي ميسر بود و بهره برداران معدني در اين زمينه کمتر دچار مشکل مي شدند.
وي ادامه داد: هزينه واردات دستگاه‌ هاي معدني بالا است و هر بهره ‌برداري توان و امکان خريد آن ها ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه استخراج مواد معدني به دليل فرسوده بودن ماشين آلات معدني منجر به بالارفتن هزينه توليد مي شود، اضافه کرد: اين مساله توانايي مالي معدنکاران استان را به حداقل مي رساند و نيز بهره وري نامناسب و نبود استخراج علمي و اصولي در بيشتر معادن اين استان سبب شده استخراج مناسب و بهينه از ذخاير معدني صورت نگيرد.
اين عضو اتاق بازرگاني يادآور شد: وجود ماشين آلات به روز منجر به افزايش کيفيت استخراج و کاهش مصرف انرژي و هزينه نگهداري و تعميرات ماشين آلات مي شود.
** ثبت نشدن صادرات گچ در گمرک سمنان
دبير اتحاديه گچ استان سمنان با اشاره به حجم کم صادرات گچ از داخل اين استان، نبود بسترهاي مناسب و حمايت از صادرات گچ اين خطه را از ديگر مشکلات معدن داران و کارخانه هاي اين ماده معدني برشمرد.
ابوالخيريان با بيان اينکه کارخانه هاي گچ استان سمنان در گمرک هاي مرزي اين ماده معدني را ترخيص مي کنند، اضافه کرد: متوليان امر صادراتي اين ديار، به صادرات اين محصول ارزشمند توجه نداشته اند بنابراين کارخانه هاي استان به ترخيص گچ در گمرک هاي مرزي ترغيب مي شوند.
به گفته وي، تنها حدود 10 درصد گچ توليدي استان سمنان از گمرک اين استان ترخيص مي شود.
دبير اتحاديه گچ استان سمنان يادآور شد: گچ سمنان به صورت فله اي در کيسه هايي به مرز مي رسد و در آنجا توسط دلالان صادراتي بسته بندي هاي جديد گاهي با نام شرکت هاي ديگر، به کشورهاي مقصد صادر مي شود.
** خام فروشي به تعطيلي کارخانه هاي گچ مي انجامد
دبير اتحاديه گچ استان سمنان با اشاره به اينکه سنگ گچ سمنان با فرآيند ساده تبديل به گچ ساختماني مي شود، افزود: اگر برنامه ريزي و سياستگذاري براي فرآوري اين محصول به مواد ديگر اتخاذ نشود، به طور حتم 50 درصد کارخانه هاي اين ماده معدني در استان طي سال هاي آينده تعطيل مي شود.
ابوالخيريان تاکيد کرد: ساخت و سازهاي کشور و جهان به سمتي پيش مي رود که مصرف گچ به شيوه گچ ساختماني خام منسوخ است.
وي با اشاره به مرغوبيت گچ استان سمنان، تصريح کرد: گچ سمنان قابليت کاربرد در صنعت هاي مختلف دارد اما اين ماده معدني نتوانست به خوبي جايگاه خود را در بين مشاغلي چون دندانپزشکي پيدا کند.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره هاي گچ در استان سمنان، بيان کرد: محصولات فراواني از گچ توليد مي شود اما اين ماده معدني با کيفيت بالا در سمنان تنها به صورت بسته بندي هاي ساده گچ ساختماني به فروش مي رسد.
** ضرورت توليد محصولات غيرساختماني و صنعتي از گچ
رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در ميزگرد ايرنا، گفت: فروش حجم بالاي مواد معدني به صورت خام براي جلوگيري از تعطيلي معادن يکي از مشکلات اساسي معدنکاران اين استان است.
هاشمي با بيان اينکه مسئولان استاني، فعاليت هاي معدني را يکي از محورهاي توسعه سمنان خواندند، تاکيد کرد: در عمل اتفاق و حمايت خاصي از بخش معدن در اين استان رخ نداده است.
وي بر ضرورت افزايش ارزش افزوده فروش مواد معدني تاکيد و خاطر نشان کرد: نبود برنامه ريزي براي فرآوري گچ و بي ثباتي در برنامه ريزي براي بهره برداري و توليد اين ماده معدني از عمده دلايل خام فروشي آن در استان سمنان است.
عضو اتاق بازرگاني استان سمنان، افزود: فرآوري مواد معدني استخراج شده نيازمند ابزارهايي است که برخي از آن ها در خارج کشور توليد مي شود و اعمال تحريم ها باعث شده اين ابزارها به سختي در دسترس باشد و گران شده است.
** کمبودهاي زيرساختي معادن
عضو اتاق بازرگاني استان سمنان، به ضرورت تامين زيرساخت معادن تاکيد و تصريح کرد: دولت مي تواند با دسته بندي معادن و مشخص کردن معدن هاي پايدار نسبت به تامين برق براي آن ها اقدام کند.
به گفته جلاليان، برق رساني به روستاهاي دورافتاده در سال هاي گذشته اتفاق افتاد، اما با وجود اثربخشي معادن بر اقتصاد کشور در مورد تامين برق معدن ها تصميمي گرفته نشده است.
وي يادآور شد: فروش مواد معدني توسط معدن داران به صورت غيرنقدي است اما پرداخت مواردي چون عوارض دولتي، ماليات و ديگر هزينه ها بايد نقدي انجام شود که سبب تحميل فشار به بهره برداران و کاهش قدرت مالي آن ها به مرور زمان مي شود.
جلاليان اظهار داشت: حقوق دولتي يکي ديگر از مشکلات معدن داران استان است که حداقل تقسيط مناسب آن مي تواند به بهره برداران کمک کند.
** فرآوري معدني نيازمند ماشين آلات روز دنيا
رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: جايگاه و عملکرد واقعي صنايع معدني در استان به درستي تعريف نشده است.
هاشمي ابراز داشت: آشنايي با فناوري و داشتن ماشين آلات روز دنيا براي ايجاد صنايع معدني ضرورت دارد.
وي ادامه داد: فرآيند قانونگذاري کشور به بهره برداران پروانه بهره برداري ارايه مي دهد و اين به آن معناست که معدنکار مي تواند همزمان اکتشاف، استخراج و فرآوري را انجام دهد.
رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به بهره برداري 6 واحد کنسانتره مس در شرق استان، بيان کرد: اين واحدها در سال هاي اخير به همت بخش خصوصي در سمنان فعال شدند و کنسانتره مس را به شيوه هاي مختلف توليد مي کنند.
** توسعه معادن سرمايه کلان ملي محسوب مي شود
رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تاکيد کرد: همکاري و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي مي تواند برخي از مشکلات را حل و فصل کند از جمله تشريفات اداري را مي توان کاهش داد.
هاشمي، سرمايه گذاري در معادن را نوعي تجهيز منابع دولتي برشمرد و يادآور شد: معادن جزو انفال محسوب مي شود بنابراين تامين زيرساخت ها، افزايش بهره وري و بازدهي آن ها و حمايت از بهره برداران به نفع دولت است.
وي تصريح کرد: فعاليت هاي معدني يکي از جايگزين هاي مناسب براي درآمدهاي نفتي کشور است.
عضو اتاق بازرگاني استان سمنان يادآور شد: حمايت دولت در بخش هاي مختلف از فعاليت معدن داران سبب ثبات آن و ترغيب سرمايه گذاران مي شود.
رئيس اتحاديه گچ استان سمنان گفت: اکتشاف تا فرآوري با هزينه براي بهره برداران همراه است اما کار معدن مي تواند ارزش افزوده ايجاد کند که نوعي سرمايه گذاري است.
ابوالخيريان تصريح کرد: تغيير رويکردها و نگرش ها در زمينه سرمايه گذاري بخش معدني مي تواند جايگزين مناسبي براي درآمدهاي نفتي باشد.
وي، به ضرورت بازنگري برخي از قوانين اشاره و بيان کرد: برخي معادن استان به صورت اسمي بهره بردار دارد اما اگر اين معادن به سرمايه گذاران و فعالان معدني واقعي سپرده شود نتيجه مناسبي دريافت خواهد شد.
ابوالخيريان اضافه کرد: فشارهاي داخلي اثرگذارتر از تحريم هاي کشورهاي خارجي بر معادن و بهره برداران معدني کشور است.
** جاي خالي حمايت از سرمايه گذاران
دبير اتحاديه گچ استان سمنان در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: نبود حمايت ها از سرمايه گذاران بخش معدني در اين استان سبب شده خيل زيادي از اين قشر به خاطر سرمايه گذاري در مناطق مختلف سمنان ابراز پشيماني کنند.
ابوالخيريان با اشاره به فشارهاي جنگ اقتصادي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير افزود: در چنين شرايطي حمايت از رشد و توسعه صنايع داخلي بيشتر از گذشته احساس مي شود و مسوولان اجرايي بايد تدابير درستي در اين زمينه اتخاذ کنند.
وي بيان کرد: با اينکه همواره سخن از حمايت از فعالان عرصه اقتصادي در کشور مي شود، بهره برداران گچ سمنان در بخش هاي مختلف بانکي، مالياتي و بيمه اي با مشکلات زيادي رو به رو هستند.
ابوالخيريان تاکيد کرد: اعتماد سازي و فراهم کردن بستر مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش هاي مختلف چرخه توليد، از اکتشاف گرفته تا محصول نهايي اجتناب ناپذير است.
وي به اشتغالزايي صنعت گچ در کارخانه ها و معادن سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: فقدان حمايت ها از صنايع وابسته گچ منجر به گرفتار شدن حداقل يک هزار و 500 خانوار با معضل بيکاري و آسيب هاي مي شود.
دبير اتحاديه گچ استان سمنان به قدرتمند بودن صنعت گچ استان اشاره کرد و گفت: سياستگذاري هاي اين صنعت در کشور با توجه به توليد محصولات اين ماده معدني در استان سمنان انجام مي شود و نرخ گذاري اتحاديه گچ سمنان، قيمت بازارهاي ايران را تعيين مي کند.
وي ابرازداشت: همدلي و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي در حمايت از بخش معدن به خصوص گچ سمنان به منظور جذب سرمايه گذاري و اشتغالزايي الزامي است.
وي با بيان اينکه خودروهاي سنگين حمل و نقل بخش معدني با کمبود لاستيک مواجه هستند، يادآور شد: معادن و کارخانه هاي گچ استان سمنان ماه ها با اين مشکل دست و پنجه نرم مي کنند و نتوانستند از سازمان صنعت، معدن و تجارت لاستيک هاي مورد نياز براي ادامه فعاليت برخي ماشين آلات را تامين کنند.
دبير اتحاديه گچ استان سمنان گفت: تمرکز اکثر کارخانه هاي گچ اين استان در محور سمنان به فيروزکوه قرار داد و با وجود حجم تردد کاميون هاي حامل بار و وسايل نقليه شخصي، زيرساخت هاي اين محور مناسب نيست.
** لزوم آموزش به بهره برداران
دبير اتحاديه گچ استان سمنان به ضرورت آموزش شيوه هاي صادراتي و کسب بازارهاي جهاني اشاره کرد و گفت: تدوين کارگاه هاي آموزشي براي آشنايي بهره برداران معدني به ويژه صنعت گچ با بازارهاي بين المللي ضرورت دارد.
ابوالخيريان بر اتکا نداشتن به توليد و صادرات يک يا چند مرحله فرآوري محصول تاکيد و تصريح کرد: سياستگذاري مسئولان بايد به گونه اي باشد که چرخه توليد به سمت محصولات متنوع هدايت شود.
9891/7408/6103
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای جهان این روزها بیشتر از هر زمانی از نظر اقتصادی به هم وابسته‌اند، به‌طوری ‌که هر نوع کاهش تولید یا نوسان در تولید یک محصول بلافاصله می‌تواند در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

در تازه‌ترین رویداد کاهش تولید کاکائو معضل جهانی ایجاد کرده است، به‌طوری که تحت ‌تأثیر این موضوع قیمت این محصول در یک سال گذشته در سراسر جهان چند برابر شده است و مذاق تولیدکنندگان و علاقه‌مندان شکلات را تلخ کرده است. آن طور که بلومبرگ دیروز گزارش داد، بررسی‌ها از رشد بیش از ۶برابری قیمت جهانی کاکائو حکایت دارد، موضوعی که می‌تواند صنعت شکلات‌سازی‌ دنیا را تحت ‌تأثیر قرار دهد.

سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده میزان تولید کاکائو در سال۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴هزار تنی روبه‌رو خواهد شد. تریستان فلچر، تحلیلگر بازار کالا می‌گوید: زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد عقب‌نشینی طولانی‌مدت شوند و دیگر سراغ کاکائو نروند.

سرمایه‌گذاران در راه عربستان

خبرهای دیگر از منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که عربستان در تلاش است تا حجم سرمایه‌گذاری خارجی را برای ساخت شهر جدید نئوم افزایش دهد. نئوم یک شهر جدید مبتنی بر فناوری‌های هوشمند در شمال غربی عربستان است و قرار است وابستگی عربستان به نفت را کاهش دهد و اقتصاد آن را متنوع کند. هزینه این پروژه ۵۰۰میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است. بر همین اساس، عربستان در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که صدها بانکدار و سرمایه‌گذار خارجی قرار است در روزهای آینده از پروژه نئوم عربستان بازدید کنند. درواقع سازندگان این پروژه پرهزینه در جست‌وجوی جذب بودجه برای تکمیل آن هستند.

بیشتر بخوانید

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن معادن طلای افغانستان در کانون توجه چینی‌ها

در خبر دیگری از کشورهای منطقه مشخص شد شرکت‌های چینی در تلاش برای سرمایه‌گذاری در معادن طلای افغانستان هستند.

در کابل، مسئولان وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان با نشر خبرنامه‌ای در صفحه رسمی این وزارت از دیدار شیخ شهاب‌الدین دلاور با مسئولان یک شرکت تجارتی افغان و شرکای چینی خبر داد.

وی اعلام کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری روی معادن طلا در این کشور نشان داده‌اند.

بانک‌های چینی تحریم می‌شوند

در خبر مهم دیگری، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که ایالات ‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط برخی بانک‌های چینی با شبکه مالی بین‌المللی است. پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه انتقاد کرده و گفته بود: پکن از طریق تأمین قطعات حیاتی برای تسلیحات، عامل اصلی جنگ مسکو در اوکراین بوده است.

تعطیلی بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا

دولت هلند تصمیم گرفته است با هدف کاهش زمین‌لرزه در شمال این کشور، بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا به نام گرونینگن را برای همیشه تعطیل کند. میدان گازی گرونینگن از اواخر سال ۲۰۲۳ با بخش کمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کرد، چراکه فرایند تولید گاز در این میدان موجب بروز زلزله‌های متعددی در هلند شده و دولت این کشور تلاش می‌کرد با کمتر کردن برداشت گاز، خطر بروز زلزله را کم کند. زلزله‌هایی که تاکنون رخ ‌داده به هزاران ساختمان در هلند آسیب زده است.

کد خبر 847063 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و عربستان عربستان اقتصاد سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • سرمایه گذاری بر روی معادن طلای افغانستان
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • ۴۰ درصد معادن نیشابور فعال است