Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین روز از جشنواره بین المللی تئاتر  فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید. در روز ششم جشنواره تئاتر فجر ۱۲ تئاتر صحنه‌ای و ۷ تئاتر در بخش خیابانی بر روی صحنه رفتند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درششمین شب از جشنواره تئاتر فجر بعد از گفتگو با نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و مدیر کل هنر‌های نمایشی به تماشای نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای دو نمایش در بخش بین الملل

روز ششم از جشنواره تئاتر فجر میزبان دو نمایش در بخش بین الملل بود, «دو سر و یک دست» از لبنان و «چیدمان» از فرانسه. نمایش «دو سر و یک دست» در تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه رفت؛ این نمایش کاری از کمپانی تئاتر زوکاک است و قدرت و پدرشاهی را در کنکاش با دیدگاه‌های شکسپیر دستمایه خود قرار داده است؛ که در خلاصه این داستان آمده است: نگاه سیاسی ظالمانه شکسپیر او را به یک متفکر بزرگ سیاسی تبدیل کرده است و مشخص است که مسایل سیاسی در هسته نمایش نامه‌های او قرار دارد. ما امروز می‌خواهیم سوال شکسپیر را بپرسیم تا به تحلیل طرح‌های اولیه‌ی قالب پدرشاهی در نمایشمان بپردازیم.

مجزا کردن خانم و آقایان در نمایش «رومئو و ژولیت»

نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی مسعود صفری و نویسندگی میلاد کاشانی در تالار حافظ بر روی صحنه رفت. این بار مسعود صفری نمایشنامه «رومئو و ژولیت» را با اجرایی متفاوت و در محیطی پوشیده از نمک به اجرا در آورد. یکی از نکات جالب صحبت‌های مسعود صفری پیش از اجرای نمایش بود  که از داوران، میهمانان و تماشاگران خانم و آقا درخواست کرد تا در دو ردیف مختلف و جدا از هم بنشینندالبته این تفکیک بر اساس نمایشنامه و نوع اجرای این اثر بود که در صحنه نمایش هم این تفکیک دیده می‌شد. نمایش «رومئو و ژولیت» در ابتدا مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، اما در میانه‌های اجرا برخی از تماشاگران سالن نمایش را ترک کردند.

 نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» با روایت بازیگران

نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی سهیل ساعی و نویسندگی بهرام بیضایی در تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه رفت. این نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. در این نمایش بازیگران راوی نمایش بودند بدین معنا که خود داستان  نمایش را تعریف و آن را بازی می‌کردند. این نمایش توانست مخاطبان را به مدت ۱۰۰ دقیقه بر روی صندلی‌های خود میخکوب کند.

نبود مسئولان حراست در تماشاخانه‌ها

در روز‌های جشنواره تئاتر فجر بسیاری از علاقه‌مندان برای تماشای نمایش‌های گوناگون به تماشاخانه‌ها می‌آیند,، اما ظاهر برخی از تماشاگران تعجب بسیاری از افراد حاضر را بر می‌انگیزد که این نشان از نبود مسئولان حراست در تماشاخانه‌ها در روز‌های شلوغ است. اما در این روز‌ها تالار حافظ و تالار فردوسی که از تماشاخانه‌های بنیاد رودکی و زیر مجموعه تالار وحدت هستند با حضور دو مسئول حراست خانم و آقا میزبان علاقه‌مندان هستند که با نظارت، رضایت بسیاری از مخاطبان را جلب کرده اند. این موضوع در باقی تماشاخانه‌ها دیده نمی‌شود که این نشان از بی توجهی مدیران تماشاخانه‌ها به این امر مهم دارد و باز هم معضل صندلی‌ها  در نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر فجر با زمانی حداقل ۴۰ دقیقه و حداکثر ۱۴۰ دقیقه وجود دارد. مخاطبانی که این ساعات را در سالن‌ها می‌گذرانند از صندلی برخی سالن‌ها شکایت دارند!  صندلی‌های تعبیه شده در تالار حافظ به صورت پلکانی بوده که با رفت و آمد تماشاگران به خود می‌لرزد و نوعی ناامنی را میان تماشاگران ایجاد می‌کند که البته تشک‌های آن مناسب نمایش‌های بالای ۶۰ دقیقه نیست. در میان صندلی‌های سالن‌های تئاترشهر، تالار چارسو بیشترین  موج  از نارضایتی‌ها را دارد که باید برای آن فکری کرد. البته به نظر می‌رسد که مسئولان باید فکری به حال صندلی‌های سالن‌ها بکنند تا در جشنواره‌های آتی رضایت تماشاگران را بیش از قبل به خود جلب کنند.

گفتنی است سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن لغایت ۴ اسفند اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر جشنواره فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود