Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@21:45:19 GMT

معاوضه نفت با فراورده براي گذر از تحريم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۴۴۰۳

معاوضه نفت با فراورده براي گذر از تحريم‌ها

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک استراتژيست حوزه انرژي گفت: شرکت ملي نفت ايران مي‌تواند به اروپايي ها پيشنهاد کند که در چارچوب شرايط قراردادي «معاوضه»، در ازاي عرضه نفت خام به پالايشگاه‌هاي اروپايي، مالک فرآورده‌هاي نفتي حاصل از پالايش نفت خام ايران در اين پالايشگاه‌ها شود.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از اتاق بازرگاني تهران، اعضاي کميسيون انرژي و محيط زيست اتاق بازرگاني تهران و کميسيون انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي اتاق بازرگاني ايران با دعوت از پژوهشگر ارشد موسسه راهبردي، تاب‌آوري و تامين امنيت اقتصادي دانشگاه لندن، به بررسي شيوه نويني از ابزار مالي در حوزه انرژي پرداختند که به گفته مبتکر آن، اين ابزار مي‌تواند تا حدود زيادي گره کور تحريم‌ها که بر راه مبادلات تجاري ايران قرار گرفته، باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«کريس کوک» که براي تبيين و تشريح اين ابتکار مالي به ايران سفر کرده و در جلسه هايي با فعالان اقتصادي حوزه انرژي و نيز مسئولان دولتي اين بخش به تبادل‌نظر پيرامون آن پرداخت، معتقد است در شرايط کنوني اعمال تحريم‌ها، ايران مي‌تواند مبتکر فناوري نوين تعهدات اعتباري انرژي و تسويه پاياپاي مالي انرژي باشد.
کوک که مدير اجرايي گروه مطالعه بورس بين‌المللي نفت ايران در جزيره کيش در دهه 80 خورشيدي نيز بوده ‌است، در نشست با نمايندگان بخش‌خصوصي از 2 کميسيون تخصصي انرژي اتاق تهران و اتاق ايران، از روش نوين مالي با عنوان «تعهد اعتباري انرژي» (Energy Credit Obligation) پرده‌برداري کرد.
بر اساس اين نظريه، روش‌هاي نوين مالي انرژي شامل نوعي توافق هاي جديدي است که در برگيرنده تغيير تعريف انرژي به عنوان کالا به تعريفي تازه از انرژي به عنوان «فراهم‌آورنده خدمات» همراه با مشارکت در ريسک‌ها، هزينه‌ها، افزايش توليد و مشارکت در اطلاعات علمي و غيره به علاوه ابزارهاي جديد براي معاوضه ارزش حامل‌هاي انرژي است.
کريس کوک، در اين نشست توضيح داد که وي اين پيشنهاد را به تازگي به پارلمان اسکاتلند هم ارائه کرده و به دعوت برگزارکنندگان همايش‌هاي انرژي با پشتيباني وزارت انرژي روسيه، اين نظريه را 2 مرتبه در سال 2018 ميلادي در مسکو توضيح داده که مورد توجه قرار گرفته ‌است.
وي در توضيح اين نوع اعتبار که به طور خلاصه از آن به ECO ياد کرد، گفت: اين اعتبار به سادگي قابل تبديل و معاوضه با انرژي مصرفي مردم عادي مانند برق، بنزين، گازوئيل و نظاير آن است.
پژوهشگر ارشد موسسه راهبردي تاب‌آوري و تامين امنيت اقتصادي کالج لندن، اين مساله را مطرح کرد که نسل نويني از فناوري‌هاي مالي با عنوان «فين‌تک» در حال شکل گرفتن و پا به عرصه وجود گذاشتن است که به طور کلي خارج از نظام مالي فعلي حاکم بر جهان و تبادل مالي بر اساس دلار، فعاليت خواهد کرد.
به اعتقاد وي، اين تحولات تازه فرصتي براي ايران خواهد بود تا آمريکا را درگير يک بازار نوين خدماتي کند و به اين ترتيب، شعار «انرژي در اولويت است» را مطرح خواهد کرد. به باور کريس کوک، ايران مي‌تواند يک انقلاب انرژي را در منطقه و حتي فرامنطقه با فرصت بررسي و گنجاندن طرح ارائه شده در بودجه سال 1398، راهبري کند.
وي در ادامه توضيحات خود در جمع فعالان بخش‌خصوصي، به اين نکته اشاره کرد که بازار جهاني در حال گذار از انرژي به عنوان يک کالاست و افزود: در حال حاضر، بازار در مسير جديد و تعريف تازه‌اي از انرژي با عنوان «انرژي فراهم‌آورنده خدمات» قرار گرفته و به پيش مي‌رود. در اين بازار نوين، مهم‌ترين سرمايه‌گذاري مورد نياز، توان علمي و تجربي است که شرکت نفتي اگزون‌موبيل آمريکا به آن نام «سوخت پنجم» داده است. در اين بازار منابع فيزيکي و مالي کمتري مورد نياز است.
کوک اين بازار نوين در حوزه انرژي را رقيبي براي بازارهاي سنتي فعلي مانند بورس انرژي، ندانسته و آن را مکمل بازارهاي سنتي عنوان کرد. پژوهشگر ارشد دانشگاه لندن سپس در پاسخ به برخي پرسش‌هاي مطرح شده در اين نشست در ارتباط با وجود تحريم‌هاي بانکي و چگونگي تامين کالا و خدمات موردنياز توسط ايران، گفت: ايران مي تواند در ازاي عرضه نفت خام به پالايشگاه‌هاي اروپايي و انگليسي، مالک فرآورده‌هاي نفتي حاصل از پالايش نفت خام ايران در اين پالايشگاه‌ها شود.
کريس کوک، افزود: اين روش نوين و چارچوب قراردادي آن، همان است که در حدود دو دهه پيش در منطقه و حوزه درياي خزر به معاوضه انرژي با انرژي شهرت يافته بود و بر اساس آن گاز صادراتي ايران به ازاي برق وارداتي از ارمنستان و جمهوري آذربايجان معاوضه مي‌شد. همچنين بر اساس اين چارچوب، نفت خام حوزه درياي خزر با نفت خام ايران در خليج فارس معاوضه مي‌شد.
وي سپس به تجربه موفق کشور روسيه در اين زمينه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با دعوت وزارت انرژي روسيه، اين شيوه تبادل را تشريح کردم و مقامات اين کشور، انجام اين روش با کشور يونان را جدي گرفتند. به اين ترتيب که شرکت روس‌نفت به عنوان بزرگترين توليدکننده نفت خام روسيه از طريق شرکت وابسته‌اش به نام شرکت پتروکاس انرژي، با پالايشگاه يوناني «موتوراويل هلاس‌کرين» يک قرارداد پنج ساله معاوضه نفت خام روسيه با فرآورده‌هاي نفتي توليد شده از آن را منعقد کرد.
اين قرارداد که قرار است حجم آن تا 150 هزار بشکه در روز افزايش يابد، به شرکت روس‌نفت اين امکان و اجازه را مي‌دهد که فرآورده‌هاي نفتي حاصل از پالايش نفت خام روسيه را به طور مستقل در منطقه بازاريابي و به فروش برساند.
وي افزود: با پياده‌سازي اين ابزار نوين مالي، ايران مي‌تواند با دريافت ECO کالا و خدمات مورد نياز خود را از اروپا و انگيس خريداري و وارد کند و به اين ترتيب، بدون آنکه نظام بانکي دلاري در اين مبادلات نقشي ايفاد کند، نظام بانکي ايران، اروپا و انگليس مي‌توانند به صورت فراهم‌آورندگان خدمات بانکي با يکديگر کار کنند. ايران مي‌تواند اين شيوه مالي را با ديگر خريداران نفت خام ايران، توسعه دهد.
کريس کوک در ادامه با اشاره به ايجاد ساز و کار ويژه اتحاديه اروپا يا همان اينستکس براي تجارت با ايران، گفت: با تاسيس و ايجاد يک اتاق پاياپاي انرژي به منظور توافق با ايران براي صدور و تضمين اجرايي تعهدات اعتباري انرژي (ECO) و تسويه حساب‌هاي مقتضي بين اتحاديه اروپا، انگليس و ايران، مي‌توان يک ابزار اعتباري مالي نوين براي ادامه تجارت با ايران معرفي و مستقر کرد.
کريس کوک معتقد است که ساير کشورها از جمله ايتاليا، يونان و اسپانيا نيز با همين روش کاري مي‌توانند به اينستکس براي تجارت با ايران ملحق شوند.
دوره توليد و فروش آسان نفت تمام شده است
در اين نشست همچنين «علي شمس‌اردکاني»، رييس کميسيون انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي اتاق ايران در سخناني، به ضرورت تغيير الگوي انرژي در ايران اشاره کرد و با بيان اينکه طرح هدفمند کردن يارانه‌ حامل‌هاي انرژي، منجر به هدر رفت يارانه‌ها شد، گفت: ديگر دوره آساني در توليد نفت، فروش و مصرف آن به سر آمده است و بايد راه ديگر در کشور در پيش گرفت.
وي با تاييد نظريه کريس کوک در ارتباط با موضوع تعهد اعتباري انرژي، افزود: انرژي، مليت ندارد؛ بنابراين اين پيشنهاد و راهکار به ويژه مي‌تواند براي همکاري با آن دسته از کشورهايي که به برجام متعهد هستند، موثر باشد.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران سپس گفت: اين پيشنهاد مالي جديد مي‌تواند از سوي بخش خصوصي و دانشگاه‌ها و با حمايت اتاق ايران مورد مطالعه بيشتر و در صورت امکان اجرايي شود.
«رضا پديدار» رييس کميسيون انرژي و محيط‌زيست اتاق تهران نيز گفت: در شرايطي که ايران در آن به سر مي‌برد، ضروري است که اين موضوع به فوريت مورد توجه براي مطالعه، اقدام و عمل لازم قرار گيرد.
وي افزود: موضوع اقتصاد مقاومتي و تقويت بخش خصوصي در کشور بسيار جدي‌تر از قبل بايد مورد پيگيري و اجرايي قرار گيرد و راه‌حل‌هاي مناسب براي تحمل و برون‌رفت از دوره تحريم‌ها را براي اقتصاد کلان و به ويژه اقتصاد انرژي کشور با همکاري قوه مجريه و مقننه به دست آورد.
در پايان اين نشست، فعالان اقتصادي بخش خصوصي تاکيد کردند در شرايط فعلي و با توجه به اينکه بودجه سال آينده نيز در دست بررسي است، انتظار مي‌رود مسئولان وزارت نفت، وزارت نيرو، بانک مرکزي و ساير تشکل‌هاي بخش خصوصي، عمومي و دانشگاهي، پيشنهاد و راهکار تعهدات اعتباري انرژي را مورد توجه و بررسي جدي قرار دهند.
اقتصام**9189**2022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۴۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مذاکرات: معاوضه رقیب سردار با ستاره ناپولی

به گزارش "ورزش سه"، درخشش اوسیمن در ترکیب ناپولی در چند فصل اخیر و نقش مهمی که این بازیکن در قهرمانی تیمش در رقابت‌های فصل گذشته سری آ ایفا کرد باعث شده است که بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپایی به دنبال به خدمت گرفتن او باشند.

این بازیکن نیجریه‌ای پیش از این به مدیران ناپولی اعلام کرده بود که قصد دارد در پایان فصل این باشگاه را ترک کند و برای این موضوع با آنها به توافق رسیده بود و به همین منظور بند فسخی به ارزش ۱۲۰ میلیون یورو در قرارداد او گنجانده شده است.

بسیاری از رسانه‌های ایتالیایی مدعی شده بودند که پاری سن ژرمن مشتری اصلی این ستاره ناپولی است و قصد دارد او را جانشین کیلیان امباپه کند اما حالا جانلوکا دی مارتزیو از خریدار جدید او پرده برداشته است که می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

این خبرنگار ایتالیایی مدعی شده است که مدیران چلسی آماده هستند تا پیشنهادی جذاب را به ناپولی ارائه کنند که شامل لوکاکو و 90 میلیون یورو یا یک بازیکن جوان برای جذب اوسیمن است و شاید این پیشنهاد مورد قبول مدیران ناپولی قرار بگیرد.

لوکاکو در حال حاضر به‌صورت قرضی در رم توپ می‌زند اما قراردادش در پایان فصل به انتها می‌رسد و مدیران این باشگاه شرایط مالی لازم برای دائمی کردن قرارداد او را ندارند.

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • آغاز مذاکرات: معاوضه رقیب سردار با ستاره ناپولی
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله تحریم کرد
  • آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد ؛ ۲ صرافی و ۲ شرکت در لبنان و امارات