Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:29:44 GMT

عارف انتخابات 1400 را بر ٩٨ ترجیح می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۴۵۴۲

عارف انتخابات 1400 را بر ٩٨ ترجیح می‌دهد

تهران- ایرنا- عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با «آرمان» در پاسخ به این سوال که آیا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر، می گوید: در این رابطه نمی‌توان نظر داد که آیا او برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر. تصور می شود که نگاه آقای عارف به ریاست جمهوری 1400 تا انتخابات 98 بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز سال 98 تحرکات انتخابات مجلس یازدهم وارد فاز اجرایی می‌شود و به همین جهت جریان‌های سیاسی بالاخص جریان اصولگرا در تلاش است تا در این انتخابات پیروز شود چرا که از اینکه دوباره بازنده باشد به شدت نگران است.

برخی معتقدند هجمه‌های اخیر اصولگرایان به اصلاح‌طلبان تنها به جهت ترس و واهمه از پیروزی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و همچنین با مطرح کردن محسن‌هاشمی تنها به دنبال سوزاندن مهره‌های سرشناس است تا آنها نتوانند گزینه‌ای را برای انتخابات مطرح کنند. انتخابات گذشته مجلس نشاندهنده وحدت اصلاح‌طلبان بود چرا آنها با ارائه یک لیست توانستند پیروز شوند. برخی کارشناسان معتقدند که علی‌لاریجانی از حالا خود را برای انتخابات 1400 آماده می‌کند در مقابل بسیاری هم معتقدند که اصلاح‌طلبان دیگر از گزینه‌های اصولگرایان در انتخابات استفاده نخواهند کرد.

**سوزاندن مهره‌های اصلاح‌طلبان
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این راستا به «آرمان» گفت: اصلاح‌طلبان تا به امروز به هیچ وجه وارد انتخابات مجلس نشده‌اند، چرا که در حال حاضر مسائل بسیار مهمی از قبیل مسائل ملی و بین‌المللی برای اصلاح طلبان مطرح است.

عبدا...ناصری با اشاره به این که کشور در شرایط خطیری قرار دارد؛ اصولگرایان به جهت آنکه افکار عمومی جامعه درباره مسائل مهم کشور از جمله شرایط بین‌المللی مانند FATF و پالرمو به سمت دیگری متمرکز کرده و به سمت انتخابات حرکت می‌کنند.

عبدا... ناصری ادامه داد: باید به این موضوعات توجه کرد که اصلاح طلبان به هیچ مساله‌ای از جمله انتخابات هنوز ورود پیدا نکرده و دوم آن که جناح رقیب قصد دارد با مطرح کردن نام برخی از اسامی ذهن بخشی از اصلاح‌طلبان را به این مساله معطوف کند.

او افزود: همه بر این موضوع واقف هستند که آقای جهانگیری بنا دارد تا پایان دولت دوم آقای‌روحانی در سمت معاون اولی باقی بماند، همچنین آقای هاشمی هم تا پایان شورا از این شورا بیرون نخواهد آمد چرا که اگر چنین قصدی داشت حتما موقعیت شهردار شدنش هم فراهم بود اما طبق تعهدی که به شورا دارد بناست تا پایان دوره در شورا بماند؛ بنابراین مطرح کردن این چهره‌ها از سوی اصولگرایان تنها به جهت سوزاندن مهره‌های اصلی و تاثیر‌گذار است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که نام بردن از محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری از سوی اصولگرایان با هدف است، افزود: در جامعه اصلاح‌طلب بر روی این دو نام حساسیت وجود دارد، چرا که یکی از آنها رئیس شورای شهر پایتخت است و از نظر اصلاح‌طلبان نباید تا پایان ماموریت از شورا خارج شود و دیگری هم معاون اول و حتی می‌توان گفت نماینده گفتمان جدی و رسمی اصلاح‌طلبان واقعی در دولت است.

ناصری در پاسخ به این سوال که آیا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر، مطرح کرد: در این رابطه نمی‌توان نظر داد که آیا او برای ریاست مجلس نامزد می‌شود یا خیر. تصور می شود که نگاه آقای عارف به ریاست جمهوری 1400 تا انتخابات 98 بیشتر است.

او با بیان این که اصلاح‌طللبان تاکنون آقای عارف را در چارچوب یک خرد و عقل جمعی قرار دادند تا آنکه کاندید ریاست مجلس باشد، تصریح کرد: اینکه برای این دو انتخابات چه افرادی با چه لیستی نهایتا خروجی اصلاح‌‌طلبان باشد همان مسائلی است که در تشکل رسمی یا تشکل‌های ائتلافی رسمی اصلاح طلبان تصمیم‌گیری خواهد شد.

او با تاکید بر این که دغدغه کنونی اصلاح‌طلبان تنها شرایط کشور است، گفت: شرایط کشور دائما در حال تغییر است و هر لحظه از لحظه‌های سیاسی دغدغه‌های جدی مطرح می‌شود؛ شرایط کنونی کشور برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم‌تر از انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. بنابراین اصلاح‌طلبان در حال حاضر به مسائل ملی و بین‌المللی بیشتر می‌پردازند.

ناصری ادامه داد: گسست و شکاف جدی اجتماعی که میان جامعه مدنی و هرم قدرت رخ داده است و از سوی دیگر شرایط خطیر ایران در منطقه، دنیای بین‌الملل، بحث تحریم‌ها و تاثیرگذاری آن بر تمام عرصه‌های زندگی مردم از دغدغه‌های جدی اصلاح‌طلبان در حال حاضر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر من انتخابات 1400 یک نقطه تاریخی در انتخابات چهل ساله یا چهل و دوساله ریاست جمهوری خواهد بود چرا که اگر این روند ادامه پیدا کند و تصمیمات اساسی در کل حاکمیت برای تغییر و اصلاح وضعیت موجود صورت نپذیرد، بر این باور هستم که انتخابات 1400 با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود.

**جوسازی‌های انتخاباتی
ناصری در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه جوسازی‌های اصولگرایان درباره انتخابات آینده مجلس به جهت واهمه و نگرانی‌شان از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات است، مطرح کرد: جریان اصولگرای رادیکال، افراطی و همچنین دلواپس به جهت آنکه به طور کامل از تداوم موجود در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ناامید و همچنین با یک «نه» بزرگ از سوی جامعه مدنی روبرو شدند، خودشان هم به این باور رسیدند که اصلاح‌طلبان پیروزی انتخابات آینده هستند.

این فعال سیاسی افزود: اصولگرایان در حال حاضر در تلاش هستند تا قاعده بازی را به هم ریخته و بی‌توجه به منافع ملی، حرف خود را به کرسی بنشانند، مانند فضایی که این روزها برای FATF و مسائل پالرمو ایجاد کردند.

ناصری ادامه داد: آنها برای اولین بار فضای تهدیدآمیزی برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت ایجاد کردند به این گونه که پیامک‌های تهدیدآمیز برای آنها ارسال می‌کنند، بنابراین این جریان به جهت آنکه نسبت به حضور در عرصه قدرت کاملا ناامید است طبیعی است که رقیب اصلی خود را اصلاح‌طلبان می‌داند، بنابراین از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند تا پیروز میدان شوند.

او افزود: اصولگرایان برای حرکاتی که از نظر خودشان کاملا مشروع است در مقابله با اصلاح‌طلبان استفاده کرده و حتما به کار خواهند گرفت.

ناصری در پایان گفت: اصولگرایان از روشی درباره افراد استفاده می‌کنند که به منافع ملی هم مربوط می‌شود و حتی شاهد این رویکرد در جهت تصمیم‌گیری‌های ملی هستیم که دست به فضاسازی می‌زنند، مانند معاهدات مالی یا مساله حصر که از جمله مسائل مهمی است.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397.11.28
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان محمدرضا عارف رياست جمهوري 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۴۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟

به گزارش صدای ایران ، انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

بنابر روایت باشگاه خبرنگاران جوان، در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود.

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم.

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • اعلام فهرست کاندیداهای شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات