Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@17:29:01 GMT

چالش پلیس سینمایی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۴۹۰۹

چالش پلیس سینمایی

حاشیه های اکران فیلم «متری شیش و نیم» در طول جشنواره فیلم فجر و اظهارت سعید روستایی در اختتامیه از اختلاف نظر بر سر تصویر «پلیس سینمایی» پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره فیلم فجر این سال ها انگار نباید بدون یک انتقاد تند و تیز پایان یابد. سال گذشته «ابراهیم حاتمی کیا» با اظهاراتش دقایق پایانی اختتامیه فیلم فجر را تحت تاثیر قرار داد، امسال نیز «سعید روستایی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگر روستایی آخرین جمله اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را نمی گفت این اختتامیه با حاشیه های ساده تری همچون رفتار عجیب و غریب همایون غنی زاده و خاطره شیرین گوهر خیراندیش پایان می یافت اما انگار جشنواره فجر نمی تواند ساده به اتمام برسد.

 

روستایی امسال و پس از تجربه موفق «ابد و یک روز» به فیلم فجر بازگشت. او  پس از معرفی «متری شیش و نیم» به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به دعوت جمال ساداتیان روی صحنه آمد تا به همراه سایر عوامل مورد تقدیر قرار گیرد. روستایی در این مراسم گفت: ممنون که فیلم ما را دیدید و و بدتان نیامد. ما خیلی دنبال شما گشتیم آقای وزیر (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی). می‌خواهم یک قولی به شما بدهم، من پشت دستم را داغ می‌کنم که پلیس از جلوی دوربینم رد نشود، از پشت دوربینم هم رد نشود.

 

نکته جالب توجه این که «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری که در مراسم اختتامیه حاضر بود و در کنار «سیدعباس صالحی» نشسته بود، پس از اظهارت سعید روستایی از وزیر ارشاد -که لبخند بر لب داشت- درباره معنای سخنان این کارگردان پرسید.

 

به نظر می رسد این سخنان روستایی به بهانه حاشیه های اکران فیلم در ابتدای جشنواره و همچنین بی نصیب ماندن فیلم او از سیمرغ های اصلی جشنواره باشد.

 

 

نمایش «متری شیش و نیم» از همان روز ابتدایی جشنواره با حاشیه روبرو شد. چنان که فیلم از نخستین اکران در پردیس سینمایی کوروش بازماند. سیدجمال سادتیان در آن زمان با تایید انتقاد برخی نهادها به فیلم، گفت: «برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها با محتوای فیلم مشکل دارند و مدعی شده‌اند و ما در حال تلاش و رایزنی برای حل مشکل نمایش فیلم هستیم و امیدوار هستم مشکل فیلم حل شود. شاید با حذف چند صحنه مشکل حل شود و شاید هم از رقایت در جشنواره باز بمانیم؛ اما من امیدوارم بدون ممیزی بتوانیم فیلم را برای علاقه‌مندان پرشماری که در انتظار تماشای فیلم هستند آماده کنیم.»

 

به هر صورت به نظر می رسد مشکل اکران فیلم در آن زمان با رایزنی حل شد و فیلم در تهران علاوه بر برنامه جدول جشنواره در سانس های فوق العاده نیز بارها و بارها به نمایش درآمد.

 

اکران جشنواره «متری شیش و نیم» در شهرستان ها اما داستان دیگری داشت. اهواز، شیراز، اصفهان و مشهد از شهرهایی بودند که اکران فیلم در آن با چالش همراه شد. به طور مثال در شیراز، فیلم در روز نخست جشنواره به نمایش درآمد اما در روز پنجم جشنواره از اکران آن در تالار حافظ جلوگیری شد.  

 

مدیر اجرایی هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز در آن زمان گفت: «متاسفانه با وجود اکران فیلم در روز نخست جشنواره توافقات و تعهداتی که مابین گروه تولید فیلم و نیروی انتظامی انجام شده بود بعد تازه‌ای پیدا کرد و اختلافات دامنه‌دار شد به شکلی که از اکران فیلم متری شیش و نیم در اهواز، شیراز، اصفهان و مشهد جلوگیری شد.»

 

محسن خباز همچنین با انتقاد از سیاست های چندگانه درباره اکران فیلم های جشنواره گفت: «گردانندگان جشنواره فجر شیراز در تلاش هستند که بتوانیم این فیلم را به جدول جشنواره برگردانیم، چون یکی از خواسته‌های جدی مردم و مخاطبان شیرازی نمایش فیلم است و متاسفانه جلوگیری از نمایش فیلم فقط در شهرستان‌ها صورت گرفته که این عین تبعیض است.»

 

 

به هر روی روزهای جشنواره گذشت تا به اختتامیه سی و هفتمین فجر سینمایی رسیدیم. سعید روستایی و عوامل فیلم او که دو سال قبل با «ابد و یک روز» جوایز بسیاری از فجر گرفته بودند شاید منتظر بودند این بار هم علاوه بر جوایز فنی، جوایز مهمی را نصیب خود کنند اما این گونه نشد و مهم ترین سیمرغ فیلم را تماشاگران جشنواره به فیلم اهدا کردند.

 

این که «متری شیش و نیم» لیاقت سیمرغ های بیشتری داشت یا نه را باید به تفصیل بررسی کرد. به هر صورت فیلم دوم روستایی نسبت به اولی پروداکشن بسیار بزرگ تری دارد و حجم نابازیگران آن بیننده را متحیر می کند اما این لزوما به این معنا نیست که «متری شیش و نیم» نسبت به «ابد و یک روز» فیلم بهتری است.  

 

در هر حال روستایی و عوامل فیلمش انتظار بیشتری از جشنواره داشتند و وقتی برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به روی سن آمدند، این انتظار با سخنان کارگردان فیلم خطاب به وزیر ارشاد نمایان شد.

 

سخنانی که البته بی واکنش هم نماند، چنان که دو روز پس از جشنواره، پایگاه خبری پلیس نامه برادر یکی از شهدای نیروی انتظامی را نسبت به حرف های روستایی منتشر کرد. در این نامه آمده بود: «درباره دلایل به کار بردن این قبیل ادبیات از ناحیه این شخص به این نکته اشاره نمایم که با توجه به سن و سال و تیپ ظاهری و گویش ایشان به راحتی می توان پی برد که وی از نوعی شخصیت نمایشی برخوردار یا حداقل تاثیر پذیرفته است و انتخاب شدن فیلمش از نگاه مردم گویا فراتر از ابعاد و ظرفیت شخصیت او بوده چراکه از سر ذوق زدگی ناخودآگاه از شخصیت خود فرمان گرفته و این جملات سخیف را درباره پرسنل زحمتکش نیروی انتظامی به کار برده است.»

 

این نامه در پایان روستایی را به «استغفار و طلب حلالیت از نیروهای پلیس» دعوت کرده بود.

 

 

اما در این جا باید به نکته ای توجه کرد. حاشیه های اکران «متری شیش و نیم» و واکنش ها به سخنان کارگردان فیلم در حالی صورت گرفت که فیلم سعید روستایی اساسا تصویری منفی از نیروی انتظامی به نمایش نمی گذارد. پلیس فیلم روستایی نیرویی سختکوش و پاک است که زندگی شخصی اش را فدای مبارزه با جرم و جنایت کرده و همین مساله چالش هایی را ایجاد کرده است. شاید همین چالش ها و تفاوت تصویر سینمایی با تصویر تلویزیونی از پلیس باشد که حاشیه هایی را برای «متری شیش و نیم» به وجود آورد.

 

با همه این ها تازه ترین ساخته سعید روستایی به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران سی و هفتمین جشنواره حالا مدعی اکران نوروزی است؛ چنان که سیدجمال سادتیان در روزهای پس از جشنواره فجر با اعلام آمادگی برای اکران نوروزی فیلم گفت: «مشکلی در اکران عمومی این فیلم وجود ندارد. فیلمی که منتخب مردم می شود در اولویت اکران نوروزی قرار خواهد گرفت و بنابراین در نوروز اکران می شود.»

 

این تهیه کننده سینما همچنین درباره تعداد زیاد سانس های فوق العاده «متری شیش و نیم» و تاثیر آن بر تعداد مخاطب فیلم در اکران عمومی گفت: «در این زمینه مشکلی وجود ندارد. استقبالی که از فیلمی شده حاکی از این است که هنگام نمایش عمومی بسیاری از مخاطبان برای بار دوم و سوم به تماشای فیلم «متری شش و نیم» خواهند آمد.»

 

حال باید منتظر ماند و دید در صورت کسب اکران نوروزی فیلم سعید روستایی حاشیه های آن ادامه می یابد یا این فیلم اکرانی بی حاشیه را سپری خواهد کرد؟

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن حمله تروریستی حادثه تروریستی نماز جمعه وزیر ارشاد راهپیمایی 22 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حادثه تروریستی زاهدان تعطیلی مدارس فیلم متری شیش و نیم سعید روستایی جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۴۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزیدگان جشنواره سرود و آیین‌های نمایشی روستایی رضوی در بخش‌های مختلف مشخص شدند.

در جشنواره سرود و آیین‌های نمایشی روستایی و عشایری آسمان هشتم که به تازگی برگزار شد، استعدادهای جوان در بخش‌های مختلف به رقابت پرداختند و برگزیدگان در گروه‌های سنی مختلف و همچنین در بخش‌های انفرادی معرفی شدند.

در این جشنواره، گروه‌های سرود و نمایش‌های میدانی و خیابانی از سراسر کشور حضور داشتند و با اجراهای خود، هنر و فرهنگ ایرانی را به نمایش گذاشتند.

براساس این گزارش برگزیدگان هر بخش به شرح ذیل است:

* برگزیدگان بخش سرود:

در گروه دختران زیر ۱۵ سال، گروه سرود مثاق از روستای اکرم آباد استان یزد به مقام اول دست یافت.

در گروه دختران بالای ۱۵ سال، گروه سرود احسان از روستای حاجی آباد استان چهارمحال و بختیاری برنده شد.

در گروه پسران زیر ۱۵ سال، گروه سرود طپش از روستای همت آباد استان خراسان رضوی مقام اول را کسب کرد.

در گروه پسران بالای ۱۵ سال، گروه سرود نوای موعود از روستای سالار آباد استان خراسان رضوی به مقام اول رسید.

* مربیان برگزیده:

مهدی نظری از استان چهارمحال و بختیاری

حسین صیادی از استان خراسان رضوی

حسین نصیری از استان البرز

* برگزیدگان بخش نمایش:

گروه نمایش پناه از استان خوزستان، گروه نمایش ضامن از استان چهارمحال و بختیاری، و گروه نمایش سفر به خورشید از استان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان گروه‌های برتر شناخته شدند و جوایزی دریافت کردند.

* برگزیدگان بخش انفرادی:

بهترین بازیگر مرد به صورت مشترک به رضای خروجیان و حسین گلچین تعلق گرفت.

بهترین بازیگری زن، مریم آل احمدی و مرضیه کریمی به عنوان برگزیدگان انتخاب شدند.

بهترین موسیقی متن توسط مصطفی نظری برای نمایش ما و محله ارائه شد.

* جوایز ویژه:

بهترین طرح و ایده به مرتضی کاکا برای نمایش پناه آخر اهدا شد.

بهترین طراحی صحنه به روح الله افتتاحی برای نمایش ضامن تعلق گرفت.

بهترین طراحی لباس به رضا خروجیان برای نمایش این بار می برند که ... اعطا شد.

بهترین طراحی بروشور به مجتبی رحیمی شهواری برای نمایش بلیط چهارنفره و محمد حسن آقابابائی برای نمایش ضامن داده شد.

این رقابت‌ها در روستای کردر رضوی از توابع استان بوشهر برگزار شد و به برگزیدگان هر بخش جوایز نقدی اهدا شد.

کد خبر 6087740 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • این خبرها را از دست ندهید
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • «پرویز خان» در بخش نمایش خانگی اکران خواهد شد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • (تصاویر) اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق»