مادر شهیدی که اسلحه فرزندش را به برادرش داد/ رسالتی که تاریخ به دوش زنان نهاد
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۶۳۴۸
فروغ احراری، در حال حاضر معاون آموزش انجمن علمی عرفان اسلامی ایران است. او سالهاست به عنوان استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان فعالیت میکند و در سمتهای گوناگونی همچون شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کمیته بررسی و پایش اطلاعات شورای راهبردی زنان فعالیت کرده است. او به عنوان بانویی که در دوره جنگ تحمیلی در جبههها حضور داشته در گفتوگو با ایکنا، درباره نقش و مسئولیتش در جبهههای جنگ میگوید: حضور من در جبهههای جنگ بیشتر جنبه فرهنگی داشت و با توجه به فرصتهایی که پیش میآمد برای سربازانی که در خط مقدم میجنگیدند در رابطه با موضوعات فرهنگی سخنرانی میکردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: در همین حضور مختصر در مناطق جنگی با خانمهایی مواجه میشدم که به جرأت میتوانم بگویم که شجاعت، جسارت و ایمان آنها اینقدر بالا بود که انسان یاد حضور مبارزان زن صدر اسلام مثل حضرت زینب(س) و سمیه میافتاد.
احراری به عنوان شاهد عینی جنگ که در زمان فتح خرمشهر در جبهه حضور داشته به بیان خاطرهای از یک مادر ایثارگر پرداخت و عنوان کرد: در زمان جنگ تحمیلی بانوان و مادران بسیاری بودند که عزیزان خود را از دست داده بودند، اما همچنان با استقامت ایستادگی میکردند، یکی از مواردی که در خاطر من مانده است، خانمی بود که برای تحویل جنازه پسرش آمده بود و بعد از اینکه جنازه را تحویل گرفت با شجاعت تمام اسلحه را برداشت و به دست پسر دومش داد و گفت اسلحه پسر ما نباید زمین باشد و باید برداری و جای برادرت را پر کنی. من نمونههایی از این دست بسیار دیدم و شنیدم، بنابراین میخواهم بگویم که حضور بانوان ما چه به عنوان مبارز که تعدادی هم اسیر شدند چه به عنوان امدادگران پشت جبهه حالا یا این امداد پرستاری بود یا پزشکی و یا تهیه مواد غذایی و دوخت و دوز لباس و یا امداد فرهنگی بود که ما از آن دسته افرادی بودیم که امدادرسان فرهنگی بودیم. کم لطفی رسانهها به زنان
وی با اشاره به روایتهایی که نهادها و رسانههای رسمی جمهوری اسلامی ایران از نقش و حضور زنان در جنگ ایران و عراق ارائه میکنند، گفت: متأسفانه رسانهها حضور جدی زنان را در عرصههای دفاع مقدس در ابعاد مختلف چه حضور فیزیکی و چه حضور معنوی و چه حمایتهایی که از فرزندانشان کردند بسیار کمرنگ نشان میدهند. بجز چند فیلم سینمایی که بعضاً هم کارگردانان آنها بانوان بودند خیلی نگاه جدی به نقش مادران، همسران، پرستاران و بانوان دیگر که نقش فعالی در جبههها داشتند نداریم و کتاب در این رابطه خیلی کم نوشته شده و فیلم در این زمینه خیلی کم تهیه شده است. صدا و سیما خیلی کم و در سایه به این موضوع پرداخته که از نظر من در حق این بانوان جفا شده و باید عزم جدی بوجود آید که بتواند نقش زنان را هم به لحاظ علمی و هم کارکردی بهتر آنچه از که اکنون هست نشان دهد. جامعه توانمندی زنان را به رسمیت میشناسد
عضو هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که نگاه موجود در ساختار حکومت کشور چقدر به زنان ایرانی اجازه میدهد که در این تجربه جدیدشان جلو بروند، عنوان کرد: به نظر نمیآید که فضای موجود باعث کمرنگ شدن حضور بانوان در عرصههای مختلف شود، زیرا بانوان متعهد و مسلمان ایرانی با اتکاء به ایمان و صبر به آن درجه از فهم، بینش و دانش و اعتماد به نفس رسیدهاند که بتوانند جایگاه و منزلت خود را بعد از انقلاب اسلامی به مرور پیدا کنند و این باور و القاء را در قشرهای مختلف جامعه ایجاد کنند که میتوانند و باید آنها را جدی بگیرند و بنظرم زمان درخواست ملتمسانه زنان از مردان برای باور توانمندی آنها به اتمام رسیده و این خود زنان هستند که صفشکنی کردند و جلو رفتند و توانستند این باور را در جامعه ایجاد کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای جانبازان زن نیز همچون مردان جانباز، درصدی از جانبازی تعیین کرد، افزود: زنان جانباز نه تنها باید برابر مردان جانباز حقوقشان رعایت شود، بلکه به دلیل ساختار فیزیکی و شکنندگی که یک زن دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حتی درصد جانبازی آنها با آقایان مساوی نباشد، مثلاً اگر خانمی یک دستش در جنگ قطع شده و آقایی هم در همین شرایط قرار دارد به نظر من درجه جانبازی این خانم بالاتر است، زیرا به دلیل کارکرد این زن بخصوص در محیط خانواده یقیناً از یک آقا بیشتر به دست نیاز دارد و شکنندگیش هم بیشتر است، لذا باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و بنظر میرسد در این زمینه ضعفهایی وجود دارد. اجباری که جنگ به انسانهای آزاده تحمیل کرد احراری در ادامه به فطرت انسانها که خواستار صلح، آزادی و رهایی هستند اشاره کرد و گفت: به نظر من در فطرت انسانها صلحطلبی و آرامشجویی وجود دارد، همه انسانها به دنبال یک زندگی همراه با صلح و صفا و محبت و صمیمیت هستند. موضوع ستیز و جنگ یک موضوع ثانویه است، وقتی انسان در مقابل ظلمی قرار میگیرد که به ناچار برای حفظ آرامش خود مجبور است که ظلم را دفع کند به جنگ رو میآورد، بنابراین جنگ یک امر ثانویه است و هیچکس علاقهای برای ورود به خشونت و جنگ طلبی ندارد، البته اینکه میگویم هیچکس، منظورم عقل سلیم و انسان عاقل بالغ فرهیخته است وگرنه خیلیها در دنیا هستند که منافع خود را در جنگ میبینند.
وی افزود: من تصور میکنم بخصوص قشر بانوان در تمام جوامع شاید بخاطر ساختار خلقتی که دارند علاقه و رویکردشان بیشتر به صلح است تا جنگ. رسالت تاریخی زنان
معاون آموزش انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در پایان نقش زنان را در حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس پس از پایان جنگ بسیار مهم و اثرگذار دانست و عنوان کرد: همانطور که وقتی امام حسین (ع) در صحنه عاشورا رسالتشان را انجام دادند و به شهادت رسیدند و از ظهر عاشورا رسالت حضرت زینب (س) برای رساندن پیام عاشورا شروع شد و اگر پیام حضرت زینب (س) نبود، شاید عاشورا در عاشورا میماند و این پیام به گوش تاریخ نمیرسید، اتفاقاً احساسم این است که زنان ما نیز در نگه داشتنن، زنده کردن و احیای آن و تربیت فرزندانشان با این باور، رسالت مهمی دارند و باید به این مهم بهتر و جدیتر پرداخته شود. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۶۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتاللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث تاکید کرد: مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
به گزارش جماران، متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند؛ که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند؛ که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت؛ و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم، ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی