Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر با اشاره به عدم حضور گسترده هنرمندان در دوره های گذشته جشنواره فجر گفت: با تغییر رویکرد معاونت هنری وزارت ارشاد تعامل هنرمندان با فجر بهبود پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به دیگر جشنواره های فجر عمر جوانی دارد یک دهه از عمر این جشنواره گذشته و وارد دهه دوم عمر خود شده است، جشنواره که اهالی هنرهای تجسمی معتقدند همانند جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر برآیند یکساله هنرهای تجسمی کشور نیست و همانند جشنواره فیلم بزرگان اش در آن حضور ندارند و تنها جوانان جویای نام در آن حضور پیدا می کنند و آثارشان در فجر به نمایش در می آید، عملکرد یک دهه این جشنواره و نقاط مثبت و منفی آن را با « امیر سقراطی » دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

یک دهه از عمر جشنواره فجر می گذرد دستاورد این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

 در یازده دوره ای که جشنواره برگزار شده است هر کسی سعی کرده به فضای جشنواره و هنرهای تجسمی کمک کند این را نمی شود انکار کرد،  اما واقعیت این است در دوره هایی هنرمندان ترجیح دادند آثارشان را به جشنواره تجسمی فجر ندهند که این بزرگترین دشواری، مشکل و سختی است که در فضای تجسمی وجود دارد که در واقع هنرمندان نمی خواهند کار بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چرا هنرمندان مطرح آثارشان را به جشنواره تجسمی فجر نمی آورند؟

 گاها به دلایل سیاسی و یا به دلیل قهرهایی است که هنرمندان با ارشاد به دلیل مدیریت های وزارت ارشاد و مدیرکل تجسمی داشتند، در سینما مثل هنرهای تجسمی  7 تا 8 بینال ندارند  بنابراین هنرمندان در آنجا و رخدادهای سالانه شرکت می کنند.

 

یعنی برگزاری بینال ها باعث می شود که هنرمندان در جشنواره تجسمی شرکت نکنند؟

بله می تواند اثر گذار باشد، ضمن اینکه هر انجمنی یک رخداد سالانه برای خودش دارد، البته که در تمام این سال ها انجمن های هنری در یک قهری با وزارت ارشاد بودند این را به هیچ وجه نباید کتمان کرد، بنابراین من فکر می کنم در تمام این سال ها مدیران جشنواره فجر تلاش می کردند هنرمندان بیشتری را وارد جشنواره کنند و تمام زحماتشان را کشیدند، در این دوره با تغییر رویکردی که بوجود آمده هنرمندان به سمت فجر گرایش پیدا کردند به خصوص اینکه هم تعداد آثار زیاد بوده و هم تعداد شرکت کننده بیشتر است، در یازده سالی که جشنواره برگزار شده  آمار رتبه دوم را به لحاظ شرکت کننده دارد و می توانم بگویم با استقبال خوبی برگزار شده است.

 

آثار این دوره با تمرکز بر رویکردهای معاصر در هنر به جشنواره آمده اند؟

بله، تقریبا نمایی از هنر معاصر در بین هنرمندان جوان را در گالری صبا می بینیم و نمایی از هنر معاصر گالری ها را در باغ موزه قصر دیدیم، ما بحثمان در این دوره رویکردهای معاصر در هنر» بود بنابراین رویکرهای معاصر چه در گالری ها که به جشنواره آمدند و کارهای نویی ارایه کردند  و چه هنرمندانی که اثر فرستادند  و داوران با رویکردهای معاصر آثارشان را وارد نمایشگاه کردند دیده می شود.

 

آنچه در این دوره جشنواره می بینیم نشان دهنده تعامل بیشتر هنرمندان تجسمی با مرکز هنرهای تجسمی ارشاد است؟

  واقعیت این است با تغیر مدیریت در اداره هنرهای تجسمی ارشاد بین هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتمادسازی بوجود آمده و با حمایتی که آقای هادی مظفری مدیر کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند از انجمن ها انجام می دهند من فکر می کنم روابط نزدیک تر شده است نه این که در دوره های قبل این تمایل نبوده ولی در این دوره به نظرم اجرایی تر شده و حمایت ها بیشتر شده وما می بینیم هنرمندان بیشتری وارد جشنواره شده اند.

 

همراهی گالری ها با جشنواره هنرهای تجسمی فجر با توجه به اینکه کارکرد گالری اقتصادی  تجاری است و جشنواره امری مناسبتی است آیا این دو در یک  مقوله می گنجند؟

ببینید جشنواره های فیلم، تئاتر و موسیقی  فجر مردم بلیت می خرند و می روند می بینند و بخشی از اقتصاد هنر در آنجا شکل می گیرد و اینکه در طول سال نمایش هایی که به صحنه می روند و فیلم هایی به نمایش درمی آید و آلبوم های موسیقی منتشر می شود و بخشی از اقتصاد هنر را شکل می دهد ولی درهنرهای تجسمی ما معمولا  اقتصاد هنر به این صورت نداریم و اگر هست در اختیار بخش خصوصی است  وزارت ارشاد به لحاظ حمایتی در این دوره جشنواره فجر میخواسته که در نبود یک اکسپو و آرت فر گالری ها را دور هم جمع کند، شاید بعد از این جشنواره اگر موفق باشد ارشاد بتواند یک آرت فر و اکسپو برگزار کند، اما حضور شان در این دوره مغتنم بود به خاطر اینکه ما می دانیم بخش عمده ای از هنرمندان حرفه ای و مطرح ایران هیچ وقت در جشنواره شرکت نمی کنند و نمی روند در سایت ثبت نام کنند، بنابراین حضورشان در این جشنواره بوسیله گالری ها این جشنواره را می تواند آنقدر بالاتر ببرد که ما نمایی درست تری از فضای تجسمی ایران پیش روی مخاطب بگذاریم.

 

در دوره نهم آثار برگزیده جشنواره تجسمی فجر کپی از آب درآمد برای اما امسال داوری تخصصی انجام می شود تضمینی برای اینکه اثر کپی به جشنواره نیاید دارید ؟

 ما این موضوع را به خود داوران و دبیران خبره  بخش های مختلف سپردیم؛ بنابراین اگر اثری بیاید که کپی باشد ما می پذیریم و اعلام می کنیم که این اشتباه را انجام دادیم به خصوص در رشته های کاریکاتور و گرافیک(پوستر) آثار مشابه زیاد می آیند که به آن شباهت های ناگزیر یا توارد گفته می شود و شاید دو طراح  اصلا از هم مطلع نباشند اما این اتفاق می افتد، ولی چنانچه اثرکپی پیدا شود حتما از جشنواره حذف و اطلاع رسانی خواهیم کرد، واقعیت بر این است ما معیار اصلی را ثبت نام هنرمند قرار می دهیم که این اثر را از آن خودش دانسته است اما اگر آنجایی که جعل و کپی کرده باشد یا اثر یکی دیگر را به نام خودش زده باشد چنین چیزی را ما ببینیم و به ما اطلاع بدهند اطلاع رسانی خواهیم کرد.  

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن حمله تروریستی خبرگزاری شبستان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی نماز جمعه حادثه تروریستی زاهدان حادثه تروریستی جشنواره هنرهای تجسمی فجر تغییر رویکرد گرایش جشنواره تجسمی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در این نمایشگاه هنرمندان تجسمی در حرکتی بشردوستانه درآمدحاصل از فروش آثار این نمایشگاه را جهت حمایت از کودکان غزه اختصاص خواهند داد.
سومین نمایشگاه «ماه دوم» در اردیبهشت ۱۴۰۳ با مشارکت هنرمندان مطرح و نمایش منتخبی از آثار ۳۰ هنرمند معاصر شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه لاله افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنج شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ به غیر از ایام تعطیل دایر خواهد بود.

در این نمایشگاه آثاری از: ناصر اویسی/ رضا بانگیز/ اردشیر بروجنی/ بهمن بروجنی/صادق بریرانی/ طا‌ها بهبهانی/صادق تبریزی/ بهنام جلالی جعفری/ هادی جمالی/مهدی حسینی/ ابراهیم حقیقی/ مصطفی خزایی/کامبیز درمبخش/محمدعلی سعیدی/ هوشنگ سیحون/ پرویز شاپور/ منیژه صحی/ امیر شاهرخ فر یوسفی/ منصور قندریز/ عباس کیارستمی/ مارکو گریگوریان/ مرتضی گودرزی دیباج / حسین محجوبی / اردشیر محصص/ ایراندخت محصص/ بهمن محصص/ مرتضی ممیز/ بهداد نجفی اسدالهی/ احمد نصرالهی/ رضا هدایت در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان