Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پرداخت به موقع چک هاي سررسيد شده، قبوض آب، برق، گاز و تلفن، اقساط تسهيلات بانکي، شهريه مدارس فرزندان، دغدغه هميشگي شهروندان است که اکنون بانک مرکزي قصد دارد آن را در قالب سيستم «برداشت مستقيم» سامان بدهد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اوايل بهمن ماه امسال بود که عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در همايش بانکداري الکترونيک از اجرايي شدن «برداشت مستقيم» در نظام بانکي کشور خبر داد و گفت: يکي از اتفاقاتي که مي تواند تاثير مهمي بر توسعه کسب و کارها داشته باشد، خدمات برداشت مستقيم است و اين در اغلب بانک هاي کشور عملياتي شده و مي تواتيم آن را به عنوان يک ابزار و بستر مهم در توسعه کسب و کارهاي نوپا و يا همان استارتاپ ها به کار بگيريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: ما مطمئنيم با راه اندازي و استفاده از اين سيستم توسط کاربران و کساني که درصدد توسعه کسب و کارهاي خود هستند، دغدغه هاي اين فعالان از نظر جمع آوري وجوه از بين خواهد رفت؛ در واقع دغدغه جمع آوري وجوه ناشي از کسب و کار ديگر وجود نخواهد داشت.
پس از آن محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از اجرايي اين سيستم در 18 بانک کشور خبر داد و ابراز اميدواري کرد که با توسعه آن بخشي از مشکلات و موانع پيش روي فعالان کسب و کارهاي نو برداشته شود.
حال پرسش اين است که «برداشت مستقيم» (direct ebit) چيست که تا اين ميزان مي تواند نه فقط در زندگي روزمره شهروندان بلکه در فرآيند خدمات رساني کسب و کارها نيز موثر باشد؟
برداشت مستقيم به عملياتي گفته مي‌شود که با استفاده از آن، مشتري مي‌تواند پرداخت‌هاي مورد نياز خود را انجام دهد. در اين عمليات، مشتري به کارگزار، اجازه برداشت از حساب خاصي را براي پرداخت هزينه‌هايي مانند صورتحساب قبض، در قالب يک دستور پرداخت، صادر مي کند و در قبال آن بانک بابت هر تراکنش درصدي را به عنوان کارمزد از کارگزار دريافت مي کند.
کارشناسان حوزه فناوري هاي مالي پيش بيني مي کنند با توسعه اين روش مي توان تا 2 ميليون تراکنش بانکي را بدون نياز به مراجعه حضوري مشتريان از بين برد که خود کمک شاياني به نظام هاي پرداخت خواهد بود.
اجراي اين طرح از اوايل دهه نود خورشيدي در دستور کار بانک مرکزي قرار داشت اما از آنجا که اين کار آن نيازمند يک پورتال جامع بود که مشتري بتواند اطلاعات دقيق از برداشت حساب خود داشته باشد، اجراي آن به طول انجاميد و اکنون به صورت آزمايشي در برخي شعب منتخب بانکي در حال اجراست.
آنگونه که کارشناسان بانکي نويد مي دهند، با اجراي کامل اين طرح، دغدغه هاي روزمره افراد براي پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن و ديگر خدمات، اقساط تسهيلات بانکي، چک هاي صادره و ديگر پرداخت هاي دوره اي افراد از بين مي رود.
** برداشت مستقيم چگونه کار مي کند؟
يک مقام آگاه در شبکه بانکي درباره مزيت هاي برداشت مستقيم به خبرنگار ايرنا توضيح داد: در اين شيوه فرد يک بار به بانک مراجعه کرده و فرم هاي مخصوص به اين نوع برداشت ها را تاييد مي کند؛ يعني با اين کار به بانک اجازه مي دهد که ماه به ماه براي پرداخت هاي مورد نظر وي، از حسابش برداشت کرده و پرداخت ها را انجام دهد.
وي که خواست نامش ذکر نشود، تاکيد کرد: براي نمونه افراد حقوق بگير ممکن است اقساط تسهيلات بانکي از بانک هاي مختلف داشته باشند و يا براي پرداخت شهريه فرزندان خود تعدادي چک به مدرسه داده باشند؛ برداشت مستقيم اين امکان را مي دهد که در تاريخ هاي خاص برداشت ها از حساب افراد انجام شود و نيازي به عمليات بانکي از سوي مشتري نباشد.
** برداشت مستقيم با اطلاع مشتري خواهد بود
اين مقام آگاه در شبکه بانکي با تاکيد بر اينکه اکنون اين طرح در شعب منتخب بانک ها به صورت آزمايشي اجرا شده و در مرحله بعدي بايد در سطح شعب آزمايش شود تا به مرحله اجراي فراگير برسد، افزود: اجراي اين طرح بر مبناي نظام کارمزدي خواهد بود يعني بابت خدمتي که ارايه مي شود، بانک از مشتري کارمزد اخذ خواهد کرد که البته هنوز ميزان آن تعيين نشده است.
وي گفت: سه مرحله براي برداشت مستقيم طراحي شده است؛ مرحله نخست به بازپرداخت تسهيلات بانکي مشتريان اختصاص دارد؛ در مرحله دوم پرداخت به اشخاص در اين سيستم تعريف مي شود و در گام نهايي قبوض شرکت هاي خدماتي تحت پوشش قرار مي گيرد.
اين فعال بانکي درباره مرحله «پرداخت به اشخاص» چنين توضيح داد: در اين مرحله مي توان پرداخت مستاجر به صاحب خانه يا شهريه مدارس فرزندان و حتي پرداخت اقساط خريد از فروشگاه ها را تعريف کرد تا ديگر نيازي به صدور چک براي اين امور نباشد.
به گفته وي، در مرحله سوم که به پرداخت قبوض شرکت هاي خدماتي اختصاص دارد، ماه به ماه مبلغ مورد نظر از حساب مشتري کسر مي شود و البته اين مراقبت وجود خواهد داشت که اگر فردي منزل خود را تغيير داده باشد، بتواند تحت پورتال طراحي شده، تغيير نشاني را ثبت کند تا قبوض منزل قبلي از حساب وي کسر نشود.
«همه اين برداشت ها فقط در صورتي انجام خواهد شد که مشتري با حضور در شعبه فرم هاي مربوطه را تاييد کرده باشد و البته حتي پس از اعلام رضايت مشتري، در زمان برداشت با ارسال پيامک همه برداشت هاي انجام شده به اطلاع مشتري مي رسد ضمن آنکه مشتري اين اختيار را دارد که وقت لازم بداند، اين مجوز را لغو کند.»
اين فعال نظام هاي پرداخت درباره اينکه اگر فرد موجودي کافي در حسابش نداشته باشد، اين پرداخت ها چگونه انجام مي شود؟ گفت: از آنجا که برداشت مستقيم فقط يکبار در ماه انجام مي شود، اگر موجودي کافي نباشد، آن دوره به اصطلاح سوخت مي شود و مشتري بايد از ديگر مکانيسم هاي پرداخت براي واريز وجوه استفاده کند.
به گزارش ايرنا، وي در عين حال گفت: از آنجا که موفقيت در اجراي اين طرح نيازمند فرهنگ سازي است، در زماني که در سطح شعب بانکي اجرايي شد، اقدام هاي لازم براي اطلاع رساني عمومي در دستور کار شبکه بانکي قرار خواهد گرفت.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزارهای پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: کلاهبردار سایت دیوار دستگیر شد

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپردازها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229515 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
  • سقف روزانه تراکنش های بانکی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • لیوان کاغذی رفیق صمیمی نوشیدنی های گرم و خنک شما!
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود
  • بانک کشاورزی چک الکترونیک سایر بانک‌ها را نقد می کند
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود/ هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟