Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-09@16:26:51 GMT

ارزش سهام عدالت چقدر است؟ +جدول

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۹۱۰۱

به گزارش پارس نیوز، 

 سهام عدالت در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسید که در همان سال در چهار استان اجرایی شد. در ابتدای امر قرار بود مبلغ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومان باشد که پس از دوسال به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بنابر اظهار مسوولین وقت، مبلغ این سهام در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از سود حاصل از همان سهام کسر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: سایت سهام عدالت

با گذشت ۱۰ سال از انتشار و توزیع سهام عدالت، اولین سود که مربوط به سال ۹۵ بود در سال ۹۶ و به مبلغ تقریباً ۷۴ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شد. به گفته مسئولان، در دومین مرحله نیز مبلغی حدود ۸۶ هزار تومان سود سهام در سال ۹۶ و تا پایان سال ۹۷ واریز می‌شود.

با این حساب، در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت، مبلغ ۳,۵۰۰ میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز ۴,۱۰۰ میلیارد تومان بین ۴۷ میلیون نفر تقسیم شده است. در صورتی که این مبالغ اگر وارد بحث تولید و حمایت از تولیدکنندگان در شرایط فعلی کشور می‌شد، می‌توانست تا حدود زیادی مشکلات کشور را کاهش داده و از تورم موجود در کشور بکاهد.

آزادسازی به نفع چه کسی؟

اخیراً وزیر اقتصاد از احتمال آزادسازی عرضه سهام عدالت در بازار بورس سخن گفته است. اما ارزش این سهام چقدر است و چه تغییری در بازار ایجاد خواهد کرد؟ طبق گفته وزیر، هر برگ سهام عدالت که ارزش دفتری آن یک میلیون تومان است، تا ۳برابر این ارزش یعنی رقمی معادل ۳میلیون تومان می‌ارزد. با یک ضرب و تقسیم ساده، ارزش ۴۷ میلیون سهام عدالت به رقمی حدود ۱۴۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی معادل یک سوم بودجه عمومی کشور که رقم ۴۸۷ هزار میلیارد تومان است. و چیزی در حدود ۸درصد کل نقدینگی کشور که ۱,۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

جابجایی این حجم از نقدینگی تبعات فراوانی برای اقتصاد کشور دارد. از جمله:

۱- توزیع نامتقارن ثروت: آزادسازی سهام عدالت باعث خواهد شد فقرا سهام عدالت را به آسانی از دست بدهند و برخی دیگر یک‌شبه ثروتمند شوند.

۲- رواج دلالیسم: به دلیل اینکه بسیاری از افراد دارای سهام عدالت کد معامله گری بورس را ندارند، دلالان وارد کار شده و این سهام ها را خریده و سود آن را کسب می نمایند.

۳- حرکت بی منطق نقدینگی: آزادسازی سهام عدالت جابجایی عمده ای در نقدینگی کشور ایجاد می کند که می تواند بازارهای گوناگونی مانند دلار و طلا را با شوک همراه کرده و اثرات مخربی داشته باشد.

در پایان باید گفت آیا سهام عدالتی که برای کاهش فاصله فقیر و غنی در کشور راه اندازی شد، امروز به اهداف خود رسیده است یا خیر؟

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سهام عدالت سهام سود سهام مشکلات تورم اقتصاد بودجه نقدینگی اقتصاد کشور دلار فقیر ثروت جدول سود سهام سهام عدالت نقدینگی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار کرد: سیر یکی از محصولات پر خاصیت و ویژه است که در برخی نقاط کشورمان، مرغوب‌ترین سیر در منطقه و و بعضاً در دنیا تولید می‌شود، محصولی که در استان همدان و برخی دیگر از استان‌ها تولید می‌شود منحصر به فرد بوده، که خوشبختانه در سال گذشته با ورود و تمرکز بیشتر تجار برای بازار رسانی این محصول صادرات کشورمان در این محصول رشد چشم‌گیری داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۴۹ هزار و ۸۳۱ تن انواع سیر به ارزش ۳۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۷۰ دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۶۵ درصد در وزن و ۶۴ درصد در ارزش شاهد افزایش صادرات بودیم، حتی در مقاصد صادراتی نیز از ۱۸ کشور خریدار سیر ایرانی به ۳۲ کشور رسیدیم.

لطیفی در خصوص میزان صادرات سیر به تفکیک تازه و خشک توضیح داد: از مجموع سیر تازه و خشک صادر شده، ۲۵ هزار و ۶۴۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۳۱ دلار، سیر تازه بود که این میزان با رشد ۵۶ درصدی در وزن و ۵۵ درصدی در ارزش همراه شده و تعداد کشورهای خریدار این نوع سیر از ۱۳ کشور به ۱۷ کشور افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار و ۱۸۸ تن سیر خشک نیز به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۳۹ دلار به ۳۲ کشور صادر شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۷۵ درصدی در وزن و ارزش داشته و از ۱۸ مقصد صادراتی نیز به ۳۲ کشور مقصد، افزایش پیدا کرده است.

عراق مقصد نخست صادرات سیر تازه

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی سیر تازه گفت: بیشترین صادرات سیر تازه به عراق با ۱۰ هزار و ۵۹۰ تن انجام شده و پس از آن افغانستان با ۷ هزار و ۹۵۵ تن، روسیه با ۲ هزار و ۹۳۸ تن، پاکستان با هزار و ۹۴۷ تن و ارمنستان ۵۱۲ تن، آذربایجان ۳۷۷ تن، امارات ۳۴۳ تن، ترکمنستان ۳۲۹ تن و هند ۲۸۸ تن بود و کشورهای ازبکستان، گرجستان، کویت، ترکیه، عمان، لبنان، قزاقستان، تاجیکستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.‌

روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک ایران

دبیر کمیته توسعه صادرات تشکل‌های کشاورزی و روستایی ایران در خصوص مقاصد صادراتی سیر خشک گفت: مقصد اول صادرات سیر خشک در سال ۱۴۰۲، کشور روسیه با خرید ۸ هزار و ۳۱۱ تن بود و بعد از آن کشورهای خریدار سیر خشک ایرانی به ترتیب افغانستان با خرید پنج هزار و ۱۶۵ تن، هند با ۳ هزار و ۸۷۳ تن، عراق با دو هزار و ۵۶۷ تن، پاکستان با هزار و ۲۲۵ تن، گرجستان با ۹۲۶ تن، امارات با ۳۷۳ تن، لبنان با ۳۴۳ تن، سوریه با ۲۳۵ تن، ترکیه با ۱۷۰ تن، ترکمنستان با ۱۵۹ تن، ازبکستان ۱۴۵ تن، اوکراین ۱۱۳ تن، تاجیکستان با ۹۴ تن، ارمنستان با ۸۹ تن، آذربایجان با ۷۵ تن، کویت با ۷۳ تن، آلبانی ۶۶ تن، مالزی با ۴۱ تن، عمان با ۳۷ تن، قزاقستان با ۳۳ تن، سریلانکا و صربستان هر کدام ۲۲ تن، یوگسلاوی با ۲۱ تن، انگلستان با ۶ تن، قطر با ۲.۸ تن، ونزوئلا با ۹۲۹ کیلوگرم، کانادا با ۵۲۵ کیلوگرم، استرالیا با ۴۳۱ کیلوگرم، سوئد با ۱۱۵ کیلوگرم، فرانسه با ۱۰۵ کیلوگرم و ایتالیا با ۸ کیلوگرم بودند.

کد خبر 6100505

دیگر خبرها

  • جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سهام‌عدالت
  • چرا طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» جنجالی شد؟
  • (اینفوگرافیک) با ارزش‌ترین شرکت‌ها در اقتصاد‌های بزرگ اتحادیه اروپا
  • این افراد بازنده بزرگ بورس هستند
  • افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک
  • عدم‌ انجام تکالیف قانونی توسط بنیاد شهید و صندوق بازنشستگی
  • شهدا و کودکان غزه دانشگاه‌های اروپا و آمریکا را فتح کردند
  • عسگری: وضعیت خودرو در کشور دچار فلاکت شده است / «کروز» به دنبال صندلی سوم درهیات مدیره ایران‌خودرواست + فیلم
  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور