Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - در حالی که مقامات دولت وحدت ملی افغانستان بارها به اشکال مختلف خواسته اند که به روند صلح در این کشور کمک کنند ، اما برخی مقامات دولتی از طرح شکایت این کشور به خاطر سفر طالبان به مسکو خبر داده اند که این موضع کابل از سوی مقامات روسیه مورد انتقاد قرار گرفت.

شانزدهم و هفدهم بهمن ماه جاری، مهاجران افغان مقیم روسیه نشستی مشترک را با حضور گروه طالبان و برخی شخصیت های سیاسی و اعضای احزاب افغانستان تدارک دیدند که می توان آن را نخستین مذاکره بین الافغانی در یک دهه گذشته به منظور رسیدن به یک تفاهم برای صلح دانست که البته این نشست با مخالفت دولت وحدت ملی افغانستان مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در آن مقطع از روسیه خواست که به تعهدات خود نسبت به رهبری و مالکیت دولت افغانستان در روند گفت و گوهای صلح پایبند باشد و از نشست هایی که به ضرر حاکمیت ملی افغانستان باشد خودداری کند.
دیروز شنبه به نقل از احمدی رسانه های افغانستان نوشتند که دولت افغانستان به سازمان ملل متحد در رابطه با سفرهای آزادانه اعضای طالبان که همگی در فهرست های تحریمی این سازمان قرار دارند، شکایت کرده است.
هر چند سفارت روسیه در کابل پیش از برگزاری نشست مسکو اعلام کرده بود که میزبان اصلی این نشست افغان های مقیم در روسیه هستند و دولت روسیه در برگزاری این نشست مسئولیت رسمی ندارد اما حامی این نشست با حضور رهبران سیاسی افغانستان و گروه مذاکره کنندگان طالبان است.
رهبران سیاسی افغانستان هم که در نشست مسکو شرکت کردند و صمیمانه با طالبان گفت و گویی دو روزه را پشت سر گذاشتند، نتایج آن را مثبت ارزیابی کرده و آن را اولین نشست بین الافغانی عنوان کردند.
طالبان و رهبران سیاسی افغانستان تأکید کردند که سلسله این نشست ها در کشورهای دیگر نیز ادامه می یابد و خواستار آن شدند که در نشست های بعدی نمایندگان دولت هم شرکت کنند.
نشست مسکو ، تنها نشستی نبود که اعضای گروه طالبان برای حضور در آن مجبور بودند به کشوری دیگر سفر کنند، بلکه پیش از این نیز نمایندگان طالبان در نشست هایی که در قطر و امارات متحده عربی با طرف آمریکایی داشتند از مرزها گذشتند و حتی در سفری که قرار بود به عربستان بروند نیز بحث شکستن قوانین قابل طرح بود اما دولت افغانستان این بار به نشست روسیه از دریچه ضوابط سازمان ملل نگاه کرده است.
البته امروز یکشنبه نیز برخی رسانه های افغانستان از اقدامی مشابه در مورد پاکستان خبر دادند و نوشتند که دولت افغانستان از پاکستان بابت فراهم کردن امکان سفر نمایندگان طالبان به اسلام آباد و احتمال دیدار آنها با « بن سلمان» ولیعهد عربستان که در پاکستان است، به سازمان ملل شکایت می کند.
در هفته گذشته نیز خبرهایی منتشر شد که از تصمیم آلمان برای میزبانی نشست صلح افغانستان خبر می داد.
دولت افغانستان پیش از این نیز نشست مسکو را غیر رسمی و بدون نتیجه دانسته بود و گفته بود که شرکت کنندگان در آن ، صلاحیت اجرایی ندارند.
اما نشر خبر شکایت دولت افغانستان از روسیه ، سبب ناراحتی مسکو شد و یکی از مقام سفارت روسیه در کابل در نشستی که «آریانا نیوز» تصاویر ویدئویی آن را بازنشر می داد، نسبت به اقدام دولت افغانستان واکنش نشان داد.
«آلبرت خورپف» معاون سفیر روسیه در کابل در نشستی که در آن مقامات وزارت خارجه افغانستان نیز حضور داشت گفت: حکومت کابل به جای این که نزدیک شدن روش های روسیه و آمریکا و ابتکارات آشتی جویانه این کشورها را مورد ارزیابی مثبت قرار دهد، با اعتراض به سازمان ملل خود را از قضایا دور کرده است.
وی گفت: مسکو طالبان را به عنوان یک نیروی سیاسی می شناسد و زمان آن فرا رسیده است که نام این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد خارج شود.
معاون سفیر روسیه در کابل تأکید کرد که اعتراض دولت افغانستان در برابر نشست مسکو این کشور را حیرت زده کرده است.
اما «نصیراحمد اندیشه» معاون وزارت خارجه افغانستان در اعتراض به این سخنان معاون سفیر روسیه در کابل گفت که مقامات روسیه باید از استفاده اصطلاح «حکومت کابل» که کلام مخالفان دولت افغانستان است، خودداری کند و به جای آن کلمه دولت افغانستان را که واژه درست است، استفاده کند.
وی گفت که استفاده کلمه حکومت کابل اصطلاح مخالفان دولت است و توقع افغانستان از کشور دوست این نیست که با اصطلاح آنها در برابر دولت افغانستان پیش رود.
وی در باره واکنش مسکو درباره این که از موضع دولت افغانستان در رابطه با نشست مسکو حیرت زده شده است، گفت: موضع دولت ناشی از حق حاکمیت افغانستان بوده است.
برخی گمانه زنی ها در صفحات اجتماعی حاکی از آن است که در جریان سفر «زلمی خلیل زاد» مامور امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان به مسکو، توافقاتی بین دو کشور در باره صلح افغانستان صورت گرفته است.
«جاوید حسینی» یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است : بر خلاف تصوری که روسیه و آمریکا در روند صلح افغانستان رقابت می کنند، همکاری بین دو کشور در حال انجام است که نه تنها نانوشته نیست بلکه حاصل یک توافق است.
وی افزوده است: به نظر می رسد که در سفر ماه دسامبر خلیل زاد به مسکو، این توافق و همکاری حاصل از آن شکل گرفته است و نخستین ثمر این توافق، برگزاری نشست بین الافغانی مسکو بود.
به استناد گفته های «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان که از نشست نزدیک با نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ترکیه خبر داده است، گفت: ممکن است که نشست بین الافغانی دیگری در مسکو پس از توافق طرفین راه اندازی شود که در آن نظر خلیل زاد و طالبان هم شرط خواهد بود.
به باور حسینی تاکنون سخن ها درباره همکاری روسیه و آمریکا برای صلح افغانستان با حدس گمان همراه بود اما قرائن نشان می دهد که به احتمال بسیار بالا این همکاری مطرح است.
با تحلیل ها و بحث های صورت گرفته، اگر روسیه با آمریکا بر سر موضوع صلح افغانستان به توافقی دست یابند، احتمال صلح و تأمین امنیت در افغانستان جنگ زده بالا خواهد رفت که در آن صورت منافع تمام کشورهای منطقه و جهان از جمله مردم رنج دیده افغانستان نیز که چهل سال است انتظار آن روز را می کشند نیز تأمین خواهد شد.
آساق*291*1104*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان نشست مسكو واكنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست

وزیر دفاع حکومت طالبان در دیدار با هیئت مالزی اظهار داشت در افغانستان هیچ گروه تروریستی از جمله داعش فعال نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملامحمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان با هیئتی از مالزی شامل نمایندگان وزارت‌های خارجه، دفاع، کشور و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع حکومت طالبان در این دیدار گفت هیچ گروه تروریستی و مخربی از جمله داعش در افغانستان فعال نیست.

ملایعقوب همچنین تاکید کرد حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به برخورد خوب مردم و دولت مالزی با پناهجویان افغان گفت مالزی یک کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی است و امیدواریم که روابط دو کشور بیش‌تر گسترش یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت هیئت مالزی نیز ضمن قول همکاری همه جانبه با افغانستان، تصریح کرد که آنچه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند به مقامات کشورشان انتقال می‌دهند.

طالبان: خاک افغانستان امن است و علیه کشوری استفاده نخواهد شدطالبان: اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه همسایگان را نمی‌دهیمپاکستان: اولویت اسلام‌آباد مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان است

«زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان هفته گذشته در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، گفته بود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود