Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:52:34 GMT

چشمداشتی به چوب جنگل های هیرکانی نداریم

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۰۷۹۱

چشمداشتی به چوب جنگل های هیرکانی نداریم

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت در کارگاه آموزشی" مدیریت پایدار منابع طبیعی" که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در تالار اداره کل منابع طبیعی نوشهر برگزار شد افزود: هر هکتار جنگل به طور میانگین ۱۵۰۰ مترمکعب آب در سال ذخیره می‌کند و این برای کشورِ کم‌آبِ ما بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: جنگل‌های هیرکانی با وسعت دو میلیون هکتار در حدود سه میلیارد مترمکعب آب در سال ذخیره می‌کند که معادل با حجم ذخیرهٔ بزرگ‌ترین سد کشور یعنی کارون ۳ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه سطح سفره‌های آب زیرزمینی در استان‌های مرکزی ایران به‌شدت افت پیدا کرده است اظهار داشت: به دلیل اهمیت ویژهٔ موضوع آب، در سال ۱۳۹۷ با عنایت رهبر معظم انقلاب، ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعهٔ ملی برای آبخیزداری اختصاص یافت.

نوبخت تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ این اعتبار بیشتر خواهد شد و ما باید خود را برای فعالیت‌های گستردهٔ حفظ جنگل‌ها و مراتع و مدیریت بهینهٔ حوضه‌های آبریز آماده کنیم تا مشکلات زیستی کشور افزایش نیابد.

وی یادآور شد: گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی موجب گسترش آفات و بیماری‌ها و بالاتر رفتن خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها شده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در نتیجه و با توجه به اینکه در حدود نیمی از جمعیت کشور در اطراف جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کنند، نگاه ما به این جنگل‌ها باید کلان و بسیار فراتر از تهیهٔ چوب از آن باشد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی، عبدالرضا سنگاری، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر، در سخنانی ضمن بیان خیرمقدم به حاضران، خلاصه‌ای از ویژگی‌های حوزهٔ منابع طبیعی غرب مازندران و فعالیت‌های انجام شده بیان کرد.

همچنین محمدعلی فخاری معاون دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائهٔ مقاله‌ای در قالب پاورپوینت، مراحل و مزایای مدیریت پایدار منابع طبیعی را تشریح کرد.

کد خبر 4544788

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی دارای همکاری هستند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای  فرهنگ سازی ، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز هنچنین توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد. 

وی بیان کرد: همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

خزائی ادامه داد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد، توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم