Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی کشور تصویب کلیات بودجه 98 را با رویکردهای مثبت و منفی و محورهایی مانند «منابع افزایش درآمد دولت» و « تصویب بودجه 98 در غیبت 70 نماینده» بازتاب دادند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ کلیات لایحه بودجه سال آینده که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، نخستین جلسه بررسی جزییات آن با حضور 212 نماینده و به ریاست علی لاریجانی صبح امروز - یکشنبه 28 بهمن - آغاز و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز گذشته از مجموع 212 ‏نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، با 117 ‏رای موافق، 86 ‏رای مخالف و 8 ‏رای ممتنع لایحه بودجه 98 تصویب شد.
بررسی خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای کشور نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی همچون لزوم حفظ هارمونی بودجه؛ موافقین لایحه بودجه؛ دفاع نوبخت از لایحه بودجه؛ مخالفین این لایحه ؛ دخیل نبودن نگاه سیاسی در مخالفت با لایحه بودجه؛ اقدام مخالفان بودجه به ترک صحن علنی مجلس؛ منابع افزایش درآمد دولت؛ افزایش تلفات جاده‌ای با حذف قیر از بودجه 98؛ پرداخته اند.
برخی از عبارات کانونی استفاده شده در این رسانه ها عبارتند از: شایسته است که نمایندگان در بررسی لایحه به نحوی عمل کنند که ‌هارمونی و انسجام بودجه از بین نرود؛ نمی‌توان در مورد بودجه، سیاسی حرف زد؛ اگر لایحه بودجه 98 رد شود در خصوص حقوق کارکنان دولت به مشکل برمی‌خوریم؛ لایحه بودجه 98 منطبق با اقتصاد جنگی نیست.
رسانه های اصولگرا نیز مطالبی با محورهایی همچون: مخالفت با بودجه؛ تصویب کلیات بودجه 2 سقفی؛ غیبت 70 نماینده در زمان تصویب لایحه بودجه؛ منتشر کرده اند. برخی از عبارات کانونی استفاده شده در این رسانه ها عبارتند از: پیامی از بیرون از مجلس برای اعضای فراکسیون امید ارسال شده که به کلیات لایه بودجه رای مثبت دهند؛ بودجه نارضایتی عمومی ایجاد خواهد کرد؛ کلیات بودجه 98 در غیبت 70 نماینده مجلس تصویب شد.

رسانه های اصلاح طلب
...........................................
** لزوم حفظ هارمونی بودجه
معاون امور مجلس رئیس جمهوری در گفت‌و گو با روزنامه ایران مطرح کرد: هارمونی لایحه حفظ شود. به گزارش این روزنامه، حسینعلی امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری معتقد است اگر چه مجلس حق بررسی لایحه بودجه دولت را دارد اما طبق قانون اساسی مسئول مستقیم تدوین و اجرای لایحه بودجه دولت است و لذا شایسته است که نمایندگان محترم در بررسی لایحه به نحوی عمل کنند که ‌هارمونی و انسجام آن از بین نرود. ....وی افزود: براساس اصل 126 قانون اساسی، مسئول برنامه و بودجه کشور رئیس جمهوری است. به همین جهت هم هست که مجلس شورای اسلامی ابتکار عمل در تهیه و تنظیم قوانین در همه حوزه‌ها در قالب طرح را دارد، اما در زمینه بودجه، این سند باید به عنوان لایحه و از سوی دولت به مجلس ارائه شود. به عبارت دیگر، مجلس شورای اسلامی حق دارد در همه امور، البته با محدودیت‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد، طرح قانونی تهیه کند، اما تهیه و تصویب بودجه با طرح قانونی نمایندگان محترم امکانپذیر نیست و حتماً باید در بودجه لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

** موافقین لایحه بودجه
به گزارش خبرگزاری ایلنا، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در موافقت با کلیات بودجه گفت:نمی‌توان در مورد بودجه، سیاسی حرف زد.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد در سال 98 مورد انتقاد مردم قرار گرفته است، گفت: در‌صورت رد کلیات بودجه و ارائه بودجه سه دوازدهم، امکان افزایش 20 درصدی حقوق هم وجود ندارد‌ زیرا دولت اجازه این کار را ندارد و باید برای افزایش حقوق‌ها تا برج چهار صبر کرد. علاوه بر این ما در کمیسیون تلفیق مستمری بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم ولی اگر بودجه سه دوازدهم بیاورند این عدد به سال 97 برمی‌گردد.
وی تاکید کرد: نمی‌توان در مورد بودجه، سیاسی حرف زد. بودجه مربوط به دخل و خرج است و موضوع زندگی مردم است. دشمن به دنبال یک سری فشارها بر ما است. هدفش این است به معیشت مردم فشار بیاورد تا مردم اذیت شوند. دولت گفته می‌خواهد 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی دهد. اگر ما با این مخالفت کنیم چطور می‌توانیم با فشار مردم روبه‌رو شویم؟ علاوه بر این در بودجه 98 اختیاراتی به دولت دادیم و برخی محدودیت‌های عملی را برداشتیم و فضا را باز کردیم که اگر کلیات رد شود همه چیز به سال 97 برمی‌گردد.

** دفاع نوبخت از لایحه بودجه
روزنامه اعتماد در مطلبی به سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، پرداخت و به نقل از وی آورده است: اگر لایحه بودجه 98 رد شود در خصوص حقوق کارکنان دولت به مشکل برمی‌خوریم. به گزارش این روزنامه، نوبخت همچنین با اشاره به اصلاح ساختار بودجه‌ریزی گفت: «اصلاح ساختار را دولت آماده کرده است. شما نتوانستید برای قیمت بنزین تصمیم بگیرید آن وقت شما می‌خواهید برای 934 هزار میلیارد تومان تصمیم بگیرید و اصلاح ساختار انجام دهید. شما دو دستگاه را در تبصره 21 نتوانستید حذف کنید اما اینکه کلیات لایحه را رد کنیم تا اصلاح ساختار انجام شود، حرف دقیقی نیست.» او افزود: «اگر قرار باشد نسبت به کلیات رأی‌گیری نکنیم موضوع چند دوازدهم رخ می‌دهد. حقوق کارکنان افراد تحت پوشش و دیگر موارد با توجه به وضع فعلی اعمال می‌شود. دولت برای رتبه‌بندی فرهنگیان گام برداشته است که این موضوع اگر به دولت بازگردد در این خصوص به مشکل برمی‌خوریم. قرار است این همسان‌سازی از اول فروردین انجام شود و 2,000 میلیارد تومان اضافه شود؛ در صورتی که این لایحه بازگردد در خصوص بازنشستگان، نیروهای مسلح، حقوق کارکنان به مشکل برمی‌خوریم.»

** مخالفین لایحه بودجه 98
در ستون سرمقاله روزنامه اعتماد مطلبی با عنوان 'لایحه بودجه 98 منطبق با اقتصاد جنگی نیست' به قلم الیاس حضرتی منتشر شده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: مهم‌ترین ویژگی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، فقدان هر گونه ویژگی هدف‌گذاری و سمت‌گیری روشن در آن است. در سایه اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تاریخ ایران، این لایحه اگر قرار بود مطابق شعارهای سرداده شده این روزها «اقتصاد جنگی» را مثلا هدف قرار دهد، ‌باید درآمد نفتی بسیار کمتر، بودجه جاری به مناسبت انقباضی‌تر، سیاست‌های ریاضتی بسیار سخت‌گیرانه‌تر و سیاست‌های حمایتی پررنگ‌تر از این را هدف می‌گرفت.

روزنامه شرق نیز در گزارشی آورده است: لایحه بودجه 98 حاوی هیچ سمت‌گیری کیفی روشنی برای تغییر ریل اقتصاد ایران به وضعیت اقتصاد جنگی نیست. در تمام 10 ماه گذشته، اساس استدلال مسئولان دولت برای پرهیز از هرگونه اقدام قاطع در این جهت، جلوگیری از ملتهب‌‌شدن فضای اقتصادی- اجتماعی کشور بوده است. حال آنکه در سایه این بی‌عملی، شدیدترین نوسانات به قیمت ارز و طلا وارد شد و نرخ تورم شش‌ماهه خرداد تا آبان 1397 به 30 درصد رسید که از مجموع تورم 30 ماهه قبل از آن بیشتر بود؛ آن هم بی‌هیچ دستاورد یا حرکتی. ظاهرا این بی‌عملی و بی‌تصمیمی مناسب در سال 1398 هم ادامه یابد و بدتر آنکه با رضایت کامل مجلس، مشکل قانون هم به خود خواهد گرفت.

همچنین روزنامه شرق در مطلب دیگری نوشت: نمایندگان مخالف لایحه یادشده نیز جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد، محمود صادقی، نماینده تهران، محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند، غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار و محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز بودند که هرکدام پشت تریبون رفتند و دلایل مخالفت خود را با لایحه بودجه سال 98 کل کشور بیان کردند. محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده همیشه دلواپس مشهد، این‌بار نیز گوی سبقت را در میان مخالفان ربود و با انتقاد از کلیات بودجه 98 گفت: «برآورد قیمت نفت واقع‌بینانه نیست. کشور عربستان در بودجه سال آینده خود نفت را 80 دلار دیده است، این رقم در آمریکا 66 دلار در نظر گرفته شده، ولی در بودجه ما، 54 دلار تعیین شده است».

** دخیل نبودن نگاه سیاسی در مخالفت با لایحه بودجه
روزنامه اعتماد تیتر نخست خود را به موضوع بودجه اختصاص داد و عنوان 'دغدغه‌های غیرجناحی' را برگزید و نوشت: با توجه به ادله و گرایش سیاسی مخالفان به نظر می‌رسد که مخالفت‌ها با لایحه بودجه 98 را نمی‌توان به معنای تقابل با دولت تحلیل کرد..... با نگاهی به کلیات و محور مخالفت‌ها و البته جریان‌های سیاسی متبوع مخالفان می‌توان دریافت که این مخالفت‌ها رنگ و بوی سیاسی و تقابل با دولت ندارد.

** اقدام مخالفان بودجه به ترک صحن علنی مجلس
روزنامه قانون در مطلبی با عنوان 'آری به دخل و خرج مساله‌دار' نوشت: کلیات لایحه بودجه سال 98 در صحن علنی مجلس با درگیری لفظی نمایندگان تصویب شد...برخی از افرادی که خود را مغلوب فضای مجلس برای تایید لایحه دیدند، سعی کردند از صحن بیرون بروند و به نوعی آبستراکسیون کنند ولی موفق نشدند. ماجرا این‌گونه بود که تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی نوبت بعدازظهر (شنبه 27 بهمن) مجلس شورای اسلامی در خلال صحبت‌های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در بررسی کلیات لایحه بودجه 98 اقدام به ترک صحن علنی مجلس کردند که علی مطهری گفت: نمایندگان از صحن علنی خارج نشوند زیرا به احتمال زیاد رأی‌گیری کلیات لایحه را در دستور کار خواهیم داشت. مطهری همچنین در ادامه تاکید کرد: برخی دوستان می‌خواهند رای گیری نشود، اجازه خروج از صحن ندهید. نایب رییس مجلس شورای اسلامی از کسانی که بیرون رفتند، خواست تا در صحن علنی برای رای‌گیری کلیات لایحه حاضر شوند. همچنین از اتاق فرمان درخواست کرد تا اسامی نمایندگانی که صحن علنی را ترک کردند به هیات رییسه ارایه کند ولی همان‌گونه که گفته شد این طرح شکست خورد و لایحه تصویب شد.

** منابع افزایش درآمد دولت
روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی آورده است: اعضای این کمیسیون حدود 35 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت در سال آینده افزودند. سوال آن است که کمیسیون تلفیق از کدام محل این درآمد را پیش‌بینی کرده است؟ بر اساس آنچه در جداول لایحه بودجه 98 مصوب کمیسیون بودجه آمده، یکی از این منابع درآمدی پیش‌بینی شده مربوط به وصول معوقات مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا سقف «4 هزار میلیارد تومان» وصول کند. همچنین کمیسیون تلفیق، «6/ 5 هزار میلیارد تومان از ورودی خودروها»، «7/ 9 هزار میلیارد تومان با تغییر سهم دولت و شهرداری در مالیات ارزش افزوده»، «8/ 13 هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی»، «هزار میلیارد تومان از اقساط مشمولان غیبت سربازی در سال 97 یا قبل از آن که در سال 98 پرداخت می‌شود»، «2 هزار میلیارد تومان از به جریان افتادن پرونده معوقه تعزیرات» و «6/ 1 هزار میلیارد تومان از محل بدهی شرکت‌هایی همچون هیدرو و پتروشیمی به دولت» به‌عنوان درآمدهای جدید دولت در لایحه بودجه در نظر گرفته و آن را قابل‌تحقق می‌داند؛ موضوعی که بسیاری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی به آن با تردید می‌نگرند و بر این باورند که تحقق این منابع در سال 98 احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

** افزایش تلفات جاده‌ای با حذف قیر از بودجه 98
به گزارش روزنامه شرق، غیر «بند هـ » بودجه ریسک بزرگی برای عمران کشور به همراه دارد و این تغییر در شرایط تحریم به نفع دولت و مردم نیست. با نگاهی به بودجه 97 شاهدیم که وزارت نفت متعهد بود چهار میلیون تن ماده اولیه قیر برای سازمان‌های دولتی تحویل کند که با کسر بدهی قبلی، مقدار باقی‌مانده تحویلی فاصله زیادی با تعهد بودجه دارد. حتی در ماه‌هایی که صادرات قیر کاملا متوقف بود، این ماده اولیه به نفت کوره تبدیل و سوزانده شد، اما به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده نشد. حال در لایحه بودجه 98 دولت با وجود کسری 45 هزار میلیاردی و مشکلات صادرات نفت و قیر، پیشنهاد کرده به‌جای تحویل ماده اولیه قیر وجه نقد برای خرید قیر پروژه‌های عمرانی بپردازد. ضمنا اگر صادرات قیر رونق یابد که قطعا اولویت با صادرات خواهد بود و وعده پول نقد تبدیل به قیر برای پروژه‌های عمرانی کشور نخواهد شد. در شرایط تحریم که دولت نیز برای رفع نیازهای کشور به تهاتر انواع کالاها روی آورده، دلیل حذف تهاتر VB و نفت خام از «بند هـ » لایحه بودجه چه مفهومی جز رفع مسئولیت و گسترش نارضایتی عمومی و تعطیلی فعالان این صنعت دارد؟ آیا نمایندگان محترم مجلس با این عملکرد وزارت نفت و چشم‌انداز پیش‌رو وعده پرداخت وجه نقد برای خرید قیر در لایحه بودجه 98 را اجرائی می‌بینند؟


رسانه های اصولگرا
..............................
** مخالفت با بودجه
روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری مهر، با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه زیر عنوان 'فراکسیونی که از بیرون مجلس کنترل می‌شود!' نوشت: نایب‌رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی با توجه به فضای مجلس مبنی بر مخالفت با کلیات لایحه بودجه، پیامی از بیرون از مجلس برای اعضای فراکسیون امید ارسال شده که به کلیات لایه بودجه رای مثبت دهند. این امر موجب اختلاف نظر در فراکسیون امید شده است، زیرا تعدادی از اعضای فراکسیون معتقد به لزوم رد کلیات لایحه بودجه هستند. دهقان ادامه داد: اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز با تصویب کلیات بودجه مخالف هستند. تلاش تعدادی از اعضای فراکسیون امید برای آبستراکسیون جلسه علنی برای جلوگیری از رد کلیات لایحه بودجه نیز به جایی نرسید.

همچنین تارنمای جهان نیوز به سخنان 'محمددهقان' پرداخت و نوشت: محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام مخالفت بسیاری از نمایندگان با لایحه بودجه 98، گفت بودجه نارضایتی عمومی ایجاد خواهد کرد. وی افزود: دولت در تنظیم بودجه به الزامات مربوط به وضعیت و اقتضائات کشور توجه نکرده است. وی اضافه کرد: لایحه بودجه غیر واقعی است و دولت و نمایندگان مجلس از این موضوع مطلع‌‌اند؛ در واقع لایحه بودجه تفاوتی با سال گذشته نکرده است و همین موضوع با توجه به وضعیت خاص اقتصادی عجیب به نظر می‌آید.

** تصویب کلیات بودجه 2 سقفی
وطن امروز در مطلبی به گزارش کمیسیون تلفیق به نمایندگان مبنی بر 'در صورت افزایش درآمد دولت، بودجه 98 با سقف دوم اجرایی می‌شود' پرداخت و آورد: سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: بودجه سال 98 کل کشور با 2 سقف بسته می‌شود و مجلس و دولت بر این موضوع تاکید دارند. بهروز نعمتی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح دیروز که با حضور وزرای اقتصادی دولت تشکیل شد، گفت: جلسه دیروز درباره بحث بودجه و الزامات بودجه و چالش‌های پیش روی بودجه سال 98 تشکیل شد و علاوه بر وزرای اقتصادی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در آن حضور داشت و رئیس کمیسیون تلفیق هم گزارشی از عملکرد این کمیسیون به نمایندگان ارائه کرد و در ادامه نیز 9 نفر از نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند.
وی افزود: جمع‌بندی جلسه این بود که تمرکز بودجه سال 98 باید روی بحث تولید، اشتغال، صادرات و توجه به اقشار محروم باشد و 300 هزار میلیارد تومان آن نیز به بحث پرداخت حقوق کارکنان دولت اختصاص دارد.

** غیبت 70 نماینده در زمان تصویب لایحه بودجه
' کلیات بودجه 98 در غیبت 70 نماینده مجلس تصویب شد' عنوان گزارشی است که در روزنامه جوان منتشر شده است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: متأسفانه به‌رغم تأکید مقامات برای اصلاحات بودجه‌ای و جدایی بودجه از نفت به نظر می‌رسد دولت و مجلس کمی در این رابطه کم‌لطفی دارند، زیرا روز گذشته، روزی که کلیات بودجه، مهم‌ترین سند مالی دخل و خرج یک سال آتی کشور تصویب شد، بیش از 70 نفر از نمایندگان مجلس غیبت داشتند. محمدرضا پورابراهیمی در این‌باره گفت: نظر ما این است که به جای اینکه بودجه را به این شکل جلو ببریم، آن را به صورت «دو دوازدهم» و «سه دوازدهم» بگذاریم تا تغییرات اساسی را انجام دهیم.

پژوهشم**3211**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بودجه 98 تصويب كليات رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها

                                                                  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حسن بهرام‌نیا در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی استان اظهار داشت: با پشتیبانی ریاست محترم جمهور و هم‌صدایی رسانه‌های استان، پرونده مالیاتی نفت و گاز استان پس از ۴۳ سال به استان منتقل شد.   وی با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی استان افزود: رسانه‌ها همواره یار و همراه ما در تحقق برنامه‌های استان بودند از همه رسانه‌های استان با هر نوع نگاه و سلیقه‌ای تشکر می‌کنیم.   نماینده عالی دولت در استان ایلام اضافه کرد: گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان مردمی ایران قوی است و از همه رسانه‌هایی که در انعکاس خدمات دولت تلاش کردند به‌صورت ویژه قدردانی می‌شود.   بهرام‌نیا با اشاره به مشارکت بالای مردم استان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یادآورشد: رسانه‌ها در مشارکت ۵۳.۲۹ درصدی مردم در انتخابات نقش‌آفرین بودند و در کنار صدا و سیما، سپاه، بسیج و دیگر عوامل موجب شدند که استان ایلام جزو ۴ استان برتر در بحث مشارکت مردم در انتخابات قرار گیرد.   وی مطرح کرد: در جنگ ترکیبی و شناختی  دشمن، رسانه‌ها با سلاح خود که قلم و تحلیل آنهاست روشنگری کرده و نقش شوم دشمن را خنثی کردند.

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور