Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر دفاع گفت: زیردریایی فاتح علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را دارد که برای اولین بار در کشور انجام شده است. گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ امیر سرتیپ «امیر حاتمی» عصر امروز در مراسم رونمایی از زیردریایی فاتح با بیان اهمیت دریا و قدرت دریایی اظهار داشت: سواحل طولانی ما در جنوب شامل دریای عمان و خلیج فارس، مهم‌ترین عامل ژئوپلتیکی در موقعیت کشورمان است که یکی از ابعاد عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و فرصت‌های فراوانی را برای توسعه کشور و ایفای نقش ملت ایران در تامین امنیت برای ملت‌های منطقه فراهم آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امیر حاتمی ادامه داد: ایران در مقاطعی از تاریخ به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی بوده، اما در دوره‌هایی از جمله سده‌های منتهی به انقلاب اسلامی، به ویژه در دوره استعمار و درشرایطی که قدرت کشور درسایر حوزه‌ها نیز رو به اضمحال رفته، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: ایران دارای سابقه طولانی حضور در دریا به عنوان یک قدرت دریایی بوده با وجودی که در چندین سده از این امر غفلت شده که جالب است بخش قابل توجهی از آن در دوره استعمار بوده است، اما در دهه‌های اخیر مورد توجه نظام قرار گرفته و به حول و قوه الهی، امروز دارای سرمایه عظیم در این حوزه هستیم که مهم‌ترین آن نیروی‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است.   وزیر دفاع تاکید کرد: نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و نقش مهمی در بازدارندگی فعال که رویکرد اصلی در دکترین (رهنامه) دفاعی کشور است، ایفا می‌کند و به همین جهت، یکی از اولیت‌های صنعت دفاعی کشور بوده و دربرنامه چهارساله وزارت دفاع در دولت دوزادهم ارتقای قابلیت‌های راهبردی نیروی دریایی منظور شده و دراین چهار چوب گام‌های موثری برداشته شده است و زیر دریایی فاتح از آن جمله است که امروز تحویل نیروی دریایی پر افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گردد.

وی با اشاره به افق های پیش روی نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگان‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس‌ها و درعین حال، حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره گیری خلاقانه از تجهیزات و نیروی انسانی، در خلیج مهم وراهبردی فارس بعد دیگری از قابلیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد؛ که نیازمند پشتیبانی تمام است بر آنیم در مسیر دستیابی و بازیابی قدرت دریایی جهموری اسلامی ایران که شایسته ملت ایران و زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی با گامی‌های استوار و مصمم حرکت کنیم.

امیر حاتمی تاکید کرد: در زمینه صنعت دریایی که مولفه بسیار مهم در قدرت دریایی است، تا سال ۵۷ هیچ محصول بومی نداشتیم و در واقع فاقد صنعت دریایی بودیم و کل صنعت دریایی ما وابسته به غرب بود. امروز علاوه بر صنعت دریایی بزرگی که در بخش تجاری و غیر نظامی داریم، سازمان صنایع دریایی مستقل از سایر صنایع دفاعی در وزارت ایجاد شده و امروز ۹۵ خانواده محصول در حوزه‌های سطحی و زیر سطحی را تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع دریایی وزارت دفاع یکی از حوزه‌های صنعتی در بخش دفاع است که پس از گذشت ۴ دهه تلاش و مدیریت جهادی، امروز به بلوغ رسیده است، عنوان کرد: مسیر توسعه و پیشرفت صنعت دریایی ما در هر دو بخش شناوری اعم از سطحی و زیر سطحی اثر سطحی وتندرو و سامانه‌های سلاح وتجهیزات آن‌ها به موازات هم طی شده است. در بخش اول که تا حد زیادی مشترک با صنعت دریایی غیر نظامی است، می‌توانیم به تجهیز ناوگان غیر نظامی هم کمک کنیم، که اخیراً تولید ۴۴ فروند برای سازمان بنادر توافق شده، با برخورداری از عمق فناوری در این صنعت، به قابلیت طراحی وساخت بومی شناور‌های سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی وتندرو دست یافته ایم و با هیچ گلو گاه فناورانه در این زمینه مواجه نیستیم. در زمینه تجهیز این شناور‌ها نیز در تراز نیاز‌های بومی دفاعی خود قرار گرفته ایم. یکی از فناوری‌های پیچیده مربوط به شلیک موشک از زیر آب است که در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی دفاع ما، کم هزینه بودن و بومی بودن آن است که البته با هم ارتباط دارند: ما با تکیه بر توان داخلی، امروز موفق شده ایم بیش از ۸۵ درصد نیاز‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح را در داخل تامین کنیم.

وی ادامه داد: اعلام می‌کنم ما در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده ایم و این در حالی است که بودجه دفاعی ما به رغم تهدید‌های مختلف نظامی که وجود دارد و باید نیرو‌های مسلح آماده وتوانمند در اختیار داشته باشیم، با کشور‌های مشابه در منطقه قابل مقایسه نیست و بسیار پایین‌تر از آنهاست.

امیر حاتمی تصریح کرد: بهره گیری از استعداد‌های بخش‌های غیر دولتی از افتخارات صنعت دفاعی کشور بوده است؛ در تولید محصولات صنعتی دفاعی، علاوه بر سازمان‌های تخصصی صنعتی بالغ بر ۵ هزار واحد صنعتی و خدماتی و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان ویکصد دانشگاه در سراسر کشور بکار گرفته شده اند در حالی که در گذشته کار روی صنعت دفاعی اختصاص به یک سازمان دولتی داشت. این پیشرفت‌ها در حالی حاصل شده که بخش دفاع در ۴ دهه گذشته در نوک حملات تحریمی دشمنان قرار داشته است.

وزیر دفاع همچنین بیان کرد: امروز صنعت دفاعی بدون تردید به جایگاهی که در چشم انداز کشور پیش بینی شده بود، دست یافته در حالی که ۷ سال تا افق چشم انداز باقی مانده است. همان طوریکه اشاره شد شتاب در صنعت دفاعی در سال‌های اخیر به مراتب افزایش یافته که ناشی از بلوغ در این صنعت وتلاش جهادی بوده و از جمله در سال ۱۳۹۷ این شتاب محسوس‌تر بود. بطوریکه در این مدت نزدیک به یکصد پروژه تحقیق وتوسعه به نتیجه رسیده است.

امیر حاتمی در ادامه گفت: طراحی و ساخت زیردریایی ۶۰۰ تنی کلاس متوسط فاتح که امروز تحویل نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود، از جمله افتخارات صنعت دفاعی کشور در حوزه دریایی است و بدین ترتیب توانایی طراحی و ساخت زیر دریایی ها‌ی کلاس متوسط اثبات شده و به حول و قوه الهی، تلاش ومجاهدت نیرو‌های توانمند این صنعت وحمایت دولت و به ویژه ریاست محترم جمهور، شاهد تداوم این موفقیت‌ها و دستیابی به تجهیزات برتر خواهیم بود. نکته مهم این است که این زیر دریایی علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را دارد که برای اولین بار در کشور انجام شده است.

وی در ادامه گفت: این زیر دریایی علاوه بر اینکه در دفاع و تامین امنیت ملت ایران در چارچوب رویکرد بازدارندگی فعال یک عنصر مهم و تاثیرگذار است، یک پیام مهم هم برای ملت‌های منطقه دارد و آن اینکه منطقه از ظرفیت و قابلیت‌های لازم برای تامین امنیت خود بدون نیاز به قدرت‌های سطله جوی فرامنطقه‌ای را داراست وآن‌ها باید از تحولات و رویداد‌های دهه‌های اخیر درس گرفته و با پایان دادن به مداخله جویی‌های خود که با ایجاد بی ثباتی، باعث ریخته شدن خون ده‌ها و صد‌ها هزار بیگناه در منطقه شده اند، سرنوشت منطقه را به ملت‌های منطقه بسپارید. مجدداً از حضور همه میهمانان به ویژه ریاست محترم جمهوری در این مراسم با شکوه صمیمانه تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزیر دفاع زیردریایی فاتح الحاق زیردریایی فاتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی گیران نونهال کرمانی فاتح مسابقات قهرمانی کشور

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی نونهالان کشور، انتخابی تیم ملی با کسب دو مدال طلا در ۱۲ وزن و رتبه هشتم تیمی با حضور تمامی استان‌های کشور برای کرمانی‌ها به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان، در روز نخست مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی نونهالان کشور، محمدامین آذر پی را از استان کرمان در وزن ۴۱ کیلوگرم با شکست کلیه رقیبان و پنج برد با اقتدار قهرمان کشور و صاحب گردن‌آویز طلا شد.

در دومین روز مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی نیز امیرعلی مجازی دیگر کشتی گیر استان کرمان در وزن ۵۲ کیلوگرم با شکست کلیه رقیبان و پنج برد با اقتدار قهرمان کشور شد.

مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی به منظور حضور در مسابقات آسیایی در سالن هفتم تیر تهران برگزار شد و نمایندگان استان کرمان با این عناوین، جواز حضور در مسابقات کشتی فرنگی نونهالان آسیا را به‌دست آوردند.

به گزارش ایمنا، رده بندی تیمی رقابت‌ها به شرح زیر است: ۱- مازندران ۲- خوزستان ۳ لرستان ۴- اصفهان ۵- فارس ۶- کهگیلویه و بویراحمد ۷- البرز ۸- کرمان ۹- اروند ۱۰- توابع تهران و تهران

کد خبر 750295

دیگر خبرها

  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس
  • ناو سپاه از مدار صفر درجه گذشت
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا گذشت
  • اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا عبور کرد
  • کشتی گیران نونهال کرمانی فاتح مسابقات قهرمانی کشور
  • لحظه شلیک موشک‌های کروز مقاومت عراق به سمت ۲ هدف مهم در تل‌آویو
  • (ویدئو) لحظه شلیک موشک‌های کروز مقاومت عراق به سمت بئرالسبع و تل‌آویو
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • توانمندی دفاعی ایران از نگاه غرب؛ از فتوشاپ تا تغییر محاسبات