Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی صالحیار نویسنده و کارگردان نمایش بخش خیابانی "سوگلین"، در خصوص این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  نمایش "سوگلین" برگرفته از آیین و سنت خیلی کهن است که در مناطق جنوبی آذربایجان و در نزدیکی شهرهای زنجان و همدان دیده شده است. این نمایش مربوط به کم شدن آب قنات‌ها و چاه‌ها در روستاها بوده؛ در آن زمان‌ باور مردم بر این اساس بوده که زمانی که آب چاه و قنات‌ها پایین می‌آید، یک خانم پاکدامن و بیوه را (که همسر ندارد) به عقد آب در می‌آوردند که این عقد باعث زایش آب در چاه‌ها می‌شد و آب دوباره به قنات‌ها باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحیار با اشاره به باور و آیین مردم ادامه داد: من یک شکل داستانی برای این کار طراحی کردم و در مقطع کارشناسی ارشد در این مورد پژوهش کردم. البته یکسری داستان نیز به آن اضافه و در نهایت نمایش را در قالب یک کار خیابانی به جشنواره تئاتر فجر آوردم.

کارگردان نمایش "سوگلین" در خصوص استقبال مخاطبان از نمایش در محوطه خانه هنرمندان گفت: این نمایش در اواسط هفته در محوطه خانه هنرمندان اجرا شد. سردی هوا سبب کاهش رهگذران شده بود ولی از آن جایی که اجرای این نمایش یک سری حرکات و موسیقی زنده داشت سبب شد تا در حین اجرا تماشاگران بسیاری را به خود جذب کند.

صالحیار در خصوص انتخاب بازیگران نمایش "سوگلین" گفت: ما گروه ثابتی در شهر تبریز داریم که بخشی از این گروه را هنرمندان مسلط به حرکات آکروباتیک که سن کمی نیز دارند، تشکیل می‌دهند. بخش دیگر را بازیگران مسلط به حرکات تکنیک و دیالوگ که پایه‌های اصلی گروه هستند و گاهی ممکن است یک یا دو بازیگر در کارها تغییر کند.

صالحیار با اشاره به این که نمایش "سوگلین" از تولیدات تازه جشنواره تئاتر فجر است، بیان کرد: این نمایش در شهر تبریز اجرا شده ولی پیش از این درجشنواره دیگری شرکت نکرده است. ما این نمایش را در اردیبهشت سال 97 و بدون هدف برای شرکت در جشنواره‌ها آغاز کردیم و با حدود 25 جلسه این نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر آماده کردیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشنواره فجر تئاتر کارگردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «دوازده سی‌وشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیه‌کنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از 25 اردیبهشت 1403، ساعت 18:15 در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. 

زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران به‌عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاه‌پوش این نمایش هستند.

نمایش «دوازده سی‌وشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.

داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا می‌شود و …

امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح  صدا)، لعیا شمس‌الدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامه‌ریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبک‌روح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمس‌الدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد