Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@02:53:11 GMT

موضع‌گیری بغداد در قبال حضور نظامی آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۶۳۸۳

۷۰ نفر از نمایندگان مجلس عراق، موضع‌گیری بغداد در قبال حضور نظامی آمریکا را در این کشور خواستار شده‌اند.

نمایندگان مجلس عراق تأکید کردند: برای گفتگو و بررسی آینده حضور نیرو‌های آمریکا در عراق از بیش از ۷۰ نماینده امضا گرفته‌اند. این در حالی است که فراکسیون «سائرون» و «فتح» بر سر مخالفت با هرگونه حضور نظامی نیرو‌های بیگانه در عراق اتفاق نظر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشرف محمد العزاوی خبرنگار این شبکه گفت: هفتاد نفر از نمایندگان مجلس موضع‌گیری عراق در قبال حضور نظامی آمریکا را در این کشور در جلسه آینده مجلس خواستار هستند. فراکسیون «سائرون» و «الفتح» بر سر مخالفت با هرگونه حضور نظامی آمریکا در عراق توافق کرده‌اند. 

عدنان الاسدی یکی از نمایندگان مجلس گفت: «مجلس عراق بالاترین مقام قانون گذاری است و آنچه را برای این کشور مناسب می‌بیند، تصویب خواهد کرد. آمریکا یا هر کشور دیگر برای عراق تفاوت ندارد. ما در کمیته امنیتی و دفاع تا بدین لحظه از شمار نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق مطلع نیستیم. نمی‌دانیم آیا آن‌ها پایگاه‌هایی دارند یا تنها حضور نظامی دارند؟ در عین حال، وزرات دفاع و رئیس ستاد ارتش وجود پایگاه‌های آمریکا در عراق را رد کرده است.»

خبرنگار افزود: اینک سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجلس برای دیگر نهاد اجرایی کشور (دولت) می‌تواند، قانونی تصویب کند که مبتنی بر خروج همه نیرو‌های بیگانه از کشور باشد؟ کارشناسان حقوقی تصریح کردند حضور نیرو‌های بیگانه داخل کشور از اختیارات دولت است به شرطی که مأموریت و شمار این نیرو‌ها برای مجلس مشخص شود و مبتنی بر قانون عراق باشد. این در حالی است که ناظران تأکید کردند واشنگتن برای ادامه حضور نیرو‌های خود در عراق بغداد را زیر فشار قرار می‌دهد.

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی گفت: صدور قانون برای بیرون راندن کامل نیرو‌های بیگانه از کشور از نخستین مأموریت‌های مجلس است. من بر این باورم که بخشی از فشار‌های آمریکا علیه سران سیاسی برای صادر نکردن چنین قانونی است یا اینکه آن‌ها می‌خواهند، راه حل‌های دیگری همچون حضور نیرو‌های اندک با موافقت دولت عراق یا اکتفا به حضور کارشناس‌ها و مشاور‌های آمریکایی در پیش گرفته شود.

در ادامه این گزارش آمده است محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق گفت: «شمار نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق تنها به حضور مربی‌ها محدود است. بازگشت آمریکایی‌ها به عراق به درخواست حیدر العبادی، نخست وزیر سابق این کشور بود و عبادی هم گفته بود این نیرو‌ها به درخواست نور المالکی، نخست وزیر پیشین به عراق آمده اند.»

در پایان این گزارش آمده است: بحث و جدل‌هایی درباره آینده حضور این نیرو‌ها وجود دارد و هیچ کس از نتیجه آن خبر ندارد. بغداد مخالفت خود را به واشنگتن درباره ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید اعلام کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عراق قانون دولت واشنگتن وزیر خارجه دولت عراق نمایندگان مجلس واشنگتن وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد

توصیف رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد به عنوان «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» با واکنش‌های گسترده کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از پایان سفر به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهن ما، بسیار خرسند شدم».

این پیام با انتقادات گسترده کاربران پلتفرم ایکس در عراق مواجه شد و بسیاری آن را محکوم کردند.

برخی از کاربران با اشاره به استعمارگری امپراطوری عثمان در عراق، نوشتند اشغال این کشور توسط عثمانی بدترین چیزی است که در تاریخ بغداد به یادگار مانده است و مقدمه تمامی درد و رنج امروز عراق است.

توییت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از ۱۳ سال به بغداد و اربیل سفر کرده و با مقامات عراق دیدار کرد.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • موضع‌گیری جدید عمار حکیم درباره غزه
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال