Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج، محمدرضا دیانی در نشست خبری بررسی چالش ها و فرصت های کارآفرینی به مناسبت نامگذاری روز ۲۹ بهمن ماه به عنوان روز «کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی» گفت: ضمن گرامی داشت روز کارافرینی و اقتصاد مقاومتی، امروز در شرایطی قرار گرفته ایم یک سری مشکلات اقتصادی مردم را دچار مشکل کرده و کشور در یک بحران جدی قرار گرفته است و این مشکلات به هرشکلی از جمله گرانی کاغذ و دارو و گوشت و مواد مصرفی خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مسایل تنها بخشی از مشکلات اقتصادی است که ظهور و بروز پیدا کرده است به عنوان مثال مشاهده می شود که گوشت و مرغ در کشور گران و یا دارو نایاب می شود تنها ظاهر مشکلات اقتصادی است و عمق این فاجعه چیز دیگری است.

دیانی عنوان کرد: بی توجهی به مشکلات عمیق اقتصادی کماکان وجود دارد و اقتصاد کارآفرینی و مقاومتی درمان بسیار ی از دردهای امروز است قطعا تحریم ها بی تاثیر بر روی مشکلات اقتصادی امروز نیست.به عنوان مثال اگر شخصی دندانش خراب شده باشد وقتی اب سرد بخورد دندان از درد تیر می کشد شاید اگر آن شخص اب سرد نمی خورد دندانش تیر نمی کشید اما مشکل اصلی جای دیگر است و چالش همان دندان فاسد و خراب است که باید درست شود.هیچ کس نمی تواند بگوید در شرایط تحریم، کشور دچار مشکل نخواهد شد  حتی پیامبر عظیم الشان اسلام وقتی در شعب ابی طالب با تحریم اقتصادی مواحه شد شرایط و مشکلات افزون گشت.

وی خاطرنشان کرد: پس اعجازی در شرایط تحریم نمی تواند کرد و از نظر کارشناسی هم تحریم ها مشکل زا خواهد بود ولی ایا ما در روابط بین المللی و کم کردن اثر تحریم ها اقدامات لازم را انجام داده ایم یا خیر؟ما وقتی مذاکرات ما در خیلی از  مسایل عالی است به همین مسیر اکتفا می کنیم درحالی که توسعه روابط بین الملی در عرصه های مختلف گستردگی هایی دارد که تنها به مسیر مذاکره ختم نمی شود.من‌معتقد هستم که ما در این حوزه ضعیف عمل می کنیم و در خیلی مسایل برای کاهش سطح اثر تحریم ها در عرصه های بین المللی استفاده کنیم.

دیانی عنوان کرد: توسعه روابط بین المللی وظیفه وزارت امور خارجی به تنهایی نیست این امر نیاز مند رویکرد تخصصی ویژه است و مسئولان دیپلماسی کشور بپذیرند که تخصص این کار را ندارند و از افرادی که متخصص هستند و ایده هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنند و از ایده پردازی و خلاقیت ها و نوآوری ها استفاده کنند و موضوع تحریم ها را التیام ببخشند.

 وی افزود: من قصد ندارم در این مجال وارد بحث سیاسی شوند و از موضوع تخصصی مسائل را مطرح خواهم کرد ما در حوزه های حمل و نقل و لجستیک و حتی مسائل بانکی ابزارهایی را میتوانیم با استفاده از ارتباطات بین المللی در دنیا اختیار کنیم که فشار و سختی تحریم‌ها را کاهش دهد. این موضوعات کار وزارت امور خارجه و حتی نیروهای امنیتی ما نیست و سربازان و گروه متخصص خود را میخواهد. و امروز این نیرو های متخصص به طور کامل و کافی در صحنه وجود ندارد این گردان در صحن قرار بگیرد شاید بتواند بسیاری از اثرات سوء تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد.

دیانی با اشاره به برخی از مشکلات اقصادی قابل حل گفت:   امروز در مسائل لجستیک و حمل و نقل با چالش های مواجه هستیم که در آینده نیز افزوده خواهد شد و بر روی مسائل تحریم با ما بسیار اثر گذار است اما اقدام به خواست و یا تیم خواستی برای مقابله با آن وجود ندارد ما در زمان جنگ تحمیلی، موفقیت ما با ابزارهای کلاسیک و  به روز  به دست نیامد بلکه با به صحنه کشیدن مردم توانستیم جنگ را به پایان برسانیم حتی در عراق و سوریه ارتش نتوانست نیروهای داعشی را به زمین درآورند بلکه ابزار های مردمی و بسیج مردمی توانست در مقابل داعش ایستادگی کند.

 وی تصریح کرد: امروز برای بسیج مردم در مقابله با تحریم ها  دچار مشکل هستیم و تصور می‌کنم  نیازمند یک نگاهی متفاوت به فرمانده هان جنگ اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی هستیم. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی کارآفرینی اما این سخن تنها در عرصه شعار باقی مانده است و در عرصه عمل چیزی از آن وجود ندارد. امروز چیزی که در جریان دارد جریان سازی ها علیه کارآفرینی است.

دیانی افزود:  اگر دولت و نظام جمهوری اسلامی به خصوص در سال ۱۳۹۸ برای مقابله با تحریم ها رویکرد جدیدی نداشته باشند، با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد  و از دولت تقاضا دارند که کارآفرینان را در این عرصه جدی بگیرند و بخش خصوصی را مانند زمان جنگ تجهیز کنند با برنامه‌ریزی و اعتماد به بخش مردمی و خصوصی کارها را پیش ببرد. مقابله با تحریم‌ها گاهی به جز روش‌های کلاسیک معمول دارد که دشمنان را نیز شناسایی کرده است لذا برای موفقیت در جنگ اقتصادی باید به بخش مردمی و خصوصی اعتماد کرد. دولتمردان باید تصمیمات را پخته‌تر بگیرند و قبل از اینکه کار به بحران برسد و بعد از آن به فکر چاره باشند جلوی بسیاری از مشکلات اقتصادی را بگیرند و ما به جای نقد های دلسرد کننده دولت به عنوان بخش خصوصی آمادگی کمک و همیاری دولتمردان و مسئولین را در مقابله با مشکلات سخت اقتصادی را داریم.

وی تصریح کرد:  اگر با ضعف‌های اقتصادی موجود زمانی هم بر فرض محال بخواهیم پای میز مذاکره با دشمن بشینیم دشمن می تواند ضربه مهلکی را بر ما وارد نماید لذا  باید با تمام قدرت در مقابل مشکلات و حل آنها ایستادگی کنیم. ما تا زمانی که آسیب‌ها را برطرف نکنیم همواره آسیب‌پذیر خواهیم بود. ضعف های بزرگی که در اقتصاد ما وجود دارد و کسی به آن توجه نمی کند.  متاسفانه بسیاری از کارشناسان اقتصادی تنها شعار می‌دهند و مسائل را با تئوریزه کردن  بیان کرده ولی راهکار عملی ندارند.

دیانی گفت:  یکی از مشکلات جدی که همواره مورد غفلت قرار گرفته است بحث نقدینگی است.  مهم‌ترین علت افزایش نقدینگی در کشور ما بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی است و کماکان همینطور رو به افزایش است امروز میزان بدهی دولت و شرکتهای دولتی با یک شیب تند از سال ۱۳۸۷ به سال ۱۳۹۷ رسیده است و این شیب با همین روند ادامه پیدا میکند. حتی در  بودجه سال ۹۸ از سوی دولت نیز اقدام خاصی برای مقابله با کاهش بدهی ها به بانک‌ها صورت نپذیرفته است.

وی افزود:  اما علاوه بر بدهی دولت به بانک مرکزی که موجب افزایش نقدینگی شده است بدهی موسسات تجاری  خصوصی   است که کماکان در حال افزایش است و تا امروز نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی این موسسات تخمین زده شده است. سوال اصلی اینجاست که اغلب این منابع پولی در موسسات اعتباری خصوصی به چه صورت مصرف می شود که در عرض ده سال نقدینگی این موسسات چندین برابر شده است.

وی میزان سرمایه گذاری در صنعت نسبت به سال ۸۳ را یک چهارم عنوان کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای منطقه نیز همچون ایران میزان نقدینگی افزایش داشته است به طوری که در برخی کشورها نقدینگی ۱۷۰ درصد و حتی به ۳۰۰ درصد نیز رسیده است اما با وجود این رشد نقدینگی، تورم در این کشورها افزایش پیدا نکرده است؛ در مقابل در کشور ما همزمان با رشد نقدینگی، تورم نیز در حال افزایش است به طوری که در ۱۰ سال گذشته میزان نقدینگی کشور ۹۷۴ درصد با رشد مواجه بوده و همگام با آن نرخ ارز نیز ۱۲۰۰ درصد با رشد مواجه بوده است و این افزایش تورم همزمان با رشد نقدینگی به دلیل این است که نقدینگی به سمت صنایع مولد هدایت نشده است بلکه این سرمایه ها به سمت مالسازی و برج سازی ها هدایت شده است.

 

وی ادامه داد: اگر نقدینگی کشور طی سالهای گذشته به جای تجاری سازی و برج سازی ها به سمت صنایع مولد هدایت می شد، امروز درآمد ارزی کشور ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار بود و در برابر تحریم ها با این حجم از درآمد ارزی شکننده نبودیم. چرا که امروز فروش نفت ایران در معرض بیشترین تحریم ها قرار دارد و سایر صنایع مولد می توانست از تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور جلوگیری کند.

دیانی گفت:  متاسفانه اغلب این منابع در بخش‌های ملک و خرید واحدهای تجاری صرف می شود و بسیاری از پول ها توسط این موسسات در همین زمان بحران اقتصادی فعلی حداقل منابع به بخش تولید اختصاص یافته است.

 

امروز رشد فزاینده نقدینگی کشور عدد برابر با هفت و دو دهم درصد است افزایش نقدینگی یک بلای جان گداز برای اقتصاد کشور ما خواهد بود اما مسئله اصلی و  مشکل اساسی این است که افزایش نقدینگی موجب افزایش تورم شده است.افزایش نقدینگی در اقتصاد موضوعی  است که در سایر کشور دنیا نیز رخ داده است اما در آنجا هیچ وقت شاهد تورم نبوده‌ایم علت آن است که این کشورها اغلب سرمایه های خود را در بخش تولید صرف می‌کنند امروز بزرگترین چالش کشور تورم است و تنها راه حل مشکل تورم و بیکاری با رونق تولید محقق می شود.

وی افزود:  امروز تولید کنندگان دچار یک چرخه تورمی فزاینده شده اند بر همین اساس با گرانی دلار خرید مواد اولیه این تولیدکنندگان با مشکل مواجه شد و حتی پس از کاهش مقطعی قیمت دلار مشکل تولیدکنندگان با سرمایه در گردش حل نشد و به دلیل عدم توانایی خرید مردم بسیاری از تولیدکنندگان با  رکود جدی مواجه هستند.

 

 

دیانی عنوان کرد: موضوع اصلی در بحران اقتصادی کنونی این است که نقدینگی کشور که روز به روز در حال افزایش است در دست چه افرادی است و آنها این نقدینگی را دارند به چه شکلی مصرف می‌کنند.طبق نمودار های موجود اکنون کسی در بخش صنعت سرمایه‌گذاری نمی‌کند و این موضوع یک چالش بسیار خطرناک است وقتی که در صنعت سرمایه گذاری نشود و امکان سرمایه‌گذاری در این بخش مهیار نگردد قطعاً در سالهای آینده با چالش جدی مواجه خواهیم بود.

وی افزود:   باید امروز به داد وضعیت صنعت کشور رسید و برای این موضوع باید در خصوص سرمایه در گردش و سرمایه ثابت را خلاصه می شود.باید یک سیستم نظارتی در بانکها مستقر شود تا برای ساخت و ساز تسهیلاتی داده نشود الان برج هایی که در مناطق ۱ و ۲ تهران ساخته می‌شود از چه منابع تأمین شده و چه کسی بر روی آن نظارت داشته است.اکنون صنایع کوچک در کشور وجود دارد که در حال ورشکستگی است و با هزینه اندکی میتوان آنها را راه اندازی کرد و صدها هزار میلیارد دلار ارز آوری داشت.

دیانی گفت: اگر روزی اعلام شود که در نقطه  ای از تهران مواد مخدر توزیع می‌شود بسیاری از سازمان‌ها و نهادها برای معاونان بسیج می شود اما کسی برای مقابله با افزایش نقدینگی و توزیع آن کاری نمی کند این در حالی است که افزایش نقدینگی از توزیع مواد مخدر نیز خطرناک تر است و حتی چهره ها افزایش نقدینگی از توزیع اسلحه نیز خطرآفرین تر باشد.

وی افزود:  اگر امروز در کشور اسلحه توزیع شود خطر آن کمتر از نقدینگی است که در اختیار برج سازها و  و بخش‌های سفته بازی کشور قرار گرفته است این نقدینگی موجب شده تا صنایع کشور معطل بماند.ما از بانک مرکزی و به خصوص از شخص جناب نعمتی درخواست داریم که منابع بخش صنعت را جدی بگیرد و با توصیه کردن کاری جلو نمی رود امروز نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد بانک هایی که اغلب منابع شان در بخش های ساخت و ساز قرار دارد و از بانک مرکزی منابع مالی دریافت کردند کشور ژاپن پس از پایان یافتن جنگ جهانی برای حل مشکلات اقتصادی از نظام تسهیلات‌دهی استفاده کردند اما ژاپن تسهیلات خود را صرف پرسرعت‌ترین و پر منفعت ترین بخش های  اقتصادی کشور خود کرد.

دیانی عنوان کرد: لذا در کشور ما نیز باید برای این موضوع فکر جدی شود و سازمان برنامه بودجه که اغلب منابع مالی در اختیار آنهاست وارد عرصه شوند  و انتظار می رود که جناب آقای نوبخت برای توزیع نقدینگی و منابع مالی به بخش صنعت یک برنامه ریزی مدون بر اساس اولویت ها ارائه می کردند.

وی افزود: اعتقاد دارم پیشران های اقتصادی کشور باید در شرایط تحریم شناسایی شود و بر اساس اولویت های موجود در سال آینده با صراحت و شجاعت  برنامه های اقتصادی پیش برود  منابع مالی در بین بسیاری از واحدهای صنعتی خورد توزیع شود این واحدها می‌توانند به راحتی ضمن افزایش تولیدات خود و رونق اقتصادی بدهی‌های معوق بانکی خود را تسویه کند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی که به حرم های اقتصادی مالی بزرگ کشور متصل هستند علاوه بر این که تولیدشان مازاد کشور است دوباره تسهیلات دریافت می کنند.امروز از دولتمردان انتظار می‌رود که تحت تاثیر تصمیمات مقطعی قرار نگیرند و برای حل مشکلات اقتصادی برنامه ریزی های بلند مدت داشته باشند.

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کاظمی صبح چهارشنبه در بازدید از مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین ضمن تأکید بر اهمیت امر پیشگیری در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: استان قزوین در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با کمبودهای زیرساختی، نیروی انسانی و منابع مالی روبه‌رو است، با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌توانیم این مسائل را حل کنیم تا این فاصله و خلأ در حوزه زیرساخت را جبران کنیم.

وی افزود: نگاه دولت در این عرصه حمایتی است و اقدامات مختلفی نیز در این راستا انجام شده است، برای مثال ساختمان شورای مواد مخدر مستقر در شهرک مینودر نیز با مشکلاتی روبه‌رو بود که با نگاه حمایتی مشکلات آن پیگیری و حل شد، در خصوص مشکلات زیرساختی و منابع موجود نیز باید با همین رویکرد عمل کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکلات در حوزه زیرساختی و منابع، اعضای شورای مواد مخدر می‌توانند بر مأموریت اصلی خود تمرکز بیشتری داشته باشند، مأموریت مقابله با مواد مخدر و اعتیاد باید به صورت منظومه‌ای دنبال شود.

وی تصریح کرد: تهدیدات حوزه اعتیاد همواره در حال به‌روزرسانی است و با گذر زمان در همه عرصه‌های توزیع، تولید، مصرف و مخاطب شاهد موارد جدید هستیم که ما نیز برای مقابله و پیشگیری از آن‌ها باید به‌روز شویم و به نسبت آن باید آرایش بگیریم و اقدامات مبتنی بر تحول به روز باشد.

معاون استاندار بیان کرد: چرخه مواد مخدر منظومه‌ای است و اگر جایی مشکل باشد کل کار زیر سوال می‌رود، در حوزه مواد مخدر ۵ کمیته شورای مقابله با مواد مخدر نیز با همین هدف شکل گرفته است، همه چرخه‌ها باید مانند دستگاه و ماشین منظم حرکت کنند؛ در حال حاضر هماهنگی خوبی بین دستگاه قضائی، امنیتی و اجتماعی در استان وجود دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی تصریح کرد: ناهماهنگی در سطوح مختلف سبب می‌شود کار پیش نرود، ۲۵ سمن فعال در حوزه مواد مخدر در سطح استان داریم که با هدف‌گذاری صحیح می‌توانیم افزایش ۱۰۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تغییر مصرف مواد مخدر و تغییر سن اعتیاد نگران کننده و هشدار دهنده است، بنابراین باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را جدی‌تر پیگیری کرد، از منابع شهرداری‌ها و ظرفیت صدا و سیما می‌توان در قالب تفاهم نامه سه جانبه استفاده کرد تا با تولید محتوای فاخر شاهد تحول در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در خصوص مبارزه با اعتیاد باشیم.

کد خبر 6087267

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی