Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@16:18:40 GMT

ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی با اجرای ۱۲۹ طرح معدنی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۷۷۴۳

ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی با اجرای ۱۲۹ طرح معدنی

قابلیت های کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی باعث ایجاد جایگاه ویژه جهانی برای کشورمان شده است و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه آن قرار است تا سال ۱۴۰۰ زمینه اشتغال برای ۴۰ هزار نفر با بهره برداری از ۱۲۹ طرح معدن و صنایع معدنی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، هرکشوری که بخش معدن فعال تری داشته باشد، توسعه صنعتی را با شتاب بیشتری دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۰درصد از گردش مالی اقتصاد کشور وابسته به بخش معدن است (۳۰درصد از سرمایه گذاری داخلی و بیش از ۳۲درصد از صادرات غیرنفتی کشور و ۵/۴۶ درصد از صادرات صنعتی و معدنی و سهم بیش از ۳۰درصد از ارزش بازار بورس کشور مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است).

 

بخش معدن کشور ما در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید و در بسیاری از ذخایر مواد معدنی در دنیا ثروتمند است. بررسی صورت گرفته از وضعیت تولیدکنندگان اصلی معدنی در دنیا نشان‌دهنده آن است که ایران در ۱۳ ماده معدنی دارای جایگاه جهانی است و از میان مواد و محصولات معدنی بررسی شده در تولید سنگ گچ در مقایسه با دیگر مواد معدنی تولید شده در کشور دومین سهم در دنیا را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۲۰۱۵ در میان تولیدکنندگان مواد و محصول معدنی در دنیا، ایران پس از سنگ گچ توانست جایگاه پنجم در تولید باریت را به خود اختصاص دهد و پس از آن جایگاه ششم را در تولید فلدسپات و کلینکر به‌دست آورد. در تولید سیمان و فلورین نیز به‌صورت مشترک رتبه هفتم تولیدکننده جهان به ایران اختصاص یافت. از سوی دیگر ایران در تولید کائولن و بنتونیت نیز به‌صورت مشترک در جایگاه هشتم دنیا قرار گرفت.

 

مولیبدن تولیدی در کشور نیز موجب شد تا جایگاه نهم در تولید این ماده معدنی در دنیا به ایران اختصاص یابد. گوگرد تولیدی در کشور نیز ایران را در جایگاه دهم در میان ۱۳ محصول و مواد معدنی مورد بررسی در سال ۲۰۱۵ قرار داد اما درخصوص سنگ‌آهن ایران جایگاه یازدهم را در میان غول‌های معدنی به خود اختصاص داده است و آهک تولیدی در کشور نیز موجب شد تا ایران رتبه سیزدهم در میان تولیدکنندگان برتر این ماده معدنی را به دست آورد. اما آخرین جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان مواد و محصولات معدنی به نیتروژن تثبیت‌شده - آمونیاک- اختصاص داشته به‌طوری که ایران جایگاه شانزدهم را در تولید این ماده معدنی در سال ۲۰۱۵ به‌دست آورد.

 

از سال 2015 تاکنون نیز پیشرفت های قابل توجهی در حوزه معادن کشور صورت گرفته است تا جایی که قرار است تا سال 1400 از ۱۲۹ طرح معدن و صنایع معدنی بهره برداری شود. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گزارشی اعلام کرده است که «۱۲۹ طرح معدن و صنایع معدنی که طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ با هدف ایجاد اشتغال فراگیر و رشد تولید، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، اشتغالزایی بیش از ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم را به همراه خواهد داشت.

 

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در راستای اهداف و وظایف توسعه‌ای خود، استراتژی بهره برداری از ۱۲۹ طرح را اعلام کرد. وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های معدن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، رشد تولید، اشتغالزایی، تامین زیرساخت‌ها و مشارکت با بخش خصوصی محور اصلی برنامه‌های ایمیدرو است.

بنابراین گزارش، این طرح‌ها در ۳۰ استان کلید می خورد و طبق برنامه زمانبندی افتتاح ها، تا سال ۱۴۰۰، اقتصاد ایران ثبت رکورد‌های تولید و اشتغالزایی بی سابقه در این بخش را به خود خواهد دید. با توجه به سیاست‌های ایمیدرو، برنامه ریزی برای توسعه پایدار زنجیره محصولات، استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و هم فکری با تشکل ها، کاهش ریسک سرمایه گذاری و بومی سازی تکنولوژی در افتتاح ۱۲۹ طرح، مورد توجه خواهد بود.»

 

بنابراین گزارش و بر اساس گزارش جدید مدیریت اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، 22 پهنه اکتشافی در استان‌های گلستان، مرکزی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه واقع هستند. اکتشاف پهنه های مذکور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه به ایمیدرو محول شده است.

 

تاکنون شناسایی 100 درصد این پهنه ها به اتمام رسیده است؛ همچنین در برخی از این پهنه ها، مرحله اکتشافات عمومی نیز پیشرفت های مناسبی را طی می کند. علاوه بر این سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مشخصات 11 طرح معدن و صنایع معدنی را برای تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی به میزان پنج میلیارد و 755 میلیون دلار اعلام کرد.تنها طرح خارجی این مجموعه به تقاضای ایمیدرو مربوط به طرح بوکسیت گینه در کشور گینه کوناکری به ظرفیت چهار میلیون تن و سرمایه گذاری 600 میلیون دلار است که محصول تولیدی آن بوکسیت و نوع سرمایه گذاری نیز بین دو دولت به شکل مشترک صورت می گیرد.

 

از سوی دیگر، بالاترین حجم سرمایه گذاری مربوط به طرح آلومینیوم (واحد اسملتر) در استان سیستان و بلوچستان (چابهار) به ظرفیت 350 هزار تن و حجم سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که به درخواست ایمیدرو و سرمایه گذاری دولتی، آلومینیوم تولید می کند.

 

یادآورمی شود: با وجود تحریم ها در 9 ماه امسال به ارزش هفت میلیارد و 200 میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش مطلوبی داشته است. سال گذشته در مجموع هشت میلیارد و 700 میلیون دلار محصولات معدنی از کشور صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای تا پایان سال تجربه کند. هم اکنون پنج هزار و 500 معدن در کشور فعال است که توسعه معادن کوچک از اولویت‌های مهم خانه معدن ایران است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن اصفهان هرمزگان حادثه تروریستی زاهدان کرمان خبرگزاری شبستان وزیر ارشاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشتغالزایی معدن اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۷۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حمیده تابش نژاد: توسعه بر محور منابع یکی از اولویت‌هایی است که استان‌های پیشرو در سطح کشور برگزیده‌اند.

مزیت‌های هر استان پیشرو با در نظر گرفتن توان بخشی به منابع، سمت و سویی اقتصادی پیدا کرده و ماحصل آن ثروت زایی با استفاده از این منابع است.

معادن کشور در توپوگرافی و اقلیم‌های مختلف آورده‌ای متفاوت و گاهی خاص ایجاد کرده که اشتغال زایی و کمک به پیشران‌های اقتصادی کمترین خروجی این مهم است.

معادن فلزی از یک سو و معادن غیر فلزی آوردهایی را داشته که پویایی اقتصادی در مناطق مختلفی را رقم زده است.

چرخه توسعه معادن در کشور طی سال‌های اخیر سرعت مطلوبی گرفته، اما بسیاری از استان‌ها از این چرخه بی نصیب مانده‌اند.

رشد پایین بر محور معادن

ایران به علت‌هایی از جمله ضعف زیرساختی، کنترل دولت و مباحث اکتشاف بر حسب داشته‌هایش بهره‌ای از این مزیت برای رشد تولید ناخالص داخلی نداشته است.

هرچند طی سال‌های اخیر تلاش دولت‌ها بر حمایت از رشد ظرفیت‌های معدنی بوده، اما کار در بسیاری از مناطق در مرحله کشف پهنه‌ها متوقف شده است.

بر اساس آمارها ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، بیش از ۳۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و بیش از ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلار در میان ۱۵ کشور بزرگ غنی از مواد معدنی قرار دارد.

اما در این میان بازخورد این ظرفیت در ضعف‌های مدیریتی بسیاری استان‌ها، مغفول مانده است.

صدرنشین معادن رسوبی ایران

اغراق نیست که کهگیلویه و بویراحمد را صدرنشین بزرگ‌ترین معادن رسوبی ایران و در همجواریش بزرگ‌ترین معادن فسفات ایران و شاید خاورمیانه بدانیم.

معادن گوگرد، گچ، سنگ‌های ساختمانی، بوکیست و مس از جمله پتانسیل‌های معدنی این استان است.

در کوه کم نظیر «لار» شهرستان چرام بزرگ‌ترین معدن فسفات ایران زمین در پهنه‌ای ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربعی عرض اندام می‌کند.

یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تن ذخیره معدنی استان با تکیه بر تکنولوژی، زیرساخت و توسعه می‌تواند استان و حتی کشور را در رشد ظرفیت‌های معدنی متحول کند.

علیرغم چنین داشته‌هایی بالاترین نرخ تورم، بیکاری و حتی آسیب‌های اجتماعی در محدوده همان مناطقی است که معادن خفته در زیر خاک قرار دارند.

۴۵ معدن در استان فعال است

مدیرکل سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۵ معدن در استان فعال است.

محسن ضامن فر در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

ضامن فر ابراز داشت: ظرفیت استخراج اسمی سالیانه این معادن بیش از پنج میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند.

ضامن فر گفت: ارزش سرمایه گذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر است.

مدیرکل سرمایه گذاری استانداری تصریح کرد: عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

بزرگ‌ترین معدن فسفات خاورمیانه

وی ابراز داشت: معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که بر اساس برآوردها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت مس «خونگاه» بی استفاده مانده است.

سید امیر تیمور موسویان در گفت و گو با خبرنگار مهر واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری را ۵۴۴ واحد عنوان و افزود: این واحدها با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۷۰۰ نفر وجود دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۸۱ واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد ۴۳ معدن فعال با ذخیره قطعی ۱۴۳۰ میلیون، ۲۷۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۴۴۷ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سه میلیون متر مکعب آب مختص بخش صنعت در شهرستان بهمئی وجود دارد که با این میزان آب می‌توان طی چهار سال برای ۶ هزار نفر اشتغالزایی در حوزه صنعت ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری ۱۳ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۹۴ میلیارد تومان سرمایه و اشتغالزایی ۳۴۱ نفر به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان داشته‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۲ درصد داشت.

موسویان ظرفیت معدن مس «خونگاه» در شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده را بدون استفاده خواند و ابراز امیدواری کرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست تعامل و همکاری جهت استفاده درست داشته باشند.

مدیری که پاسخگو نیست

همچنین احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پاسخگوی خبرنگار مهر نبود.

علیرغم پیگیری‌های متعدد خبرنگار مهر، این مسؤول هیچ پاسخی پیرامون شرایط معادن استان ارائه نکرد.

متأسفانه در شرایطی که معادن می‌توانستند راهگشای رشد تولید و صادرات در کهگیلویه و بویراحمد شوند، مزیت‌های این بخش در کاغذ بازی‌ها مغفول مانده و پهنه‌های اکتشافی نهفته در خاک بوده و مردم بی بهره از مزیت‌ها، همچنان شنونده وعده‌های مسؤولین هستند.

کد خبر 6088193

دیگر خبرها

  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌