Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@23:15:34 GMT

وقتی کابینه به ترامپ از پشت خنجر می زند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۸۹۰۸۸

وقتی کابینه به ترامپ از پشت خنجر می زند

رئیس موقت و سابق اف‌بی‌آی گفته است بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نهم مه ۲۰۱۶ جیمز کومی را از ریاست اف‌بی‌آی برکنار کرد، راد روزنستاین معاون دادستان کل موضوع برکناری  ترامپ از ریاست جمهوری را مطرح کرده بود.

 

به گفته  اندرو مک‌کیب، پس از برکناری کومی،  روزنستاین فعال کردن متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا را در نظر گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا مربوط به زمانی است که رییس‌جمهوری به علت ناتوانی جسمی و یا روانی از سوی کابینه خود فاقد صلاحیت شناخته می‌شود و معاون رییس‌جمهوری جای او می‌نشیند.

این متمم به ویژه در مواقعی که روسای‌جمهور با بیماری‌های سخت یا ناگهانی روبرو می‌شوند کاربرد دارد اما اگر اعضای هیات دولت تشخیص دهند رییس‌جمهور به لحاظ روانی هم قدرت کنترل اوضاع را ندارد با اجماع می‌توانند متمم ۲۵ را فعال کنند.

 

 مک کیب به شبکه سی‌بی‌اس گفته است: راد موضوع را با من مطرح کرد و درباره‌اش حرف زد، در زمینه این که چند نفر دیگر از اعضای کابینه ممکن است از چنین تلاشی حمایت کنند.

 

راد روزنستاین پیش‌تر این ادعاها را تکذیب کرده بود اما  مک‌کیب که در زمان جیمز کومی معاون اف‌بی‌آی بود روز یکشنبه (۱۷ فوریه) در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر در این ادعا را طرح کرد.

 

بر همین اساس هم سناتور لینزی گراهام چهره برجسته جمهوری‌خواهان در مجلس سنا ساعتی بعد از سخنان  مک‌کیب گفت تحقیق و تفحص در این باره را آغاز خواهد کرد.

 

لینزی گراهام که رابطه دوستی بسیار نزدیکی با دونالد ترامپ برقرار کرده می‌گوید اگر لازم شود برای مقام‌های سابق و فعلی اف‌بی‌آی و دادگستری احضاریه رسمی خواهد فرستاد تا برای ادای توضیحات به سنا بروند.

 

او که رییس کمیته قضایی سنا هم هست گفته باید ته این قضیه را در آورد چرا که در صورت صحت این می‌توانسته یک توطئه علیه رییس‌جمهوری قلمداد شود.

 

اندرو مک‌کیب سال گذشته و در حالی که تنها چند روز به موعد بازنشستگی‌اش باقی مانده بود از اف‌بی‌آی اخراج شد.

 

او و رییس سابقش در اف‌بی‌آی یعنی جیمز کومی معتقدند که دونالد ترامپ با اخراج ناگهانی رئیس اف‌بی‌آی در روند تحقیقات جاری دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ مداخله کرده و به این لحاظ قانون‌شکنی کرده است.

 

 روزنستاین تکذیب کرده که درباره برکناری  ترامپ صحبت کرده و حتی به شوخی گفت که به این فکر کرده بود تا مکالماتش با رئیس‌جمهور آمریکا را مخفیانه ضبط کند تا معلوم شود آیا او واقعا چنین قصدی داشته یا نه.

 

وقتی از  مک‌کیب سوال شد آیا راد روزنستاین جدی به نظر می‌رسید که قصد دارد از یک راهی از دست رئیس‌جمهور آمریکا خلاص شود گفت: من نمی‌توانم این موضوع را تائید کنم اما می‌توانم بگویم که معاون دادستان کل بی‌شک نگرانی بسیاری درباره رئیس‌جمهور داشت و همچنین درباره ظرفیت‌ها و نیات او در آن مقطع زمانی نگران بود.

 

«این فقط یکی از موضوعاتی بود که ناگهان او در میانه گفتگو درباره موضوعات متعدد مطرح کرد.»

 

 ترامپ جیمز کومی را در بحبوحه جنجال‌های دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ناگهان اخراج کرد.

 

 کومی گفته است که رئیس جمهور آمریکا از او خواسته بود علنا اعلام کند که  ترامپ سوژه تحقیقات اف‌بی‌آی نیست.

 

اخراج  کومی زنگ‌های خطر را در اف‌بی‌آی به صدا درآورد و و  مک‌کیب به سی‌بی‌اس گفت که او سخت تلاش کرد تا مطمئن شود که تحقیقات در باره دخالت روسیه پایه محکمی دارد و بسادگی نمی‌توان آن را مختومه کرد.

 

 مک کیب در مارس سال ۲۰۱۸ پس از بررسی داخلی اف‌بی‌آی در زمینه مدیریت تحقیقات درباره هیلاری کلینتون رقیب  ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل آنچه عدم بی‌طرفی خوانده شد برکنار شد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با حمایت همه جانبه از اسرائیل و بدون اشاره به حملات این رژیم به غزه با استفاده از تسلیحات آمریکایی مدعی شد: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه و کمک رسانی به مردم این منطقه است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: دیروز با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای محقق شدن آزادی گروگان‌ها به همراه آتش‌بس فوری در غزه تماس‌ و گفتگو داشتم.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: ایالات متحده با مصر و قطر برای اجرای کامل مفاد این توافق و انجام تمامی تلاش‌ها برای محقق کردن آزادی گروگان‌ها از دست حماس همکاری خواهد کرد. حماس اکنون تنها مانع بر سر راه آتش‌بس فوری و امداد رسانی به غیرنظامیان در غزه است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا