Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عضو هيات علمي گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفت: بايد در کنار تقويت نظارت ها، جلو دلايل اصلي فساد در صنعت و بازار خودرو را گرفت که به کاهش توليد و افزايش قيمت ها منجر شده است.

«اميرحسن کاکايي» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره افزايش قيمت خودرو در روزهاي گذشته و قيمتگذاري پنج درصد زير قيمت بازار خودروسازان افزود: از آنجا که راهکارهاي اتخاذ شده براي کنترل وضعيت بازار ناقص بود، ناکارآمدي اين سيستم قيمتگذاري نيز پيش بيني مي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، سخنان وزير صنعت و برخي معاونان اين وزارتخانه در 2 هفته پيش بويژه تحويل خودروهاي پيش فروش شده با تاريخ تحويل اول شهريور ماه تا سي‌ام دي ماه به قيمت قبل، «وضعيت مبهمي» را در بازار به وجود آورده است.
به گزارش ايرنا، وزير صنعت، معدن و تجارت چندي پيش درباره افزايش قيمت خودرو، به بند دوم مصوبه ستاد تنظيم بازار اشاره کرد و گفت: خودروسازان به تحويل خودروهاي پيش فروش شده با تاريخ تحويل اول شهريور ماه تا سي‌ام دي ماه به قيمت قبل مکلفند.
** مشکل اصلي امروز صنعت خودروسازي قيمت نيست
کاکايي ادامه داد: ايجاد ابهام در شرايط کنوني علامت مثبت به دلالان و واسطه ها مي دهد که حاشيه سود بازار را بالا ارزيابي کنند و در اين صورت دلالان حرف اول و آخر را در بازار خواهند زد.
وي تاکيد کرد: مشکل اصلي امروز صنعت خودروسازي قيمت نيست، هرچند منکر لزوم به روز رساني قيمت ها نيستيم اما بايد به بهبود شرايط توليد، فناوري و مقابله با ترحيم هاي داخلي و خارجي پرداخت.
اين استاد دانشگاه يادآوري کرد: هنوز مشکلات گمرکي و تخصيص ارز در اين صنعت وجود دارد و در اين شرايط توليد نمي تواند همزمان با افزايش قيمت ها افزايش يابد.
وي به آمارهاي افزايش توليد 2 خودروساز بزرگ کشور در روزهاي گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال خودروسازان 2 برابر ميزان توليد کنوني خود توليد مي کردند.
به گفته وي، تاخير در تحويل بموقع خودروها سبب شده است بازار به شدت تشنه باشد.
به گزارش ايرنا، گروه خودروسازي سايپا بيست و هشتم بهمن ماه اعلام کرد: هفته گذشته به صورت ميانگين روزانه 2 هزار و 62 دستگاه خودرو توليد و به بازار عرضه شد و اين روند ادامه دارد.
ديروز نيز معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو گفت ميزان تعهدهاي معوق اين شرکت با تحويل روزانه بيش از يک هزار و 500 دستگاه خودرو تا پايان سال کاهش مي يابد.
** دلالان؛ دشمنان ثبات بازار
کاکايي گفت: در پنج تا 6 ماه گذشته حاشيه سود بالاي خودرو موجب سوء استفاده دلالان شد، به طوري که پيش بيني مي شود حدود 15 هزار ميليارد تومان سود به جيب زده باشند.
وي گفت: در شرايط کنوني، دلالان به «دشمن ثبات بازار» تبديل شده اند و فقط با واقعي شدن قيمت ها مي توان آنان را متوقف کرد.
اين کارشناس صنعت خودرو افزود: اين روزها واقعي شدن قيمت برخي خودروها مانند محصولات شرکت کرمان موتور سبب شده است توليدات آن در بازار ارزان تر از کارخانه خريد و فروش شود و کشش لازم را نداشته باشد.
به گفته وي، ايرانيان يک رفتار جالب اجتماعي دارند که در زمان ثبات شرايط خريد نمي کنند اما وقتي قيمت ها افزايش مي يابد شروع به خريد مي کنند.
وي گفت: با وضعي که دلالان به وجود آورده اند، براي سرمايه گذاري به مردم علامت مي دهند که وجود سرمايه هاي سرگردان در جامعه به اين وضع دامن مي زند.
** راهکارها
کاکايي به برخي راهکارها براي خروج از اين شرايط اشاره کرد و افزود: بايد قيمتگذاري ها اصولي و بر مبناي اعداد و ارقام واقعي باشد، بطور مثال نرخ واقعي ارز در نظر گرفته شود که در اين صورت بازار خود به خود به تعادل مي رسد.
وي ادامه داد: بايد تمرکز در صنعت خودرو بر توسعه فناوري باشد و از توان داخلي حداکثر استفاده انجام شود که نيازمند نقشه و مديريت است.
اين استاد دانشگاه بيان داشت: خودکفايي بدون برنامه انجام نمي شود و بايد بدانيم در کدام فناوري ها ضعف داريم، کدام قسمت ها سودآور يا اقتصادي نيست اما بايد انجام شود و دولت در کدام بخش ها بايد حمايت کند.
وي به ابراز نظر برخي نمايشگاه داران اشاره کرد که خودروسازان را مسئول افزايش قيمت ها در بازار معرفي مي کردند و گفت: وقتي فضا مبهم و مخدوش است، همه يکديگر را متهم مي کنند.
ديروز رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران تهران به ايرنا گفت: وجود انحصار در صنعت خودروسازي کشور، موجب مي شود بازار را خودروسازان مديريت کنند و نمايشگاه داران نقشي ندارند، بنابراين فقدان عرضه خودرو توسط سازندگان در بازار، افزايش قيمت ها را در بر خواهد داشت.
«سعيد موتمني» يادآوري کرد: رصد سايت هاي خريد و فروش خودرو در هفته هاي گذشته، حاکي از تداوم فروش خودرو به صورت کارتکس است، در حالي که مقرر بود جلو آن گرفته شود.
«کارتکس يعني علاوه بر اينکه خودرو صفر کيلومتر است، خودرو هنوز پلاک نشده و سند خودرو به نام هيچ شخصي صادر نشده است.»
کاکايي ادامه داد: مشکل اصلي بي برنامگي دولت است که به ايجاد محيط فسادآميز منجر مي شود. در اين شرايط بستر فساد براي همه- از مردم عادي و نمايشگاه دار تا شرکت هاي خودروساز و نمايندگي ها- فراهم است.
«اگر اين سخن نمايشگاه داران درست باشد، بايد سود خودروسازان افزايش مي يافت اما شاهديم سود آنها در حال کاهش است».
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: در سال هاي گذشته نمايندگي هاي خودروسازان حق داشتند علاوه بر فروش خودرو، همزمان عمليات خريد را نيز انجام دهند و «غيرقانوني نبود» و اينکه مي بينيم خودروهاي کارتکسي از سوي برخي نمايندگي ها عرضه مي شود مربوط به همين اشکال است.
کاکايي ادامه داد: اينکه فکر کنيم مي توان به يکباره همه مشکلات کاهش توليد و افزايش قيمت ها را حل کرد اشتباه است، بايد برنامه داشته و دولت و صنعت کشور رياضت بکشند تا مشکلات بتدريج کاهش يابد.
** امکان داخلي سازي کامپيوتر خودرو وجود دارد
اين کارشناس صنعت خودرو، تلاش ايران خودرو براي داخلي سازي پژو 301 را يادآور شد و گفت: شرکت هايي در زيرمجموعه گروه هاي ايران خودرو و سايپا وجود دارند که قادر به انجام کارهاي غيرسودآور خودرويي اند (مانند توليد يي.سي.يو يا همان کامپيوتر خودرو) و بويژه در زمينه هاي حساس غيراقتصادي فناوري هاي خودرويي مي توان از آنها بهره برد.
وي تاکيد کرد: دولت بايد به تشخيص اين موارد و سرمايه گذاري در آنها بپردازد که بين 6 ماه تا يک سال به طول خواهد انجاميد و فراموش نکنيم امروز زمان اتحاد است.
کاکايي گفت: دولت اگر برنامه داشته باشد، مي تواند با توزيع اوراق مشارکت به جمع آوري سرمايه هاي سرگردان دست مردم و هدايت آنها به بخش توليد پرداخته و سود آنها را نيز تضمين کند و پس از آن آرام شدن تدريجي بازار اتفاق خواهد افتاد.
به گفته وي، در سال هاي گذشته دولت آمريکا با تجميع سرمايه هاي سرگردان به توسعه خودروهاي برقي پرداخت.
به گزارش ايرنا، در هفته هاي گذشته در چند نوبت رشد قيمت کارخانه اي خودروها را شاهد بوديم و قيمت پرايد از 36 ميليون و 500 هزار به 41 ميليون و 500 هزار تومان افزايش يافت.
همچنين قيمت خودرو هايما از 192 به 225 ميليون تومان و پژو 2008 از 222 به 255 ميليون تومان رسيد؛ در حالي که به گفته کارشناسان، قيمت ارز ثابت مانده است و بهبودي در کيفيت خودروها نيز ديده نمي شود.
اقتصام*3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!

یکی از گران‌ترین خودروهایی که حواله‌های آن در بازار خرید و فروش می‌شود بنز است.

حواله بنز سی کلاس جانبازان هم اکنون تا قیمت ۱۲ میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که قیمت خودرو بعد از تحویل حداقل ۲۵ میلیارد تومان اعلام می‌شود.

همچنین حواله خودرو برای معاوضه با آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق ۱ تا ۵ تهران هم گذاشته شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!