Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرناپلاس- نخستین جشنواره مستقل فیلم نپال در حالی برگزار شد که تندیس بهترین فیلمنامه را رها سرمدی، کارگردان ایرانی فیلم کوتاه «خانه‌ات را باد برد» از آن خود کرد.

جشنواره مستقل فیلم «یالانپال» برای نخستین بار در کشور نپال برگزار شد. این جشنواره که قرار است با موضوعات متفاوت برگزار شود، موضوع اولین دوره‌اش «زنان» بود که رها سرمدی، کارگردان فیلم کوتاه در این فستیوال توانست برای فیلم «آرتیست» تندیس بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با او درباره «آرتیست»، دغدغه‌هایش درباره فیلم کوتاه و علاقه‌اش به ساخت اولین اثر سینمایی گفت‌وگو کردیم.



**دغدغه‌ام جامعه است

رها سرمدی، کارگردان فیلم‌های کوتاه درباره انتخاب سوژه‌های آثارش به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ایده و موضوعاتی که علاقه دارم به سراغ آن‌ها ‌بروم، موضوعات رئال است. البته دغدغه‌ام جامعه است. مثلاً فیلم «سه نقطه» که در سال 93 تولید شد روایتی از مشکلات پسر نوجوانی است که با مادرش زندگی می‌کند و پدرش را از دست داده است که روابط این مادر و پسر را به تصویر کشیده‌ام یا فیلم «آرتیست» که درباره یک دختربچه فال‌فروش است و یک دکتر از وی سوءاستفاده می‌کند. این دختر پشت کاغذهای فالش نقاشی می‌کشد و آقای دکتر با خریدن فال‌هایش نقاشی‌های وی را در قالب یک گالری به تصویر می‌کشید. در جایی دیگر از فیلم شاهد بدرفتاری این دکتر با پسربچه‌ای که سر چهارراه‌ها ماشین‌ها را تمیز می‌کند، هستیم. می‌خواستم نشان دهم که انسان‌ها به اقتضای شرایط و نیازهایشان، رفتارهایشان متفاوت است. فیلم «بابا نان...» درباره خانواده‌ای است که به دلیل اتفاقاتی پدر همراه با دو دخترش دستفروشی می‌کند که به خاطر این موضوع مشکلات بسیاری گریبانگیر این خانواده می‌شود.



**مسیح علینژاد و «بابا نان...»

«البته مسیح علینژاد هم یک پلانی از این اثر را در صفحه اینستاگرام خود با عنوان اینکه مسئولان شهرداری با دستفروشان بدرفتاری کرده‌اند منتشر کرد که به وی اطلاع دادم این فیلم صحنه‌ای از فیلم کوتاه من بوده است و بعد هم با شبکه خبر یک صحبت‌هایی در این خصوص شد.»



**سه‌گانه‌ای از دل اجتماع

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه قصه فیلم‌هایش برگرفته از داستان‌های واقعی هستند، خاطر نشان کرد: دختربچه فال‌فروش خودش کودک کار است که سر چهارراه سرو با او آشنا شدم. فیلم «بابا نان...» هم بر اساس یک داستانی که تا حدودی هم واقعی بود ساخته شد. قصه‌اش یک تلنگری بود که من بتوانم این اثر را بسازم. طرح اثر جدیدم را هم بر اساس دختری که سر چهارراه سردار جنگل دستفروشی می‌کند، انتخاب کرده‌ام که آقای بابایی نویسنده در حال نگارش فیلمنامه‌اش است. دغدغه و علاقه‌ام داستان‌های اجتماعی است که برگرفته از واقعیت هستند. در واقع این سه اثر به‌عنوان سه‌گانه‌ای است که البته اسم فیلم سوم هنوز انتخاب نشده است.



**تم اجتماعی اولین اثر سینمایی

وی درباره ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود، گفت: خیلی علاقه داشتم بتوانم اولین کار سینمایی بلند خود را بسازم. قرار شد با مشارکت سرمایه‌گذار دو اثر قبلی‌ام که یکی از دوستان من است، اولین اثر سینمایی خود را بسازم. البته فیلمنامه و طرح آن را نوشته‌ام و در حال آماده برای تصویب است که یک تم اجتماعی دارد و درباره کارما و کائنات است.



** علاقه به کارگردانی فیلمنامه‌های دیگران

سرمدی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون فیلمنامه‌های دیگران را کارگردانی نکرده است، خاطر نشان کرد: خیلی علاقه دارم این اتفاق بیفتد و طرزِ فکرِ شخصِ دیگری را بسازم. تلاش می‌کنم خیلی متکی به این نباشم که حتماً فیلمنامه برای خودم باشد. به همین دلیل با آقای بابایی که استاد من هستند، گفت‌وگویی انجام دادم و طرح و ایده‌ام را برای ساخت اثر جدید فیلم کوتاهم که تکمیل‌کننده آن سه‌گانه است، به این نویسنده ارائه دادم که ایشان برای من یک فیلمنامه بنویسند.



**حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

کارگردان فیلم کوتاه «سه نقطه» با بیان اینکه تا به حال هیچ‌یک از آثارم را به جشنواره فیلم کوتاه نفرستاده‌ام، تصریح کرد: دلیل نفرستادن آثارم به جشنواره فیلم کوتاه شاید به خاطر این موضوع باشد که تعدادی از دوستان کارگردانم که در این جشنواره شرکت داشتند، با آثارشان خیلی ناعادلانه برخورد شد و با وجود اینکه فیلم‌های خوبی بودند اصلاً پذیرفته نشده‌اند. با توجه به اینکه در بسیاری از فیلم‌های سینمایی منشی صحنه بوده‌ام و با این محیط و فضا کاملاً آشنا هستم، وقتی برخوردهای ناعادلانه را دیدم هیچ‌وقت تصمیم نداشته‌ام برای جشنواره فیلم کوتاه آثارم را ارائه دهم. البته برای جشنواره امسال قصد داشتم شرکت کنم که وقتی می‌خواستم فرم را پر کنم متوجه شدم جشنواره شروع شده است. برای جشنواره بین‌الملل فیلم فجر هم که برای فیلم‌های کوتاه فراخوان داده است قصد دارم با «آرتیست» و «بابا نان...» شرکت کنم.

گفت و گو از هنگامه ملکی
*اداره کل اخبار چند رسانه ای*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «لان» به نویسندگی و کارگردانی محمود اریب و تهیه کنندگی سیدمصطفی قاسمی‌پور، به عنوان نماینده سینمای کوتاه ایران به بخش رسمی مسابقه هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ژانر وحشت «پاناما» Panama Horror Film Festival راه یافت.

این جشنواره از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آوریل در موزه هنرهای معاصر پاناما برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برندگان ملی و بین‌المللی این فستیوال در روز جمعه ۲۸ آوریل برگزار می‌شود.

فستیوال فیلم‌های ترسناک پاناما، تنها جشنواره‌ای بین‌المللی و مستقل در آمریکای مرکزی و در کشور پاناما با ژانر سینمای وحشت و کالت است که هر ساله در فصل بهار در پاناما برگزار می‌شود و عاشقان سینمای دلهره و وحشت را به خود جذب می‌کند.

«سول مورنو» دبیر فستیوال درباره این جشنواره می‌گوید: این جشنواره محلی برای نمایش آثار جدید از فیلم‌های کالت، وحشتناک و دلهره‌آور است. مخاطبان ما تشنه روایت‌هایی متفاوت از زندگی معمولی هستند، آن‌ها به دنبال داستان‌هایی خلاق و ترسناک هستند، البته لذت بردن از صحنه‌های وحشتناک کمیک را نیز بسیار دوست دارند. این جشنواره جایی است برای عاشقان سینمای کالت و دوستداران سینمای وحشت از سراسر جهان. فیلم کوتاه لان- The SUNK در ژانر فیلم کوتاه هیجانی تهیه شده است.

در خلاصه داستان این فیلم این‌طور آمده است: هر چیزی آن‌طوری که فکر می‌کنید نخواهد بود! باید در پشت هر پیچ منتظر اتفاقی بود، معمولاً در ساده‌ترین مکان‌ها مهم‌ترین اتفاقات رخ می‌دهند.

پیش از این فیلم کوتاه «لان» برگزیده فستیوال فیلم «تری‌فاینگ» تایلند، برنده جایزه ویژه هیأت داوران فستیوال فیلم‌های ترسناک هالیوود ایالات متحده، برگزیده فستیوال فیلم کوتاه ایدفا و برگزیده فستیوال فیلم کوتاه تایگا در روسیه شده بود.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمود اریب، تهیه‌کننده: «مهیار قاسمی‌پور»، مدیر فیلمبرداری: «حسین بدر طالعی»، مدیر تولید و صحنه: «فاطمه مهدی‌پور»، تدوین: «حامد اریب»، دستیار کارگردان: «مجتبی راسخ نژاد»، دستیار تهیه: «پرهام کاظمی»، صدابردار: «احمدرضا محمدی»، روابط عمومی: «نینا پنجه‌ای»، طراح لوگو: «بابک عاطفی»، لوگوموشن: «مبین آویژگان»، بازیگر:» «قاسم دباغچیان»، پخش بین‌الملل: «سیکا فیلم»

گفتنی است؛ این فیلم کوتاه در ژانر هیجانی-ترسناک تولید شده و مدت زمان این فیلم ۵ دقیقه است.

کد خبر 6087331

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • جایزه داستان و بازآفرینی در ۲ بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی