Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز -دریاچه نئور که در مسیر اردبیل به خلخال قرار گرفته، با انبوهی از زیبایی‌ها و ذخایر زیستی یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی برای ماه‌های گرم سال است.





دریاچه نِئور دریاچه‌ای ما بین شهر اردبیلو شهر خلخال در مرز بین استان گیلان و استان اردبیل قرار گرفته است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب‌شرقی اردبیل به‌ طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دیدن این دریاچه زیبا از خطه آذربایجان با استفاده از تور اردبیل از تمامی دیدنی‌های این استان بی‌نظیر بهره‌مند می‌شوید.

 این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان است. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی است. ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند، زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند.

با بهره‌گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون اردبیل درست شده است. بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده، ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم کرده است. در اطراف دریاچه چشمه‌های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه‌ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف‌چال‌ها در ایام گرم و موقعیت آنها متفاوت است. وجود چشمه‌های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهم‌ترین منابع تأمین آب دریاچه بشمار می‌رود.

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی‌زی و آبزی از جمله شبدر، بابونه، بومادران، آلاله، نعناع کوهی است که از جمله گیاهان دارویی هستند. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری نیز به شمار می‌رود. این دریاچه در حداکثری عمق در حد کمینه ۵/۵ متر و در حد بیشینه ۱۳ متر است. آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل‌آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس‌های موجود در دریاچه رهاسازی می‌شود. وسعت حوضه آبریز دریاچه نئور ۴۵ کیلومتر مربع بوده و از مراتع ییلاقی عشایر فندوقلو است.

محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار (گیلان) و به دلیل ضوابط خاص موجود بر این مناطق شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده، لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه را تهدید نمی‌کند. این دریاچه دارای ارزش‌های زیستگاهی، اکو توریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری است.

دریاچه نئور که بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان است در بلندی‌های باختری رشته باغرو (تالش) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده است. در سال ۱۳۶۶ به منظور ذخیره آب برای استفاده‌های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلو دره) احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهترین فصل برای بازید از دریاچه نئور

کوهنوردی بهاره نئور به سوباتان یکی از معروف‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی شمال کشور برای عاشقان طبیعت ایران زمین است. یک جاده خاکی ناهموار و نیسان رو هم وجود دارد که با گرم شدن هوا و کم شدن بارندگی‌ها، برای رفت و آمد بومیان و گردشگران از نئور به سوباتان و برعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. فصل تابستان به دلیل آب‌وهوای متبوع این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور می‌تواند بهترین فصل برای سفر به دریاچه نئور باشد. اگر هم قصد پیمایش این مسیر را ندارید، می‌توانید در کنار دریاچه بمانید. در حال حاضر در کنار دریاچه، امکانات رفاهی و اقامتیِ خاصی وجود ندارد و اقامت فقط در چادر امکان پذیر است، ولی وسایل رفاهی در حد معمول وجود دارد.


منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۲۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای احیای کامل تالاب نئور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در ادامه روند مبارزه با گونه‌های مهاجم، اولین مرحله پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور در نیمه اول اردیبهشت‌ سال جاری از گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، در بازدید از تالاب نئور اظهار کرد: با شروع فصل بهار و باز شدن یخبندان تالاب، پاک‌سازی فیزیکی گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی با استفاده از توان محیط‌بانان، کارشناسان، صیادان بومی و کارگران محلی با هدف حذف جمعیت ماهیان مهاجم کاراس و احیای کامل گونه بومی گاماروس در سطح تالاب نئور آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله در مجموع حدود ۵۰ هزار متر تور برای صید و جمع‌آوری ماهی گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: مراحل بعدی پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور از گونه مهاجم ماهیان کاراس در مرداد و شهریور سال‌جاری طبق نظر کارشناسان و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور بمنظور احیاء دریاچه تداوم خواهد داشت.

حسن قاسم‌پور با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر و با تلاش همکاران حفاظت محیط زیست استان، بیش از ۹۰ تن، گونه مهاجم کاراس از تالاب حفاظت شده نئور جمع‌آوری شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برابر مطالعات انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، مبارزه جدی با این گونه مهاجم را از دوسال گذشته شروع کرده است و نتایج خوب و قابل قبولی حاصل شده است و تلاش برای احیای کامل تالاب نئور جزو اقدامات اولویت‌دار مدیریت زیست بومی این اداره کل است.

کد خبر 749123

دیگر خبرها

  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی مساعد نیست
  • کامل‌ترین تورهای ترکیبی ویژه بهار ۱۴۰۳
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور