Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:20:01 GMT

انزوای لهستان با پیروی از ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۴۶۲۵

انزوای لهستان با پیروی از ترامپ

تهران - ایرنا - لهستان که با برگزاری نشست ورشو در هفته گذشته تلاش کرد روابط نزدیک تری با آمریکا برقرار کند، به نظر می رسد با اولویت قراردادن دستورات واشنگتن و متحد آن رژیم صهیونیستی، دوران انزوای خود را رقم زده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای آمریکایی 'پولیتیکو' به تازگی اقدام لهستان در قرار دادن همه تخم مرغ هایش در سبد آمریکا را راهبردی پرمخاطره توصیف کرد و نوشت: این مساله فقط به خاطر غیرقابل پیش بینی بودن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور و نامطمئن بودن دوران قدرت او نیست بلکه ورشو با این راهبرد بهترین کشور دوست خود در اتحادیه اروپا یعنی انگلیس را از دست می دهد و کشوری که بتواند جایگزین این کشور در بروکسل شود، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پولیتیکو پیش بینی کرد: لهستانی ها که از زمان سقوط کمونیسم در 25 سال گذشته رشد اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی را تجربه کرده اند تاوان سیاسی و اقتصادی سنگینی را به خاطر سیاست های دولت خود در تضعیف هنجارهای اتحادیه اروپا در برخورداری از دستگاه قضایی مستقل و حذف حمایت اتحادیه از این کشور در مقابل اقدامات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پرداخت خواهند کرد.
«یاروسواف کاچینسکی» رئیس حزب حاکم قانون و عدالت لهستان همچنین بزرگترین شریک اقتصادی خود یعنی آلمان را آزرده کرده و با همسایگانش ازجمله اوکراین و لیتوانی درگیر شده است.
سیاستمداران حزب حاکم لهستان از آلمان خواسته اند به دلیل اقدامات نازی های در جنگ جهانی دوم جبران خسارت کنند و آمریکا را تشویق کرده تحریم هایی را علیه شرکت هایی اعمال کند که در پروژه خط لوله گازی 'نورد استریم 2' از روسیه به آلمان اعمال کند.
دیپلمات های اروپایی اکنون نگران آن هستند که تندروها در کاخ سفید از سیاست های ورشو برای دامن زدن به اختلافات و تضعیف اتحادیه اروپا استفاده کنند.
روزنامه انگلیسی 'آبزور' درباره اختلافات لهستان و اتحادیه اروپا گزارش داد: بروکسل همواره از نهادهای دموکراتیک و حاکمیت قانون دفاع کرده است. اگر این کشور در دفاع از این ارزش های اتحادیه جدی است باید تلاش بیشتری را در شرایطی که چنین ارزش هایی در داخل این اتحادیه نقض می شود، بکار بندند. پارلمان و کمیسیون اروپا تاکنون گام هایی را درباره نقض جدی حاکمیت قانون و حقوق بنیادین در مجارستان و لهستان برداشته است.
به نوشته آبزرور، نشست وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل که قرار است 19 فوریه (30 بهمن) برگزار شود، آزمونی کلیدی خواهد بود که فقط سه ماه قبل از انتخابات مهم پارلمان اروپا برگزار می شود.
دهها لهستانی و مجارستانی بارها به خیابان ها آمده اند تا به نقض دیدگاه های دموکراتیک از سوی دولت های متبوع خود اعتراض کنند.
کمیسیون اروپا دسامبر 2017 پیگیری اوضاع در لهستان به دلیل دخالت دولت در دستگاه قضایی را بر اصل 7 معاهده اتحادیه اروپا کلید زد.
دیوان عدالت اتحادیه اروپا همچنین لهستان را وادار کرد تا از قانون بازنشستگی اجباری قضات از دیوان عالی عقب نشینی کند. اما دولت این کشور هنوز هم باید به نگرانی های گسترده تری درباره دخالت در دادگاه های قانون اساسی و دادگاه های عمومی رسیدگی کند.

** دوستی کوتاه مدت لهستان و صهیونیست ها
نیویورک تایمز نیز در گزارشی در این زمینه نوشت، همین هفته گذشته بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی که دولت دونالد ترامپ در ورشو برنامه ریزی کرده بود، حضور یافت تا به اتفاق برخی کشورهای دیگر درباره به اصطلاح تهدید مشترک راهبردی آنها از سوی ایران مذاکره کنند. کشورهای عرب سنی نیز مهمان این نشست بودند و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر اسراییل بیشترین نشست ها را پشت درهای بسته با دیپلمات های سعودی، یمنی و بحرینی برگزار کرد.
انتظار می رفت دوشنبه شب نتانیاهو میزبان نشست مقامات ارشد لهستانی و دیگر کشورهای شرق اروپا باشد که از حمایت آنها برای مقابله با دشمن مشترک شان اتحادیه اروپا استفاده کرده است.
اما اظهارات روز پنجشنبه نتانیاهو درباره «همکاری لهستانی ها با نازی ها » در ماجرای هولوکاست ظاهرا به شرمساری دیپلماتیک بزرگی تبدیل شده است.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اخیرا به نقل از نتانیاهو گزارش داد که لهستانی ها با آلمانی ها در هولوکاست همکاری داشته اند، اما ورشو همواره تاکید کرده که کشور لهستان که در جنگ جهانی دوم تحت اشغال آلمان نازی بوده، نمی توانسته در هولوکاست مشارکت کند و این کار را نکرده است، هر چند برخی افراد لهستانی ممکن است همکاری کرده باشند.
اظهارات نتانیاهو باعث شد «ماتئوس موراویکی» نخست وزیر لهستان سفر خود به سرزمین های اشغالی را لغو و وزیر امور خارجه این کشور را به جای خود برای حضور در این نشست اعزام کند.
اختلافات رژیم صهیونیستی با اتحادیه اروپا به دلیل انتقادهای بروکسل از سیاست های این رژیم در قبال فلسطینی ها است.
بسیاری از صهیونیست ها بر این باورند که اتحادیه اروپا در مقایسه با فلسطینی ها فشار بیشتری را بر تل اویو برای سازش وارد کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز، به نظر می رسد که تلاش های نتانیاهو موثر بوده است. با بروز اختلافات آمریکا با جامعه بین المللی بر سر انتقال سفارت این کشور به اورشلیم (قدس) در ماه مه گذشته، مجارستان، جمهوری چک و رومانی مانع صدور بیانیه ای از سوی اتحادیه اروپا در محکومیت این اقدام صهیونیست ها شدند.
چهار کشور ناسیونالیست و ضد مهاجرتی موسوم به 'ویزگارد' شامل مجارستان، لهستان، اسلواکی و چک که قرار است نشست آنها در سرزمین های اشغالی برگزار شود و نتانیاهو آنها را همراهی می کند در مخالفت با سیاست های اروپا در پذیرش مهاجرانی که عمدتا مسلمان هستند، صف کشیده اند و از زمان کاهش بحران مهاجرت به شکل فزاینده ای تلاش های اتحادیه را به خاطر سرکوب اقدامات ضد دموکراتیک خود به چالش کشیده اند.
یک سال پیش دولت لهستان هرگونه اتهام همدستی لهستانی در هولوکاست را جرم اعلام کرد و زمانی که مقامات اسراییلی این کشور را به انکار هولوکاست متهم کرد، بحرانی دیپلماتیک در روابط دو طرف شکل گرفت.
اما لهستان تحت فشارهای آمریکا مجازات های جنایی را لغو و به این ترتیب ازموضع خود عقب نشینی کرد.
از آن زمان به بعد لهستان بدنبال بهبود مناسبات خود با اسراییل بوده و ژوئیه گذشته نتانیاهو و نخست وزیر لهستان بیانیه ای مشترک امضا کردند که مفهوم حل اختلافات طرفین را داشت.
دولت لهستان نشست ورشو را به عنوان فرصتی برای ابراز تعهد به صهیونیست ها ارزیابی کرد؛ اما اظهارات نتانیاهو و لغو حضور نخست وزیر لهستان در نشست 'ویزگارد' ظاهرا نشان از آغاز تنشی دوباره در روابط ورشو تل آویو دارد.
از این رو به نظر می رسد لهستان با نزدیک تر شدن به آمریکا و پیروی از سیاست های این کشور در قبال رژیم صهیونیستی و فاصله گرفتن از متحدان خود در اتحادیه اروپا مسیر دشواری را در آینده روابط خارجی این کشور در پیش گرفته است که حاصلی به جز انزوای بیشتر ندارد.
اروپام ** 9158 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لهستان رژيم صهيونيستي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از لندن، کارکنان معترض فرودگاه هیثرو می‌گویند اعتصاب خود را از ۱۸ اردیبهشت آغاز خواهند کرد. پیش از آنان نیز کارکنان بخش سوخت گیری فرودگاه اعلام کردند به مدت ۷۲ ساعت دست از کار خواهند کشید.
اتحادیه کارکنان فرودگاه هیثرو مقامات این فرودگاه را به بی توجهی به خواست کارکنان متهم و اعلام کردند در حالی که مدیران از پاداش‌های کلان بهره می‌برند حاضر نیستند به حد اقل نیاز‌ها و خواسته‌های کارکنان توجه کنند.
این چندمین بار در دو سال اخیر است که کارکنان هیثرو، بزرگترین فرودگاه اروپا در اعتراض به آنچه که بی توجهی به خواست کارکنان خواندند دست به اعتصاب می‌زنند.
بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس به ویژه پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت با سرعت بیشتری رو به افزایش گذاشته است.

 

دیگر خبرها

  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند