Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرنا- تهران-رسانه های داخلی، سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان را در آخرین روز حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ و دفاع قاطعانه وی در ارتباط با برجام، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری مورد توجه قرار دادند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با شرکت بیش از 600 تن از تصمیم سازان بین المللی از عرصه های مختلف سیاسی، تجاری و جامعه مدنی درحالی روز یکشنبه سومین و آخرین روز خود را برای بحث درباره بحران های کنونی و چالش های امنیتی آینده برگزار کرد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در این کنفرانس، سیاست های دولت آمریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف سخنرانی خود را با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد و گفت: در دو سال گذشته آمریکا دشمنی خود با ایران را شدت بیشتری بخشیده که اوج آن زیرپا گذاشتن تعهدات آن کشور در توافق هسته ای بود که مورد تائید اجماعی شورای امنیت بود.
وی افزود: آمریکا اکنون تلاش می کند که دیگران را به نقض قطعنامه مجبور سازد.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده نمود، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه ای بر روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.
بررسی امروز (29 بهمن) فضای رسانه ای کشور نشان دهنده این مطلب است که رسانه های منسوب به طیف اصلاح طلب با اشاره به سخنرانی مقدماتی وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس و پاسخ های وی در ارتباط با برنامه موشکی ایران و انتقاد از سیاست های آمریکا در خصوص برجام و ناکافی بودن تحرکات اروپا در حفظ این توافق نامه را قاطعانه برآورد کردند.
برخی از مهم ترین محورهای مطرح شده در رسانه های اصلاح طلبان عبارتند از: ' دفاع ظریف از جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی'، 'کنفرانس مونیخ عرصه تقابل آمریکا و اروپا'، ' هشدار ظریف به جهانیان' و 'مقایسه حضور امسال ایران با سال های قبل'.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز ضمن انتشار متن کامل سخنرانی ظریف، محورهایی مانند؛ 'دفاع ظریف از توان موشکی ایران'، 'سپاسگزاری قطر از ایران'، ' شکست سیاست های آمریکا'، ' گفت و گوی ظریف با رادیو بایرن آلمان'، 'توئیت ظریف' و 'واکنش رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به سخنان ظریف' را در گزارش های خود بازتاب دادند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................................
**دفاع ظریف از جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی
روزنامه شرق نوشت: جواد ظریف به کار همیشگی‌اش مشغول است؛ دفاع از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی، این‌بار از شهر مونیخ آلمان. بحث موشکی و حقوق بشر، برجام و قطعنامه 2231 از جمله سوالاتی بود که ظریف به آنها جواب داد. اجرای برنامه پرسش و پاسخ برعهده «لیز دوسِت»، خبرنگار بی‌بی‌سی بود.

روزنامه اعتماد در گزارش خود با تیتر 'دفاع از ایران در قلب اروپا' به سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در مونیخ پرداخت و نوشت: ظریف در 15 دقیقه سخنرانی که ایراد کرد، گفت: ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه‌ای روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده که تاکنون نیز ادامه یافته است. مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط 7 رییس‌جمهور قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ سیاستی که در دولت‌های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی کرده‌اند.
در بخش دیگری از گزارش اعتماد آمده است: ظریف در ادامه با اشاره به رفتار دولت آمریکا تاکید کرد که هدف نهایی آنها تغییر رژیم در ایران است و به امید تحقق این هدف بود که از برجام خارج شدند. وی افزود: دولت ایالات‌متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آنها 40 سال است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، در حالی که هفت دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.

**کشورم را بی دفاع نمی کنم
به گزارش آرمان، ظریف در این نشست در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از کشورهای غربی به خاطر حمایت‌هایشان از صدام در جریان جنگ تحمیلی، اظهار کرد: این کشورها میلیاردها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیماهای انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.
ظریف در ادامه با تاکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند.

** کنفرانس مونیخ عرصه تقابل آمریکا و اروپا
روزنامه ایران در مطلبی نوشت: در شرایطی که پنجاه و پنجمین نشست امنیتی مونیخ به عرصه تقابل آمریکا و اروپا بر سر حفظ توافق هسته‌ای تبدیل شده است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، سیاست‌های دولت آمریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را مورد نقد قرار داد و علاوه بر سخنرانی و تبیین رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در یک نشست پرسش و پاسخ به ادعای غرب پیرامون برنامه موشکی ایران پاسخ گفت.

**هشدار ظریف به جهانیان
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم جعفر گلابی، روزنامه نگار نوشت: چه کسی!؟ اسرائیل. این پاسخ وزیرخارجه کشورمان است به سوالی پیرامون احتمال وقوع جنگ در منطقه و کسانی که طالب آن هستند. به نظر می‌رسد سخنان آقای محمدجواد ظریف درمورد افزایش احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه افزون برجنبه‌های سیاسی و دیپلماتیک دارای زمینه‌های واقعی هم هست. هرچند اسرائیل خود در کاخ شیشه‌ای نشسته و سنگ‌پرانی ممکن است برایش بسیار گران تمام شود ولی با توجه به سردمداری راست افراطی در این کشور بعید به نظر نمی‌رسد که اگر احساس کنند در ایران ضعفی حاصل شده وآمریکا آمادگی درگیر شدن با یک جنگ تمام عیار را داراست وبرخی از کشور‌های منطقه حاضر به شرکت در آن هستند و در مدت کوتاهی می‌توانند اوضاع را به سرانجام مورد نظر برسانند وسوسه «اقدام » به سرشان بزند. ولی بیان آقای‌ظریف ناظر به مسائل مهم دیگری هم هست که اشاره به آنها ضروری به نظر می‌رسد. متاسفانه جنگ چنان خسارت‌بار و نفرت‌انگیز است که حتی نامش چون به میان می‌آید نگرانی می‌آفریند و التهاب می‌سازد وزیان‌ها آغاز می‌شوند.... در واقع آقای ظریف با گفته‌های خودشان به یک واقعیت مهم اشاره می‌کنند و هشدارگونه سخن می‌گویند. اگر جهان جلوی افراطیون را نگیرد، اگر ترک تازی‌های ترامپ ادامه پیدا کند واگر غربیان همچنان به عدالت و امنیت نگاهی یک سویه داشته باشند، خطر جنگ و نابسامانی گسترده دور از ذهن نیست وآنها هم از خسارت‌ها در امان نخواهند بود.

** دیپلماسی عمومی ایران در نشست امنیتی مونیخ
روزنامه ابتکار در یادداشتی با اشاره به حضور محمدجواد ظریف و سخنان وی در نشست امنیتی مونیخ نوشت: حضور وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ که در طول سال‌های قبل پررنگ بوده است، از دو جنبه مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. نخست شرکت و تبادل نظر جهت شناخت جو غالب مسائل امنیت بین‌المللی و دوم بهره‌گیری از فرصت دیپلماسی عمومی در حاشیه چنین کنفرانسی. به همین دلیل از روز جمعه شاهد دیدارهای دو جانبه ظریف با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی بودیم و در سوی مقابل مصاحبه با رسانه‌های جهانی و تبیین شرایط کشور نیز یکی دیگر از برنامه‌های دیپلماسی عمومی ایران در نشست امنیتی مونیخ امسال بود.

**مقایسه حضور امسال ایران با سال های قبل
در بخشی از گزارش ابتکار آمده است: تفاوت حضور امسال ایران در مونیخ در مقایسه با سال‌های قبل در اینجاست که اکنون ایران تحت فشارهای فزاینده‌ای از سوی ایالات متحده قرار دارد و جو روانی ناشی از به سردی گراییدن روابط ایران و اروپا در قبال همکاری‌های اقتصادی برجامی و نیز اتهامات وارد شده به کشور توسط اروپایی‌ها مبنی بر تلاش تهران برای انجام عملیات تروریستی در اروپا به گونه‌ای تاثیر خاص خود را در فضای عمومی نشست مونیخ 2019 برجا گذاشته است. در همین راستا، ظریف در سخنرانی خود در جمع مقامات و کارشناسان حاضر در نشست امنیتی مونیخ از وسواس فکری آمریکا نسبت به ایران در طول سال‌های گذشته گفت و تاکید کرد که ایالات متحده لازم است فکری به حال این بیماری بدخیم خود داشته باشد. چرا که با پافشاری بر روی چنین راهبردی، خود به یکی از بزرگ‏ترین خطرات صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است.

**لزوم ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان ' اروپا نایستد آمریکا زورگوتر می‌شود' درباره تحرکات اروپایی‌ها در خصوص برجام به نقل از ظریف نوشت: در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود را با چین قطع کنید، آن‌ها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چرا که اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.

** تحلیل CNN از اظهارات ظریف
روزنامه مردم سالاری ضمن انتشار متن کامل سخنرانی وزیر خارجه کشورمان به واکنش CNN در این باره پرداخت و نوشت: معاون رییس جمهوری آمریکا در سخنان روز گذشته خود باردیگر ادعاها و اتهامات تکراری دولتمردان آمریکایی علیه ایران را تکرار کرد و خطاب به اروپایی گفت اکنون زمان خارج شدن از برجام است. او همچنین مقامات ایرانی را یهود ستیز قلمداد کرد.
به گزارش CNN؛ وزیر خارجه ایران در سخنان خود به اظهارات این مقام بلند پایه آمریکایی تاخت و آن را به شدت رد کرد.
مجری شبکه سی ان ان در یک ارتباط زنده تلویزیونی با خبرنگار این شبکه امریکایی که در مونیخ مستقر است؛ پرسید وزیرخارجه ایران در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ در حال ایراد سخنرانی است که ایران یکی از موضوعات مهم این کنفرانس است و اروپایی‌ها دیدگاه متفاوتی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارند، این قضیه چگونه است و پیام آقای ظریف چه بود؟
مردم سالاری افزود: خبرنگار کهنه کار و قدیمی CNN (نیک رابرتسون) در پاسخ گفت: «آنچه که امروز از ظریف وزیرخارجه ایران در کنفرانس مونیخ شنیدیم این بود که او به شدت اظهارات روز گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا را رد و آن را منزجر کننده توصیف کرد.»
خبرنگار CNN ادامه داد: پیام آقای ظریف کاملا ساده بود اینکه ترامپ یک قلدر است و از طرف‌های اروپایی می خواهد تا از برجام خارج شوند. ظریف این رفتار ترامپ را ظالمانه خواند.

**ادعای چندجانبه‌گرایی آمریکا درکنفرانس امنیتی مونیخ
روزنامه همدلی طی یادداشتی نوشت: آمریکا و اسراییل قصد دارند ایران را به عنوان عمده‌ترین چالش‌امنیتی منطقه در پنجاه و پنجمین دوره این کنفرانس مطرح کنند و اما در این کارزار سیاسی هم داستانی کشورهای قدرتمند اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه را با خود ندارند . در نشست ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ آمریکا به دنبال یک اجماع سیاسی علیه ایران است. آمریکا به همراهی اسراییل و برخی کشور های عرب کرانه جنوبی خلیج فارس تمهیدات سیاسی خود را حرکت در راستای چند جانبه گرایی توجیه می‌کند. در حالی که اساس چند جانبه گرایی حرکت در راستای تحکیم موازین همکاری سازنده و برقراری صلح جهانی است.

**نشست مونیخ از نگاه پولیتیکو
خبرگزاری ایسنا به گزارش نشریه آمریکایی پولیتیکو در خصوص سخنرانی محمد جواد ظریف در نشست امنیتی مونیخ پرداخت: پولیتیکو در مقاله‌اش آورده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، در سخنرانی‌اش با مسحور کردن حضار ضمن تاختن به دولت ترامپ، نقطه نظرات تهران را اعلام کرد و از اروپا خواست که بیش از پیش برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش کند.
پولیتیکو گزارش داد که سخنرانی ظریف آن قدر مؤثر بود که باعث گشت به پربحث‌ترین نطق این نشست تبدیل شود. این نشریه همچنین سخنرانی ظریف را بسیار کوبنده عنوان کرد.
این گزارش همچنین به تقدیر و تمجید از توییت ظریف پس از پایان این نشست پرداخت و نوشت که وی می‌تواند از اصطلاحات انگلیسی به نفع خود بهره جوید.

**مصاحبه ‌ظریف با شبکه المنار لبنان
انصاف نیوز در این باره نوشت: محمد جواد ظریف در این مصاحبه گفت که نشست مونیخ و نشست ورشو به وضوح انزوایی که ایالات متحده با آن دست به گریبان است را به نمایش گذاشت. همه می‌خواهند خود را از مواضع آمریکا درباره ایران دور نگه دارند. در حقیقت آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و حمایت کامل خود را علیه فلسطینیان، لبنانی‌ها و سوری‌ها به اسرائیل ارزانی داشته است. معتقدم از طریق این نشست و نشست ورشو بر انزوای آمریکا افزوده شد.

رسانه های اصولگرا
...............................
** دفاع ظریف از توان موشکی ایران
روزنامه کیهان در گزارش خود با عنوان 'مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟!' نوشت: وزیر امورخارجه درکنفرانس امنیتی مونیخ با دفاع قاطع از توان موشکی ایران، گفت که اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟
این روزنامه اظهارات ظریف در این کنفرانس را نیز منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس نوشت: وزیر امور خارجه در نشست مونیخ با یادآوری حمایت کشورهای غربی از صدام، به دفاع از برنامه موشکی ایران پرداخت و گفت ایرانی‌ها ابزارهای دفاعی خود را کنار نمی‌گذارند.

روزنامه جوان نیز نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امنیتی مونیخ با تصریح بر اینکه در موضوع موشکی طبق خوشایند فرانسوی‌ها عمل نخواهد کرد، بعد از نشست، هشداری توئیتری داد که اروپا باید به مسئولیت خود در مواجهه با یکجانبه‌گرایی آمریکا عمل کند.
ظریف با بیان اینکه ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشور‌های منطقه ما قرار داده‌اند و ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند؛ سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم بر روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.

**سپاسگزاری قطر از ایران
روزنامه جوان درباره اظهارات محمدبن‌عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه خطاب به ایران در کنفرانس مونیخ نوشت: وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره روابط کشورش با ایران و ترکیه پس از آنکه کشور‌های عربی قطر را تحریم کردند، گفت: «ایران همسایه ماست. ما با ایران مرز مشترک داریم. ما در ذخایر گاز و مرزهای‌مان با ایران شریک هستیم. این جغرافیا است. ما پس از تحریم قطر به فضای پروازی و مسیر تجاری نیاز داشتیم، آن‌ها مرز هوایی خود را به روی ما باز گذاشتند و ما از این مسئله سپاسگزاریم». وی در ادامه با اشاره به روابط قطر با ترکیه در دوران تحریم گفت: «ما بر اساس نیاز‌های مردم خود تصمیم می‌گیریم که با چه کشوری ارتباط داشته باشیم.

**شکست سیاست های آمریکا
'گرد و خاک ظریف' عنوان گزارشی در روزنامه صبح نو است. در بخش از این گزارش آمده است: این روزها وزیرخارجه ایران بعد از سفر به لبنان و شرکت در اجلاس سوچی، درکنفرانس امنیتی مونیخ به سر می‌برد؛ کنفرانسی که محور اصلی گفت‌وگوهای آن تقویت اتحادیه اروپا، همکاری‌های میان‌قاره‌ای و همچنین چشم‌انداز احتمالی رقابت میان قدرت‌های بزرگ اعلام شده است. اما آقای محمدجواد ظریف در این اجلاس از فشارهای وارده از سوی آمریکا بر ایران و البته شکست سیاست‌های این کشور، گفت.

**گفت و گوی ظریف با رادیو بایرن آلمان
روزنامه فرهیختگان نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان به رادیو بایرن آلمان گفت که «اروپایی‌ها بیانیه‌های سیاسی خوبی در حمایت از برجام داده‌اند، اما در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود با چین را قطع کنید، آنها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید، چراکه اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.» محمدجواد ظریف با توجه به برخی اظهارات مقامات اروپایی درباره برنامه موشکی ایران گفت: «اگر قرار به صحبت درباره منع اشاعه باشد، این اروپا است که باید پاسخگو شود. اروپا در موقعیتی نیست که بخواهد بر کرسی بازجویی بنشیند.»

**توئیت ظریف
تارنمای مشرق نیوز نوشت: وزیر خارجه کشورمان پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ توییتی را در این ارتباط با توجه به سخنان خود در این کنفرانس منتشر کرد.
مشرق افزود: ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

**واکنش رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به سخنان ظریف
مشرق نوشت: «بنی گانتز» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و نامزد رقابت برای تصدی نخست‌وزیری این رژیم که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، به سخنرانی وزیر خارجه ایران در این نشست واکنش نشان داد و گفته که در موضوع «مقابله با ایران»، با «بنیامین نتانیاهو» اتفاق نظر دارد.

**گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كنفرانس امنيتي مونيخ محمد جواد ظريف رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید لیلاز، عضو حزب کارگزاران، در گفتگویی که اخیرا با روزنامه شرق داشته است، به بیان جزئیاتی درباره افشای فایل صوتی مصاحبه جنجالی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین پرداخته است.

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

به نقل از شما شنیده بودم که انتشار فایل گفت‌وگوی چندساعته‌تان با محمدجواد ظریف هم نوعی پالس مثبت تهران بود؟ خودتان چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟

احسنت بر شما. دقیقا همین‌گونه است. البته می‌دانم می‌خواهی به جزئیات انتشار آن فایل از زبان سعید لیلاز برسی تا آن را در این مصاحبه چاپ کنی، اما من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چندساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. می‌دانی چرا؟

چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به قدرت می‌رسد و تضمین بهتر و محکم‌تری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگ‌تر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت.

احسنت. که نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی ‌توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود. حالا شما تصور کنید دونالد ترامپی که با آن سیاست رادیکال ضد ایرانی خود طی چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش چه بلایی سر ایران آورد و قرار است که در یک احتمال ۵۰-۵۰ دوباره رئیس‌جمهور شود و در همین شرایط که اسرائیلی‌ها تاکنون نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی را کشته‌اند و به موازاتش هم یک تنش با ایران را کلید زده‌اند و مرتب به اماکن دیپلماتیک ما حمله کردند و نیروهای نظامی ما را در منطقه ترور می‌کنند که اتفاقا در مقابل کارنامه خرابکاری‌های اسرائیل یک گام بسیار کوچک است، ما باید چه کنیم؟!

چرا واقعا کسی توجه نمی‌کند؟ درست است تقریبا از ۱۳ فروردین تا ۳۱ فروردین یک تنش بی‌سابقه مستقیم بین ایران و اسرائیل روی داد، اما کارهایی را که اسرائیل در طول این سال‌ها کرده است‌ نیز باید مدنظر قرار داد. نمی‌توان فقط به این بازه زمانی کوچک یا ترقه‌بازی صبح ۳۱ فروردین اسرائیل در تبریز و اصفهان محدودش کرد یا تنها موضوع حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سفارت سوریه‌ یا ترور چند سردار در سوریه در ذهن ما بیاید. قبل از آن، اسرائیل خیلی هزینه روی دست ما گذاشته است. فقط در خرابکاری هسته‌ای نطنز، برای چند ماه این سایت هسته‌ای از کار افتاد و از مدار خارج شد. اسرائیل چندین و چند بار دانشمندان هسته‌ای را ترور کرد. قبل‌تر از آن، ویروس استاکس‌نت چه ضرباتی به صنعت هسته‌ای زد. تمام پمپ‌هایی که در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های ایران منفجر می‌شدند، همه آنها یا ویروسی بود ‌یا در همه آنها تجهیزات انفجاری کار گذاشته بودند. نتیجه چه شد؟

اکنون ایران هم زمین بازی را عوض کرده است. غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات خود ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید. خب من تمام این روند را از سال ۵۷ تا الان مطرح کردم که به اینجا برسم که درست یا غلط، خوب یا بد و نتیجه هر جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در ایران یا عملکرد دولت دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا این بوده است که ایران، علی‌رغم مذاکره دوساله و شکل‌گیری برجام، اکنون به غنی‌سازی ۶۰ درصدی، تولید اورانیوم فلزی و استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید دست بزند که موازنه را در برابر غرب حفظ کند.

پس قطعا فرقی نمی‌کند در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا مجددا جو بایدن رئیس‌جمهور شود یا دونالد ترامپ دوباره به قدرت برسد، یا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ ایران‌ دوباره رئیسی رئیس‌جمهور شود یا فرد دیگری‌ حتی از اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شود، روند همان چیزی است که از اول مصاحبه گفتم. اقتضائات ژئوپلیتیک در منطقه و جهان ما را به سمتی خواهد برد که هسته‌ای شویم. نهایتا یک سال دیگر، ۱۰ سال دیگر یا ۲۰ سال دیگر، ایران باید به این سپر ژئوپلیتیک دست پیدا کند. من سقف زمانی دقیقی برای این مهم تعیین نمی‌کنم. رسیدن به این نقطه دست ما نیست، بلکه فضای ژئوپلیتیک به ما تحمیل می‌کند که به سپر ژئوپلیتیک دست یابیم. این یک حقیقت مسلم است ولاغیر.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903905

دیگر خبرها

  • بسیاری ازکشورهای جهان خواستار ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد