Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:27:01 GMT

گام های اساسی مشروعیت افزایی با فساد ستیزی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۸۸۴۳

گام های اساسی مشروعیت افزایی با فساد ستیزی

تهران- ایرنا- مقابله با فساد و تقویت عدالت در عرصه های مختلف در کنار تقویت اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی موجب تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی می شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی رهبر انقلاب در بیانیه‌ای مهم و راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در 7 سرفصل اساسی بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سرفصل ششم این بیانیه به عدالت و مبارزه با فساد پرداخته شده است. در این سرفصل آمده است که عدالت و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّت های مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است.
نظر به اهمیت مقوله عدالت و مبارزه با فساد به ذکر چند نکته می پردازیم؛
1- در ادیان الهی و به ویژه دین اسلام تاکید ویژه ای در راستای عدالت طلبی و به منصه ظهور رسیدن آن مطرح شده است. از شاخصه های مهم نظام جمهوری اسلامی نیز مقوله «عدالت طلبی» است. عدالت و قسط در اندیشه و سیره امام خمینی جایگاهی بس والا دارد به گونه ای که می توان والاترین آرمان و خواسته امام خمینی را تحقق عدل و قسط و مبارزه با ظلم و ستم دانست. این هنجار هویت جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک کنش‌گر و واحد سیاسی عدالت‌گرا شکل داده است.
یکی از عناصر کلیدی و برجسته در گفتمان رهبر معظم انقلاب عدالت طلبی است. ایشان همواره بر عدالت طلبی و ملبارزه با فساد تاکید می کنند. رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود در سال 1376 فرمودند:« هزار سال است که امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می‌کند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اولین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجب‌ترین کارها است. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می‌خواهیم. »
2- تحقق عدالت نیازمند ابزارها و ملزوماتی است که بدون داشتن آنها دستیابی به آن مشکل خواهد شد. در غیاب عدالت فساد جولان می دهد و جامعه را با آفت هایی همراه می سازد و از مشروعیت و مقبولیت نظام های سیاسی می کاهد. همان گونه که رهبر انقلاب در بیانیه راهبردی اشاره کردند «فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها است».
در واقع با رسوب فساد در جامعه، پیامدهای ناگوار و هزینه‌های بسیاری برای هر کشوری ایجاد می شود که مهم‌ترین آن‌ها کاهش اعتماد عمومی، تضعیف سرمایه اجتماعی و اختلال در فرآیند توسعه است. از این‌ رو باید همه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی با تمام وجود برای مقابله با آفت ویرانگر فساد به عرصه آیند تا مجالی برای فاسدان باقی نماند.
3- به باور کارشناسان عدالت در کشور نتوانسته به طور کامل محقق شود. بر این اساس در علت کاوی این مساله می توان به زمینه های کارگزاری و ساختاری اشاره کرد. از این رو به نظر می رسد پاسخگویی، پذیرش مسوولیت، شفافیت و عمل به قانون در کنار اصلاح قوانین نظارتی و پیگیری و کنترل مستمر فعالیت های سازمان ها و نهادهای مختلف می تواند تا میزان بالایی عدالت را گسترش دهد. فراگیر شدن عدالت در کنار تقویت اعتماد عمومی، بر مقبولیت نظام سیاسی می افزاید و کشور را در برابر چالش ها و آسیب ها بیمه می کند.
4- البته امروزه پیشرو و خط مقدم مبارزه با فساد تنها دولت ها نیستند و نهادهای غیر دولتی و مردم نهاد و رسانه ها نقش ویژه ای در کاهش فساد دارند. البته این مساله نیز امری طبیعی است چرا که دولت ها به علت وظایف گسترده ای که دارند به تنهایی نمی توانند از پس فساد برآیند. بر این اساس نیازمند همیاری نهادهای نظارتی و مردم نهاد هستند تا بلکه بخشی از بار شفاف سازی و مبارزه با فساد را بر دوش بگیرند.
5- اشاره دقیق رهبر انقلاب به نقش عدالت و مبارزه با فساد گویای نگرش راهبردی ایشان به مسائل مبتلا به جامعه است. در واقع طلیعه پنجمین دهه انقلاب اسلامی می تواند با رویکردی راهبردی در زمینه مبارزه با فساد و عملیاتی کردن آن، جامعه را از چنبره فساد رهانیده و عدالت را در جامعه بگستراند.
گسترش فساد اعتماد عمومی را کاهش می دهد، در برابر، تقویت اعتماد عمومی، حس پذیرش سیاسی و اجتماعی در جامعه را افزایش می دهد که همین جامعه پذیری سیاسی نوید بخش مشارکت حداکثری می شود؛ افزایش مشارکتی که فضایی سرشار از همدلی و نشاط را به بار می آورد.
از این رو یکی از عوامل ایجاد اعتماد، گستراندن دامنه اعتماد سیاسی است. به عبارتی دقیق تر اعتماد عمومی از سرمایه های راهبردی هر نظام سیاسی است. بر این اساس مقابله با فساد و تقویت عدالت در عرصه های مختلف موجب تقویت تعهد اجتماعی و ملی می شود.
پژوهش**458**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي عدالت طلبي فسادستيزي عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر گفت: ما باید با استفاده از معلمان که افسران جنگ فرهنگی و جامعه کارگری که افسران جنگ اقتصادی هستند با دشمنان مقابله کنیم.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی و سند تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده مسئله آموزش است
وی اضافه کرد: علاوه بر معلمان، کارگران هم مشکلات صنفی دارند که دولت و مسوولان باید در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.
خطیب نماز جمعه امروز شیراز افزود: دشمن جنگ ترکیبی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کرده است و فکر می‌کنند که هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد ، این در حالی است که ما با مقاومت و ایستادگی خودمان در مقابل جبهه استکبار می‌ایستیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: دشمنان نظام و انقلاب همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداخته اند تا بتوانند از این طریق به اهداف خود برسد، اما ما باید به لطف الهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، جوانان و نخبگان، جایگاه خود را در جهان به گونه‌ای تثبیت کنیم هیچ فرد یا گروهی نتواند جرات نگاه کردن به ایران را داشته باشد.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب هشت راهکار را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل حمایت مسوولان از تولیدات داخل، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه گذاران در تولید، حمایت مردم از تولیدات داخلی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی است.
وی افزود: مسئولان، مدیران و مردم با فعالسازی چرخه تولید و اشتغال در زمینه خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند و مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت و سوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: نقش تولید کنندگان در تحقق شعار سال بسیار پر رنگ است، چرا که با اعتماد افزایی، تولید کالا با کیفیت برتر و قیمت مناسب می‌توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالا‌های ساخت داخل جلب کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای مبارزه با فساد گفت: اداره کشور در مبارزه همه‌ جانبه با فساد است، بنابراین باید در درجه‌ی اول مراقب باشیم که به هیچ وجه به فساد آلوده نشویم.

دیگر خبرها

  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • شهید مطهری یعنی مبارزه با تفکر تحریف