Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرنا - تهران - اندیشکده «کارنگی اروپا» هماهنگی سیاست خارجی ایران، روسیه و ترکیه در قالب نشست های سوچی را هوشمندانه دانست و آن را برای حل بحران سوریه موثر و کارآمد خواند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از تارنمای کارنگی، تداوم نشست های سوچی نشان می دهد که تا چه اندازه ایران، روسیه و ترکیه سیاست های مشترک برای پیشبرد اهداف خود در سوریه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برای نخستین بار در آذرماه سال 96 و در شهر سوچی روسیه نشستی مشترک پیرامون سوریه برگزار کردند. نشستی که در سه نشست دیگر (فروردین ماه 97 - آنکارا)، (شهریورماه 97 - تهران) و (25 بهمن 1397- سوچی) ادامه یافت.
تضمین امنیت منطقه کانون اهداف این سه کشور در این نشست ها است. روسیه مبارزه با افراط گرایی در چچن را در سطحی فراتر و به میدان وسیع تری یعنی به میدان شمال سوریه کشانده است. ترکیه به منظور افزایش امنیت استان های مرزی و همچنین جلوگیری از موج جدید مهاجرت مردم سوریه به این استان ها، سیاست خود را در نشست های سوچی با ایران و روسیه هماهنگ می کند. تهران نیز امنیت سوریه را برای امنیت کل منطقه و لبنان ضروری می داند و از گسترش روابط با ترکیه و روسیه خشنود و آن را برای ادامه بازیگری خود مثبت تلقی می کند.
با اینحال برای ترکیه یک دشواری سیاسی وجود دارد. اگر ترکیه نیروهای زمینی خود را از شمال سوریه خارج کند، در درازمدت با معمای امنیتی کاملا متفاوت روبه رو خواهد شد که آنهم وجود پایگاه های دائمی هوایی و دریایی روسیه در نزدیکی مرزهای این کشور است. همچنین اجرای موثر قرارداد موشکی S-400 بین مسکو و آنکارا نفوذ روسیه در نیروی هوایی ترکیه به عنوان یک عضو کلیدی ناتو را بیشتر می کند و این برای روسیه دستاورد بزرگی است.
سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در دو سال اخیر به جهانیان نشان داده اند که می توان به عنوان سه بازیگر قدرتمند در منطقه با وجود اهداف و منافع متفاوت، با تمرکز بر منافع مشترک هر روز بر میزان همکاری های خود افزوده و در پایان نیز کارنامه ای موفق از مبارزه با تروریسم در جهان ارایه کرد.
این بار بحران سوریه به شکلی در حال حل و فصل است که برای نخستین بار آمریکا نقشی در آن ندارد، هر چند که ایالات متحده تلاش می کند با همکاری برخی از شرکا در غرب، این تلاش ها را به شکست بکشاند تا به الگویی برای دیگر قدرت های نوظهور در حل بحران های منطقه ای بدون مداخله آمریکا تبدیل نشود.
شبد**9460**1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نشست هاي سوچي سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح شد و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل گردیده، عیادت کرد.

وی در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسؤول درمان ایشان انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای ایشان از درگاه خدای سبحان شفای عاجل مسألت نمود.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه‌ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرد.

کد خبر 6095122

دیگر خبرها

  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق هشت زخمی برجای گذاشت
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه