Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:56:26 GMT

خط و نشان‌های ظریفِ ایران در کنفرانس مونیخ

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۶۳۳

خط و نشان‌های ظریفِ ایران در کنفرانس مونیخ

تهران- ایرنا- محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه کشورمان با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان در حاشیه آن با مقامات کشور‌های مختلف دیدار و رایزنی کرد. ظریف در این نشست ضمن انتقاد از مواضع دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا در قبال ایران، خروج کاخ سفید از برجام و آغاز تحریم ‌ها علیه ایران انتقادهایی را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان در روزهای 26 تا 28 بهمن ماه با حضور و مشارکت بیش از یکصد تن از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و بین ‌المللی اعم از روسای کشورها، وزرای خارجه، دفاع و برخی مقامات سازمان‌ های بین‌ المللی برگزار شد. ولی به جای حمایت از مواضع انقلابی ظریف و خط و نشان‌هایی که برای دشمنان کشید، برخی همیشه مخالف برنامه‌های دولت این حضور را مورد انتقاد قرار دادند.

در شرایطی که ایران تحت فشار تحریم‌های شدید اقتصادی ایالات متحده قرار دارد، حضور در کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی و سخنرانی در این نشست ‌ها می‌تواند فشارهای اعمال شده بر جمهوری اسلامی را کاهش دهد. این در حالی است که برخی تندروها از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه کشورمان در کنفرانس مونیخ انتقاد می‌کنند. ولی ظریف با حضور در این کنفرانس کوشید اقدامات ترامپ را در قبال جمهوری اسلامی به چالش بکشاند و نسبت به اروپایی‌ها و رفتارهای یک بام و دو هوای آنها درباره برجام عصبانیت خود را نشان دهد و آنها را به چالش بکشاند. ظریف در عین حال در این کنفرانس اظهارات اخیر مایک پنس، معاون رئیس ایالات متحده آمریکا را رد کرد و آن را منزجر‌کننده توصیف کرد. او در سخنرانی خود ترامپ را یک قلدر قلمداد کرد و تلاش او برای خروج اروپایی‌ها از برجام را رفتاری ظالمانه خواند.

** وقتش رسیده اروپایی‌ها هم برای شنا خیس شوند
گفتنی است محمدجواد ظریف، روز گذشته پس از بازگشت از مونیخ در توئیتی درباره سخنان خود در این کنفرانس توضیحاتی داد. ظریف در توئیتر خود نوشت: «ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان.

وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود، وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستد.» با‌وجود انتقادات برخی تندروها از ظریف به دلیل حضور در کنفرانس مونیخ، برخی نمایندگان مصاحبه شونده با «ابتکار» از این اقدام ظریف حمایت کردند. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «مشکل ما حضور دکتر ظریف در این کنفرانس نیست بلکه بسیاری از مشکلات به دلیل عدم حضور در جلسات و کنفرانس‌های بین ‌المللی است. معتقدم نه‌تنها این حضور مشکلی ندارد، بلکه حتی اگر برای کنفرانس ورشو هم دعوت می‌شدیم باید حاضر می‌شدیم.»

این عضو ارشد فراکسیون مستقلان مجلس افزود: «وقتی ما حرفی برای گفتن داریم چرا باید سکوت کنیم؟ کسی در کنفرانس‌ها مشارکت نمی‌کند و از پاسخ دادن می‌ترسند که حرفی نداشته باشند، درحالی که دکتر ظریف با حضور در این کنفرانس حقایق را صراحتا بیان کرد. او بدون هیچ تعارفی گفت که ما با رژیم صهیونیستی در جنگیم و رژیم صهیونیستی در مرزهای خود احساس امنیت نمی‌کند. همین جلسات و نشست ‌هایی که در ماهواره درباره جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، چرا کسی که نظام را می‌شناسد نباید با مصاحبه با این شبکه ‌های ماهواره‌ای مثل بی ‌بی ‌سی از نظام دفاع کند و از این کار منع می‌شود؟»

نماینده مردم آمل در مجلس افزود: «آقای ظریف حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در این کنفرانس هم خوب صحبت کرد. به همین دلیل در این کنفرانس شرکت کرد. به اروپایی‌ها گفت اگر با برجام هستید و نظر آمریکا را قبول ندارید باید در مقابل خواست آمریکا بایستید و اگر می‌خواهید در برجام بمانید پس هزینه‌های ماندن را بپردازید»
آمریکا می‌خواهد در برجام ایران هم چوب بخورد هم پیاز را یوسفیان‌ ملا ادامه داد: «‌روز اول برخی بدبین ‌های سیاسی که گفته می‌شد نیمه خالی لیوان را می‌بینند، معتقد بودند آمریکا با اروپا به توافق رسیده و گفته است که ما از برجام خارج می‌شویم و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم و شما در برجام بمانید تا ایران در برجام متعهد بماند و هم چوب را بخورد هم پیاز را.»

او اضافه کرد: «آن زمان در این باره شک داشتیم ولی الان با این اتفاقاتی که می‌افتد، اول اروپا می‌گوید سوئیفت را باز می‌کنیم بعد می‌گویند کشوری پیدا نشد که سوئیفت را در خود جای دهد و با ایجاد کانال مالی «اینستکس» می‌گویند برای مبادلات ارزی نفت در برابر غذا و دارو باید پرداخت شود که خوشایند نیست.»

این نماینده چند دوره مجلس خاطرنشان کرد: «اروپایی‌ها با این کارها ما را معطل می‌کنند و وزیر امور خارجه ایران در مونیخ و رئیس جمهوری در بندرعباس گفتند که صبر ما هم اندازه‌ای دارد و همیشگی نیست. بنابراین برخلاف نظر برخی که به حضور ظریف در مونیخ انتقاد دارند، از این اقدام او حمایت می‌کنیم و این حضور لازم و ضروری بود و دستاوردهای خوبی برای ما داشت.»

این نماینده نزدیک به لاریجانی در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «کنفرانس مونیخ در مقایسه با کنفرانس ورشو اروپایی‌تر بود و بار سیاسی کنفرانس ورشو اندازه کنفرانس مونیخ نبود. همچنین با وجودی که خانم مرکل علیه ایران حرف زد ولی کنفرانس ورشو را تحت ‌الشعاع قرار داد.»

** باید همیشه دست دوستی به سوی دنیا دراز کنیم
معصومه آقاپور، عضو فراکسیون امید مجلس هم ضمن حمایت از ظریف و مواضع او در کنفرانس مونیخ به «ابتکار» گفت: «حضور ظریف در کنفرانس مونیخ خوب بود و باید همیشه دست دوستی به سمت دنیا دراز کنیم.

این نشانه تعامل ما با دنیا است.» نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: «اگر بخواهیم این شرایط را ایجاد کنیم باید به همه کنفرانس‌هایی که دعوت می‌شویم برویم چرا که عدم حضور در این نشست‌ها بازخورد منفی برای ما به همراه دارد و کار خوبی نیست.»

حمیده زرآبادی، عضو دیگر فراکسیون امید مجلس در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «جدای از این گفت ‌وگوها و چالش‌های رسانه‌ای سیاسی، بین ظریف و مقامات اروپایی و آمریکایی در این کنفرانس، همیشه یکسری مذاکرات و صحبت ‌ها در حاشیه نشست‌ ها و کنفرانس‌ها انجام می‌شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.»

نماینده مردم قزوین افزود: «‌با‌توجه به اینکه ایران دارای شرایط خاصی است، به دنبال این هستیم که تعاملی بین کشورها داشته باشیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.»

** خودشیفتگی کاذب داریم
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس هم در حمایت از برنامه‌های ظریف و حضورش در کنفرانس مونیخ به «ابتکار» گفت: «ظریف جواب خوبی به مجمع تشخیص درباره موضوع پالرمو و CFTداد و گفت تضمین نمی‌کنم در شرایط پیوستن به‌ FATF شرایط بهتر شود‌ ولی تضمین می‌کنم که شرایط بدتر نشود.»

عضو فراکسیون امید مجلس در‌این‌باره تاکید کرد: «مشارکت ضعیف ما یا عدم حضورمان در کنفرانس‌هایی که دعوت می‌شویم، شرایط را علیه ما بدتر می‌کند و منطق حکم می‌کند در این کنفرانس‌ها مشارکت داشته باشیم.» محجوب همچنین اظهار کرد: «این خودشیفتگی کاذب است که تصور کنیم همه عالم منتظرند ببینند سر ما کجا می‌چرخد که همه به آن سمت بچرخند. در واقعیت این ترامپ است که سرش را به هر سمتی بچرخاند اکثر دنیا هم به آن سمت چرخش می‌کنند. دشمنان علیه ما شبانه‌ روز توطئه می‌کنند و برنامه می‌ریزند و از پا نمی‌نشینند. نمی‌توانیم بگوییم برای همه دنیا مهم هستیم و از طرفی هم شبانه‌روز علیه ما دسیسه‌چینی می‌کنند.»

‌او ادامه داد: «اینکه دسیسه‌ چین‌ها از هرچیزی مشکلی ایجاد می‌کنند درست است و اگر این حرف را قبول داشته باشیم حضور ظریف در این کنفرانس یعنی تضعیف دشمنان دسیسه ‌چین. حاشیه ‌های این کنفرانس و نشست‌ها و گفت ‌وگو‌ها همه به ما کمک می‌کند تا حقانیت و تفکر خودمان را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم و این امر مهمی است.»

منبع: روزنامه ابتکار؛ 1397.11.30
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه ابتكار نشست بين المللي كنفرانس امنيتي مونيخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس؛ رئیس پژوهشکده مطالعات مکران دانشگاه هرمزگان و دبیر کنفرانس گفت: این کنفرانس با محور‌های تبارشناسی، حفاظت و تنوع زیستی، ژنتیک و زیست فناوری، زیست شناسی، بوم شناسی و جغرافیایی زیستی، تکثیر و پرورش، فیزیولوژی و تغذیه، تکنولوژی صید، مدیریت صید و ارزیابی، توسعه پایدار، اقتصاد دریامحور، فرآوری محصولات شیلاتی، ایمنی غذایی، ماهیان زینتی و بهداشت و بیماری‌ها است.
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران از صبح امروز آغاز شده است و تا فردا پنج شنبه ششم اردیبهشت ادامه دارد.
ایمان سوری نژاد افزود: در این کنفرانس دو روزه نشست‌های تخصصی پرورش ماهی در قفس، تولید، اشتغال پایدار جوامع محلی، امنیت غذایی، بازمهندسی ساختار استخر‌های پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان نیز برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک راه اندازی می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس هماهنگی بین جوامع علمی و دانشگاهی با تولید کنندگان و بهره وران است.
سوری نژاد افزود: در پژوهشکده مکران ظرفیت‌های منطقه برای افزایش و جهش تولید بررسی می‌شود.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران نیز با اشاره به اینکه تنوع زیستی ماهیان در خلیج فارس بین هشتصد تا ۹۰۰ گونه است، گفت: همچنین در دریایی عمان بیش از هزار و ۵۰ نوع تنوع زیستی ماهیان وجود دارد.
سهیل یکدلی با بیان اینکه ۳۰۰ نوع تنوع زیستی ماهیان در آب‌های داخلی ایران وجود دارد، افزود: هرمزگان بعلت همجواری با سواحل سهم قابل توجهی در این تنوع زیستی دارد.
وی گفت: انجمن ماهی شناسی ایران همراستا با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر توسعه دریامحور، این کنفرانس‌ها را برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست برگزار می‌کند.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران با اشاره به اینکه، پرورش ماهی در قفس به حفظ زیست بوم دریایی کمک می‌کند، افزود: صید کوسه ماهی‌ها یک خطر برای این گونه از ماهیان است.
یکدلی گفت: پرورش ماهی تیلاپیلا در هرمزگان موجب انقراض و جایگزین ماهیان بومی هرمزگان می‌شود و به ماهیان زیست بوم استان ضرر‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد و قشم در شورای اسلامی نیز گفت: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های دریامحور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد.
احمد مرادی با بیان اینکه صید و صیادی تقریبا صد درصد مردمی است، افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مساله زیست بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های هرمزگان
وی گفت: تکلیف قانونی دولت در برنامه ششم پرورش ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است که در بهترین حالت ۲۰ هزار تن تولید شده است.
رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان هم گفت: دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است و بخش خصوصی در زمینه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته است.
محمدرضا صفا افزود: برای حفظ ذخیره گاه آبزیان طرح‌های پرورش ماهی در قفس و ساخت مکان‌های ذخیره سازی و لاروگیری صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • شوخی کرگر و آنری با کیت عبدو در مورد امکان حضور منچستریونایتد در لیگ کنفرانس اروپا / فیلم
  • دردسر توخل: غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس