Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@15:37:04 GMT

صدای «داعش» کیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۸۴۱

صدای «داعش» کیست؟

روزنامه آمریکایی در گزارشی از هویت مشهورترین راوی فیلم های ویدیویی وحشیانه گروهک تروریستی داعش پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، صدای انگلیسی در نوارهای ویدیویی گروهک تروریستی داعش به معمایی برای تعدادی از دستگاه های اطلاعاتی تبدیل شد، تا اینکه دفتر تحقیقات فدرال چهار سال پیش خواست کسانی که صاحب این صدا را می شناسند، کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید یکی از مشهورترین فیلم های ویدیویی که در آن این صدا به زبان انگلیسی شنیده می شود، مربوط به فیلم عملیات دفن سربازان سوریه در قبرهایشان است، قبل از اینکه عناصر داعش آتش را اعلام کنند.

 

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی از جزئیات هویت این فرد داعشی پرده برداشت و اعلام کرد که این صدا متعلق به یک شهروند کانادایی 35 ساله است که در دانشکده تورنتو تحصیل کرده است و پیش از این در شرکت فنآوری اطلاعات که با شرکت IBM قرار داد داشته است، کار می کرد.

این روزنامه گزارش داد که این فرد به نام «محمد خلیفه» نامیده می شود. شبه نظامیان حامی آمریکا، ماه گذشته وی را در سوریه دستگیر کردند. این روزنامه برای نخستین بار با او درباره صدایش در فیلم ویدیویی که سال 2014 با نام «نیران الحرب»(آتش جنگ) منتشر شد، گفتگو کرد.

 

خلیفه که در حال حاضر در یکی از زندان های شمال شرق سوریه به سرمی برد، گفت:" من از آنچه انجام دادم، پشیمان نیستم. این پرسش را بازرسان از من پرسیدند و اینگونه پاسخ دادم".

خلیفه که با روزنامه نگار روزنامه نیویورک تایمز در زندان کرد، مردی لاغر است. وی در کودکی از عربستان به کانادا و به طور خاص شهر تورنتو مهاجرت کرد. جای که تحصیلات خود را در زمینه تکنولوژی و کامپیوتر فرا گرفت و در شرکت پیمانکاری کار کرد. پس از آن تصمیم گرفت به داعش در سوریه بپیوندند.

 

«چارلی وینتر» پژوهشگر در مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در کالج کینگز در لندن می گوید: این صدا که در ویدیو های داعش شنیده می شد، صدایی است که به زبان انگلیسی سخن می گوید.بازرترین مشخصه در این فیلم ها بود.

پس از تحلیل صداهایی که این روزنامه انجام داد، سه کارشناس اعلام کردند که بین صدای خلیفه با صدای روای ویدیوهای داعش تطابق وجود دارد.

 

فیلم ویدیویی نیران الحرب (آتش جنگ) که در 19 سپتامبر 2014 منتشر شد، به عنوان نقطه تحول برای داعش بود. این فیلم پس از دستکم سه ماه پس از اعلام تاسیس خلافت داعش منتشر شد. فیلمی کوتاه با مرغوبیت کم است که با یک دوربین مجهز به «گو پرو» فیلمبرداری شده است.

در این فیلم 55 دقیقه ای یکی از سربازان سوری را نشان داده می شود که در گودالی تا گردن حفر شده است و پس از آن عملیات اجرا می شود و صدایی به زبان انگلیسی شنیده می شود.

 

«امناث امارکینگام» پژوهشگر برجسته در تورنتو و متخصص در مطالعات افراط گرایی می گوید: این فیلم های ویدیویی داعش بیشترین تاثیر را در روند رسانه ای داعش داشته است. این صدا خارج شده از داعش در طول چهار تا پنج سال جهان را مخاطب قرار داد.

خلیفه اکنون در زندان متعلق به نیروهای دمکرات سوریه در شمال شرقی سوریه به همراه 50 نفر دیگر با تابعیت های مختلف به سرمی برد. هزاران نفر از همسران و کودکان عناصر داعش در اردوگاه های بازداشت هستند.آنها در انتقال به اردوگاهها آزادند، اما می توانند آنجا را ترک کنند.

 

خلیفه می گوید: در داعش ازدواج کرده است و دو فرزند دارد. اما نمی داند درحال حاضر کجا هستند.

خلیفه در بیانیه تلویزیونی دو دقیقه ای پس از بازداشتش گفته است که او از عناصر داعش بوده و نام کاملش «محمد عبدالله محمد» است. او به حمله به نیروهای کرد اعتراف کرده، اما به نقش خود به عنوان راوی فیلم های ویدیویی داعش اشاره نکرده است.

 

او در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز می گوید: در جده عربستان از پدر و مادر اتیوبی تبار به دنیا آمده است. دیپلم فنآوری و کامپیوتر را از دانشکده سینیکا در تورنتو کسب کرده و در زمینه فنآوری اطلاعات فعالیت داشته است.

خیلفه با آغاز سال 2013 میلادی،به سخنرانی «انور العولقی» مبلغ القاعده از اینترنت گوش داده  و برای ضرورت جهاد قانع شده است، اما یک فیلم ویدیویی برای گروهی از مبارزان انگلیسی در سوریه که به انگلیسی سخن می گفتند، این احساس را به او داد که می تواند جایی برای او باشد.

 

خلیفه در ابتدا به گردان مهاجرین و انصار به رهبری «عمر چچنی» از گرجستانی های تندرو که به عنوان وزیر جنگ داعش بود، پیوست. یگان رسانه ای داعش را «ابومحمد الفرقان» یکی از عراقی های نزدیک «ابوبکر البغدادی» اداره می کرد که در حملات هوایی سال 2016 کشته شد. او در آنجا بر کار گروه رسانه و بررسی آن قبل از پخش نظارت می کرد.

وی می گوید: داعش تمایل داشت تا در فیلمبرداری خود تعداد بیشتری از تابعیت های مختلف را نشان دهد تا به دنیا بگوید که به جهان رسیده است.

 

خلیفه می گوید که نقشی در عملیات اعدامی که در فیلم ها نشان می دهد، نداشته است. نقش اصلی آن به خواندن بسنده می شده که از استودیو انجام می گرفته است.

وی دراین باره می گوید: " به من متنی را می دانند و آن را پس از بازنگری و اصلاح در استودیو ثبت می کردم". این استودیو با دیوارهای مخصوصی طراح شده بود که از ورود صدای خارجی جلوگیری می کرد. اما با آغاز حملات آمریکا، این مکان تغییر یافت و داخل منازل در رقه منتقل شد و از خانه ای به خانه دیگر منتقل می کردیم.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اصفهان شهید مدافع وطن خبرگزاری شبستان سرلشگر باقری اردبیل استان بوشهر حضرت ام البنین سلام الله علیها زاهدان حادثه تروریستی محمد خلیفه نیویورک تایمز سوریه داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • ویدیویی از طرز کار ربات‌های چینی که گیج کننده است
  • پست معنادار داعش با انتشار تصویر یک ورزشگاه دیگر بیخگوش ایران!
  • پست معنادار داعش با انتشار تصویر یک بازیکن
  • پیام ویدیویی جدید حماس در مورد اسرای اسرائیلی
  • شکایت رسمی بارسا: فاجعه داوری در ال‌کلاسیکو!
  • آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون