Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - ایرنا - سرپرست میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: جلب مشارکت سمن ها (سازمان های مردم نهاد) برای حفاظت از میراث فرهنگی و جلوگیری از تعرض به آثار تاریخی ضروری است.

به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی روز سه شنبه در دیداز با کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی قزوین افزود: برخورد با تخلفات حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انجام فعالیت موثر در هر سه حوزه بدون حضور موثر پرسنل خدوم یگان حفاظت و حمایت مردم و سمن‌ها امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: متاسفانه درسال‌های اخیر شاهد تخلفات بسیاری در حوزه قاچاق محصولات صنایع دستی، حفاری‌های غیر مجاز در محدوده‌های تاریخی، تخریب و تعرض به آثار و بناهای تاریخی هستیم که با تلاش شبانه روزی و حضور به هنگام میراث بانان جهت برخورد با متخلفان و آگاهی و همراهی مردم در ارائه گزارش‌های مربوط به تخریب‌ها، تعرض‌ها و تخلفات، این موضوع تا حد زیادی مهار شده که امیدواریم این روند تداوم یابد.
خزائلی با اشاره به جایگاه مهم و نقش تاثیرگذار سمن‌ها در انجام فعالیت‌های موثر و جلوگیری از انجام تخلفات حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: سمن ها یکی از بازوان ارزشمند در ارتقای کیفیت فعالیت‌های مربوط به هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند که استفاده از ظرفیت بالای این نهادهای مردمی و افزایش مشارکت آنها می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از آثار تاریخی و جلوگیری از تخریب‌ بناهای تاریخی داشته باشد.  
وی مردم را ناظرانی آگاه برای حفاظت از میراث فرهنگی خواند و یادآور شد: با توجه به تعدد و پراکندگی آثار و محوطه‌های تاریخی در سطح استان و محدودیت منابع و نیروی انسانی جهت نظارت و مراقبت مستمر، حساسیت و آگاهی مردم با همراهی و حمایت سمن‌ها در حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت مهم خواهد بود تا این اداره کل را در برخورد قانونی با متخلفان، جمع آوری مستندات و ارسال به مراجع ذیربط یاری نماید.
این مسئول در پایان گفت: شهروندان قزوینی می‌توانند برای اعلام هر گونه گزارش تخریب، تعرض، تخلف در حریم و عرصه آثار تاریخی با شماره 02833236966فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تماس بگیرند تا با اقدام به موقع و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بتوانیم از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی استان حراست و پاسداری کنیم.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي صنايع دستي يگان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: زیرساخت‌های محافظت از محوطه غار باستانی زل هستیجان در شهرستان دلیجان مهیا می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمود مرادی در بازدید از محوطه غار باستانی زل در شهرستان دلیجان اظهار کرد: غار زل هستیجان دربردارنده اسناد و شواهد فراوانی به خط و زبان فارسی میانه، متعلق به اواخر عهد ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

وی افزود: این غار بارها مورد هجوم غارتگران آثار ملی قرار گرفته و تا کنون بسیاری از این اسناد به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به تصمیمات که در خصوص برنامه‌های در دست اقدام برای حفاظت و شناسایی بیشتر غار گفت: با استقرار کانکس نیروی یگان حفاظتی و نصب دوربین‌های نظارتی، حفاظت این اثر تاریخی تشدید خواهد شد.

مرادی با تاکید بر اینکه فصل دوم پژوهش غار هستیجان به زودی آغاز خواهد شد، ادامه داد: نیاز است به این غار توجه ویژه شود، فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث‌فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است و فصل بعدی پژوهش‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل اول کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد و فصل دوم پژوهش‌ها توسط پیمانکار ذیصلاح به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 747929

دیگر خبرها

  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز