Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:31:32 GMT

افزایش قیمت ارز به دو دلیل

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۴۱۵۲

افزایش قیمت ارز به دو دلیل

به‌رغم آنکه هیچ تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی در خصوص ارز ایجاد نشده و حتی تلاش این بانک برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، روندی جدی‌تر به خود گرفته، چرا بار دیگر قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده‌است.

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: پاسخ به این سؤال را باید در دو حوزه اصلی جست‌وجو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته اول احتمال افزایش شدید نقدینگی در سطح بازار و موضوع دوم نیازهای عمومی پایان سال است.


سپرده‌های ۲۰ درصدی در آستانه سررسید
یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و دلایل رشد نقدینگی در سطح کشور سررسید گواهی سپرده‌های ۲۰ درصدی است که سال گذشته برای کنترل نقدینگی فروخته شد. بر این اساس حدود یک سال پیش بود که بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز، اجازه انتشار گواهی سپرده‌های ریالی را با سود ۲۰ درصدی به بانک‌ها داد. انتشار این اوراق در سال گذشته، در شرایطی صورت گرفت که حدود شش ماه پیش از آن بانک مرکزی شبکه بانکی را ملزم به رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۵ درصد برای سپرده‌های یکساله و ۱۰ درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت کرده بود، اما همین چراغ سبز بانک مرکزی برای افتتاح سپرده‌های ۲۰ درصدی باعث شد که بانک‌ها رقابت فشرده‌ای را برای جذب پول بیشتر در مدت دو هفته کلید بزنند. نتیجه این رقابت اینگونه شد که تنها در مدت دو هفته ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب این گواهی‌های سپرده در سیستم بانکی جذب و برای یکسال حبس شد.
نکته مهم این بود که اگر مشتری می‌خواست گواهی یاد شده را پیش از سررسید بازخرید کند، بانک این سپرده را با نرخ ۱۴ درصدی بازخرید می‌کرد که رقمی زیر نرخ اعمالی بانک‌ها بود. بنابراین مشتریان ترجیح دادند تا سپرده‌های خود را تا پایان مدتشان حفظ کنند.
در سایه این اقدام بود که به استناد آمارهای بانک مرکزی سهم سپرده‌های بلندمدت از کل سپرده‌های بانکی از ۸/ ۴۸ درصد به ۴/ ۵۴ درصد رسید و سهم سپرده‌های کوتاه مدت از ۶/ ۲۹ درصد به ۱/ ۲۶ درصد کاهش یافت بنابراین حالا بازار ارز کشور، بیم خود را از ورود این حجم عظیم نقدینگی با جهش نشان داده و بسیاری بر این باور هستند که با توجه به ثبات نسبی حوزه ارز، این احتمال وجود دارد که صاحبان این سپرده‌ها تصمیم به خرید ارز برای حفظ سرمایه خود کنند.
اما به جز موضوع سپرده‌ها، نکته دیگری که این روزها آرامش بازار را برهم زده، افزایش نقدینگی ناشی از حقوق و دستمزد است. بر این اساس بسیاری از کارگران و کارمندان در ماه‌های پایانی سال، عیدی و سنوات خود را می‌گیرند و این احتمال وجود دارد که این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا برود.


افزایش تقاضای پایان سال
در همین حال نکته‌دیگری که هرساله آرامش بازار ارز را برهم می‌زند، موضوع افزایش شدید تقاضا برای ارز در پایان سال است. بر این اساس بسیاری از افرادی که در تعطیلات نوروز قصد انجام سفرهای خارجی دارند، برای خرید ارز خود وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این شرکت‌ها نیز برای تسویه‌حساب‌های خود و پرداخت بدهی‌های ارزی در پایان سال، دست به خرید ارز می‌زنند که هر دو موضوع توانسته تا حدودی آرامش بازار ارز را برهم بزند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۴۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۵ درصد قیمت محصولات میوه و تره بار با میانگین سطح شهر فاصله داشت، یعنی این اندازه کالا را ارزان‌تر به دست مردم رساندیم. برخی شاید تصور کنند که کیفیت پایین‌تر آمده، اما طبق آمار موجود، کیفیت نه تنها پایین نیامده بلکه ارتقا هم داشته است.

افزایش 30 درصدی مراجعه به میادین

وی در ادامه افزود: طبق آمار، نزدیک به سی درصد میزان مراجعات به میادین افزایش یافته و این افزایش اقبال مردم بیانگر بالا بودن کیفیت محصولات است. از سوی دیگر میزان محصولی هم که عرضه شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از سال قبلش بوده است. در اسفند ۱۴۰۲ برخلاف سنوات قبل که بیش از بیست درصد افزایش را داشتیم، با اقدامات به موقع سازمان میادین و تدابیر شهردار تهران هیچ افزایش قیمتی را نداشتیم.

برخورد با هر تخلف/ رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد

بختیاری‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت میوه‌ها در میادین در اکثر بازار‌ها مطلوب و یکسان است، گفت: نظارت همیشه ادامه دارد و اگر موردی خلاف این ببینیم با آن برخورد می‌شود چرا که رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد. البته تلاش داریم مشارکت مردم را در نظارت بر بازار‌ها هم افزایش دهیم از جمله اقدامات دراین راه استفاده از کیوآرکد‌ها در غرفه‌ها است که مردم می‌توانند نسبت به عملکرد آن غرفه هم نظرشان را ثبت و امتیاز بدهند و این امتیاز و نظرات درباره غرفه اعمال می‌شود و نتایجش را خود مردم خواهند دید.

۴۰ بازار جدید میوه و تره بار به شهر تهران اضافه می‌شود

وی افزود: ما در حال حاضر قریب ۳۰۰ بازار و میدان میوه و تره بار در سطح شهر تهران داریم که تلاش داریم تا انتهای سال، ۴۰ بازار جدید میوه و تره بار را نیز افتتاح کنیم و سطح خدمات رسانی را در همه محلات داشته باشیم. افزایش سطح خدمت رسانی ما در اولویت با مراکز جنوبی شهر است.

بختیاری‌زاده یادآور شد: تدابیری هم برای فروش مجازی اندیشیده شده که خبر‌های آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت ما خدمات رسانی به مردم است پس هر اقدامی که سبب افزایش خدمات و رضایت‌مندی مردم بشود را در دستور کار قرار می‌دهیم ، توضیح داد: یکی از این اقدامات چرخ دستی‌هایی است که در فروشگاه‌ها برای راحتی جابه جایی بار‌های مردم قرار دادیم، ما سال گذشته این کار را شروع کردیم و به یک مدل چرخ‌های بومی سازمان میادین به لحاظ استحکام و چرخ رسیدیم، تقریبا هفتصد چرخ را سال پیش اضافه کردیم و امسال هم یک تعداد دیگر در دستور کار تولید قرار دادیم و به مرور زمان اینها را افزایش می‌دهیم و چرخ‌های قدیمی را هم ترمیم می‌کنیم تا مردم استفاده کنند.

ساعت فعالیت میادین در شش ماهه دوم سال

بختیاری‌زاده افزود: ما روزانه یک میلیون تراکنش برای میادین و ۵۵۰ هزار نوبت خرید ثبت می‌کنیم. مدل این بازار‌ها با هم فرق دارد چرا که ظرفیت ساختاری و ساختمانی آنها با هم متفاوت است، برخی از این بازار‌ها صرفا میوه و تره بار هستند و برخی هم پروتئینی و کالا‌های اساسی هم دارند.

وی در بخش دیگر درباره ساعت فعالیت میادین در شش ماهه ابتدایی سال ادامه داد: ساعت‌های میوه تره بار الان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ فعالیت می‌کنند از روز شنبه تا پنجشنبه و روز‌های جمعه هم ۸ تا ۱۳ فعالیت دارند. روز‌های تعطیل رسمی هم از ساعت ۸ تا ۱۳ مراکز فعال هستند و خدمت رسانی می‌کنند.

تدبیر برای کنترل قیمت پیاز

وی درباره کنترل قیمت پیاز در بازار گفت: قیمت پیاز مدتی پیش به خاطر شرایط اقلیمی و مشکل از بین رفتن پیازها در مزارع افزایش بالایی داشت، بعضا قیمت تا چهل هزار تومان در سطح شهر رسید، منتها تدبیر شهردار این بود که قیمت‌ نوسانی نداشته باشد، از این رو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان مستقیم از خوزستان خرید کردیم و در بازار با قیمت حداقلی عرضه شد و به همین دلیل قیمت پیاز چهل هزارتومنی به هجده هزار و پانصد تومن رسید، همین هم سبب شد که مقابل سودجویی دلال‌هایی که دنبال التهاب بازار بودند گرفته شود و قیمت پیاز متعادل و روند کاهشی پیدا کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟
  • سپرده بلندمدت دارایی‌های پرسپولیس در بانک شهر
  • هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم