Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه بیش از یک میلیارد دلار طرح پژوهشی در قالب فاینانس برای تجهیز آزمایشگاه‌های علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «عبدالساده نیسی» روز سه‌شنبه در نشست یک روزه مدیران آزمایشگاه‌های کشور اظهار داشت: بر اساس لایحه بودجه سال 98 ( بند الف، تبصره 3 ماده واحده لایحه) دولت می‌تواند از 30 میلیارد دلار فاینانس (تسهیلات تامین مالی خارجی) برای تجهیز کارگاه‌ها استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از این میزان، یک میلیارد دلار به تجهیز آزمایشگاه‌های وزارت علوم مربوط است که ما حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار طرح به سازمان برنامه و بودجه ارائه داده‌ایم، فرآیند کسب مجوزهای این طرح‌ها که طولانی و دشوار هم‌ هست طی شده که بعد از موافقت شورای اقتصاد عملی می‌شود.

* تاکید بر ماموریت‌گرایی آزمایشگاه‌ها
نیسی در این نشست در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با حضور مدیران آزمایشگاه‌ها با تاکید بر ماموریت‌گرایی آزمایشگاه‌ها اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها مهم‌ترین بخش در مراکز علمی کشور هستند که نبودن آنها کل روند آموزش و پژوهش متوقف می‌شود.
وی با حمایت از ایجاد سامانه توسعه‌یافته شبکه شاعا ادامه داد: در شبکه آزمایشگاه‌ها اگر تک‌رو باشیم موفق نخواهیم بود، وجود شبکه ضروری است در این صورت بهتر می‌توانیم از روند فعالیت‌ها گزارش بدهیم و موفق‌تر خواهیم بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در زمینه آزمایشگاه‌های علمی برشمرد و گفت: ارزیابی و رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها، طرح ایجاد نظام گرنت خدمات آزمایشگاهی، توسعه ایمنی بهداشت و محیط زیست در آزمایشگاه‌ها (HSE)، افزایش همکاری با دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست، حمایت از توسعه آزمایشگاه‌های مرجع و تقویت اعتبارات از جمله این سیاست‌هاست.
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره بودجه آزمایشگاه‌ها نیز گفت: بودجه وزارت علوم، بیشتر بودجه حمایتی است و برای این حمایت به بانک اطلاعاتی دقیقی نیاز داریم.

*ارائه دو نوع گرنت به آزمایشگاه‌های علمی
وی با اشاره به درنظرگرفتن گرنت (کمک‌هزینه پژوهانه) برای آزمایشگاه‌های علمی اظهار داشت: این گرنت شامل دو بخش تجهیزاتی و خدماتی خواهد بود؛ گرنت خدماتی به این معناست که اگر دانشگاهی به سازمان‌های دیگر غیر از آزمایشگاه خود خدمات بدهد می‌تواند از بودجه بیشتری برخوردار شود، البته در مورد گرنت هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم ولی طرح را برای ارزیابی به مدیران آزمایشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم.
نیسی با اشاره به افزایش قیمت ارز گفت: باید دقیق‌تر در مورد خرید تجهیزات تصمیم بگیریم، با وجود شبکه شاعا می‌توان کنسرسیومی از آزمایشگاه‌ها تشکیل داد و تجهیزات گران‌قیمت را به صورت اشتراکی استفاده کرد.
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم یادآور شد: در مجموع آزمایشگاه‌ها نباید در زمینه خرید تجهیزات رقابت داشته باشند بلکه رقابت باید بر سر ارائه خدمات باشد.
وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مدیران آزمایشگاه‌ها تاکید کرد: همزمان با تشکیل جلسات معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها، مدیران آزمایشگاه‌ها نیز باید نشستی داشته باشند، همچنین برگزاری نشست مدیران آزمایشگاه‌ها هر 6 ماه یک‌بار به صورت دوره‌ای در خارج از تهران و شهرهای مختلف نیز بسیار مفید است.

* بیشترین کمک به فعالیت‌های مشترک آزمایشگاه‌ها
دانشیار دانشکده ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت همکاری آزمایشگاه‌ها و حل مشکلات منطقه از مدیران حاضر در این نشست خواست اگر در زمینه حل مسائل منطقه‌ای گامی برداشتند حتما به اطلاع وزارت علوم برسانند تا از این طریق اهمیت آزمایشگاه‌ها در حل معضلات کشور، محسوس‌تر و درخواست بودجه از دولت و مجلس برای افزایش فعالیت این نهادها آسان‌تر شود.

** تقویت ارتباط با صنعت از طریق آزمایشگاه‌ها ممکن است
نیسی با یادآوری اهمیت آزمایشگاه‌های علمی گفت: امروز ارتباط دانشگاه با صنعت از طریق آزمایشگاه باید شکل بگیرد زیرا آزمایشگاه‌ها قوی‌ترین بازوی مراکز پژوهشی هستند.
وی همچنین به عضویت ایران در سازمان‌های تحقیقاتی مانند سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای؛ (سرن / CERN) و مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات علوم تجربی و کاربردی در خاورمیانه (سسمی/SESAME) اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای پرداخت حق عضویت به این سازمان‌ها به دلیل تحریم‌ها مشکل داریم؛ بر اساس رایزنی‌های انجام شده از ما خواستند به جای حق عضویت، قطعه و تجهیزات برای آنها بسازیم و تاکنون این سازمان‌ها فهرست تجهیزات به اندازه 5 میلیون یورو مورد نیاز خود را به ما داده‌اند که در نامه‌ای به معاونان پژوهشی ارائه شده است.
نیسی گفت: در صورت توافق آزمایشگاه‌ها با سازمان‌ها، معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز در زمینه ساخت تجهیزات مورد توافق کمک می‌کند و در نهایت این تجهیزات با نظارت سازمان مربوطه ساخته می‌شود، این کار غیر از ارزآوری برای کشور موجب بین‌المللی‌سازی همکاری‌های علمی و ورود به عرصه بین‌الملل است.
وی با تاکید بر تعمیر تجهیزاتی که امکان تعمیر آنها در داخل کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: خرید تجهیزات دست دوم از برخی کشورها مانند ژاپن نیز مطرح است ولی هنوز در حال بررسی هستیم‌.
در این نشست همچنین از سامانه ارتقا یافته شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) به نشانی shaa.msrt.ir رونمایی شد.
آزمایشگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و پارک‌های علم‌و فناوری وزارت علوم در این سامانه ثبت هستند و در مورد خدمات و تجهیزات خود به صورت برخط اطلاع‌رسانی می‌کنند.
علمی**9157** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي وزارت علوم آزمايشگاههاي علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۶۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟

صمد نژاد ابراهیمی، درباره استفاده از پژوهش های حوزه علوم انسانی در حل مسائل کشور گفت: علوم انسانی بخش تاثیرگذار در بخش پژوهش و کیفیت زندگی است. فرهنگ، تمدن و نوع رفتار افراد به علم انسانی مربوط است. به صورت کلی استراتژیک حرکت ما را تعیین می کند. استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور درصد پایینی دارد؛ اما در حوزه استراتژیک، علم و فناوری و خط مشی و حکمرانی متخصصان خوبی درکشور داریم که نتایج آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از علوم انسانی خیلی اوقات درست حمایت نشده یا مسیر به درستی ترسیم نشده است. علوم انسانی در برخی حوزه ها با مشکلات جدی مواجه است. خیلی از افراد به دلیل عدم تصور از مشاغل مربوط به فلسفه ادبیات و جامعه شناسی تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ندارند. برای این موضوع از سطح وزارت آموزش و پرورش تا وزارت علوم باید فرهنگ سازی شود.

نژاد ابراهیمی درباره افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه، بندی به نام آیین نامه جامع پژوهانه وجود دارد که در آن پژوهانه اعضای هیئت علمی افزایش یافته است با ابلاغ این برنامه این آیین نامه اجرا می شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به نشریات علمی پرداخت و گفت: چاپ مقالات در سطح بین الملل مشروط به پرداخت هزینه است و این موضوع برای ما سخت شده است. به همین دلیل، می خواهیم از پتانسیل نشریات داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد ۱۶۰۰ نشریه وجود دارد که در کمیسیون نشریات وزارت علوم به آن ها اعتبار داده می شود.

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: یکی از سیاست  های ما بین المللی کردن این نشریات است تا مطالب نشریات داخلی در سطح دنیا دیده شود. در حال حاضر ۱۶۰ نشریه در پایگاه بین المللی نمایه شده است. از این تعداد، ۳۳ نشریه در حوزه علوم انسانی است که به مسائل فرهنگی و تمدنی کشور مربوط می شود.  با بین المللی شدن  این نشریات، مقالات ایرانی در دنیا هم‌دیده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟