Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد - ايرنا - شماري از توليدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ خراسان رضوي روز سه شنبه با برگزاري نشستي در مشهد به ممنوعيت صادرات تخم مرغ، نبود توازن بين قيمت توليد و نرخ فروش تخم مرغ در بازار و واردات آن ابراز ناخرسندي نشان دادند.

به گزارش ايرنا، توليدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ در اين نشست با حضور اعضاي اتاق بازرگاني مشهد در محل کانون کارآفرينان خراسان رضوي، خواستار اصلاح قيمت تخم مرغ در طرح تنظيم بازار و همچنين رفع ممنوعيت صادرات مرغ و تخم مرغ شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مديرعامل اتحاديه مرغ تخمگذار خراسان رضوي در اين نشست گفت: به صنعت دام و طيور به عنوان بخش مهمي از کشاورزي توجه لازم صورت نمي گيرد، محصولات کشاورزي ايران به ويژه در بخش دام و طيور از کيفيت بالايي برخوردار است اما اين بخش ضعف مديريتي زيادي دارد.
سيد حسن موسوي افزود: خراسان رضوي يکي از بزرگترين توليدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ ايران است و هيچ مشکلي در تامين نياز مردم ندارد، با اين وجود در پي افزايش قيمت ها و اختصاص نيافتن ارز دولتي به برخي نهاده هاي پرورش طيور قيمت تمام شده توليد تخم مرغ به شدت بالا رفته به طوري که اکنون قيمت هر کيلوگرم تخم مرغ براي توليدکننده به 72 هزار ريال رسيده است.
وي ادامه داد: اين در شرايطي است که سازمان تعزيرات حکومتي هنوز نرخ 53 هزار و 500 ريال دو سال پيش را ملاک ارزيابي قيمت تخم مرغ براي توليدکننده قرار داده است، بر اين اساس مرغدار براي فروش هر کيلوگرم تخم مرغ بين 15 هزار تا 17 هزار ريال ضرر مي کند.
مديرعامل اتحاديه مرغ تخمگذار خراسان رضوي گفت: افزايش هزينه هاي توليد براي مرغداران باعث شده چرخه توليد جوجه ريزي تا توليد مرغ و تخم مرغ از شرايط عادي خارج شود به نحوي که اکنون دو ميليون قطعه مرغ تخمگذار بايد راهي کشتارگاه شوند، در اين شرايط دولت نيز صادرات مرغ و تخم مرغ را ممنوع کرده و همين باعث زيان مرغداران شده است.
وي افزود: از سوي ديگر در حالي که هيچ نيازي به واردات تخم مرغ نيست دولت در دو ماه گذشته مجوز واردات 20 هزار تن تخم مرغ کم کيفيت از ترکيه صادر شده است. يکي از رسالت هاي مهم شرکت پشتيباني امور دام حمايت از صنعت دام و طيور است اما از زماني که مسئوليت تنظيم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد اين شرکت در عمل رسالت خود را از دست داد و وزارت جهاد کشاورزي نيز در تنظيم بازار نقش خود را ايفا نمي کند.
وي ادامه داد: بخش کشاورزي اتاق بازرگاني نيز فقط چانه زني براي دو يا سه محصول را انجام مي دهد و عملا در خصوص دام و طيور هيچ نقشي ايفا نمي کند. همه اينها در حالي است که 23 درصد اشتغال خراسان رضوي مربوط به بخش کشاورزي مي باشد و همچنين 50 درصد اشتغال استان به بخش صنايع تبديلي مربوط است لذا توقف صادرات و توليد در اين حوزه بخشي از اشتغال خراسان رضوي را از بين مي برد.
* سرمايه هاي بلوکه
يک صادرکننده مرغ و تخم مرغ نيز در اين نشست گفت: سال 1394 ميزان 100 هزار تن تخم مرغ از ايران صادر کرد و دولت در همان زمان اعلام کرد که اگر روزي ناگزير به واردات تخم مرغ شديم هيچگاه مانع از صادرات تخم مرغ نخواهيم شد. اما هم اينک در پي ممنوعيت صادرات اين اقلام سرمايه صادرکنندگان در انبارها بلوکه شده است.
سيدمهدي سعيد موسوي افزود: هم اينک هر کيلوگرم تخم مرغ در بازار 150 هزار ريال به فروش مي رسد و عرضه تخم مرغ دچار مشکل شده است. اگر به مشکلات اين بخش توجهي نشود چند ماه ديگر تخم مرغ نيز به سرنوشت مرغ دچار شده و بسياري از مرغداران را مجبور به تعطيلي واحدهاي خود مي کند.
* نرخهاي غيرواقعي
يک صادرکننده ديگر مرغ و تخم مرغ نيز در اين نشست گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نرخ هر کيلوگرم تخم مرغ را 78 هزار ريال اعلام مي کند در حالي که از مرغداران به نرخ هر کيلو 56 هزار تا 60 هزار ريال خريداري مي شود.
سيد هادي مظلومان افزود: نرخهايي که از سوي سازمان صنعت براي خريد تخم مرغ از مرغداران اعلام مي شود غيرواقعي است و بر اساس همين نرخهاي غيرواقعي کار تنظيم بازار را انجام مي دهد.
وي ادامه داد: در شرايطي که نهاده هاي مصرفي طيور(انواع دان مرغ) را بايد به سه برابر قيمت نسبت به پارسال خريداري کنيم، چرا تخم مرغ را از ما کمتر از قيمت پارسال خريداري مي کنند.
* کاهش توليد و بيکاري کارگران
يک توليدکننده مرغ و تخم مرغ نيز در اين نشست گفت: دو سال است که واحدهاي توليدي مرغ و تخم مرغ در خراسان رضوي عاري از آنفلوآنزاي پرندگان هستند و هزينه زيادي براي تجهيز مرغداريها و نگهداري و پرورش مرغ انجام داده اند.
سيدعلي سادات افزود: در اين شرايط که قيمت تخم مرغ پايين نگه داشته و صادرات ممنوع شده است توليدکنندگان قادر به تامين هزينه هاي خود نيستند و مجبور مي شوند واحدها را تعطيل يا ميزان توليد را کاهش دهند که اين مهم به بيکاري کارگران مي انجامد.
* نهاده هاي دو نرخي
محمد نوري فرد يکي ديگر توليدکنندگان مرغ و تخم مرغ در خراسان رضوي هم گفت: براي نهاده ها دو نرخ در بازار وجود دارد، يک نرخ مربوط به نهاده اي است که با ارز دولتي 4200 تومان وارد کشور مي شود اما سه ماه طول مي کشد به دست توليدکننده برسد. نرخ دوم نيز مربوط به بازار آزاد است که عده اي نهاده را 60 درصد گرانتر از نرخ رسمي آن در بازار عرضه مي کنند و توليدکننده به دليل اينکه نهاده با نرخ دولتي با تاخير سه ماهه به دستش مي رسد ناگزير است نهاده گرانتر را خريداري کند.
* ممنوعيت صادرات خلاف قانون است
عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي مشهد و رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: هرگونه ممنوعيت صادرات محصولات داخلي خلاف قانون و سياستهاي برنامه پنجم توسعه است.
محمدحسين روشنک افزود: بعد از صنعت نفت، صنعت مرغ و تخم مرغ بيشترين سرمايه گذاري را در کل کشور انجام داده اما از توليدکننده مرغ و تخم مرغ هيچ حمايتي نمي شود، در حالي که مشکلات اين صنف مشکلات مردم است.
وي ادامه داد: در اين شرايط دولت بايد اجازه دهد مرغ و تخم مرغ صادر شود و بخشي از يارانه اي که در قالب نهاده هاي طيور به توليدکننده مي دهد در زمان صادرات محصول از صادرکننده پس بگيرد.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوي گفت: دولت در زماني که قيمتها افزايش مي يابد براي راضي کردن مردم در قالب طرح تنظيم بازار توليدکنندگان را وادار به کاهش قيمت مي نمايد و در صورتي که از اين حيث به نتيجه لازم نرسيد اقدام به واردات آن کالا مي کند که اين يک ايراد است.
وي افزود: وزارت جهاد کشاورزي در زمينه دام و طيور نتوانسته به وظيفه خود به خوبي عمل کند. اين وزارتخانه براي همه بخشهاي توليدي ارز دولتي دريافت مي کند اما در مديريت بازار، صادرات و واردات ناموفق بوده است.
روشنک ادامه داد: ريشه بخشي از مشکلات تمرکز اختيارات در تهران است. در شرايطي که همه تصميمات در حوزه اقتصاد در تهران گرفته مي شود چرا بايد مسئولان استاني پاسخگوي تبعات اين تصميمات در استانها باشند.
نشست توليدکنندگان و صادرکنندگان مرغ و تخم مرغ خراسان رضوي بدون حضور مسئولان و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي برگزار شد.
خراسان رضوي داراي 270 واحد مرغ تخم گذار با ظرفيت 9 ميليون قطعه در هر دوره است. مصرف تخم مرغ در اين استان 65 هزار تن در سال است و پيش از اين تا 30 هزار تن مازاد توليد آن به کشورهاي ديگر صادر مي شد.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۸۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی کم نظیر برای خراسان رضوی است که می‌تواند صادرات استان را متحول کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حسن نوری‌زاده در نشست با مدیران اقتصادی خراسان رضوی گفت: حضور 3000 بازرگان از یکصد کشور در اکسپو تهران که با فعالیت 800 شرکت برتر صادراتی همراه است می‌تواند نمایشگاهی از توانایی‌های خراسان رضوی و محصولات صادراتی آن باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: اگرچه نمایشگاه‌های ایران اکسپو از سال 1392 شروع به کار کردند اما این ششمین بار است که این نمایشگاه مهم اقتصادی برپا می‌شود و ما نیز باید حضور درخشان و پرتعاملی را از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در اکسپو 2024 داشته باشیم.

توانا، سرپرست دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز جزییات برنامه های پیش بینی شده برای شرکت در نمایشگاه اکسپو 2024 را تشریح کرد و مدیران دستگاه‌های اقتصادی و میراث فرهنگی و گردشگری استان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شرکت فعال در این نمایشگاه را ارائه کردند.

به گزارش تسنیم، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از 2000 تاجر و بازرگان خارجی از 119 کشور جهان، از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل