ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر: از برخی اظهارنظرها متعجب شدم
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۸۶۱۷
محمود کلاری با تاکید بر اینکه در هیچ جشنوارهای برگزیده شدن یک فیلم، الزاماً دلیل بر برتری مطلق آن نیست درباره سختیهای داوری در سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، اهدای جوایز و ندادن حتی یک دیپلم افتخار اظهار نظر کرد.
این فیلمبردار باسابقه سینما که در کارنامه پُر و پیمان کاریاش آثار مهم و برجستهای از سینمای ایران را مانند «مادر»، «سرب»، «ای ایران»، «لیلا»، «گبه»، «از کرخه تا راین»، «باد ما را خواهد برد» و «جدایی نادر از سیمین» فیلمبرداری کرده، امسال یکی از هفت داور سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر بود؛ جشنوارهای که تعداد فیلمهای با کیفیتش نسبت به چند دوره اخیر جشنواره فجر قابل توجه بود و همین موضوع داوری سختی را به همراه داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلاری در گفتوگویی با ایسنا درباره ارزیابیاش از آثار بخش «سودای سیمرغ» این دوره جشنواره و نیز داوری این بخش بیان کرد: به گمانم در این دوره هم میان دستاندرکاران و کارشناسان و هم میان دانشجویان سینمایی وسینمادوستان نقطه نظر مشترکی مبنی بر ارتقای سطح کیفی چشمگیر فیلمها نسبت به سالهای قبل وجود داشت. به طور قطع من هم چنین باوری دارم و مضامین و ژانرها و فرمهای ساختاری اختیار شده حکایت از رشد قابل توجه فیلمهای این دوره از جشنواره دارد؛ به همین دلیل داوری یا بهتر بگویم مقایسه آثار به نمایش درآمده با یکدیگر و انتخاب پنج عنوان برای کاندیداتوری در هر رشته کاری بسیار دشوار و پیچیده بود.
او افزود: سطح کیفیت فیلمها در بخشهای تخصصی مختلف به حدی چشمگیر و برجسته بود که پارهای از آنها میتوانستند در هر یک از دورههای قبل جوایز متعددی را از آن خود کنند. به طور معمول در جشنوارههای مختلف تعداد بسیار معدودی فیلم هستند که با فاصله از بقیه، نظر داوران و منتقدان و مخاطبان را به خود جلب میکنند و به دلیل محدودیت جوایز فستیوالهای دیگر، کار داوران ساده میشود.
وی دراین باره به یکی از تجربیات داوری خود در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: من پیش از این به عنوان داور در چند فستیوال در نقاط مختلف دنیا حضور داشتم که آخرین مورد ۲ سال قبل در کشور کره جنوبی بود. ما در هفته اول فستیوال و پس از دیدن نیمی از فیلمهای بخش مسابقه اصلی به اتفاق بقیه داوران در مورد یک فیلم به راحتی به اشتراک نظر رسیدیم و در ادامه یک فیلم دیگر را هم برگزیدیم و کارمان تمام شده بود. شاید باور نکنید که نشست نهایی و اعلام رأی ما در کمتر از نیم ساعت به نتیجه رسید و باید توجه داشته باشید که فستیوال بینالمللی «پوسان» در کشور کره جنوبی در حال حاضر مهمترین جشنواره فیلم در آسیا است. این را هم گفتم که اهمیت و حساسیت جشنواره سیوهفتم فیلم فجر را به دلیل حضور آثار برتر و قابل اعتنای متعدد یادآور شوم.
این فیلمبردار که یکی از جوایز مهم فیلمبرداری جهان را هم برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» کسب کرده است، ادامه داد: اما اینجا در جلسه نهایی جشنواره فجر برای اعلام آرا پس از دیدن فیلمها و حتی دوباره دیدن بعضی از آنها و ۱۲ ساعت بحث و گفتوگو در مواردی به نتیجه نرسیدیم و ادامه نشست به روز بعد موکول شد. گاهی برای انتخاب یکی از کاندیداها و مواردی که به دو عنوان میرسیدیم و یکی با یک رأی، انتخاب و دیگری با یک رأی، انتخاب نمیشد تصمیم گرفتن واقعاً پیچیده و دشوار میشد. شاید اگر جایزه مشترک در جشنواره پیشبینی شده بود میتوانست حداقل در موارد محدودی کارساز باشد چیزی مثل آنچه که در یک دوره جشنواره فیلم کن رخ داد و نخل طلا به «طعم گیلاس» ساخته آقای عباس کیارستمی و «ارهماهی» ساخته فیلمساز ژاپنی به طور مشترک اهدا شد.
کلاری درباره اینکه چرا با این شرایط دیپلم افتخار داده نشد بویژه آنکه برخی نقطهنظرها بر این تاکید داشت که امسال بعضی فیلمها دیده نشدند؟ گفت: بله من هم شنیدهام و باید بگویم که شخصاً از شنیدن برخی از این نقطه نظرات بسیار متعجب شدم. چون مثلاً فیلمی که در چند مورد از جمله کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده بود چگونه میتوانست توسط هیئت داوران دیده نشده باشد یا فیلمی که جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرده چطور مورد توجه قرار نگرفته است؟!
او اضافه کرد: در تمام فستیوالهای جهان جایزه ویژه هیأت داوران اهمیت و ارزشی هم سنگ با بهترین فیلم دارد و حتی از نظر ارزشهای هنری، ویژه قلمداد میشود، بنابراین غالباً اظهارنظرها اینگونه بودند که فارغ از جنبههای تبلیغاتی وجانبدارانه بیشتر متکی بر مبنای سلیقه و نقطه نظر شخصی بودند که با احترام به تمامی این اظهارنظرها باید توجه داشته باشیم که نهایتاً یک هیئت هفت نفره داوری با درک و شناخت و سلیقه و تجربیات مختلف هستند که آرای نصف بعلاوه یک یعنی ۴ رأی آنها منتهی به انتخاب تنها یک فیلم میشود. البته شاید عادلانه نباشد ولی به هر حال بخشی از قاعدهی پذیرفته شدهی این بازی است.
وی گفت: پیش از این در مقاطع مختلف بارها گفتهام که به عقیده من برگزیدن یک فیلم، نه تنها در جشنواره فجر که شاید در هیچ جشنوارهای الزاماً دلیل برتری مطلق آن نمیتواند باشد یا عدم انتخاب فیلمی دیگر چیزی از اهمیت و اعتبار آن (اگر داشته باشد) کم نمیکند.
کلاری ادامه داد: اما در مورد دیپلم افتخار باید بگویم ما در هیأت داوری در این باره بسیار بحث کردیم که با نتیجهای که دیدید همراه شد. در دورههای مختلف جشنواره فجر بارها شنیده بودیم که وقتی به یک کاندیدا سیمرغ و به دیگری دیپلم افتخار داده میشود عمدتاً این استنباط به وجود میآید که میخواهند از نفر دوم دلجویی کنند به همین دلیل دیپلم افتخار در نزد عموم چندان خوشایند نبود و در مواردی اسباب دلخوری دریافتکننده را نیز به وجود میآورد و از آن مهمتر اعتبار برنده اصلی را هم با تردید همراه میکرد.
او درباره اینکه سطح فیلمبرداری فیلمهای این دوره از جشنواره را چطور دیده؟ پاسخ داد: بدون تردید سطح کیفی فیلمبرداری در سینمای ایران پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظهای داشته است. فیلمبرداری فیلمهای جشنواره سی و هفتم به نظر من عموماً در حد استانداردهای سینمای پیشرفته دنیا بودند و به نظر میرسد همکاران ما درک و شناخت دقیقتر و کاملتری از ویژگیهای کاربردی دیجیتال پیدا کردند و با فراهم شدن امکانات جدید و بهروز شدن ابزار مثل دوربین و لنزهای پیشرفته و حتی نور، همسطح با سینمای پیشرفته جهان، زمینه برای خلاقیتهای زیبایی شناسانه فیلمبرداران با استعداد ما فراهم شده است.
وی افزود: البته نقشه کالریستها (Colorist) یا متخصصان با استعداد این عرصه را در جلوهگر ساختن و کامل کردن اندیشههای زیباییشناسانه فیلمبرداران در مرحله نهایی بعد از فیلمبرداری یا اصطلاحاً پست پروداکشن نباید نادیده گرفت. به گمانم این عزیزان به شناخت قابلیتهای کاربردی بیشتری در این عرصه دست پیدا کردند.
این عضو هیأت داوری فیلم فجر در پاسخ به اینکه خودش چه معیاری برای انتخاب فیلمبردار برتر داشته است؟ گفت: در مورد معیارهای انتخاب فیلمبردار برتر از نظر من، شاید جامعترین و کاملترین تعریف همانی باشد که فیلمبردار صاحب نام و شناخته شده سوئدی «سون نیکویست» که تصاویر درخشان او در آثار برگمان همیشه در خاطر سینمادوستان ماندگار است، در این زمینه دارد. او میگوید، فیلمبردار خوب کسی است که به خلق فضای فیلم کمک میکند و بیشتر فیلمهای این دوره از جشنواره را میتوانیم مشمول این تعریف بدانیم به همین دلیل حقیقتاً برای من سختترین قسمت داوری در همین بخش بود.
کلاری در پایان در پاسخ به اینکه آیا با این تعریف میشود پیش بینی کرد که در آینده فیلمبرداران مطرحی در سطح سینمایی دنیا داشته باشیم؟ بیان کرد: جای تردید نیست که این اتفاق عملاً افتاده است و دنیا به سینمای ایران و اهمیت جایگاه آن از طریق فستیوالها و مجامع فرهنگی و هنری و موزهها و حتی مراکز مهم آموزشی واقف شده و تمامی اجزا و تخصصهای بخشهای مختلف این سینما از جمله فیلمبرداری را مورد توجه خاص قرار داده است، از همینرو فیلمبرداران توانمند و خلاق کشورمان روز به روز در عرصههای جهانی حضور چشمگیرتری پیدا خواهند کرد و این به طور قطع از برکات همین سینماست؛ سینمایی که در همه دنیا اهمیت و اعتباری بیشتر از داخل کشور دارد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: محمود کلاری جشنواره فیلم فجر داوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۸۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
نشست خبری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برپا شد.
به گزارش ایسنا، نشست خبری، این دوره از نمایشگاه کتاب امروز (یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت) در مصلی امام خمینی(ره) تهران درحال برگزاری است.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی اظهار کرد: سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت آغاز میشود و تا پایان روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت در مصلی تهران ادامه خواهد داشت.
او افزود: نمایشگاه کتاب بزرگترین اجتماعی مردمی، حول محور دانش ، آگاهی و کتاب شکل میگیرد که با همت نهادهای مختلف برگزار میشود. امیدواریم این رویداد با حضور مشتاقانه ناشران خودمان در دو بخش مجازی و حضوری، به نقطه عطفی در فعالیتهای فرهنگی، پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود.
احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه جایگاه ویژهای را در تقویم خانوادههای ایرانی دارد، گفت: از خانوادهها برای حضور در نمایشگاه دعوت میکنم تا از برنامههای متعدد فرهنگی که در بخشهای مختلف برگزاری میشود، استفاده کنند. امیدوارم میزبان شایسته برای فعالیتهای فرهنگی ناشران ارجمند و مردمان عزیز باشیم.
رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تلاش شده ضعفهای مختلف نمایشگاه کاهش پیدا کند و ضعفها را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح رضایتمندی مردم از نمایشگاه در زمینه اطلاعرسانی و آگاهی دادن، پیش از آغاز نمایشگاه نقشه کامل بخشهای نمایشگاه تا فردا در دسترس رسانهها قرار گیرد تا به اطلاع مردم برسد. این اتفاق برای نخستین بار پیش از شروع نمایشگاه کتاب، مردم و رسانهها از جزئیات جانمایی ناشران پیش از نمایشگاه مطلع خواهد کرد.
او سپس با اشاره به برگزاری برنامههای متعدد فرهنگی نیز گفت: برنامههای ویژه برای غزه و فلسطین در زمان برپایی نمایشگاه خواهیم داشت و نماسازی برای پاسداشت و مجاهدتهای مردم غزه تدارک دیده شده، همچنین به دلیل همزمانی دهه کرامت و جایگاه زنان و دختران، برنامههایی در نظر داریم.
احمدوند با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب گفت: امیدوارم با همکاری شرکت پست، پاسخدهی مناسب به درخواست و سفارش مردم با شرایط مطلوبتری صورت بگیرد. حضور کتابفروشان در بخش مجازی کتاب با رفع نواقصی که سال گذشته داشت، ادامه خواهد داشت.
او با پیشبینی حضور گسترده مردم، درخواست کرد: مردم حضور خود را در تایم روزانه برگزاری نمایشگاه، در ساعتهای مختلفی تقسیم کنند تا با تراکم جمعیت کمتری مواجه شویم.
احمدوند درباره برنامههای بخش بینالملل نمایشگاه کتاب گفت: حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر خواهند بود که قریب ۵۰ هزار عنوان عرضه خواهد شد، پیشبینی میکنیم از لحاظ حجم بار دریافتی امسال افزایش داشته باشیم و حدود ۷۰ تن مرسوله خارجی داشته باشیم. امسال روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی، رویدادی درباره نشر ایران خواهیم داشت و این رویداد براساس نیاز معرفی بیشتر، نشر ایران به ناشران خارجی به ویژه ناشران و کارگزاران منطقهای پیشبینی شده است. امیدواریم این اتفاق، شروع ارتباط ناشران با جامعه جهانی نشر باشد.
علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب هم با اشاره به ارزیابی صورت گرفته از دوره گذشته نمایشگاه کتاب، گفت: امیدوارم این اتفاق به فرایند کار جدیدی تبدل شود. آنچه در دوره گذشته و این دوره تجربه میشود، نمایشگاهی به وسعت مرزهای کشورهای ایران عزیز است و تلاش میشود اتفاقاتی که در محل گردهمایی [مصلی] رخ میدهد، در سراسر کشور فراهم شود که بخشی از اتفاق، بخش مجازی است و بخش دیگر مرهون رسانهها است.
او با تشکر از ۷۰ دستگاه و نهاد دخیل در برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: همه ناشران در بخش مسقف جانمایی شدهاند و دیگر سازه موقتی نداریم. همچنین عمده کارگاههای ساخت و ساز که محل عبور مرور بود، جمعآوری و محیط بهسازی شده است.
سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به افزایش ۵ هزارتایی پارکینگها، گفت: با این حال از عموم مردم درخواست میکنیم، برای بازدید از نمایشگاه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ شهرداری وعده کرده سرفاصله قطارها را کوتاهتر کند. سه درب جدید به مصلی اضافه شده است؛ دو در برای ورود نفرات و یک در برای ورود خودرویی در نظر گرفتیم. در واقع از سه جهت خیابان قنبرزاده، خیابان شهید بهشتی و اتوبان مدرس، ورودی نفررو و خودروی داریم.
رمضانی با توضیحی درباره شعار نمایشگاه به موضوع گردشگری ادبی اشاره کرد که در این دوره مورد توجه بوده است.
او درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان و طلاب و استادان دانشگاه نیز گفت: دانشجویان ۷۰۰ هزارتومان یارانه دریافت میکنند که ۴۰ درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت میکنندو و ۶۰ درصد دیگر را دانشجویان. میزان یارانه استادان نیز ۸۰۰ تومان است که ۵۰ درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت میشود. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است تا مردم بدون دغدغه و احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمیتوانند مسافتی را طی کنند.
او سپس درباره حضور و ثبتنام خبرنگاران، شهروند خبرنگار و حضور خبرنگار خارجی توضیحاتی داد.
در ادامه سخنگوی نمایشگاه کتاب یادآور شد: ۱۰۰ پاسخگو در مرکز پاسخگویی نمایشگاه یا شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸، درباره نمایشگاه فیزیکی در مصلای و نمایشگاه مجازی اطلاعرسانی میکنند.
او سپس درباره فعالیتهای فرهنگی نمایشگاه کتاب، مشاورههای کتاب که در شبستان و بخش کودک مستقرند، همچنین بزرگداشت فردوسی در تقویم زمانی خود، غرقه جوایز ادبی توضیحاتی داد.
به گفته علی رمضانی حضور ۲۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است و ۲۵۰ ناشر نیز در مراحل قطعی شدن هستند که اگر حضورشان امکان پذیر نبود به بخش مجازی اضافه خواهند شد.
این خبر در حال بروز رسانی است.