Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ شهر‌های فرودگاهی این روز‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور‌ها ایفا می‌کنند و با حلقه زدن بسیاری از فعالیت‌های غیرپروازی پیرامون عملکرد هوانوردی، شهر‌های فرودگاهی به سرعت در حال شکل‌گیری یک ساختار پسامدرن هستند؛ از سوی دیگر به عنوان ابزار رقابتی شدن اقتصاد محلی و پیشرانه‌های رشد و گسترش جدید شهری عمل می‌کنند که نمونه‌های موفق آن گواه این مطلب است، اما همین ظرفیت‌های بالقوه آنچنان که باید در شهر فرودگاهی امام عملیاتی نشده است و متاسفانه استاندارد فرودگاه‌های ما با استاندار‌های جهانی فاصله‌ای بسیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرودگاه امام و فرودگاه دبی؛ اختلاف از زمین تا آسمان

بهترین مثال درباره استاندارد جهانی شهر فرودگاهی در نزدیکی ایران، فرودگاه دبی است که از نظر جابجایی مسافران خارجی، به عنوان پررفت و آمدترین فرودگاه جهان شناخته شده است به طوری که در سال ۲۰۱۶ این فرودگاه بیش از ۸۳ میلیون مسافر را جابجا کرده است. همچنین به دلیل داشتن ۲۹۰۰ هکتار مساحت رتبه یک بزرگترین فرودگاه‌های جهان را نیز از آن خود کرده است، اما سوال اینجاست که چرا شهر کوچکی به نام دبی که از لحاظ مساحت تفاوت زیادی با تهران و کلانشهر‌های ایران دارد توانسته به این جایگاه در شهر فرودگاهی برسد، اما فرودگاه امام خمینی (ره) که نام «بین المللی» را نیز یدک می‌کشد، نتوانسته است حتی خود را به این شاخص‌ها نزدیک کند؟

جالب است بدانید زمانی قرار بود در ایران با راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، این فرودگاه به مرکز پرواز‌های منطقه تبدیل شود، ولی ساخت این فرودگاه که تقریباً همزمان با تاسیس کشور امارات متحده عربی بود، آنقدر به درازا کشید که فرودگاه دوبی، این جایگاه را نصیب خود کرد. از سوی دیگر اکثر مسافران جابجا شده در فروگاه‌های ایران، شهروندان ایرانی بوده اند و لذا ارزآوری خاصی از این رهگذر نصیب کشور نشده است، ولی قریب به اتفاق مسافران جابجا شده از فرودگاه دوبی را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که بدین ترتیب این فرودگاه به چاه نفتی دائمی برای امارات متحده عربی و مشخصاً دبی تبدیل شده است.

حال این شرایط را با فرودگاه امام مقایسه کنید؛ معطلی مردم پشت گیت‌ها پدیده‌ای جدید نیست و بار‌ها مردم در صفحات اجتماعی خود از نبود نظم، همراه با تاخیر‌های طولانی در تحویل بار ناراضی بوده اند و به انعکاس این مسئله پرداخته اند.

جنس گلایه‌های مردم از فرودگاه امام در شبکه‌های اجتماعی

برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از کمبود امکانات فرودگاه امام سخن گفته‌اند. برای مثال حسام در توییتر نوشته است: «زیر یکی از تابلو‌های اطلاعات پرواز فرودگاه امام نوشته به شهر فرودگاهی امام خوش آمدید، (اگر) این شهره، پس فرودگاهی مثل دبی و لندن چی هستن؟»  
شهروند دیگری می‌نویسد: «فرودگاه امام خمینی تهران از خلوتی شبیه یکی از فرودگاه‌های محلی در نقطه دوری از دنیا بود. دعا کنیم فصل بهار توریست‌ها بیشتر باشند».  
شهروند دیگری توییت کرده است: «بدترین قسمت سفر به ایران مشکلات فرودگاه امام است، فرودگاه کوچک و کم امکانات و آبروبر. آدم دلش می‌گیرد از این همه ضعف مدیریت».  

فرد دیگری نوشته است: «واضحه که فرودگاه امام برای پذیرش مسافر vip ضعف جدی دارد، ولی همینم خوبه که در حد مینی‌بوس پای پرواز یه فرقی قائل می‌شن».  
نیاز به تسهیلات فرودگاهی داریم

در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره این مسئله گفت: درست است که درحال حاضر برخی شرکت‌ها از فرودگاه امام به صورت تزانزیت و انتقال مسافر به اروپا استفاده می‌کنند، اما تعداد این شرکت‌ها کم است و جای آن دارد که گسترده‌تر شود. البته بخشی از زیرساخت‌های دیگر باید در این ارتباط فراهم شود که عمده مشکل آن به مسائل فرهنگی برمی گردد و بسیاری از مسافرین از کشور‌های دیگر حاضر نیستند به دلیل ملاحظات فرهنگی از این فرودگاه به عنوان ترانزیت استفاده کنند.

سامانی ادامه داد: اینکه یک فرودگاهی به عنوان هاب منطقه تبدیل شود به برنامه ریزی شرکت‌های هواپیمایی به عنوان ترانزیت بستگی دارد که در درجه اول نیاز به امکانات و تسهیلات فرودگاهی مانند داشتن هتل فرودگاهی، تسهیلات داخلی فرودگاه و سهولت انجام روادید دارد که متاسفانه چنین امکاناتی در فرودگاه امام با استاندارد جهانی فاصله دارد و لازم است تا بخشی از این زیرساخت‌ها در چارچوب استاندارد‌های لازم فراهم شود تا شرکت‌های فرودگاهی، فرودگاه امام را به عنوان مقصد ترانزیتی خود انتخاب کنند.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، ایران را به عنوان مسیر تزانزیتی خود انتخاب نمی‌کنند

کاپیتان محمود ضرابی خلبان بازنشسته نیز در این باره گفت: تحریم‌ها باعث شده جهان با ما سرلجبازی بیافتد به طور مثال کره جنوبی و چین که سال‌ها با ما همکاری می‌کردند در حال حاضر حاضر به همکاری‌های اقتصادی با ما نیستند. تجار این کشور‌ها نیز همین رویه را در پیش گرفته‌اند.

ضرابی معتقد است: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، ایران را به عنوان مسیر تزانزیتی خود انتخاب نمی‌کنند که این مسئله ناشی از ابعاد سیاسی، اقتصادی و همچنین آثار منفی تحریم‌های آمریکا است که نهایتا باعث شده است ترجیح شرکت‌های هواپیمایی براین باشد که با کشور‌های دیگر مسیر‌های تزانزیتی را انجام دهند. البته از کشور‌های حاشیه خلیج فارس تنها قطر و عمان با ما ارتباط دارند و مابقی به خواست آمریکا تن داده اند و مقابل ایران ایستاده اند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فرودگاه امام خمینی فرودگاه دبی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران شهر فرودگاهی امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۲ هزار میلیارد برای بهسازی فرودگاه بم

مدیرکل فرودگاه های استان کرمان گفت: اعتباری بالغ بر ٢٠٠٠ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای امور بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان کرمان، علی جزینی زاده در حاشیه بازدید عضو هیأت مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی از فرودگاه شهدای بم، اظهار کرد: اعتباری بالغ بر ٢٠٠٠ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای امور بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه اختصاص این اعتبار عیدی خادمان هوانوردی و فرودگاهی کشور و استان به مردم شریف شرق استان است، افزود: در این پروژه تاکنون بالغ بر ۷۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۴٠ تن مصالح پلیمری برای درزگیری استفاده شده است و عملیات اجرایی پروژه در مردادماه سال‌جاری به اتمام و بهره برداری مجدد می‌رسد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به تداوم پروازهای فرودگاه شهدای بم، بر لزوم ارتقا ایمنی پروازی بیشتر تأکید کرد و گفت: روند بهسازی سطوح پروازی و سایر عملیات اجرایی با نظارت دقیق در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، با حضور عضو هیأت مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی و معاون اداره کل بهسازی و توسعه فرودگاه‌ها، از پروژه‌های عمرانی و بهسازی‌های در حال انجام در ترمینال مسافری، نمازخانه، نیروگاه برق اضطراری، ایستگاه ایمنی و آتش نشانی و معابر فرودگاهی نیز بازدید شد.

کد خبر 748149

دیگر خبرها

  • اختصاص ۲ هزار میلیارد برای بهسازی فرودگاه بم
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری!/ عکس
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! | ببینید
  • هزار و ۵۰۰ نفر عازم سرزمین وحی شدند
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است
  • فرودگاه بین المللی شیراز موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شد