Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-06@14:11:19 GMT

وقتی داد رضا صادقی هم درآمد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۹۲۷۸

به گزارش پارس نیوز، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی امروز به ایستگاه پایانی خود می‌رسد که در طول برگزاری با حواشی بسیاری همراه شد و انتقادات بسیاری را متوجه خود دید.

از انتقادات تند خوانندگان و هنرمندان فعال در حوزه موسیقی گرفته تا رویه‌ای که دبیران این جشنواره از ابتدا دنبال کردند که به موجب آن گلایه های بسیاری از این جشنواره مطرح شد و تعدادی از خوانندگان نیز از حضور در این رویداد انصراف دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بسیاری از نقش کمرنگ هنرمندان زن حوزه موسیقی در این جشنواره انتقاد داشتند مسئله‌ای که پاسخ درستی نیز از سوی برگزارکنندگان دریافت نکرد.

همچنین جای خالی هنرمندان برجسته حوزه موسیقی در بخش های مختلف این جشنواره نیز از نکات قابل تاملی بود که از نظر کیفیت اجراها به شدت به چشم آمد، مسئله‌ای که بیشتر ناشی از انتخاب های نادرست برگزارکنندگان بود.

انتقاد چهره‌های هنری 

از مهم ترین مسایلی که در جشنواره سی و چهارم شاهد آن بودیم انتقادات هنرمندان برجسته و سرشناس حوزه موسیقی از این روند برگزاری این رویداد بود، پرسروصداترین نمونه این انتقادات به رضا صادقی خواننده مطرح پاپ باز می‌گردد که از رویه برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر به شدت انتقاد کرده است. این خواننده در گفت و گویی که با روزنامه ابتکار داشته است، درباره جشنواره موسیقی فجر این چنین می‌گوید: «ما جشنواره موسیقی فجر نداریم! ما جشنواره فیلم فجر داریم و برای اینکه خالی از عریضه نماند، یک چیزی هم هست به اسم جشنواره موسیقی فجر. جشنواره فیلم فجر و جشنواره موسیقی فجر اصلا قابل قیاس نیستند. دوستان من در بخش سینما، فارغ از اسم‌ها، مرده‌بادها و زنده‌بادها، دور هم بودن‌شان را غنیمت شمردند و هنر و افکار هنری‌شان را در قالب فستیوالی به عنوان جشنواره فیلم فجر ارائه دادند ولی در جهان‌بینی موسیقی به‌طور کل یک برنامه‌ریزی عام وجود ندارد.»

او با انتقاد از حضور کمرنگ زنان در جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: «چه‌جور جشنواره موسیقی فجری است که فقط آقایان در آن هستند؟ یعنی خانم‌ها هیچ هنری در این بخش ندارند و نمی‌توانند در این بخش هیچ رقابتی کنند؟ اگر این را هم کنار بگذاریم به همان حرف اولم باز می‌گردم. ما چیزی به اسم جشنواره موسیقی فجر نداریم! یک اتفاق علی‌السویه خیلی باری به هر جهت است که می‌تواند هم نباشد، یعنی الزامی به بودنش نیست.»

اما این انتقاد صادقی پیش‌تر نیز سابقه داشت، عملکرد برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر آنقدر مورد انتقاد اهالی موسیقی قرار گرفته بود که در نخستین روزهای برگزاری جشنواره و پس از نشست خبری این رویداد هنری، حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی با نوشتن یادداشتی به صحبت‌های دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر واکنش نشان داده بود.

او با انتقاد از سخنان شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر نوشته بود: «جشنواره‌ موسیقی فجر، مراسم جایزه‌ گرمی نیست. صدالبته به عنوان یک ایرانی، آرزوی قلبی دارم که در ایران ما نیز جایزه‌ای به بلندای نام و به جهانگیری گرمی داشته باشیم. ان شالله که ممکن خواهد شد. اگر عزیزان راه بیندازند و آن اعتبار را داشته باشد، بنده شخصا نظافت سالن‌های اجرا را با افتخار انجام می‌دهم.»

پس از آن نیز در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر و پس از انصراف پوریا اخواص از حضور در این رویداد موسیقایی، امیر اثنی عشری خواننده، از سیاست های به کار گرفته شده در این دوره جشنواره موسیقی فجر انتقاد کرد.

او درباره رویه جشنواره مبنی بر امکان حضور یک خواننده تنها در یک گروه حاضر در این رویداد، نوشت: «سوال من این است که این چه جشنواره‌ای است که بر سر اصول اعلامی خود نمی‌ماند!؟ و وقتی معیارهای واضح اعلامی در کالبد جشنواره، این گونه به خوش آمدشان تغییر می‌کند، ببیند معیارهای کیفی انتخاب گروه‌ها تا چه اندازه می‌تواند انعطاف داشته باشد! همه این‌ها مرا بر آن داشت که با توافق اعضای گروه انصراف خود را از شرکت در جشنواره شیراز اعلام نمایم و همچون گذشته چشم به همت خود بدوزم که اگر شمعی از موسیقی ایرانی روشن است، آتشش را از دل سوزان اهل هنر دارد، نه منت و لطف «گاه هست و گاه نیست» آنان که هنوز تکلیفشان با موسیقی روشن نیست.»

آن‌ها که انصراف دادند

از دیگر نکات جالب توجه سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، انصراف خوانندگان و پاسخ روابط عمومی جشنواره به نامه این هنرمندان بود.

پیش از آغاز جشنواره موسیقی فجر، پوریا اخواص (خواننده موسیقی ایرانی) در قالب نامه‌ای سرگشاده از حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر انصراف داد. او در نامه خود تاکید کرده بود که از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی انتظار می رود که رفتار و منش حرفه‌ای داشته باشند.

مدتی کوتاه پس از این ماجرا امیر اثنی عشری نیز با انتشار نامه ای از حضور در این رویداد هنری انصراف داد و از رویه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی انتقاد کرد.

استفاده عجیب از آثار دبیر هنری جشنواره توسط حاضران

یکی دیگر از مسایل مورد نقد جشنواره که بسیار هم با واکنش های منفی همراه شد، استفاده تعدادی از گروه‌های داخلی و خارجی شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از آثار شاهین فرهت دبیر هنری این رویداد بود.

استفاده از آثار فرهت یکی از نکات قابل توجهی بود که موجب بروز شائبه‌هایی برای جشنواره موسیقی فجر شد و به همین دلیل هم تعدادی از منتقدان و تماشاگران همیشگی جشنواره‌ از این دوره با نام جشنواره موسیقی شاهین فرهت یاد می‌کردند.

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جشنواره فیلم جشنواره فیلم فجر زنان ایران داد جشنواره موسیقی فجر پارس رضا صادقی پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

تین نیوز

تیرماه امسال رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران برگزار می شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری "رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران" در تیرماه سال جاری خبرداد و گفت: هریک از فرودگاه های کشور دارای ظرفیت های سرمایه گذاری است که در قالب اطلس جامع سرمایه گذاری فرودگاه های کشور گردآوری شده و بناست در چنین رویدادی به سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی ارائه شود.

علی عبدی اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی بر حسب وظیفه باید ضمن درنظر گرفتن منافع شرکت، شرایط را به گونه ای فراهم کند تا باتوجه به اوضاع اقتصادی، سیاسی و بین المللی در آینده آسیبی به اقتصاد شرکت فرودگاه ها وارد نشود.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها باید به نحوی فراهم شود تا همواره شاهد رشد اقتصادی شرکت فرودگاه ها باشیم، گفت: درحال حاضر عمده تمرکز شرکت بر درآمد ناشی از پروازهای عبوری است اما اعتقاد داریم که این نوع درآمد باعث شده تا از بسیاری فرصت های درآمدی دیگر غافل شویم.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه در آینده ممکن است بحث درآمدهای هوانوردی دستخوش تغییر شود، گفت: این نوع درآمد هیچ گاه درآمد پایداری نیست و باید زیرساخت لازم برای ایجاد درآمدهای ثابت و پایدار ایجاد شود تا شرکت با تحولات سیاسی و بین المللی دچار ضرر و زیان نشود. بنابراین می بایست علاوه بر تلاش برای افزایش درآمد پروازهای عبوری، از ظرفیت های بالقوه موجود در فرودگاه های کشور به نحوی استفاده شود که شاهد افزایش درآمدهای پایدار در سایر حوزه های هوانوردی و همچنین درآمدهای غیر هوانوردی باشیم.

عبدی با بیان اینکه بیم آن می رود؛ با ضربه خوردن به درآمد ناشی از پروازهای عبوری، شرکت فرودگاه ها دچار مشکلات اساسی در پیشبرد طرح های توسعه فرودگاه ها و حتی انجام امورات جاری شرکت همچون پرداخت حقوق و دستمزد شود، گفت: کاپیتان نخجوانی بر مبنای نظر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت ماموریت داده اند که سرمایه گذاری در فرودگاه های سراسر کشور به عنوان یک راهکار اساسی برای ایجاد درآمد ثابت و پایدار در دستورکار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری بر جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشته اند، گفت: بدون شک با مشارکت مردم و سرمایه گزاران بخش خصوصی می توان تمامی فرصت های درآمدی را احصا کرد و جلوه ای تازه از فرودگاه های ایران در جهان به نمایش گذاشت.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی گفت: در تیر ماه امسال، "رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران" در سالن اجلاس سران باحضور وزیر راه و شهرسازی، کاپیتان نخجوانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، مسئولان مربوطه، سفیران کشورهای هدف در ایران و سفیران ایران در سایر کشورها، اتاق های بازرگانی، اتاق های صنعت و معدن، فعالین تجاری و اقتصادی و صاحبان بنگاه های اقتصادی برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم