Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:19:31 GMT

صدر مروج دین حامی مستضعفان بود

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۹۵۱۴

صدر مروج دین حامی مستضعفان بود

تهران- ایرنا- استاد تعلیم و تربیت دانشگاه معتقد است: امام موسی صدر با تفسیرهایی از دین که آن را مقابل مستضعفان قرار می داد، مخالف بود و او از اسلام حامی مستضعفان جانب داری می کرد.

به گزارش خبرنگار گروه داشگاه ایرنا، خسرو باقری روز سه شنبه در اولین میزگرد همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر که تحت عنوان «نگاه انسان شناسی امام موسی صدر و بازتاب آن در تعلیم و تربیت» برگزار شد، گفت: باید دید در انسان‌شناسی وی چه می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سخنان سه عنصر وجود دارد؛ یکی اندیشه، دیگری ارزش و سومی نیز مسئله عواطف است.
وی با بیان اینکه امام موسی صدر معتقد به نیاز به وحدت تام اندیشه و عشق بود، اظهار کرد: صدر حتی در بحث تربیتی اشاره داشت که اندیشه بدون عشق و برعکس به جایی نمی‌رسد؛ لذا این ترکیب مورد بحث است. از همین جا وقتی بحث اندیشه مطرح می‌شود وارد دین‌شناسی او نیز می‌شویم؛ چون به عنوان متفکر دینی به تربیت ورود می‌کند.
باقری تصریح کرد: فکر می‌کنم در مورد تلقی وی از دین و اینکه ابعاد اندیشه‌ای انسان را چطور ارزیابی می‌کند، باید تاملی کنیم. چند برداشت از میان سخنانش می‌توان داشت. صدر دین را امری قابل تفسیر می‌داند؛ یعنی قرائت های مختلفی از دین می‌تواند وجود داشته باشد و در جایی نیز مفهوم قرائت را توسعه داده که فقط خواندن باشد. وی می‌گوید قرائت صرفاً خواندن نیست، بلکه ره یافتن به اعماق این کلمات است.
این استاد دانشگاه گفت: وی از اینجا راه را به این مطلب باز می‌کند که ممکن است دین متن واحدی داشته باشد، ولی قرائت آن امری تفسیری است و یک مرتبه به برداشت‌های مختلف از دین می‌رسیم. این یک پایه در بحث است. وقتی در مورد گونه‌های مختلف دین بحث می‌کند که این برداشت‌ها به چه صورتی است؛ اشاره دارد به اینکه دین می‌تواند بسیار ویرانگر و یا بسیار سازنده باشد؛ یعنی ادیان مختلف و پردازش‌های مختلفی از دین داریم.
باقری با بیان اینکه به باور امام موسی صدر در سیاست دو نوع سوءاستفاده از دین شده است، اظهار کرد: نخست اینکه دین ابزاری برای یک عده‌ای شود و حتی تعبیر کسب و کار را نیز دارد که افراد با دین به قدرت برسند. این روش یکی از گونه‌هایی بوده که دین را به عنوان دکان در نظر گرفته است. این یک صورت خطرناک و منحرف از دین است. اگر جوانان، دین را این گونه ببینند، خیلی خطرناک خواهد شد.
وی تصریح کرد: سوءاستفاده دوم اینکه در برابر محرومانی که می‌خواهند قیام کنند، از دین سوءاستفاده شود. دین می‌تواند افیون توده‌ها باشد. یکی از کارکرد‌های دین این بوده که وقتی مردم می‌خواهند قیام کنند، به زبان دینی بگوییم تقدیر است و خدا خواسته چنین باشد و آن‌ها را منصرف کنیم. یک نگاه جبرگرایانه ایجاد کنیم که از صدر اسلام نیز این را داشته‌ایم و معاویه از جبری‌ها حمایت می‌کرد.
باقری افزود: در حالی که دینی که امام موسی صدر از آن سخن می‌گوید حامی محرومان است و نباید نقش افیونی داشته باشد.
وی بیان کرد: بر این اساس موضع وی در قبال دین در عین حال که تفاسیر مختلف را می‌پذیرد، اما هر تفسیری نیز قابل قبول نیست. همچنین جامعه خودمان را نیز باید ببینیم. اکنون تصور جوانان از دین مخدوش شده است، ولی باید پرسید چرا؟ وقتی پیامبری در جامعه دین را معرفی می‌کرده مردم آن را جذاب می‌دیدند و ایمان می‌آوردند. این برای ما هشدار است که اگر دین، در جامعه ما دفع می‌کند، اشکالی در عرضه دین وجود دارد. چه بسا در یکی از این تصویر‌های دوگانه باشیم. نمی‌توان گفت نسل نو بد هستند. برخی می‌گویند دوران عوض شده، اما این طور نیست. بچه‌های ما بسیار فکور هستند، ولی شاید آن چیزی که از دین مشاهده می‌شود، خوب نیست. امام موسی صدر می‌گوید دین باید در خدمت انسان باشد و این زبان اگر زبان دین باشد انسان نباید از دین کراهت داشته باشد.
این استاد دانشگاه به نقل از امام موسی صدر گفت: مسیح گفته بود که انسان تنها با نان زنده نیست و احتیاج به اعتقاد دارد.
وی ادامه داد: صدر می گوید اضافه می‌کنم به سخن مسیح که انسان با اندیشه دینی نیز زنده نیست. اگر بگوییم با نان زنده نیست یعنی باید اعتقاد نیز داشته باشد. اما وی می‌گوید صرف داشتن اندیشه دینی برای زنده بودنش کفایت نمی‌کند، بلکه این اندیشه دینی باید اثرات مثبتی در زندگی انسان بگذارد.
باقری بیان کرد: الان در دنیا فاجعه کشتار به دست دینداران را شاهدیم. اگر دین فقط همین اندیشه باشد ثمری ندارد؛ لذا معتقد است اندیشه دینی باید خدمت خود را به بشر نشان دهد و اگر نشان ندهد خودش فاجعه است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نگاه صدر به ارزش‌های واقعی نظیر عشق و محبت است. او در جایی می‌گوید شما می‌دانید وقتی امام علی (ع) ضربت شمشیر خورد، پزشکی که به بالین ایشان آمد مسیحی بود؟ به این ترتیب می‌خواهد فرقه‌گرایی را کنار بگذارد. اگر دین قرار است جنگ فرقه‌ای برپا کند، همان بهتر که نباشد؛ لذا انسان تنها با اندیشه دینی زنده نیست. صدر نتیجه می‌گیرد که آن مسیحی که امام علی (ع) را درمان می‌کند با ارزش است.
باقری گفت: انسان باید با این ارزش‌ها، تحولات خود را ارزیابی کند. امام موسی صدر می‌گوید دروغ کلید همه گناهان است که به حدیثی نیز ارجاع داده است و می‌گوید که دنیا در شکل کلان و خرد، قربانی همین دروغگویی‌ها است. مسئله دروغ و راست ارزش مطلق است؛ بنابراین اگر بخواهیم فرزندان را با این مسئله تربیت کنیم، راستگویی را باید نشان دهیم.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: صدر همچنین می‌گوید اگر با من دشمنی هم کنند، وظیفه‌ای جز محبت ندارم. گاهی اوقات جبهه‌بندی‌هایی وجود داشته که این‌ها می‌آیند و اعتقاد خود را درست می‌پندارند و نفرت ترویج می‌کنند، اما وی می‌گوید وظیفه من عشق ورزیدن است؛ لذا وجود انسان ارزشمند است و ارزش‌ها را نباید تابع این قالب‌ها کنیم. اگر در جریان تربیت، این عشق‌ورزی را وارد کنیم، اینها یک منظومه تربیتی می‌سازند.

تربیت انسان را به سمت وضع مطلوب می برد
حجت‌الاسلام علیرضا صادق زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس و دبیر میزگرد نیز طی سخنانی اظهار کرد: اگر تربیت را فرایندی بدانیم که انسان را به سمت مطلوب حرکت می‌دهد، سه سؤال مهم مطرح می‌شود؛ انسان چیست؟ چه باید باشد؟ چگونه باید به وضع مطلوب برود؟ هر متفکری در امر تربیت باید به این سؤالات جواب دهد.
وی افزود: به گمان بنده این سه سؤال را باید با استنطاق از اندیشه امام موسی صدر در نظر گرفت. همچنین باید دید مکتب امام موسی صدر با چه مبانی به این سؤالات جواب داده است و مباحث در تربیت چه آثاری خواهد داشت.
همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت های آن در زمان حاضر امروز در سالن اجتماعات مدرسه دارالفنون برگزار شد.
9487**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش همایش امام موسی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در مدارس در اولویت باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ امام جمعه موقت اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه در مصلی امام خمینی (ره) گفت: همچنین ضرورت دارد تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در تمامی مدارس در اولویت قرار گیرد.

حجت الاسلام احمد محمودی، اعتراضات دانشجویی در آمریکا را انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی دانست وافزود: ۱۰ سال قبل رهبرمعظم انقلاب به جوانان غربی منشأ شعار‌های امروز جوانان آمریکایی علیه رژیم غاصب و تحولات دانشگاهی در آمریکا است.

خطیب جمعه اصفهان با گرامیداشت مقام معلم، شغل معلمی را سرچشمه گرفته از جایگاه خداوند در مقابل انسان دانست وافزود: در همین راستا رهبر معظم انقلاب فرمودند جایگاه معلم بسیار ارزشمند است و بر موضوع پرورش و تربیت از جمله مهم‌ترین وظایف دستگاه آموزش و پرورش تاکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد محمودی با در پیش بودن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) افزود: امام صادق در دوران بسیار حساسی و حکومت بنی امیه و حکومت عباسیان ظالم جامعه اسلامی را مدیریت کردند و در مواجه با موضوعات انحرافی به گونه‌ای با جهاد تبیین عمل کردند که امروز شاهدیم از ایشان به‌عنوان مؤسس حزب شیعه نام برده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمودی گفت: اگر انسان به تقوای الهی توجه نکند دچار خسران شده و سرمایه انسانیت و معنویت که امنیت الهی است را از دست می‌دهد، ضرورت دارد با کسب تقوای الهی از ویژگی‌های منفی دوری کنیم، امیدواریم خداوند همه ما را ملبس به لباس تقوا بفرماید.

دیگر خبرها

  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در مدارس در اولویت باشد
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • جلوگیری از رها شدگی پایه و اساس بسیج هنرمندان باشد
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)