Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دانشجو معتقد است در برخی مساجد روستاها و شهرهای خارج از تهران سادگی چنان جلوه ای دارد که تجملات برخی از مساجد تهرانی فاقد آن است.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

 

 

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

 

 

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

 

 

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

 

 

با هم از اتوبوس پیاده می شویم برایم جالب است در اتوبوس که بودیم می گفت من خودم زمانی در مسجد روستای مان خادم مسجد بوده ام و حالا به خاطر اینکه دانشگاه قبول شده ام مجبور شده ام به تهران بیایم.

 

وحید می گوید وضعیت برخی از مساجد به ویژه در شهر تهران نسبت به خیلی از مساجد روستاها و شهرهای دیگر تفاوت های بسیاری دارد اما از جهاتی هم این مساجد خارج از تهران هستند که از مساجد تهرانی بهترند.

 

او ادامه می دهد مثلا تهرانی ها واقعا امکانات بهتری از بسیاری از مساجد غیر تهرانی دارند اما واقعا برخی از مساجد روستایی یا شهری در بسیاری از نقاط خارج از تهران حال و هوایی دارند که در بسیاری از مساجد تهرانی نمی توان آن فضا را یافت.

 

می پرسم مثلا چه طوری اند؟

 

می گوید "به نظرم یک چیزی که به فضای بعضی از مساجد تهرانی لطمه زده است وجود تجمل در برخی از آن ها است این در حالی است که حفظ اصالت مسجد در بسیاری از شهرهای دیگر نمایان است.

 

بعد هم روابط مردم در مساجد در بسیاری از شهرهای دیگر بهتر از برخی از مساجد تهرانی است، مسجد، مترو نیست که عده ای به آن وارد می شوند و عده ای هم خارج و در مجموع مدتی در آن حضور دارند.

 

تعریف من از مسجد که بر اساس آن اظهار نظر می کنم این است که مسجد یعنی زندگی و اصلا بخشی از آن است.

 

در بسیاری از شهرهای مختلف ایران مردم در مساجد از حال و هوای هم و از مشکلات و مسایل هم خبردار می شوند و در خیلی از وقایع اجتماعی آن ها این مساجد هستند که محوریت دارند این در حالی است که ما این مرکزیت را در زندگی حتی بسیاری از افراد و مجموعه هایی که در تهران در مساجد رفت و آمد می کنند مشاهده نمی کنیم.

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان اردبیل اصفهان حادثه تروریستی خبرگزاری شبستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل دارالشهدای آران و بیدگل حضرت ام البنین سلام الله علیها مسجدی ها دانشجو دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در فضای مجازی نوشت: در سفر رئیس جمهور کشورمان به سریلانکا (در چارچوب سیاست نگاه به آسیا)، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، با حضور روسای جمهور و مقامات دو کشور افتتاح شد.

‏وی افزود: پیش از آن رییس جمهور محترم در شهرهای تاریخی لاهور و کراچی (مراکز فرهنگی و اقتصادی پاکستان) با اقشار دانشگاهیان، فرهیختگان، تجار و فعالین اقتصادی دیدار و گفت‌وگو داشتند.

‏وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اشتیاق گسترده مردمی، علی‌الخصوص در میان جوانان، در ابراز محبت و احساسات به مقام معظم رهبری و اشتیاق دیدار رییس جمهور کشورمان، در خیابان‌ها و میادین شهرهای پاکستان و بطور خاص در فضای مجازی به شکل کم سابقه‌ای مشهود بود.

کد خبر 6088623 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور