Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- نمايندگان بخش خصوصي ايران و پرتغال بر توسعه مراودات تجاري از طريق شرکت‌هاي کوچک و متوسط و استفاده مناسب از «ساز و کار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (ساحات -INSTEX) تاکيد و تفاهم نامه همکاري با يکديگر امضا کردند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از اتاق بازرگاني تهران، در نشست مشترک يک هيات تجاري پرتغالي با معاون امور بين‌الملل و تعدادي از رئيسان کميسيون‌ها و اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران زمينه‌هاي همکاري مشترک ميان دو کشور مورد بررسي قرار گرفت و حاضران در خصوص راهکاري‌هاي توسعه مراودات تجاري به گفت‌وگو پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ژوائو ژوزه کورته رئال» سفير پرتغال در ايران نيز اين هيات تجاري را که متشکل از اعضاي اتحاديه بازرگانان مرکز کسب و کار شهر ويانا دوکاسلو پرتغال (AEVC) بودند، همراهي ‌مي‌کرد.
دو طرف در خلال اين گفت و شنود به اين اشتراک ‌نظر دست يافتند که شرکت‌هاي کوچک و متوسط ايراني و پرتغالي ‌مي‌توانند تحريم‌ها را کنار زده و سطح مناسبات تجاري دو کشور را ارتقا ببخشند.
در آغاز اين نشست، «محمدرضا بختياري»، معاون امور بين‌الملل اتاق تهران، به فشارهاي بين‌المللي که اقتصاد ايران در مقاطع مختلف در معرض آن قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: تجربه قبلي نشان مي‌دهد که به‌رغم محدوديت‌هاي تحميل شده، از ميزان مبادلات تجاري ايران کاشته نشده است.
«ما به اين مساله خوش‌بين بوديم که پس از حصول برجام، مناسبات تجاري خارجي ايران رشد پيدا کند، اما بازگشت تحريم‌هاي آمريکا و محدوديت‌هايي که براي شرکت‌هاي بخش خصوصي در ساير کشور‌ها ايجاد شد، اين انتظار را محقق نکرد.»
وي افزود: در وضعيت فعلي به دنبال آن هستيم که ضمن گسترش همکاري‌ها با کشورهايي نظير پرتغال شرايطي براي ادامه مبادلات تجاري از طريق کانال‌ مالي موسوم به اينستکس (instex) فراهم کنيم.
بختياري همچنين از آمادگي اتاق تهران براي کمک به ارتقا روابط تجاري ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا با استفاده از تمام ابزارها و ظرفيت‌ها سخن گفت و ادامه داد: ما منتظر هستيم ببينيم کانال‌ مالي ايجاد شده از سوي اروپا با چه مکانيزمي فعاليت خواهد کرد.
وي افزود: خوشبختانه از سمت بخش خصوصي ايران همه چيز آماده است؛ ما گام‌هايي را به سمت برقراري روابط تجاري خوب با کشورهاي اروپايي برداشته‌ايم و به نظر ‌مي‌رسد، آمريکا قادر نخواهد بود به اهداف خود در مورد شرکت‌هاي کوچک و متوسط دست پيدا کند. از اين رو، بايد تمرکز خود را به توسعه مراودات شرکت‌هاي کوچک و متوسط معطوف کنيم.
معاون امور بين الملل اتاق تهران، در ادامه به پشتيباني اتاق بازرگاني از شرکت‌هاي کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: اتاق تهران با تمام توان براي برقراري ارتباط با اروپا تلاش خواهد کرد. اتاق تهران، بزرگترين اتاق بازرگاني کشور است و در کنار اتاق ايران، خدمات گوناگوني به فعالان اقتصادي ارائه ‌مي‌کند.
در ادامه اين جلسه «ژوائو ژوزه کورته رئال» سفير پرتغال در ايران، ضمن قدرداني از ميزباني اتاق تهران، گفت: اين اتاق ‌مي‌تواند، مسير توسعه روابط اقتصادي و تجاري پرتغال - ايران را هموار کند و اين، فرصت مغتنمي در اختيار شرکت‌هاي کوچک و متوسط در دو کشور قرار خواهد داد.
«مرکز کسب و کار شهر ويانا و اتاق تهران ‌مي‌توانند براي برپايي ارتباطات تجاري رسمي و مفيد ميان شرکت‌هاي پرتغالي و ايراني رايزني‌هاي مستمري را در پيش بگيرند.»
پس از سفير پرتغال، «لوييس سِيا» رييس مرکز کسب و کار شهر ويانا دو کاسلو، حضور در اتاق تهران را فرصتي مغتنم برشمرد و برخي زمينه‌هاي همکاري ميان دو کشور از جمله در حوزه آموزش را مورد اشاره قرار داد.
او همچنين همکاري و مشارکت دانشگاه‌ها و شهرداري و مراکز مهم ديگر را مهم دانست و گفت که دو کشور ‌مي‌توانند در جهات مختلف با يکديگر همکاري داشته باشند.
** براي ارتباط با ايران پل ‌مي‌زنيم
در اين نشست همچنين، شهردار شهر ويانا دوکاسلو پرتغال نيز با اشاره به اينکه پرتغال و ايران همواره در شرايط دشوار در کنار يکديگر بوده‌اند، گفت: حضور ما در ايران، نشانه علاقه فعالان اقتصادي پرتغال براي توسعه مراودات با ايرانيان است.
وي ادامه داد: ما علاقه داريم که پل‌هاي ارتباطي خود را با ايران مستحکم کنيم و آمادگي داريم در ساز و کارهاي تجاري خود بر اساس درخواست طرف ايراني انعطاف ايجاد کنيم. در عين حال ‌مي‌توانيم براي رفع موانع موجود بر سر راه مراودات تجاري خويش راه‌حل‌هاي تازه پيدا کنيم.
** شرکت‌هاي کوچک و متوسط پرتغالي را ساماندهي کنيد
در ادامه اين نشست، تعدادي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران که در اين نشست حضور يافته بودند، نسبت به همکاري با طرف پرتغالي در حوزه‌هاي مختلف از حوزه انرژي تا صنعت خودرو اعلام آمادگي کردند.
«علي شمس اردکاني»، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و رييس کميسيون انرژي اتاق ايران در سخناني، زمينه‌هاي بالقوه براي همکاري مشترک ميان دو کشور را برشمرد و گفت: يکي از زمينه‌هاي همکاري ميان دو طرف، حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير است و شرکت‌هاي کوچک و متوسط ‌مي‌توانند در اين زمينه فعال شوند. بنابراين در حال حاضر، ساماندهي شرکت‌هاي کوچک و متوسط براي همکاري‌هاي مشترک بايد در اولويت قرار گيرد، چرا که شرکت‌هاي بزرگ تحت تاثير تحريم‌ها خواهند بود.
شمس اردکاني، همچنين با اشاره به علاقه مندي فعالان اقتصادي ديگر کشور‌ها به سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير گفت: آلمان‌ها بزرگترين سرمايه‌گذاران خارجي در بخش انرژي خورشيدي در ايران هستند. دليلي ندارد که پرتغال نتواند چنين جايگاهي داشته باشد. ايران با توجه به ميزان تابش آفتاب، ارتفاع از سطح دريا و شرايطي که براي سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي پاک وجود دارد، به جرأت يکي از بهترين بسترها براي توليد انرژي خورشيدي را دارد.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران همچنين گفت: ايران داراي شرايط آب و هوايي متفاوت با کشورهاي اروپايي است و به همين سبب ‌مي‌تواند در تابستان از اين کشورها برق خريداري کرده و در زمستان به آنها برق صادر کند.
وي سپس دو درخواست مشخص را خطاب به طرف پرتغالي مطرح کرد و گفت: نخست از شما مي‌خواهم براي ساماندهي شرکت‌هاي کوچک و متوسط در راستاي توسعه همکاري با ايران تلاش کنيد. دوم اين که براي فراهم‌سازي بستر همکاري‌ها پرتغال به کانال مالي اينستکس بپيونديد.
** آمادگي ايران براي همکاري در حوزه پتروشيمي
در ادامه اين جلسه، «مهدي شريفي نيک‌نفس»، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و فعال در حوزه پتروشيمي با اشاره به ذخاير غني گاز در ايران از ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي نيز سخن گفت و توضيح داد: ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي در ايران به حدود 60 ميليون تن در سال ‌مي‌رسد و بيش از 62 پروژه در دست اجرا در اين حوزه وجود دارد.
وي در ادامه به ايجاد شعب شرکت بازرگاني پتروشيمي در سراسر جهان اشاره کرد و از آمادگي صنعت پتروشيمي ايران براي آغاز مبادلات تجاري با کشور پرتغال خبر داد. او همچنين با اشاره به همسايگي ايران با 15 کشور نسبت به صادرات مجدد محصولات پرتغال به اين کشور‌ها اعلام آمادگي کرد.
«محمد اميرزاده»، ديگر عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و فعال در حوزه ساخت و ساز نيز به توانمندي‌هاي ايران در صنعت ساخت اشاره کرد و گفت: در ايران توانايي و فناوري‌هاي کافي در حوزه مهندسي و ساخت و ساز وجود دارد و ‌مي‌توان در اين زمينه به همکاري پرداخت. در واقع، چنانچه مشکلات بانکي برطرف شود، با وجود افراد توانمند در طراحي، مهندسي و ساخت و ساز ‌مي‌توان همکاري‌هاي گسترده‌اي را ترتيب داد.
** دوستان دوران سخت
«محمدرضا نجفي‌منش»، عضو هيات نمايندگان و رييس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق تهران نيز روي پتانسيل‌هاي همکاري در صنعت خودرو دست گذاشت و هيات تجاري پرتغال را به سرمايه‌گذاري مشترک در صنعت خودروي ايران ترغيب کرد.
وي با اشاره به اندازه بازار خودرو در ايران گفت: براي توليد سالانه سه ميليون خودرو در سال هدفگذاري صورت گرفته است، اما به دليل اعمال تحريم‌ها عليه ايران، سطح توليد خودرو در سال‌ جاري کاهش پيدا کرده و اکنون فرصت خوبي براي کارخانه‌هاي پرتغالي جهت پشتيباني توليد يا حتي توليد در ايران فراهم است.
نجفي منش با اشاره به اينکه حضور هيات تجاري پرتغالي در زمان سختي‌ها در ايران صورت گرفته است، ابراز اميدواري کرد که اين ارتباطات تجاري ميان دو کشور به سهولت برقرار شود.
در ادامه اين جلسه، محمدرضا بختياري از برنامه‌ريزي اتاق تهران براي برگزاري يک رويداد تجاري در بلژيک يا ايتاليا به منظور معرفي و شناخت ظرفيت‌هاي کانال مالي اينستکس خبر داد و از فعالان اقتصادي کشور پرتغال نيز دعوت کرد که در اين رويداد شرکت کنند. او گفت که حدود 50 شرکت، نيمي از ايران و نيمي از اتحاديه اروپا در اين کنفرانس حضور خواهند يافت.
معاون امور بين‌الملل اتاق تهران همچنين با اشاره به سخنان رييس مرکز کسب و کار پرتغال درخصوص همکاري در حوزه آموزش، درباره فعاليت‌ها و ارتباطات مرکز آموزش اتاق بازرگاني تهران توضيحاتي ارائه کرد و گفت: مرکز آموزش اتاق تهران با کشورهايي از قبيل آلمان و اتريش همکاري‌هاي نزديکي برقرارکرده و اساتيدي از دانشگاه‌هاي اين دو کشور براي برگزاري کلاس‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي به ايران آمده‌اند.
بختياري پيشنهاد کرد که همکاري‌هاي ايران و پرتغال، حوزه آموزش را نيز در بر بگيرد. بختياري در ادامه ضمن ابراز تاسف از وجود برخي چالش‌ها در تجارت ايران و کشورهاي اروپايي از جمله پرتغال، از سفير اين کشور درخواست کرد که براي رفع اين چالش‌ها تلاش کند و با ارائه تسهيلاتي براي تجار، فرصت‌هايي را براي توسعه روابط فراهم آورند. بختياري افزود: تحريم‌ها هميشگي نخواهد بود و اين تحريم‌ها دير يا زود برداشته ‌مي‌شود.
سفير پرتغال نيز در خاتمه با اشاره به سخنان اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: مشخص است ايران داراي ظرفيت‌هاي بالايي در حوزه اقتصاد است؛ اما لازم است که دو طرف با شرايط جديد تطابق پيدا کنند. اراده اتاق تهران براي پشتيباني از فعالان اقتصادي به رغم مشکلات مالي و بانکي، استوار به نظر ‌مي‌رسد و اين براي ما دلگرم‌کننده است.
در پايان اين نشست يک تفاهم‌نامه همکاري بين دو طرف منعقد شد که به امضاي «لوييس سِيا» رييس مرکز کسب و کار شهر ويانا دو کاسلو و «محمدرضا بختياري» معاون امور بين‌الملل اتاق تهران رسيد.
اقتصام**9189**2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره خانه در شمال تهران چقدر آب می خورد ؟ اجاره نشینی خوش نشینی یعنی همین !

  به گزارش پارس نیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تازه‌‌‌ترین بررسی‌‌‌ها از بازار معاملات اجاره مسکن این دو منطقه نشان‌دهنده آن است که عمده مالکان واحدهای اجاره‌‌‌ای، در روزهای اخیر، فرمول ترکیبی رهن و اجاره ماهانه را به عنوان مدل انتخابی خود برای دریافت اجاره‌‌‌بها از مستاجر انتخاب کرده‌‌‌اند. البته نسبت فایل‌‌‌های رهن کامل نیز در این دو منطقه نسبت به کل فایل‌‌‌ها و همچنین سایر مناطق تهران همچنان بالاست.

 

 

بررسی‌‌‌ها در بازه متراژی ۸۰ تا ۱۶۰ مترمربع که به عنوان الگوی متراژی تقاضای مصرفی این دو منطقه انتخاب شده است، نشان می‌دهد میانگین اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی ماهانه مسکن در این دو منطقه برای یک واحد مسکونی با متوسط مساحت ۱۲۴ مترمربع، بر اساس مشخصات فایل‌‌‌هایی که روز گذشته به بازار عرضه شد، رقمی حول و حوش ۲۸میلیون و۵۰۰هزار تومان به علاوه میانگین رهن یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی است.

بر این مبنا، متوسط مبلغ رهن کامل پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در این دو منطقه لوکس پایتخت، برای واحدهای مصرفی، در مرز ۲۰ میلیون تومان قرار دارد. در جدول زیر مشخصات تازه‌‌‌ترین فایل‌‌‌های عرضه‌شده به بازار مسکن دو منطقه ۱ و۳ تهران در محله‌‌‌های منتخب و در بازه متراژی ۸۰ تا ۱۶۰ مترمربع درج شده است.

دیگر خبرها

  • برقراری ارتباط معلم و شاگردی به سبک هوشمند
  • تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • صدور مجوز تاسیس و فعالیت مرکز تجاری ایران در نروژ
  • اجاره خانه در شمال تهران چقدر آب می خورد ؟ اجاره نشینی خوش نشینی یعنی همین !
  • اهمیت سفر «نیچروان» از منظر اقلیم کردستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • سفر روسای اتاق‌های بازرگانی به تهران با هدف سرمایه‌گذاری