Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-06@15:18:03 GMT

ظریف بعد از شش سال به جلیلی رسید +فیلم

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۰۹۰۶

ظریف بعد از شش سال به جلیلی رسید +فیلم

گروه سیاسی جهان نيوز: دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در 26 فروردین سال 91 پايان يافت. در پايان اين دور از مذاكرات که در استانبول برگزار می شد دو طرف توافق کردند چهل روز بعد در بغداد با دستور کار گفت‌وگو برای تدوین یک مدالیته جامع مذاکره کننند. تیم ایرانی به ریاست سعید جلیلی و  1+5 هم با نمایندگی کاترین اشتون در این نشست ها گفتگو می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما چهل روز بعد، سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در ابتدای گفتگوها خطاب به نمایندگان 1+5 گفت: «خانم ها و آقايان! مي دانيد امروز چه روزي است»؟ سوال غيرمنتظره بود و اعضا و نمايندگان تيم هاي مذاكره كننده 1+5 كه نمي دانستند اين سوال چه ربطي به موضوع مذاكرات دارد، با تعجب پاسخ دادند «امروز چهارشنبه 23 مي 2012 است» و دكتر جليلي گفت «و سوم خرداد، يعني دقيقا همان روزي كه 30 سال پيش خرمشهر را از اشغال عراق دوران صدام آزاد كرديم» و سپس توضيح داد كه چگونه در آن جنگ 8 ساله كشورهاي متبوع گروه 1+5 و همه قدرت هاي ريز و درشت در دنياي بلوك بندي شده آن روزها، با تمامي تجهيزات و ماشين هاي جنگي و سياسي و تبليغاتي خود به حمايت از صدام وارد كارزار شده بودند، تانك هاي لئو پارد آلماني، چيفتن هاي انگليسي، موشك هاي اگزوسه و جنگنده هاي ميراژ و سوپراتاندارد فرانسوي، هواپيماهاي ميگ و موشك هاي اسكادبي روسي، بمب هاي شيميايي آلماني و انگليسي، موشك هاي سايدبايندر و هواپيماهاي آواكس آمريكايي، دلارهاي سعودي و كويتي و اماراتي و... در اختيار رژيم بعثي صدام بود و ما به قول حضرت امام راحلمان(ره) تنهاي تنها بوديم ولي مي بينيد كه آن عقبه سخت و نفس گير را با پيروزي پشت سر گذاشته ايم و امروزه صدام كجاست؟ و ما در كدام نقطه ايستاده ايم؟... امروز در سالروز آزادي مقتدرانه خرمشهر و درحالي كه حاكميت عراق به مردم مظلوم آن و دوستان استراتژيك ما بازگشته است در قصر صدام با شما به مذاكره نشسته ايم»
  دریافت فیلم
ظریف چگونه بعد از شش سال به مواضع جلیلی برگشت؟
کار ظریف به عنوان وزیر خارجه اندکی پس از روی کارآمدن دولت روحانی در سال 92 آغاز شد و پرونده هسته ای ایران از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه رفت تا ظریف بار دیگر شانس خود را همچون مذاکرات هسته ای ابتدای دهه هشتاد و البته این بار به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده بیازماید. مواضع خاص ظریف در روزهای آغازین دوران وزارتش که به عنوان نمونه معتقد بود آمریکا با یک بمب تمام تجهیزات نظامی ایران را از کار می اندازد، با اظهارت و مواضع امروز او چندان قابل تطبیق نیست.

ظریف 97 با 92 قابل مقایسه نیست و او هم ظاهرا علی رغم طعنه ای که سال ها درباره «بیانیه خوانی» به جلیلی میزد، در این مقطع بیانیه خوان شده است. همچنان فیلمی که از اظهارات روز یکشنبه ظریف در کنفرانس مونیخ پخش شده و ظریف به تشریح مواضع جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف می پردازد، نشان می دهد این شباهت بیشتر هم شده است. در بخشی از این برنامه، ظریف در پاسخ به سوالات مجری برنامه پاسخ های جالبی داد که شاید نشان دهد ظریف بعد از چندسال، پی به حقایقی برده که فهم دیرهنگام آنها برای کشور هزینه زا بود.

«مسئله این است که صد میلیارد دلار سلاح به [مناطق همجوار] ایران صادر می‌شود. هیچ‌کس به ما حتی یک جنگنده نمی‌فروشد. هیچ‌کس. چطور باید خودمان دفاع کنیم؟ زمانی که با موشک‌های «اگزوسه» فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، با جنگنده‌های «میگ» روسی، با تانک‌های بریتانیایی، با «آواکس‌های» جاسوس آمریکا، چه کسی به کمک ما آمد؟... چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هرکس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم...ما همین الان کسانی را در ایران داریم که به خاطر تسلیحات شیمیایی که از سوی اروپا در اختیار [رژیم بعث] عراق قرار گرفت، نمی‌توانند نفس بکشند. اگر قرار بود مذاکره‌ای در مورد جنگ‌افزارها صورت گیرد، اروپا باید در مورد خیلی چیزها پاسخ می‌داد. [در آن صورت] اروپا در جایگاه بازجویی و پرسش نبود، بلکه از اروپا سؤال می‌شد چرا از صدام حسین حمایت کرد؟»
  دریافت فیلم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)

پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت.

کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند.

پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد.

پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاجره لفظی صدام حسین در دادگاه با قاضی ؛ صدام به قاضی چه جمله‌ای گفت؟ (فیلم) ببینید | کشتی لاکچری صدام حسین با سرویس بهداشتی طلاکاری شده

دیگر خبرها

  • فیلم| صدام حسین در ورزشگاه آزادی | خشم کاربران از اقدام تماشاگر
  • حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال! + فیلم
  • فیلمی شوکه‌کننده از حضور بدل صدام حسین در ورزشگاه آزادی! + ویدئو
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • رضا عطاران صدام می‌شود