Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- دروازه گمرکی 'کاپی کوی' وان ترکیه برای سهولت تجارت و تردد مسافر بین ایران و ترکیه و با هزینه 100 میلیون لیری به بهره برداری رسید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری دمیراؤرن احداث گمرک کاپی کوی که دو سال پیش در استان وان و در نزدیکی شهر مرزی سارای ترکیه و با هدف سهولت تجارت و تردد مسافر بین ایران و ترکیه آغاز شده بود به پایان رسید و این گمرک با هزینه ساخت 100 میلیون لیری آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاصله دروازه گمرکی 'کاپی کوی' با شهر وان 90 کیلومتر می باشد و شهر خوی ایران را به وان ترکیه متصل می سازد.
گمرک کاپی کوی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع احداث شده و مجهز به تمام امکانات مدرن و به روز می باشد. با ساخت این گمرک انتظار می رود این منطقه به مرکز تجارت و گردشگری تبدیل شود.
'مهمت خالص آیدین' فرماندار سارای و مدیر گمرک مرزی کاپی کوی در مراسم افتتاح گفت: این گمرک بعد از دو سال تلاش، با هدف سهولت ورود مسافران ایرانی به ترکیه و گردشگران ترک به ایران و تجارت راحت بین دو کشور فعالیت خواهد کرد.
آیدین با بیان اینکه با نزدیک شدن نوروز باستانی، ورود مسافران ایرانی به وان ترکیه از طریق این مرز افزایش خواهد یافت افزود: بر این باوریم که شاهد افزایش ورود گردشگران ایرانی به ترکیه خواهیم بود.
ایران و ترکیه 566 کیلومتر مرز مشترک دارد و جمهوری اسلامی از طریق استان آذربایجان غربی با استان های آغری، ایغدیر، وان و حکاری ترکیه هم مرز است.
بخش اعظمی از مرزهای ایران و ترکیه را مناطق کوهستانی و سخت گذر تشکیل می دهد و شرایط جغرافیایی امکان تردد در مرز را به خصوص در ماه های سرد سال محدود می کند.
گفتنی است حجم مبادلات تجاری ترکیه و ایران در سال 2018 در سطح حدود 8.76 میلیارد دلار تحقق یافت.
روابط ایران و ترکیه در سال 2018 از منظر سیاسی و اقتصادی فرایند رو به رشدی را طی کرد به طوری که مناسبات دو کشور همسایه در بسیاری از زمینه ها به شکل کم سابقه ای توسعه یافت.
روابط ایران و ترکیه در سال گذشته با انجام نزدیک 40 سفر مقامات ارشد و وزرای دو کشور پیگیری شد و علاوه بر این، مقامات ارشد دو کشور در 12 مورد نشست بین المللی در کشور مقابل شرکت کردند و با حضور در این اجلاس ها سطح روابط دوجانبه را به شکل ملموسی به هم نزدیک تر کردند.
با وجود توسعه مناسبات ایران و ترکیه، دولت آمریکا با اعزام هیات های سیاسی مختلف سعی کرد تا ترکیه را در تحریم علیه ایران با خود همراه کند که این تلاش ها با مخالفت ترکیه ناکام ماند.
مقامات ترکیه از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که با سیاست های واشنگتن در تحریم ایران همراهی نکرده و مطابق منافع ملی خود اقدام خواهند کرد.
پس از اعلام اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران توسط آمریکا، مقامات رسمی ترکیه در موضع گیری های خود همگامی مطلوبی با ایران در مقابل تحریم های اعلام شده از خود نشان داده و با اظهار نظرهای شایسته، عمق روابط نزدیک دو کشور را به نمایش گذاشتد به طوری مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که به صراحت اعلام کرده ایم که تحریم آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد.
ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند به طوری که انستیتوی آمار ترکیه چند ماه پیش حجم روابط اقتصادی بین دو کشور در ٢٠١٧ را با بیش از 59 درصد رشد نسبت به سال قبل، 10 میلیارد و 751 میلیون دلار اعلام کرد.
پیش بینی می شود که حجم تجارت دو کشور در سال جاری نیز به حدود 12 میلیارد دلار برسد و بر این اساس، ترکیه و ایران سهم قابل توجهی در بازار و مبادلات تجاری همدیگر دارند.
خاورم**9489**1211

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مرز تركيه ايران تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند