Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان تیراژ کتاب گفت: آنچه درباره تیراژ کتاب می‌گویم درباره کتاب‌های عمومی و حوزه کودک و نوجوان است چرا که کتاب‌های کمک آموزشی و دانشگاهی را نباید در آمار نشر قرار داد. این کتاب‌ها را جزء نشر نمی‌دانم، کتاب‌های کمک آموزشی جزوه‌های درسی هستند که منتشر می‌شوند بنابراین نباید اقتصاد این کتاب‌ها را جزئی از اقتصاد نشر و آمار آن را موثر در آمارنشر کشور دانست، کتاب در زمینه کتاب‌های عمومی و حوزه کودک و نوجوان معمولا در بالاترین حد خود به هزار جلد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کتاب با تیراژ کمتر از هزار جلد هم در بازار نشر منتشر می‌شود و تیراژ ۵۰۰ جلدی هم در این بازار وجود دارد، گفت:بعضی ناشران به چاپ دیجیتال کتاب روی آورده اند و کتاب در تیراژ ۵۰ تا ۱۰۰ جلد هم به صورت دیجیتال منتشر می‌شود. سال ۷۵ که کار انتشار کتاب را آغاز کردم تیراژ کتاب به ۵ هزار جلد می‌رسید. پس از آن به دو هزار وسه هزار جلد کاهش پیدا کرد باتوجه به رشد جمعیت و توقع ما از میزان تیراژ کتاب باید امروز تیراژ کتاب به ۵۰ هزار جلد می‌رسید.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه کاهش سرانه مطالعه، افزایش تعداد ناشران، کتابسازی و به دنبال آن تعدد عناوینی که منتشر می‌شود در کاهش تیراژ کتاب موثر است، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، گرانی کاغذ، کم بودن تعداد کتابفروشی‌های کشور و فروش نرفتن کتاب هم در کاهش تیراژ کتاب موثر است.

حاجی تقی با اشاره به اینکه فرمول ساده‌ای برای افزایش تیراژ کتاب وجود ندارد و مشکلات زیادی سر راه صنعت نشر قرار دارد، بیان کرد: نباید انتظار زود بازدهی داشت و باید کار‌هایی انجام داد تا مشکلات حوزه نشر در سال‌های آینده برطرف شود. برپایی نمایشگاه کتاب استانی و ارگانی، یارانه کاغذ و یارانه مطالعه اقداماتی بوده که در زمان خود موثر بوده یا هست، اما این اقدامات تاریخ مصرف دارند و نباید بر تداوم آن‌ها اصرار کرد چرا که مشکلات نشر را در بلند مدت حل نمی‌کند. برای حل این بحران باید به سرمایه گذاری‌های بلند مدت روی آورد، یک سوی رونق صنعت نشر، فرهنگ کتابخوانی مردم است. کودکان باید از سنین کودکی و مدرسه به مطالعه کتاب تشویق شوند چرا که تا مشکل فرهنگ کتابخوانی در بین مردم حل نشود، برطرف کردن مشکلات دیگر به این صنعت کمکی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه کودکان در مدرسه به مطالعه کتاب‌های درسی و کمک درسی تشویق می‌شوند و به سایر کتاب‌ها اهمیت ندهند، مشکل فرهنگ کتابخوانی و به دنبال آن شمارگان کتاب حل نمی‌شود. موضوع دوم مشکلات اقتصادی است که مردم دارند و تا وقتی که مردم مشکل معیشتی دارند به خرید کتاب فکر نمی‌کنند آن هم با این قیمت گرانی که در بازار وجود دارد و گرانتر نیز می‌شود. باید حرکت اقتصادی انجام داد که همه جانبه باشد و فقط به حوزه نشر محدود نشود تا مردم قدرت خرید پیدا کنند و هزینه‌های نشر هم کاهش یابد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه در سیاست گذاری‌های حوزه نشر به جای توجه به آمار کتاب به کیفیت محتوایی آن توجه کنیم، ادامه داد:باید پروانه‌های نشر ارزیابی شوند. حمایت از صنعت نشر به سمت حمایت از محتوای خوب کتاب برود و کتابی که خوب بود مورد توجه و تشویق قرار گیرد تا به چاپ‌های بعد برسد. مجموع این مسائل می‌تواند صنعت نشر را به سمت و سوی خوبی ببرد در غیر اینصورت باید منتظر شرایط بدتر از این و کاهش شمارگان کتاب به زیر این عدد‌ها باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات بازار نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۴۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی

به گزارش همشهری آنلاین ، مهمترین اخبار اقتصادی روز گذشته به برنامه وزارت نفت به تولید بنزین از متانول اختصاص داشت.وزارت نفت در تلاش است از این طرق بحث ناترازی سوخت را به دلیل روند رو به رشد مصرف حل کند. خبر مهم دیگر به لایحه قرارداد های کار اختصاص داشت که دولت در این زمینه لایحه ای ارایه کرده که در صورت تصویب منجر می شود قرارداد همه کارگران بعد از ۵ سال دائمی شود. خبر های دیگه حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی و پیاز که ظرف روز های گذشته رشد زیادی داشت به زودی کاهش خواهد یافت.

مروری بر مهمترین اخبار 11 اردیبهشت 1403

- جواد اوجی وزیر نفت گفت: در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین که ارزش افزوده بیشتری دارد، سوق داده شود که این موضوع یکی از کارهای بسیار بزرگ است.

- احمد غریوی مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تقدیم لایحه پیشنهادی به دولت با عنوان تعیین سقف ۵ سال در قراردادهای موقت کار خبر داد و گفت: با تصویب این پیشنهاد قرارداد همه کارگران چه در کارهای با ماهیت مستمر چه در کارهای با ماهیت غیرمستمر بعد از ۵ سال باید دائمی شود.

- آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی بوده و در ادامه پروژه امکان سلب امتیاز نهضت ملی مسکن وجود دارد. با توجه به اینکه امکان دارد در ادامه پروژه به هر دلیلی امتیاز نهضت ملی مسکن سلب شود، از مردم می خواهیم به چنین معاملاتی ورود نکرده و خود را گرفتار نکنند.

- مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گوجه‌فرنگی از هفته آینده و پیاز از ماه آینده کاهش می‌یابد، گفت: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود و حداقل ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت. توزیع مناسب گوجه فرنگی هم منجر به کاهش قیمت خواهد شد و از هفته آینده شاهد کاهش قیمت گوجه فرنگی خواهیم بود.

- علانور توکلی نایب‌رئیس اتحادیه فرش دستباف گفت: با اینکه صادرات فرش سال‌هاست در کشور انجام می‌شود، اما در سال‌های اخیر این حوزه با چالش روبه‌رو بوده، به طوری که صادرات میلیارد دلاری فرش اکنون به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. در واقع صادراتی که در گذشته شاید یک تاجر انجام می‌داد اکنون حجم کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید

زمان عملیاتی شدن افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالت حذف شد

- محمد صفری معاون شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته خارجی مناطق آزاد در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون یورو بوده است. سال قبل هزار بسته به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری طراحی شد. اخیرا نیز ۲۰۰ بسته به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان طراحی شده است.

- احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: حرکت بزرگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در بالادست صنعت نفت در تاریخ ثبت می‌شود.افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند افزون بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

- وحید یعقوبی معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز ، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

- مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد است.همچنین تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری با ۲۳ درصد افزایش به ۱.۵ همت رسیده است.

کد خبر 848481 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت گاز تکنولوژی (فناوری) انرژی نو

دیگر خبرها

  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • کاهش نارضایتی مردم از وضعیت نظافت تهران | جزییات تماس مردم با ۱۳۷ در این حوزه چه چیز را نشان می دهد؟
  • دو قانون جدید FIA برای فرمول یک
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • فرمول مالیات طلا، خودرو و مسکن را در این جدول ببینید
  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • دیویدسون: بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!