Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-26@06:57:51 GMT

جریان ورود ارز به کشور به‌طور کامل باز شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۵۸۴۲

رکنا: پس از چند روز نوسان و رشد قیمت در بازار ارز، ورود بازارساز و انتشار اخبار مثبت باعث فروکش کردن هیجانات بازار و درنتیجه افت قیمت‌ها شد. درحالی که از روز 27 بهمن با رشد نوسانات دلار وارد کانال 12 هزار تومانی شد و در روز 29 بهمن آماده ورود به کانال 13 هزار تومانی شده بود، دیروز نرخ این ارز با افت 110 تومانی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد فعالان بازار ورود جدی بانک مرکزی به بازار درجهت کاهش نوسانات و همچنین انتشار اخبار مثبتی که از ورود گسترده ارز به کشور دراین روزها منتشر شد موجب شد تا قیمت این ارز نسبت به روز دوشنبه 110 تومان افت کند. بدین ترتیب نرخی که در بازار روز دوشنبه بر روی عدد 12 هزار و 900 تومان بسته شده بود دیروز به 12 هزار و 790 تومان کاهش یافت. علاوه بر دلار دیروز قیمت تمام ارزهای دیگر در بازار ایران با افت قابل توجهی همراه شد به‌طوری که یورو 100 تومان افت کرد و به 14 هزار و 700 تومان رسید و پوند و درهم به ترتیب 111 و 30 تومان کاهش یافت و به 16 هزار و 564 و 3 هزار و 483 تومان رسید.

واردات اسکناس ارز بدون محدودیت

پس از مصوبه مهر ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و صدور مجوز ورود اسکناس ارز بدون محدودیت به کشور براساس مقررات بانک مرکزی این بانک در روز 27 بهمن ماه ضوابط ورود ارز را به گمرک ایران اعلام کرد. البته درآبان ماه گمرک در بخشنامه‌ای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را به تمام گمرکات ابلاغ کرده بود، ولی با تعیین مقررات از سوی بانک مرکزی جزئیات این موضوع مشخص شد. براین اساس واردات اسکناس ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون محدودیت بلامانع است و مسافران برای واردات تا سقف ۱۰ هزار یورو و معادل آن را نیاز به اظهار به گمرک ندارند اما واردات بیش از این مبلغ را باید اظهار کنند.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور در خصوص شرایط واردات ارز طی هماهنگی با بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوب کرد که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با رعایت مقرراتی که بانک مرکزی اعلام کرده است به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارند.

بر اساس این مصوبه، هر گونه ممانعت، تخلف اداری محسوب می‌شود و فرد متخلف، در صورت محکومیت در بار اول به انفصال موقت به مدت شش ماه و در صورت تکرار به مجازات‌های بالاتر محکوم می‌شود.

همچنین طبق بخشنامه تازه گمرک، ورود ارز به صورت اسکناس توسط هر مسافر ورودی از خارج به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز اظهار گمرک ندارد اما جهت مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید به گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار کند. (تشریفات اظهار، اخد کد و مراجعه به بانک ملی بر اساس مفاد دستور‌العمل خواهد بود).

از سوی دیگر ورود و خروج ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مرسولات پستی و حمل بار بیش از ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است. ضمن این‌که طبق این بخشنامه در صورت عدم رعایت ضوابط، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ خواهد بود.

شتاب گرفتن فروش ارز صادرکنندگان خصوصی در سامانه نیما

علاوه بر برداشته شدن تمام محدودیت‌ها برای ورود اسکناس ارز به کشور انتشار اخبار افزایش ورود ارز در سامانه نیما نیزچشم‌انداز مثبتی از آینده بازار ارز به تصویر کشید به‌طوری که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در ماه پایانی سال با مشوق‌هایی که برای صادرکنندگان درنظر گرفته شده است به‌طور قطع شاهد افزایش عرضه ارز خواهیم بود. گفتنی است طبق اعلام بانک مرکزی صادرکنندگان می‌توانند درصورت رعایت بخشنامه‌های بانک مرکزی بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به شبکه صرافی‌های کشور بفروشند که قیمتی به مراتب بالاتر از سامانه نیما دارد و انگیزه زیادی برای دارندگان ارز ایجاد می‌کند.

طبق اعلام بانک مرکزی علاوه برعرضه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده‌اند. بنابه اعلام بانک مرکزی این مبلغ از ۱۶مرداد تا به امروز از یک میلیارد یورو فراتر رفت. این بانک اعلام کرده است این مبلغ به غیراز عرضه صادرکنندگان در صرافی‌ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است.

آشتی دوباره طلا با اونس جهانی

برخلاف بازار ارز که روزگذشته به صورت یکپارچه نزولی بود در بازار طلا و سکه وضعیت به گونه دیگری بود و قیمت‌ها صعودی بود. درحالی که به‌طور معمول سکه و طلا بیشترین تأثیر را از بازار ارز و به خصوص دلار می‌گرفت طی روزهای اخیر دوباره ارتباط خود را با اونس جهانی طلا برقرار کرده است و نسبت به تغییرات قیمت جهانی طلا واکنش نشان می‌دهد. برهمین اساس درشرایطی که انتظار می‌رفت افت نرخ دلار به کاهش نرخ سکه و طلا منجر شود، اما با نگاه این بازار به تحولات بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. این درحالی است که مدت زمان زیادی از قطع ارتباط بازار داخلی طلای ایران با اونس می‌گذشت و ریزش یا افزایش آن تأثیری درآن نداشت و تنها نگاه طلا به دلار بود.

روزگذشته نیز درادامه روند صعودی اونس طلا با نزدیک به 6 دلار رشد به هزار و 332 دلار رسید. دراین شرایط هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 30 هزار تومان رشد با نرخ 4 میلیون و 490 هزار تومان در آستانه 4.5 میلیون تومانی قرار گرفت. سکه تمام طرح قدیم نیز دراین روز با رشد 55 هزار تومانی خود را به 4 میلیون و 323 هزار تومان رساند. همچنین نیم، ربع و سکه گرمی هم به ترتیب 2 میلیون و 464 هزار تومان، یک میلیون و 542 هزار تومان و 800 هزار تومان قیمت خورد.

همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز 2 هزار و 190 تومان گران شد و به 417 هزار و 290 تومان رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیاوش رضایی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: ارز دلار رشد انتشار بهمن عکس فیلم تهران عجیب قتل دستگیر شد زاهدان مادر حادثه تروریستی زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما به­ نقل از خانه ملت، ­ دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور­ ­ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، ­­عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در­­مجلس برگزار شد. ­

آقای ­­­قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:­­زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:­­ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را­­به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه­ ­با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

آقای­ ­قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه­­­با یادآوری اینکه­­ حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. ­

وی افزود: همچنین اگر­­به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. ­

آقای­ ­قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. ­

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت:­­به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ­

آقای­­­قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.


در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد. ­

همچنین وزیر اقتصاد و­­ روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

دیگر خبرها

  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست