Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:35:12 GMT

بررسی چالش های انقلاب اسلامی و اقتصاد تعاونی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۶۹۵۹

بررسی چالش های انقلاب اسلامی و اقتصاد تعاونی

تهران- ایرنا- «بررسی چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم»، «هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب»، «گردشگری مذهبی؛ مبانی، رویکردها و راهکارها» و «اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی 20 تا 26 بهمن خورشیدی بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**بررسی چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم
نشست چهارم از سلسله نشست‌های «بررسی چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. «حمیدرضا جلایی پور» استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره این موضوع سخن گفت که یکی از پیامدهای آشکار انقلاب اسلامی تاسیس نظام جمهوری اسلامی است و حالا بعد از 40 سال چگونه این نظام را می‌توان سنخ بندی کرد.

جلایی پور در این راستا توضیح داد: ابتدا می‌توان از بالا به پایین این نظام را بر اساس سنخ‌های علوم سیاسی تحلیل کرد و دید آیا جمهوری اسلامی این ویژگی را دارد. البته من نمی‌خواهم این گونه حرکت کنم و می‌خواهم از پایین به بالا تحلیل کنم و نیروهای اجتماعی را از این جهت بر اساس چهار سنخ بررسی می‌کنم.

این استاد جامعه شناسی با اشاره به نخستین نسخ برای توضیح نظام سیاسی ایران اظهار کرد: نخستین سنخ حکومت اسلامی است که مهمترین ماهیت آن شیعه مداری و مهمترین کارکرد آن اجرای احکام شرعی است. در این سنخ آگاهانه سعی شده از دولت اسلامی استفاده شود. این انگاره حکومت اسلامی یک حرف محوری در جریان انقلاب اسلامی نبود ولی بعد از انقلاب به تدریج این فکر جدی تر شد و سعی کرد صدایی در جریان تاسیس نظام جمهوری اسلامی پیدا کند. سنخ دوم مردم سالاری دینی است که ذیل آن حرف این است که جامعه ایران جامعه مطالباتی در خاورمیانه است که نمی‌توان آن را به حکومت اسلامی تقلیل داد.

وی ادامه داد: سنخ تحلیلی سوم نظام سیاسی نیمه دموکراتیک است و در این نظام بخشی از نیروها درون این نظام نیست در حالی که یکی از ویژگی‌هایی دموکراسی این است که در آن هر نیرویی که قدرت دارد پاسخگو باشد. بشیریه سال ها پیش در کتابش رژیم ایران را نیمه دموکراتیک خواند. اما سنخ تحلیلی چهارم نظام اقتدارگراست که بیشتر در بین تحول طلبان مطرح است و می‌گویند این یک حکومت فقهی است.

جلایی پور با بیان اینکه نظام سیاسی ایران بعد از 40 سال نظام سیاسی دو پاره و خود خنثی کننده است گفت: ما در جمهوری اسلامی 2 دولت داریم که یکی از آن جلوی چشم مردم است و پاسخگوی آن است. بودجه آن تا حدودی روشن و زیر ذره بین است اما به موازات این ما یک دولت موازی دیگر هم داریم که از امکانات عمومی استفاده می‌کند اما جلوی چشم نیست و پشت این دولت رسمی است و مشروعیتش به انقلاب اسلامی در یک گستره جهانی بر می‌گردد و تفسیر خاصی از تشیع دارد. در این چهار دهه دولت موازی به لحاظ سازمانی گسترده‌تر می‌شود و عملکرد دولت رسمی را در چنبره قرار می‌دهد.

«علیرضا شجاعی زند» استاد دانشگاه تربیت مدرس یکی از رایج‌ترین تفاسیر از ترکیب جمهوری اسلامی به هم آوردن سنت و مدرنیته است؛ یعنی انقلاب اسلامی تجربه‌ای مدرن با عقبه‌ای از سنت است. یک خطای این تحلیل این است که سنت را همان دین فرض می‌کند و هر 2 را متعلق به گذشته می‌داند. خطای دیگر هم این است که جمهوریت را یک پدیده مدرن تصور می‌کند در صورتی که نه دموکراسی و نه جمهوری و حتی تفکیک قوا و پارلمان پدیده‌های مدرنی نیستند. نخستین فردی که فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند امام خمینی(ره) است. طرح امام (ره) از مفهوم جمهوری اسلامی عقبه‌های دینی دارد و نه این که ترکیبی برای راضی کردن جریانات مختلف باشد.

شجاعی زند اظهار داشت: ما الان هم شرایط سختی داریم و تحریم هستیم و نمی‌توان گفت اگر امام(ره) بود و در این شرایط بود چه می‌شد. بدیل نگاه سلطنتی، انواع جمهوری‌هایی است که مطرح است. امام(ره) با نگاه سلطنتی موروثی که هیچ موافقتی نداشت. تجربه دیگری هم نبود که به بتواند به آن متوسل بشود. تفکر شیعه بی اعتنا به شرایط نیست و بدون آمادگی جامعه چیزی را طرح و تحمیل نمی‌کند. طبیعی است که امام(ره) در مقابل نگاه سلطنتی به بدیل آن که جمهوری است روی بیاورند.

وی یادآور شد: امام(ره) ترکیب میان جمهوری و اسلام را 2 امر واحدی که کنار هم نشسته‌اند قلمداد نمی‌کند. نسبت این‌ها در نظر امام(ره) نسبت ظرف و مظروف است و اسلام است که محتواست و جهت می‌دهد.

**هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب
نشست «هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب» با محوریت «مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی؛ چالش‌ها و راهبردها» در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

«غلامعلی حداد عادل» رییس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان داشت: بنده پرسشی در زمینه اجرای سندتحول بنیادین مطرح می‌کنم، محتوای سند همان مبانی اسلامی آموزشی و تربیتی است، اکنون هفت سال از تصویب آن گذشته است، چه میزان از سند تا کنون اجرا شده است؟

حداد عادل با بیان اینکه 2 راهکار وجود دارد، یک راهکار اجرای همزمان و یکباره و راهکار دوم اجرای برنامه‌ها طبق اولویت بندی است، عنوان داشت: بنده حدس می‌زنم آموزش و پرورش اکنون توان اجرای جبهه‌ای، گسترده و همزمان سند تحول را ندارد. مسلماً مشکلاتی وجود دارد و کمبود نیرو هم وجود دارد.

رییس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: راه دیگر این است که از میان موضوعات مهم یکی را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شویم و به تدریج پیش برویم که به اعتقاد بنده آن موضوع مهم برای اصلاح آموزش و پرورش، تربیت معلم است.

حجت الاسلام «علی ذوعلم» رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه امروز مرحله تغییر کتب درسی به پایان رسیده و در مرحله همسوسازی کتب هستیم، خاطرنشان کرد: باید شاهد اجرای کامل برنامه درسی ملی باشیم و گام به گام اهداف آن را محقق کنیم.

ذوعلم تاکید کرد: نیاز به مدارسی داریم که دانایی محور بوده و تلاش و فعالیت را در کنار معرفت و علم و پرداختن به فناوری‌ها بر اساس مبانی و خاستگاه ارزشی‌مان در هم تنیده دنبال کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به آسیب‌های پدیده کنکور یادآور شد: مدارس به شکل کارگاه تست زنی درآمده‌اند و این روند حتی به سمت دبستان‌ها سوق پیدا کرده است. قانون خوبی که 11سال پیش تصویب شد مسکوت ماند و هنوز تیم اندیشه ورز و دلسوز برای تربیت جامعه که این امر را هدایت کند شکل نگرفته است. باید دست به دست هم دهیم و گام‌های بعدی را ترسیم کنیم و نهاد مدرسه را به عنوان نهادی تأثیرگذار نمایانده و در مسیر تعیین شده در مسیر سند تحول بنیادین گام برداریم.

«مهدی نوید ادهم» از دیگر روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از انقلاب گفت: به نظر می‌رسد به زعم آینده پژوهی‌ها تغییرات جهان در آینده بسیار جدی تر از اکنون است.

نوید ادهم به مطرح بودن بحث تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری و روبه رو بودن با پارادایم‌های جدید اشاره کرد و اظهار داشت: باید با ادراکی اجمالی به استقبال آینده برویم و فرزندانمان را برای زندگی در آینده تربیت کنیم. نوید ادهم ادامه داد: برخی می‌گویند برنامه درسی که می‌نویسیم تا دم درب مدرسه است و از درب مدرسه تا داخل کلاس درس برای تحقق اهداف کسب شده فاصله بسیار است.

حجت الاسلام «محی الدین محمدیان» یکی دیگر از روسای اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دهه پنجم را دهه تثبیت انقلاب اسلامی و شکست دیوارهای استکبار جهانی دانست و بیان داشت: کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش ما مد شده است که گرفتار آن هستیم. کتاب‌های خارجی را می‌خوانیم و برای جامعه خودمان نسخه پیچی می‌کنیم، در حالی که آنان بومی سازی نشده است.

حجت الاسلام محمدیان سندتحول بنیادین را سکوی پرتاب خوبی دانست و افزود: ما نمی‌گوییم سند تحول بنیادین بدون عیب و ایراد است؛ اما این سند پایه‌ای است که بر اساس اصول تربیت اسلامی بنا شده است.

«حیدر تورانی» سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی توضیح داد: تا سند تحول بنیادین پیموده نشود، پیاده نمی‌شود. معتقدم که آموزش و پرورش با وجود سند تحول بنیادین در روشنایی است و مردان تحول، فتیله این چراغ هستند، اما اکنون مردان تحول در آموزش و پرورش کم داریم.

تورانی ادامه داد: در اجرای سند تحول بنیادین خوب عمل نکرده‌ایم اما انتظار شفا داریم و این نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه شود.

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط، سند تحول بنیادین در مسیر اجرا گام‌هایی برداشته است. اگر قرار باشد کار خوب انجام دهیم، توجه به برنامه درسی است که برای آن وقت و هزینه گذاشته‌ایم، حال باید تلاش کنیم تا آن را پیش ببریم.

«محمد رجبی» رییس پیشین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: نباید سرفصل درس ها در آموزش و پرورش براساس ورود به دانشگاه تعریف شود.

رجبی با تاکید بر اهمیت صلاحیت معلم در مدرسه بیان داشت: نباید فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان بدون کسب صلاحیت ها علمی و مهارتی معلم شوند.

**گردشگری مذهبی؛ مبانی، رویکردها و راهکارها
نشست معرفی و بررسی کتاب «گردشگری مذهبی؛ مبانی، رویکردها و راهکارها» در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

«محمدحسین ایمانی خوشخو» نویسنده کتاب با اشاره به جایگاه علم گردشگری در ایران گفت: در کشور ما سابقه علم گردشگری چندان زیاد نیست. اگر چه گردشگری همواره مورد توجه بوده است اما وجه علمی گردشگری 10 تا 15 سال سابقه دارد و از زمانی که مجوز انجمن علمی گردشگری صادر شد علم گردشگری به رسمیت شناخته شد.

ایمانی خوشخو درباره ضرورت تالیف این کتاب اظهار داشت: برای شکل‌گیری ساختارهای آکادمیک در زمینه گردشگری نیاز به تولید منابع بومی از جمله در زیرشاخه گونه‌های گردشگری مشاهده می‌شد و کتاب حاضر بر مبنای تلاش برای پاسخ‌دهی به این نیاز تالیف شده است. با گسترش رشته گردشگری در سطح آکادمیک کمبود و گاه فقدان منابع درسی در این زمینه آزاردهنده شده بود و من از 1390 خورشیدی ضرورت تدوین متون بومی در زمینه گردشگری را در دانشگاه و میان دانشجویانم مطرح می‌کردم. کتاب حاضر یکی از ثمرات تلاش برای پر کردن این خلاء بوده است.

نویسنده کتاب «گردشگری مذهبی؛ مبانی، رویکردها و راهکارها» با اشاره به اینکه این کتاب، نخستین اثر تالیفی از طرف نویسندگان ایرانی در زمینه گردشگری مذهبی محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: این کتاب خالی از ضعف نیست و تنها به عنوان اولین گام در این مسیر باید به آن نگاه شود.

«مهدیه شهرابی فراهانی» دیگر مولف اثر با اشاره به ضعف دانشگاه‌های ایران در زمینه علم گردشگری توضیح داد: یکی از بزرگترین خلاءها در ایران عدم توجه به علم گردشگری است که این عدم توجه به پراکندگی خدمات‌رسانی به گردشگران منجر شده است. در چنین شرایطی نوشتن این کتاب به نوعی راه رفتن در تاریکی محسوب می‌شود و به همین خاطر احتمال دارد انتقادهای فراوانی به آن وارد باشد.

شهرابی فراهانی درباره تفاوت‌های کتاب «گردشگری مذهبی» با منابع خارجی در این زمینه عنوان داشت: رفرنس‌های خارجی در زمینه گردشگری مذهبی به طور عمده شامل جمع‌آوری مقالات پراکنده و مختلف در این زمینه هستند و از انسجام ساختاری بهره نمی‌برند. اما این کتاب به شکل سرفصل‌بندی شده و با این دید که در نهایت به یک منبع درسی تبدیل شود تالیف شد.

«شهاب طلایی» پژوهشگر حوزه گردشگری تصریح کرد: علی‌رغم آنکه عصر جدید، عصر گسست از معنویت تلقی می‌شود، مذهب هنوز جایگاه خود را در نیازهای سفر بشر دارد. شاید بیش از بک سوم سفرها در جهان با نیت مذهبی انجام می‌شوند.

طلایی در تبیین جایگاه کتاب گردشگری مذهبی توضیح داد: این کتاب جامعترین اثر در زمینه گردشگری مذهبی ایران است. نکته مثبت کتاب وحدت رویه و انسجام آن است. به گونه‌ای که خواننده متناسب با نیازش می‌تواند به بخشهای خاصی از کتاب مراجعه کند.

این منتقد ایرادهایی را هم به کتاب وارد دانست و یادآور شد: این امکان وجود داشت که بخث‌های مدیریتی در کتاب گسترده‌تر و غنی‌تر شوند. همچنین برخی مطالب مانند تاریخچه‌های گردشگری که در فصول سه و چهار مندرج هستند می‌توانستند در هم ادغام شوند. همچنین جای برخی اماکن مانند امامزاده آقا علی عباس در کتاب خالی است. همین‌طور با وجود آنکه مقبره‌های بسست و چهار پیامبر در ایران واقع شده است کتاب توجهی به این امکان گردشگری نداشته است.

«حمید ضرغام بروجنی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی در رشته گردشگری تاکید کرد: نگاه کتاب به گردشگری به خلاف نگاه غالب که گردشگری را از منظر اقنصادی میبیند، نگاهی فرهنگی است. این اثر همچنین دانش‌نامه‌ای برای گردشگری مذهبی محسوب می‌شود و از این نظر آموزنده و ارزشمند است. از هر جای کتاب که باز کنید حتما مطالب و نو و جذاب در آن پیدا می‌کنید و کتاب حاوی ابده‌های خوب برای تصمیم‌گبران و برنامه‌ریزان توسعه گردشگری، اشتغال و ... است.

ضرغام بروجنی نقطه ضعف کتاب را ایرادهای ویرایشی آن و نیز تکرار نعل به نعل برخی مطالب در جاهای مختلف کتاب دانست و یادآور شد: کتاب حاضر نخستین اثر در حوزه گردشگری مذهبی در ایران محسوب می‌شود و از این منظر شایان تقدیر فراوان است.

**اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی
نشست علمی «اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام «احمدعلی یوسفی عضو هیأت علمی این پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم» گفت: بنده با توجه به استقرایی که داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که قبل از به وجود آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران چنین موضوعی مطرح نبوده است. بنده در 1387خورشیدی کتابی را با این موضوع نوشتم و قبل از آن در منابع فارسی و غیر فارسی جست‌وجوی زیادی کردم اما حتّی یک منبع علمی پژوهشی یا یک کتاب در رابطه با اقتصاد مرتبط با تعاونی‌ها وجود نداشت.

حجت‌الاسلام یوسفی، آیت الله سیدمحمد بهشتی را نخستین متفکر تعاونی در مکتب اسلام نامید و اظهار داشت: وزارت تعاون یک کتابچه کوچکی از شهید بهشتی چاپ کرده که متن یک سخنرانی ایشان است و به قولی مانیفست اقتصاد تعاونی اسلامی است. شهید بهشتی 18 مسأله اساسی را مطرح کردند که برخی از آن‌ها با ابهام مواجه بود و بنده در کتابی که در این زمینه دارم با عنوان اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، ابهامات آن ‌را برطرف کرده‌ام.

عضو هیأت علمی این پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم بیان داشت: نخستین مسأله‌ای که شهید بهشتی آن‌ را مطرح می‌کنند، مسأله ماهیت تعاونی است و بحث ایشان در این بخش بررسی ماهیّت تعاونی نظام اقتصادی است که آیا تعاونی، بخش اقتصادی، یا شیوه و روش خاص اقتصادی است؟ ایشان در این بخش به این نتیجه می‌رسند که تعاونی بخش اقتصادی است.

وی با تأکید بر اندیشه‌های آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی استاد امام خمینی(ره) در این زمینه توضیح داد: مسأله دیگر جایگاه اصل رفتاری تعاون نسبت به اصل رفتاری رقابت آزاد اقتصادی است. این بحث در کلام شهید بهشتی با ابهام مطرح شده است. ما در نظریه‌ای که داده‌ایم این مسأله را روشن کرده‌ایم که رفتار تعاونی در عرض اقتصاد رقابتی است و این بحث را آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی به خوبی تبیین کرده‌اند و متأسفانه جنبه‌های علمی اقتصادی این شخصیّت ناشناخته باقی مانده است.

حجت الاسلام یوسفی موضوع خصوصی‌سازی بنگاه‌ها را مطرح کرد و عنوان داشت: مسأله دیگری که شهید بهشتی در مانیفست‌شان به آن توجه داده‌اند نقش تعاونی‌ها در چگونگی واگذاری بنگاه‌های دولتی و پرهیز از دچار شدن با جریان سرمایه‌داری است. یکی از جاهایی که شهید بهشتی فریاد می‌زند همین جاست و فریاد او این است که ‌ای مردم، ای دولتمردان، نکند وقتی که تعاونی‌ها دارد واگذار می‌شود ما به جای سرمایه‌سالاری دولتی، با سرمایه‌سالاری خصوصی مواجه باشیم. این دقیقاً همین اتّفاقی است که الآن در حال افتادن است و متأسفانه سرمایه‌سالاری دولتی تبدیل به سرمایه‌سالاری خصوصی شده است.

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نشست ها و همايش ها فعاليت هاي پژوهشي بررسي يك هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد

رهبر انقلاب: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم / کشورها و فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند لکن نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:

خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌ی کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم.

تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر میکنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌ی کارگری. 

کشورهای مختلف، ملتها، فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است.

نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. ۱۴۰۳/۲/۵

 

رهبر انقلاب: ارزش کارگر در اسلام یک ارزش ذاتی است/ جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد، قدرت و قوت آن افزایش پیدا خواهد کرد

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:

اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همه‌جور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره.

«من یعمل یزداد قوةً» جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است.

خب پس عمل ارزش ذاتی دارد در اسلام. کی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ۱۴۰۳/۲/۵

 

رهبر انقلاب: اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا میکند/ وقتی تولید جهش پیدا کند، کشور و آحاد مردم ثروتمند میشوند/ کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی هستند

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:

ما در شعار سال این چندساله، روی نقطه‌های حساس اقتصادی تکیه کردیم. امسال هم گفتیم جهش تولید، نه افزایش تولید، جهش! جهش چه جوری حاصل میشود؟ با مشارکت مردم. بنده عقیده‌ی راسخ دارم، نظر کارشناسان ما هم همه‌ همین است، اگر که مردم وارد میدان اقتصاد بشوند، وارد میدان تولید بخصوص اگر بشوند، تولید جهش پیدا میکند. 

تولید که جهش پیدا کرد، کشور ثروتمند میشود، آحاد مردم ثروتمند میشوند، کارگر جیبش پر میشود، دست کارگر پر میشود، اشتغال افزایش پیدا میکند، بیکاری کم میشود و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین میرود.

یک کارگر ماهر و با روحیه و پرانگیزه نقشش در جهش تولید غیرقابل انکار است. کارگر و کارآفرین دو همکارند در خط مقدّم نبرد اقتصادی؛ امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم دیگر، جنگ اقتصادی است. این جنگ هم مثل جنگ هشت ساله‌ی اول انقلاب جنگ تحمیلی است.

آمریکا یک جور، کشورهای همراه آمریکا یک جور، دارند با ایران اسلامی و جمهوری اسلامی درواقع میجنگند. در این جنگ اقتصادی که ما داریم خط مقدّم و جبهه‌ی جلویی خط متعلّق به کارگر و کارآفرین است. ۱۴۰۳/۲/۵

 

رهبر انقلاب: بهبود حال جامعه‌ کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد / امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ کارگری است

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:

بهبود حال جامعه‌ی کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد. ما آنطور که حالا به من گزارش کردند در حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانواده‌هایشان حساب کنیم بیش از ۴۰میلیون، چهل و چند میلیون انسان میشوند. خب چهل و چند میلیون یعنی نصف جمعیت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد، کاری انجام بگیرد که حال جامعه‌ی کارگری خوب بشود این معنایش این است که حال نصف جامعه‌ی کشور خوب شده.

یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ی کارگری مسئله‌ی امنیت شغلی است.این کارگری که حالا با قناعت با نجابت مشغول کارش است لااقل بداند که آینده‌ی شغلی‌اش تضمین شده است. مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

یک نکته‌ی دیگر مسئله‌ی بیمه‌هاست.سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر میشوند اینها مدت‌ها پیش ابلاغ شده منتها تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد درست کامل انجام نشده. ۱۴۰۳/۲/۵

 

رهبر انقلاب: کار کارگران موجب آبادی و سرافرازی و قدرتمند شدن کشور است/ کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:

من توصیه‌ی جدی‌ام به جامعه‌ی کارگری این است. شما بدانید دارید ارزش‌آفرینی میکنید. مسئله فقط این نیست که کار میکنیم، نان حلال سر سفره میبریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که میکنید، دارید کشور را آباد میکنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود می‌آید. کشور قدرتمند میشود.

دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفه‌ای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید. ۱۴۰۳/۲/۵

 

تکمیل می شود...

حجم ویدیو: 2.36M | مدت زمان ویدیو: 00:01:23 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد
  • ببینید | رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است