Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:27:13 GMT

گردشگری ایران و ترکیه روی محور تعادل

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۰۸۲

گردشگری ایران و ترکیه روی محور تعادل

تهران- ایرنا- رسیدن به توازن در گردشگری با کشورهایی چون ترکیه که سال‌ها است به مقصد اصلی سفرهای خارجی ایرانیان بدل شده یکی از اهدافی است، که سازمان گردشگری برای نیل به آن تلاش می‌کند.

گاهی به فکر تجدید نظر در ویزای لغو شده میان ایران و ترکیه می‌افتد و گاهی نیز بالعکس با برنامه‌ریزی در جهت توسعه صدور روادید برای گردشگران ترک سعی در افزایش شمار گردشگران ورودی از ترکیه به ایران دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال اما هنوز این توازن در آمار ورودی گردشگران به ایران دیده نمی‌شود و در آخرین آمار منتشر شده، ایران در دو ماهه اول سال جاری در صدر فهرست گردشگران ترکیه قرار داشته است. بیش از 350 هزار ایرانی طی این مدت از ترکیه دیدار کرده‌اند که 11.7 درصد از کل گردشگران این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

ورود سالانه 500 هزار نفر از ترکیه به ایران و در عوض خروج 2.5 میلیون نفر از ایران به ترکیه، آماری است که زنگ خطر را در گوش مسئولان گردشگری کشور به صدا در آورده است. از یک سال پیش که آمار گردشگران ورودی و خروجی ایران منتشر شد، ارقام چشمگیر گردشگران ایرانی که کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده بودند در مقابل تعداد اندک مسافران ترک به ایران آمده، متولیان گردشگری را به فکر واداشته است.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی آبان ماه سال 96 از این عدم توازن تبادل گردشگر بین ایران و ترکیه گلایه کرد. او این گلایه را دستمایه طرحی قرار داد که قرار بود به وسیله آن پروژه لغو ویزا بین ایران و دیگر کشورها به گونه‌ای هدفمند شود که هم برای ایران و هم برای کشور مقابل، بازی دو سر برد باشد. از این‌رو به نظر می‌رسید که تجدید نظری در لغو ویزای ایران با کشورهایی چون مالزی، گرجستان، ارمنستان، روسیه و ترکیه و به تازگی صربستان که به خروج گردشگران ایرانی از کشور دامن زده بود، صورت گیرد.

سیاستی که به گفته مونسان، دو طرفه بوده و تا به امروز تنها یک طرف از آن سود برده است و سر ایران از این سیاستی که در دوره دولت نهم کلید خورد و به لغو ویزای ایران با 37 کشور جهان از جمله مالزی، ترکیه، ارمنستان و گرجستان، صربستان، تانزانیا، سومالی، موزامبیک، کامبوج، اکوادور، گینه بیسائو، نیکاراگوئه، ماداگاسکار، تاجیکستان، لبنان، ونزوئلا، نپال، ساموا، بولیوی، دومینیکا و میکرونزی منجر شده، بی‌کلاه مانده است.

کشورهایی که در پیشنهاد نخست تعدادشان به60 کشور می‌رسید که هیچ‌وقت نام‌شان مشخص نشد. گرچه این پروژه تحت تاثیر شرایط سیاسی ایران در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که مخالفانی هم در داخل داشت، اجرا نشد، اما پروژه ویزای فرودگاهی که وزارت خارجه از آن به عنوان «برادر لغو ویزا» یاد می‌کرد، با افزایش اعتبار تا 30 روز که بعدها به 90 روز رسید، جایگزین آن شد و به اجرا در آمد تا اتباع 180 کشور جهان بتوانند برای ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت کنند.

با این حال اما این طرح‌ها که با هدف جذب و افزایش گردشگر خارجی نزدیک به 13 سال است که در حال اجرا است، مسئولان امر را با چالش روبه‌رو کرده است. نتایج به‏دست آمده از اجرای این طرح‌‌های لغو و صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع کشورهای خارجی آن قدر مطلوب نبوده که متولیان کنونی کشور بتوانند از طرح همکاران پیشین خود در امور گردشگری دفاع کنند. به همین دلیل حالا تصمیم دیگری گرفته‌اند. مونسان یک سال پیش از تمرکز روی کشورهایی که لغو ویزا با آنها به ورود بیشتر گردشگر منجر می‌شود خبر داده و گفته بود: «لغو ویزا باید هدفمند انجام شود، چون بعضی وقت‌ها این کار به نفع ما نیست و باعث خروج بیشتر گردشگر و مسافر از کشور می‌شود، به هر حال لغو ویزا سیاستی متقابل است.»

سیاست لغو ویزا، سیاستی است که اغلب کشورها برای رونق گردشگری خود استفاده می‌کنند اما آنچه که ایران را با چالش روبه‌رو کرده انتخاب کشورهای هدف برای لغو ویزا بوده، نه اجرای سیاست لغو ویزا. اگرچه علی‌اصغر مونسان نسبت به سیاست لغو ویزا گلایه داشته اما بر حذف آن تاکید ندارد.

او گفته است: «لغو ویزا موضوع مهمی است که آن را تعقیب می‌کنیم، چون معتقدیم این پروژه باید هدفمند پیش برود، باید نخست کشورهای هدف‌مان را تشخیص دهیم و به شکلی سیاستگذاری کنیم که این موضوع برای ما بُرد ـ بُرد باشد، نه اینکه لغو ویزا انجام دهیم و خروج بیشتر گردشگر از کشور را موجب شویم.» اما سیاست رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره کشورهایی که لغو ویزا با آنها سبب افزایش گردشگر خروجی بوده؛ نیز سیاست حذفی نیست.

او در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌ها اعلام کرده که با این کشورها کاری ندارد، چون تعدادشان خیلی محدود است، اما کشورهایی هدفی هستند که لغو ویزا با آنها می‌تواند به ورود بیشتر گردشگر کمک کند. این موضوع بررسی و سپس با وزارت خارجه به بحث گذاشته می‌شود.

گرچه تا به امروز سخنی از کشورهایی که قرار است به لیست کشورهای لغو ویزا شده با ایران اضافه شوند، به میان نیامده اما تغییر روند تبادل گردشگر بین ایران و ترکیه یکی از اهداف اصلی سازمان گردشگری ایران به نظر می‌رسد. گویا ترکیه نمی‌تواند از جمله کشورهایی باشد که سیاست لغو ویزا با هر نوع سود و زیانی که به ایران وارد می‌کند، نادیده گرفته شود.

حالا در آخرین اقدامات در این رابطه حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به ترکیه سفر کرده و طی ملاقات خود با «فیروز باقلیکایا»، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ترکیه با او توافق‌نامه‌ای در راستای گسترش همکاری‌های گردشگری منعقد کرده است. رفیعی در این دیدار اعلام کرده که «ایران قصد دارد در زمینه میزان تبادل گردشگر با کشور ترکیه به توازن برسد.»

پیش‏تر نیز، ابوالفضل مکرمی‌‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از اجرای برنامه‌هایی برای به توازن رسیدن گردشگران بین ایران و ترکیه خبر داده و گفته بود که تلاش داریم با برنامه‌ریزی برای توسعه صدور روادید برای گردشگران ترک، افزایش معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و خراسان رضوی و تدابیر و تمهیداتی در تبادل مسافر، توازن لازم میان جمعیت گردشگران دو کشور فراهم شود.

به گفته او، مشهد و خراسان رضوی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران و زائران ترک دارد. براساس آنچه او گفته، در اولین اقدام، هیئت گردشگری خراسان رضوی به ترکیه سفر کرده و در ادامه با انجام هماهنگی‌های لازم تدابیری برای سفر هیئت گردشگری ترکیه به مشهد صورت گرفته که دی ماه سال جاری هیئت گردشگری ترکیه را عازم ایران کرده است.

با این حال گرچه هنوز نتایج محسوسی از اقدامات متولیان گردشگری دیده نمی‌شود اما نوروز 98 شاید بهترین زمان برای مشاهده و سنجش اقدامات مسئولان در ایران باشد.

منبع: روزنامه ابتکار؛ 1397.12.01
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ابتكار گردشگري ايران و تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مصطفی خدابخشی: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه به همراه هیئت بلندپایه ایرانی سفر دوروزه خود به همسایه جنوب شرقی کشورمان یعنی پاکستان را به‌منظور گفتگو‌های دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای با عالی‌ترین مقامات پاکستان، توسعه و تقویت روابط اقتصادی، تجاری، امنیتی و نهایتاً امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک آغاز کرد.

این سفر که پس از ۸ سال با حضور شخص رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای کابینه ازجمله وزرای امور خارجه، بهداشت، کشور، دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسکن و صمت آغاز شده ازنظر دیپلماسی منطقه‌ای دارای اهمیت بسزایی است چراکه همکاری بین دو کشور دارای سابقه‌ای دیرینه است که بخش عمده این روابط متکی بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی است که باعث شده ایران و پاکستان از حسن هم‌جواری بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار باشند.

کشور پاکستان با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده منطقه‌ای همیشه موردتوجه جمهوری اسلامی ایران بوده است به‌گونه‌ای که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادوار گذشته بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه بین ایران و پاکستان تأکید داشته‌اند- همکاری‌هایی که می‌تواند در عمق استراتژی منطقه‌ای ایران مؤثر باشد.

این همسایه جنوب شرقی کشورمان علاوه بر اشتراکات تاریخی و مذهبی از لحاظ امنیتی نیز به دلیل استقرار برخی از گروهک‌های معاند جمهوری اسلامی ایران که عموماً تحت نظر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در جداره مرزی این کشور فعالیت می‌کنند، برای ایران دارای اهمیت است- موضوعی که باعث شده تا گاهاً چهره مثبت کشور پاکستان در نگاه مردم ایران دچار خدشه شود.

غرب به دنبال جلوگیری از راه‌یابی ایران به پاکستان

داده‌ها حکایت از آن دارد که غرب با اشراف بر این موضوع که افزایش ارتباط تجاری ایران و پاکستان زمینه‌ساز بالا رفتن ضریب امنیت در منطقه و ایجاد ثبات اقتصادی در جنوب شرق ایران می‌شود به دنبال ایجاد راه‌بند‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از راه‌یابی ایران به بازار بزرگ پاکستان است- بازاری که در صورت ایجاد رونق در آن می‌تواند بخش عمده‌ای از پروژه‌های ضد امنیتی در سیستان و بلوچستان که محصول فعالیت گروهک‌های خرابکار در نوار مرزی است را از بین ببرد و به‌نوعی دست غرب را در جنوب شرق ایران خالی بگذارد. به عبارتی توسعه تجارت مرزی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری در استان‌های هم‌جوار مرز شده و همین موضوع خلع‌های موجود که زمینه‌ساز ایجاد چالش‌های امنیتی در مرز می‌شد را از بین خواهد برد.

ازسرگیری خط انتقال گاز ایران پاکستان

اکنون سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان که در راستای روند پیگیری تقویت سیاست همسایگی و اجرای پروژه‌های اقتصادی با همسایگان صورت گرفته است را باید فصل جدیدی از ارتباطات بین دو کشور دانست تا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری پاکستان با بازاری در حدود ۲۳۵ میلیون نفر شرایط ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان ایرانی و بخش خصوصی ایجاد کند. همچنین به گفته مقامات پاکستانی مقرر است تا کار ساخت خط لوله گاز پاکستان – ایران که از سال ۲۰۱۳ شروع شده بود، اما با فشار‌های آمریکا متوقف مانده بود، مجدداً با ۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری که از گوادر آغاز می‌شود این پروژه را از سر بگیرد حتی به قیمت رودررویی با آمریکا که این روز‌ها در حال تهدید پاکستان به تحریم در صورت دریافت گاز از ایران است.

هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت با پاکستان

با آغاز فصل جدید مراودات میان ایران و پاکستان رئیس‌جمهور کشورمان خبر از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور داده است و بر این نکته تأکید کرده است که امنیت پاکستان امنیت ایران است و تثبیت ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع ۲ کشور و ۲ ملت خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه اگر همه کشور‌ها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشور‌های اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

باید توجه داشت که سفر رئیس‌جمهور به پاکستان نشأت گرفته از شناخت اقتضائات حال حاضر منطقه است که می‌تواند نه‌تنها ارتباطات بین دو کشور بلکه روابط ایران با کشور‌های عربی ازجمله عربستان را به دلیل نزدیک بودن سطح روابط اسلام‌آباد- ریاض تسهیل کند. یقیناً این سفر سرمنشأ تحولات جدید در منطقه خواهد بود که نتایج آن می‌تواند استحکام‌بخش امنیت در جنوب غرب آسیا باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • مهاجرت با ویزای جعلی
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان