Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:22:35 GMT

رودخانه ای که هنوز شعر می شود

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۱۷۱۳۰

رودخانه ای که هنوز شعر می شود

شهرکرد- ایرنا- زاینده رود از جمله رودخانه های است که بارها در ادبیات ایران به ویژه در شعر نظم مورد استفاده قرار گرفته است و در بین شاعران جایگاه خاصی داشته است.

این رودخانه که از کوههای چهارمحال و بختیاری سر چشمه و در گاوخونی اصفهان آرام می گیرد ، این روزها به دلیل خشکسالی های یک دهه اخیر به یک ' بی جان رود ' تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در زمان حافظ شیرازی ، لسان الغیب ادبیات پارسی ، این شاعر زاینده رود را به طعنه مورد ستایش خود قرار داده بود تا با زبان طنز ویژگی های رکن آباد شیراز را به زاینده رود برتری بدهد.
حافظ علیه الرحمه درباره زاینده رود و حیات بخشی او در گذشته، می گوید :' اگر چه زنده رود آب حیات است/ ولی شیراز ما از اصفهان به ' و یا صائب تبریزی درباره زاینده رود سروده است : چشمه حیوان ندارد آب و تاب زنده رود / خضر و آب زندگانی، ما و آب زنده رود- نیست آب زندگی را حسن آب زنده رود / صد پری در شیشه دارد هر حباب زنده رود - هر که بتواند سفیدی از سیاهی فرق کرد / می شمارد به ز آب خضر، آب زنده رود.
از این دست اشعار درباره زاینده رود در ادبیات 8 قرن اخیر پارسی زیاد گفته شده است به گونه ای که شاعران ایرانی در این قرن ها هر کدام درباره زاینده رود حداقل یک بیت را سروده اند.
در ادبیات نثر نیز تاریخ نگاران و مورخان به زاینده رود بارها اشاره کرده اند و از این رود به نیکی یاد می کرده اند.
زاینده‌ رود مهم‌ترین رود مرکزی ایران است، که از بلندای دو هزار متری زردکوه کوهرنگ به دشت سامان می زند و سامان را ˈ زاینده شهر ˈ کرده است.
لقب زاینده‌ بر این رود به دلیل سختی زمین در بستر سرزمینی رودخانه است که این شیب سنگی موجب روانی آب و زایش گری آن در طول تاریخ شده است.
در دیرینه منبع تاریخ آب ایران در کتاب ˈصورت الارض ˈ بیان شده بود که رودخانه زاینده هیچ گاه دچار خشکی نشد و این رودخانه به همین دلیل لقب زنده رودی را در شناسنامه خود داشت و به فاصله پرتاب یک تیر از شست زره، آب رودخانه زاینده‌رود همیشه رونده بوده است.
در منبع تاریخیˈ احسن التقاسیم فی معرفت الاقالیمˈ نیز زاینده رود را تنها رودی دانسته که منطقه ˈخوره ˈ را همیشه سیراب می کرده است.
یاقوت حموی در تاریخ خویش می نگارد که ˈ مدینه اصفهان یا جی شهرستانی معروف است و آن بر کنار زند‌رود قرار گرفته استˈ.
اما زاینده رود به دلیل بارش های کم در چهارمحال وبختیاری در آستانه مبدل شدن یک رودخانه فصلی قرار گرفته است.
همین ویژگی زاینده زنده رود باعث می شود در سالهای اخیر جشنواره های ادبی با موضوع این رود در کشور پا بگیرد.
حالا در چهارمحال و بختیاری نیز نخستین جشنواره شعر با موضوع زاینده رود قرار است برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از ارسال یکصد اثر به دبیرخانه جشنواره شعر زاینده رود در این استان از سوی هنرمندان و شاعران خبر داد.
جواد کارگران دهکردی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:
فرخوان این جشنواره نیمه مردادماه سال جاری منتشر شد که با استقبال شاعران استان مواجه شده است.
وی موضوعات آب، انقلاب اسلامی، شعر آئینی، انتظار و مهدویت و ایثار و شهادت را از موضوعات این جشنوراه عنوان کرد و گفت : نخسین جشنواره شعر زاینده رود در سه بخش گویش های لری، فارسی و ترکی برگزار اسنفدماه می شود.
به گزارش ایرنا، زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریزد.
برخی از کارشناسان حوزه آبی رودخانه زاینده‌رود 41هزار و500 کیلومتر مربع عنوان می کنند.
2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ادبيات شعر زاينده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۱۷۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی سپاهان و استقلال آبی پوش ملاثانی‌ + پخش آنلاین

پخش زنده بازی سپاهان و استقلال آبی پوش ملاثانی در چارچوب رقابت‌های جام حذفی از ساعت ۱۹:۳۰ امروز آغاز و از سایت آنتن پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های سپاهان و استقلال آبی پوش ملاثانی امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های جام حذفی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز سپاهان و استقلال آبی پوش ملاثانی

جام حذفی ایران (استقلال آبی پوش ملاثانی - سپاهان) ساعت ۱۹:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن

کد خبر 748085

دیگر خبرها

  • گزارش زنده: ایران 0 - 0 ازبکستان
  • ساعت پخش زنده بازی سپاهان و استقلال آبی پوش ملاثانی‌ + پخش آنلاین
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • (ویدئو) حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • (ویدئو) فرمانده تحت تعقیب فلسطینی که در روز تشییع زنده شد!